Gå til innhold

Overreagerer jeg her? (Romfordeling)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde du flyttet ut for seks år siden (som lillesøster kanskje hadde håpet) hadde lillesøster kunnet nytt godt av rommet lenge. Nå er det hennes tur, synes jeg. Og det at du syter over at lillesøster ikke har fortjent noe fordi hun ikke gjør noe synes jeg du burde legge av deg. Det er sånn tenåringer krangler om og du burde faktisk være litt voksen her. 

Ja, jeg skjønner det er upraktisk og kjipt å gå ned i standard, men lillesøster har ikke fått oppleve den standarden i det hele tatt. Du klarer litt dårligere standard i noen måneder, og da blir det enda bedre å flytte til eget hus! 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hun får sikkert samme tilbud om hun vil senere…. Det er snakk om noen mnd søsteren skal ha det mindre rommet. Vi har samme situasjon her. Eldste har fått hatt kjelleren til han nå flytter 24 år gammel. Vår andre sønn på 18 må pent vente. Ville aldri hatt et av barna vegg i vegg med kjæreste! Deler heller ikke samme syn som mange her om at man er heldige som får bo hjemme så lenge. Hadde aldri kastet ut barna! 

Anonymkode: fcfdd...192

Men nå ha moren til TS bestemt at lillesøster skal ha det store rommet. Jeg deler heller ikke synet på at man er heldig som får bo hjemme til man er 25, det er å gjøre vedkommende en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 6de7d...c43

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk her inne har omtrent like rare oppfatninger av hva som er «flaut» som hva som er «harry». Det meste er flaut og harry her inne på KG, selv helt normale ting.

Det er ikke så uvanlig å bo hos foreldre selv om man er voksen. Noen gjør det for å spare opp penger, noen gjør det i en overgangsperiode etter brudd eller en annen vanskelig livssituasjon, og noen bor hjemme for å støtte foreldre som trenger hjelp i hverdagen… I andre kulturer enn vår egen er det helt vanlig å bo hjemme lenge. Synes absolutt ikke det er noe å dømme noen for.

Det er stor forskjell på TS som har fått lov til å bo hjemme mens hun sparer penger, og skal flytte i egen bolig snart - og de få som bare ikke vil flytte ut fordi de helst vil ha noen som lager mat og vasker klærne sine. Og derfor bare bor hjemme for alltid, bare sitter hjemme og aldri kommer i gang med livet sitt. Det kunne jeg kanskje vært enig i at var «flaut», om det da ikke var for at jeg tror de som gjør det generelt har utfordringer i livet sitt. For det naturlige er å ønske å flytte ut og starte voksenlivet sitt på ett eller annet tidspunkt. 

TS er heldig som har mulighetene hun har. Synes overhodet ikke det er flaut at hun bor hjemme eller at hun må flytte ut - men hun må akseptere at hun ikke har rett på det rommet hun helst vil ha. Sånn er det å bo (gratis) hos andre. 

Anonymkode: 9f1ea...a01

Det er flaut å okke flytte ut før man er 25. Så ingen gode poeng i ditt innlegg.

Når man starter studier flytter man for seg selv. Det handler om å bli voksen.

Anonymkode: cd7a1...eff

• Liker 5
Skrevet

Du er 25!! 
Ta hintet fra moren din og flytt ut, det er på høy tid.

Anonymkode: f43d3...39d

• Liker 4
Skrevet

Så heldige dere er begge to som får bo gratis hjemme. Nå synes jeg du skal få beholde det rommet du har fordi det er best egnet til studiene dine, og så kan søsteren din overta det når du flytter ut.

Anonymkode: 5e676...0e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker foreldrenes baktanke med å la lillesøster få det beste rommet, er at hun sannsynligvis ikke kommer til å bo hjemme like lenge som Ts, så hun skal også få nyte godt av dette rommet. Kanskje hun flytter ut omtrent samtidig som Ts? For det ER uvanlig å bo hjemme til man er 25 (eller 26, som Ts sannsynligvis vil være når hun flytter ut). 

Jeg har selv mastergrad og har fått nøyaktig 0 kr i støtte hjemmefra. Kunne sikkert bodd billig hjemme, men det kunne aldri falt meg inn. Hvis man ikke bor hjemme, så FÅR man jo også stipend av Lånekassen, alt blir ikke lån, så man får jo noen tusenlapper i måneden for å ikke bo sammen med foreldrene sine. Lurer på om de som bor hjemme for å spare egentlig har tenkt på det? Jeg bodde på studenthybel og senere i sokkelleilighet med kjæresten. Begge steder var billig å bo. Vi var 27 da vi kjøpte oss hus, og vi flyttet begge hjemmefra etter vgs, som 19-åringer. Det finnes alternativer til å bo hjemme. Jeg tror ikke det er sunt å bo hjemme til man er såpass voksen. 

Anonymkode: cccc6...0da

• Liker 6
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Folk her inne har omtrent like rare oppfatninger av hva som er «flaut» som hva som er «harry». Det meste er flaut og harry her inne på KG, selv helt normale ting.

Det er ikke så uvanlig å bo hos foreldre selv om man er voksen. Noen gjør det for å spare opp penger, noen gjør det i en overgangsperiode etter brudd eller en annen vanskelig livssituasjon, og noen bor hjemme for å støtte foreldre som trenger hjelp i hverdagen… I andre kulturer enn vår egen er det helt vanlig å bo hjemme lenge. Synes absolutt ikke det er noe å dømme noen for.

Det er stor forskjell på TS som har fått lov til å bo hjemme mens hun sparer penger, og skal flytte i egen bolig snart - og de få som bare ikke vil flytte ut fordi de helst vil ha noen som lager mat og vasker klærne sine. Og derfor bare bor hjemme for alltid, bare sitter hjemme og aldri kommer i gang med livet sitt. Det kunne jeg kanskje vært enig i at var «flaut», om det da ikke var for at jeg tror de som gjør det generelt har utfordringer i livet sitt. For det naturlige er å ønske å flytte ut og starte voksenlivet sitt på ett eller annet tidspunkt. 

TS er heldig som har mulighetene hun har. Synes overhodet ikke det er flaut at hun bor hjemme eller at hun må flytte ut - men hun må akseptere at hun ikke har rett på det rommet hun helst vil ha. Sånn er det å bo (gratis) hos andre. 

Tror det handler om misunnelse.

Jeg har bodd hjemme i perioder når det har passet sånn, foreldrene mine har et stort hus. Mye mindre stress enn å drive å pakke og flytte mellom leiligheter og kaste bort penger i leie mens jeg står uten jobb. Jeg er fullstendig klar over at jeg er veldig heldig.

Jeg hadde syns det var mer flaut og dumt å kaste bort tusenvis i leie i stedet for å være fornuftig og benytte muligheten jeg har.

Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg så jævlig om ting som ikke påvirker dem i det minste

Endret av Rageing
Skrevet
Rageing skrev (3 minutter siden):

Jeg har bodd hjemme i perioder når det har passet sånn, foreldrene mine har et stort hus. Mye mindre stress enn å drive å pakke og flytte mellom leiligheter og kaste bort penger i leie mens jeg står uten jobb. Jeg er fullstendig klar over at jeg er veldig heldig.

Jeg hadde syns det var mer flaut og dumt å kaste bort tusenvis i leie i stedet for å være fornuftig og benytte muligheten jeg har.

Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg så jævlig om ting som ikke påvirker dem i det minste

Misunner absolutt ikke de som bor hjemme i voksen alder. De går glipp av modning, læring og erfaringer og det preger dem.

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Misunner absolutt ikke de som bor hjemme i voksen alder. De går glipp av modning, læring og erfaringer og det preger dem.

Det vet du vel egentlig ikke noe om. Uansett så er det vel ikke ditt problem, det at folk hisser seg sånn opp og blir sure når de hører at noen bor hjemme, vitner om misunnelse

Skrevet
Rageing skrev (3 minutter siden):

Det vet du vel egentlig ikke noe om. Uansett så er det vel ikke ditt problem, det at folk hisser seg sånn opp og blir sure når de hører at noen bor hjemme, vitner om misunnelse

Igjen, jeg er ikke misunnelig. Å ikke ønske å flytte ut når man blir student høres kjemperart ut, de fleste normalt utrustede mennesker ønsker ikke bo med foreldre da. I hvert fall ikke med kjæresten, det høres jo helt vanvittig ut.

Tråden her er et ganske godt eksempel på hvordan utviklingen stagnerer på enkelte områder når man ikke flytter ut før man er godt voksen. 

TS fremstår slik majoriteten av de som bor hjemme for lenge gjør, som et forvokst barn. Flaut.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Igjen, jeg er ikke misunnelig. Å ikke ønske å flytte ut når man blir student høres kjemperart ut, de fleste normalt utrustede mennesker ønsker ikke bo med foreldre da. I hvert fall ikke med kjæresten, det høres jo helt vanvittig ut.

Tråden her er et ganske godt eksempel på hvordan utviklingen stagnerer på enkelte områder når man ikke flytter ut før man er godt voksen. 

TS fremstår slik majoriteten av de som bor hjemme for lenge gjør, som et forvokst barn. Flaut.

Må være slitsomt å gå rundt å være flau på andres vegne

Skrevet
Rageing skrev (1 minutt siden):

Om det er misunnelse eller ei vet jeg ikke, men det framstår i hvert fall litt lite reflektert å mene at man «blir preget» av å bo hjemme som voksen. Joda, alt preger vel oss på en eller annen måte - men det er ikke gitt at man blir mindre moden av det. Noen blir kanskje det, men folk har så ulike liv og opplevelser. Man kan ikke lage noen fasit på det. 

Noen bor kanskje hjemme fordi foreldre har helseutfordringer som man hjelper de med. Noen bor kanskje hjemme fordi de har søsken som sliter, som man vil være der for. Noen bor hjemme grunnet sin egen tøffe livssituasjon, og man trenger litt tid på å få ordnet seg igjen. Jeg vet om noen som flyttet «hjem» etter at huset deres brant ned, for eksempel. I påvente av å få bygget nytt. Så her er det tusen ulike grunner og forklaringer - og man skal tenke seg nøye om før man dømmer. Noen ganger kan det være mer modent å bo hjemme enn å for en hver pris bo alene. Jeg synes det er modent å ta valg som passer for seg selv og familien - uavhengig av hva som er normen. 

Dessuten, noen bidrar masse i hjemmet sitt selv om man tilfeldigvis bor sammen med mamma og pappa i stedet for med venner i kollektiv eller med en kjæreste. Tror det handler mest om personlighet, ikke hvor man bor hen. Det er ikke gitt at man blir så innmari moden av å flytte ut heller. Og det er ikke sånn at alle hjemmeboende 25-åringer sitter å syter, klager og venter på at mamma skal være hushjelp for dem. 

• Liker 2
Skrevet
Rageing skrev (Akkurat nå):

Må være slitsomt å gå rundt å være flau på andres vegne

Neida, absolutt ikke :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er absolutt takknemlig er ikke det det står på. Nå må det nevnes at både jeg og min søster er voksne. Hun er 19.

Anonymkode: c49bb...dc7

Du har hatt det største rommet gjennom din ungdomstid, nå er det hennes tur. Ellers går det jo ut over henne at du fortsetter å bo hjemme. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det er misunnelse eller ei vet jeg ikke, men det framstår i hvert fall litt lite reflektert å mene at man «blir preget» av å bo hjemme som voksen.

Det blir man.

Borman hjemme til man er 25 for så å flytte rett i egen leilighet mister man mye viktig utvikling som voksen. Sånn er det bare.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dessuten, noen bidrar masse i hjemmet sitt selv om man tilfeldigvis bor sammen med mamma og pappa

Å sette på en maskin med klær innimellom kan ikke sammenlignes med å bo alene eller i kollektiv.

• Liker 6
Skrevet

Det blir man.

Borman hjemme til man er 25 for så å flytte rett i egen leilighet mister man mye viktig utvikling som voksen. Sånn er det bare.

Hva mister man? Må man innom leiemarkedet for å bli en velfungerende voksen? Må man innom kollektiv-livet? Er det umulig å lære seg å ta vare på seg selv når man bor under samme tak som foreldrene sine? Alles situasjon er ikke lik. Som sagt - hva om man velger å bo hjemme for å hjelpe familiemedlemmer som har helseutfordringer? Er ikke det en fin ting? 

Å sette på en maskin med klær innimellom kan ikke sammenlignes med å bo alene eller i kollektiv.

Er det umulig å forestille seg at man som hjemmeboende 25-åring gjør mer enn å sette på en maskin med klær innimellom? Kan man ikke bidra med resten av i husarbeidet, hjelpe søsken med lekser, bidra til oppussing, lage mat osv? Gjøre alt som man ville gjort et annet sted? Å bo med foreldrene kan jo også være et slags kollektiv.

Jeg flyttet forresten ut når jeg var 19. Jeg bare mener at hvilken utvikling man og hvordan man blir som voksen har avhenger av så utrolig mye mer enn hvor man bor. 

• Liker 3
Skrevet

Ingen av dere «hjemmeboere» som kan tenke dere til at foreldrene kanskje har lyst til å ha noen år uten hjemmeboende barn..? 25 år med unger hjemme kan være ganske anstrengende, men ikke alle tør å si fra.
Full service med matlaging og økonomisk husholdning i ett kvart århundre er jo en stund..

Anonymkode: 63296...609

• Liker 4
Skrevet
Rageing skrev (2 timer siden):

Dette^ Hvorfor skal jeg leie en ettroms som 19 åring når foreldrene mine har et stort hus på 3 etasjer? For meg har aldri det gitt mening. Men jeg sitter ikke å dømmer andre som velger annerledes heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er flaut å okke flytte ut før man er 25. Så ingen gode poeng i ditt innlegg.

Når man starter studier flytter man for seg selv. Det handler om å bli voksen.

Skal alle som fyller 19 år og begynner å studere flytte ut? Du har bestemt det eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...