Gå til innhold

Overreagerer jeg her? (Romfordeling)

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg synes ikke du overreagerer. Jeg synes veldig mange her overreagerer. 

Selvfølgelig bør du ha dette rommet de månedene som er igjen. Det å skrive master oppgave innebærer at du nå kommer til å "bo" på rommet. du trenger denne plassen. Slik det er nå kan du ikke belage deg på å låne din fars hjemmekontor. 

Din søster har bodd hjemme lenge. Det er ganske rart å få beskjed om å bytte nå, det kunne de ha sagt ifra om tidligere. Nå er det kun noen måneder igjen og da bør din søster kunne holde ut. dette mistenker jeg handler om at hun har presset din mor med at "nå må jeg få lov fordi nå er jeg ferdig". Hvis det faktisk var så viktig kunne det ha vært byttet for lenge siden.

Som du skriver så trenger du plass til pult og du har også en kjæreste. dere vil naturligvis oppholde dere mer på rommet ettersom dere er eldre og da ønsker mer avstand til resten av familien. 

Hun er ferdig på skolen og trenger ikke lengre denne plassen. 

hilsen ei som bodde sammen med sin kjæreste (og foreldre) i 4år i studietiden. Vi sparte også opp alt i  egenkapital og kjøpte straks fullført, og det er virkelig det beste valget vi har gjort! 

Anonymkode: 0ac85...b1d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

jeg synes ikke du overreagerer. Jeg synes veldig mange her overreagerer. 

Selvfølgelig bør du ha dette rommet de månedene som er igjen. Det å skrive master oppgave innebærer at du nå kommer til å "bo" på rommet. du trenger denne plassen. Slik det er nå kan du ikke belage deg på å låne din fars hjemmekontor. 

Din søster har bodd hjemme lenge. Det er ganske rart å få beskjed om å bytte nå, det kunne de ha sagt ifra om tidligere. Nå er det kun noen måneder igjen og da bør din søster kunne holde ut. dette mistenker jeg handler om at hun har presset din mor med at "nå må jeg få lov fordi nå er jeg ferdig". Hvis det faktisk var så viktig kunne det ha vært byttet for lenge siden.

Som du skriver så trenger du plass til pult og du har også en kjæreste. dere vil naturligvis oppholde dere mer på rommet ettersom dere er eldre og da ønsker mer avstand til resten av familien. 

Hun er ferdig på skolen og trenger ikke lengre denne plassen. 

hilsen ei som bodde sammen med sin kjæreste (og foreldre) i 4år i studietiden. Vi sparte også opp alt i  egenkapital og kjøpte straks fullført, og det er virkelig det beste valget vi har gjort! 

Anonymkode: 0ac85...b1d

Jeg er forsåvidt litt enig med deg, men jeg regner jo med at TS har lagt fram sin side av saken for foreldrene - og foreldrene fortsatt mener at de må bytte rom. Det er deres hus og de bestemmer. Man har jo ikke så mye rettigheter her. Tross alt en dum ting å lage dårlig stemning i familien for.

Vi har heller ikke hørt noen særlige argument for hvorfor lillesøster fortjener eller trenger rommet. Det må jo være en logikk i det fra foreldrene sin side - om så den logikken er at søster fortjener det store rommet litt før hun også flytter ut. Det kan jo godt være at dette har vært et tema i mange år, at lillesøster har blitt lovet dette rommet og gått å ventet på at det skulle bli «hennes tur». Kanskje mor føler hun må innfri et tidligere løfte? Det er jo vanskelig å holde mot henne i så fall. Eller kanskje søster har sine grunner til å trenge rommet også?

Anonymkode: 9f1ea...a01

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blir man stemplet som utakknemlig og bortskjemt om man bor hjemme under studietiden? Jeg er en av de heldige som bodde hjemme under hele studietiden. Tok ingen studielån eller stipend, jobbet deltid ved siden av studiene og sparte nesten hver måned ca. 8k fra lønnen, pluss pengene jeg fikk under internships :)

Mens noen av mine jevnaldrende venner sløste bort studielånet på å bytte studieretninger, feste, kjøpe dyre klær, leie dyre rom i kollektiv, fikk jeg muligheten til å spare opp EK og ta studietiden med ro :) Jeg har selvfølgelig også mange venner som ikke bodde hjemme, men som også tok fornuftige valg under studietiden. Poenget er at man blir ikke nødvendigvis mer voksen av å flytte ut. Noen forblir like barnslige selv om de flytter ut:) 

Anonymkode: 0b866...b82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen av dere «hjemmeboere» som kan tenke dere til at foreldrene kanskje har lyst til å ha noen år uten hjemmeboende barn..? 25 år med unger hjemme kan være ganske anstrengende, men ikke alle tør å si fra.
Full service med matlaging og økonomisk husholdning i ett kvart århundre er jo en stund..

Anonymkode: 63296...609

Hvorfor få barn om man ønsker å få dem til å flytte ut med en gang de er ferdige med VGs? Man er forelder hele livet. 

Anonymkode: 0b866...b82

• Liker 1
Skrevet

Du har alltid hatt det største rommet og lillesøster har alltid hatt det lille rommet. Dine foreldrene har sikkert tenkt, at siden det er mange år mellom dere, så får hun ditt rom når du flytter. 

Og da tenkte de at det blir når du er ca 19 og er ferdig med videregående. 

Men du flyttet jo aldri. 😅 Og du bor fortsatt hos foreldrene som 25 åring, og nå er lillesøsteren 19. Nå har hun sikkert sagt til mor, hvor er rommet som jeg ble lovet. Jeg flytter snart selv ut av huset og har fortsatt ikke fått det. 

Så nå har din mor våknet, og tenkte å akte. Det er noe hun skulle selvsagt gjort da du var 19 og din lillesøster 13. 

Du har ihvertfall ingenting å klage på. Du har allerede overbrukt rommet med flere år. 

Anonymkode: e7440...e00

• Liker 7
Skrevet

Synes du har fått mye urimelig respons, ts. Jeg skjønner spesielt godt behovet for å ha et kontor når du skriver masteroppgave, særlig når søsteren din har friår og ikke det samme behovet. Dessuten skal du «bare» bo der i 9 måneder til, så er rommet hennes. Men som noen skriver så er det tross alt foreldrene dine sitt hus, og som i bunn og grunn bestemmer. Har du lagt frem behovet for å få beholde romløsningen på en ordentlig og saklig måte? Eller har du ordlagt deg mer som en bortskjemt og misfornøyd unge? Hvis dere har pratet ordentlig om dette og foreldrene dine fortsatt står på sitt, er det ingenting å gjøre med, men jeg kan forstå at du er litt oppgitt

Anonymkode: 26536...fcb

Skrevet

Herregud, dette må være det mest storkrevende navlebeskuende og selvsentrerte jeg har lest på lenge.

Du får lov å bo gratis hjemme i åresvis etter at normale mennesker flytter ut og dør på seg selv, men nå er du snurt fordi søster som har vært avspist med det minste rommet hele sin ungdomstid fordi prinsesse storesøster måtte få det beste rommet, endelig skal få litt fordeler hun også?

Jeg kjenner mange som har skrevet mastergrad og også doktorgrad sittende på en seng på en liten hybel med beina i skredderstilling og laptopen i fanget. Du MÅ ikke ha et eget kontor og skrivepult. Er det fuckings mulig…

Anonymkode: 071d2...b9a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 16.53):

Dette^ Hvorfor skal jeg leie en ettroms som 19 åring når foreldrene mine har et stort hus på 3 etasjer? For meg har aldri det gitt mening. Men jeg sitter ikke å dømmer andre som velger annerledes heller.

Anonymkode: c49bb...dc7

For å få et snev av selvstendighet.

• Liker 1
Skrevet

Enkelt. 

Hvem har hatt det beste rommet lengst? Om svaret er ts er det på tide å bytte, da det er mest rettferdig. 

• Liker 4
Skrevet
Rageing skrev (På 16.12.2021 den 14.05):

Tror det handler om misunnelse.

Jeg har bodd hjemme i perioder når det har passet sånn, foreldrene mine har et stort hus. Mye mindre stress enn å drive å pakke og flytte mellom leiligheter og kaste bort penger i leie mens jeg står uten jobb. Jeg er fullstendig klar over at jeg er veldig heldig.

Jeg hadde syns det var mer flaut og dumt å kaste bort tusenvis i leie i stedet for å være fornuftig og benytte muligheten jeg har.

Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg så jævlig om ting som ikke påvirker dem i det minste

Misunnelse? Nei, det handler vel mest om at man ser venner/ familie som bor hjemme til de er i midten av tyveårene og fortsatt oppfører seg som tenåringer. Man ser hvor lite selvstendige de er i forhold til alle andre på samme alder og hvordan foreldrene virkelig har gjort de en bjørnetjeneste.

I en overgangsperiode (under et år) eller ved alvorlig psykisk/ fysisk sykdom kan jeg forstå, men ellers synes jeg det er vanskelig å forstå de som ønsker å leve hjemme i en barnerolle (ja, det blir som regel slik når man bor med foreldre uansett alder) i godt voksen alder. Jeg hadde aldri orket å sette meg selv i den situasjonen, da hadde jeg blitt deprimert. 

Anonymkode: 6de7d...c43

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

For å få et snev av selvstendighet.

Og hvorfor kan man ikke være selvstendig om man bor hos noen andre? Du har et veldig snevert syn

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Misunnelse? Nei, det handler vel mest om at man ser venner/ familie som bor hjemme til de er i midten av tyveårene og fortsatt oppfører seg som tenåringer. Man ser hvor lite selvstendige de er i forhold til alle andre på samme alder og hvordan foreldrene virkelig har gjort de en bjørnetjeneste.

I en overgangsperiode (under et år) eller ved alvorlig psykisk/ fysisk sykdom kan jeg forstå, men ellers synes jeg det er vanskelig å forstå de som ønsker å leve hjemme i en barnerolle (ja, det blir som regel slik når man bor med foreldre uansett alder) i godt voksen alder. Jeg hadde aldri orket å sette meg selv i den situasjonen, da hadde jeg blitt deprimert. 

Anonymkode: 6de7d...c43

Men nå baserer du deg på anekdoter. De fleste som bor hjemme påtar seg ikke en "barnerolle". Det er rett og slett fornuftig å ikke kaste bort penger på å leie, dersom det passer seg å bo hjemme, og heller spare penger slik at man har mulighet til å kanskje kjøpe. Om noen ikke klarer å utvikle seg samtidig, så har de sannsynligvis det samme problemet om de flytter ut og reiser hjem for å spise og vaske klær uansett.

Skrevet

Jeg er mer bekymret for hva søsteren på 19 skal gjøre med livet sitt videre, enn at TS fortsatt bor hjemme men hun studerer og venter på at boligen/leiligheren hun har kjøpt skal bli innflyttningsklar.....

Anonymkode: dcbe5...6d1

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er mer bekymret for hva søsteren på 19 skal gjøre med livet sitt videre, enn at TS fortsatt bor hjemme men hun studerer og venter på at boligen/leiligheren hun har kjøpt skal bli innflyttningsklar.....

Anonymkode: dcbe5...6d1

Hvorfor det? Hvis hi skal starte på masteroppgaven nå, så har hun brukt flere år enn normert. Masterstudie er jo 5 år.. Så søsteren rekker det fint om hun driver dank i et år til. 

Bo hjemme som 25åring virker bare nitrist. Også rett i samboerskap...

Anonymkode: 3bce3...2d4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...