Gå til innhold

Overreagerer jeg her? (Romfordeling)

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør på nåde og godvilje, mens i utgangspunktet har de forsørgerplikt til hun er ferdig på VGs (20 år) og et visst ansvar for å tilrettelegge for at hun fullfører. Det siste kan også være noe av grunnen til byttet. 

Så suck it up, det er helt vanlig å måtte gi fra seg rom til yngre søsken, du har uansett breiet deg mest totalt sett, som ble født først. Jeg måtte gi fra meg det store rommet da jeg var 16 og begynte på VGs, siden jeg bare var hjemme i helgene, men jeg hadde også luksusen med å være enebarn halve oppveksten. 

Anonymkode: c7229...b07

TS skriver at søster er ferdig med vgs. Ble hun ferdig i 2021 TS? Eller nå til våren 2022?

Anonymkode: 288ed...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! T.S her. Som jeg skrev har jeg allerede kjøpt bolig som dessverre ikke er ferdig. Jeg har valgt å ikke leie da foreldrene mine hele veien har sakt at jeg bør bo hjemme å spare penger til egenkapital. Kan ikke se å ha skrevet at jeg ikke vasker klær eller lager mat. 

Anonymkode: c49bb...dc7

Supert, og nå sier de at du og søsteren din skal bytte rom. Bare å høre på dem da 👍

Anonymkode: e5c7c...012

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Supert, og nå sier de at du og søsteren din skal bytte rom. Bare å høre på dem da 👍

Anonymkode: e5c7c...012

Takk for svar. Dine argumenter var irrelevante for denne saken. 

• Liker 2
Skrevet

Dere som bastant klager om at ts er 25 år og bor hjemme hos familien: 

Det er faktisk flere måter å tenke på enn den norske modellen der det er forventet at unge voksne flytter ut av redet så fort som mulig. Dette er for eksempel ikke uvanlig praksis blant innvandrerfamilier og kan oppleves positivt både av økonomiske og andre årsaker. Det er fint å tenke seg om og nyansere eget perspektiv.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nja, folk klarte seg før også uten å bo hjemme hos mor og far.. Og nå er jo de fleste studier blitt kortere enn de var med de nye ordningene med bachelor og master, just saying... . Det er et privilegium å kunne bo gratis hjemme (og svindle lånekassa i samme slengen) så man kan spare opp egenkapital, men det er uansett teit å skulle drive med rombytte når ts likevel skal flytte ut. 

Anonymkode: cb294...f90

Takk for svar! Jeg spurte ikke om hvordan folk klarte seg før. Antydninger om «svindling av lånekassa» blir også usaklig. Er så absolutt et privilegium jeg setter pris på.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til alle dere som mener man burde kommet seg ut av huset eller «skjemmes» for å bo hjemme(ler av denne) Hvordan skal en student få råd til å kjøpe seg bolig og spare opp 400.000 i egenkapital dersom en samtidig betaler 8000 i leieutgifter i mnd? Umulig. Det er vanligere å bo hjemme lengre idag enn før, nettopp pga unge voksne gjerne studerer lengre enn før, og bolig er vanvittig dyrt. DU burde skamme deg. Utrolig hvor atal og grell du er.

Men det å forvente at man skal få mulighet til å kjøpe leilighet når man er tidlig i 20-årene er også atalt. De aller fleste må jobbe i noen år og spare før man får kjøpt. Malen kan ikke være å bo hjemme og leke tenåring og sutre over å ikke få det største rommet.

Jeg flyttet ut som 20-åring og kjøpte første leilighet som 30-åring. Går fint å spare ved siden av hvis man bor i kollektiv i noen år og ikke har så høy standard. Jeg betalte aldri 8000 i leie selv midt i Oslo.

Anonymkode: 9ffe0...9bc

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker at foreldrene dine står fritt til å velge fordeling av rom, men ville gjort som et par stykker har foreslått allerede - spurt om å få bruke den ene tv-stua som kontor. Om nødvendig er det jo bare å ha et skrivebord som lett kan ryddes bort på kveldstid. Tenker det er sunt for psyken å ikke jobbe og sove på samme rom om man har mulighet til det - uavhengig av størrelsen på rommet:)

Anonymkode: 2eeba...8b9

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jeg den eneste som støtter ts? Hva slags foreldre er det som heller gir ekstra plass til en lat tenåring enn en 25-åring som skriver masteroppgave når lillesøster uansett får rommet om 9 mnd? 

Anonymkode: e1023...820

Jeg skjønner at ts syns det er kjipt. Men hun er 25 år, og får fortsatt bo hjemme for å spare penger. Da må hun nesten bare finne seg i å bytte rom. Moren har vel sine grunner til å mene at det er rett og rimelig. Ts har overhodet ingen grunn til å være bitter, om noe bør hun være takknemlig for denne muligheten hun har for å få bo hjemme.

Anonymkode: d54c1...663

• Liker 7
Skrevet

25 år?! Du burde jo flyttet hjemmefra for flere år siden. Er du et forvokst barn? 

Anonymkode: ffbd9...0c9

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, du overreagerer. Du er 25 år og får lov til å bo gratis hos foreldrene dine. Vis litt takknemlighet. 

Anonymkode: f3d22...e1a

Dette!

Anonymkode: 4da44...081

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan skjønne at det føles kjipt, men du har faktisk ingenting du skulle ha sagt. Det er ikke ditt hus (selv om det er ditt barndomshjem evt, så er det ikke ditt hus). At foreldrene dine velger å "premiere" yngste datter som ikke vet hva hun vil med livet sitt og dermed "driver dank" i dine øyne er heller ikke noe du kan gjøre noe med. Det er deres hus, og de bestemmer selv hvordan de vil disponere det. Kjipt kanskje, men sant - og helt innafor og normalt også.

Hvis ingen bruker den ene tv-stua kan kanskje den gjøres om til midlertidig soveplass og kontor i de ni mnd som er igjen? Du kan jo spørre dem. Svarer de nei, så må du forholde deg til det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er jeg den eneste som støtter ts? Hva slags foreldre er det som heller gir ekstra plass til en lat tenåring enn en 25-åring som skriver masteroppgave når lillesøster uansett får rommet om 9 mnd? 

Anonymkode: e1023...820

25-åringer skal ikke bo hjemme hos foreldre med mindre de har diagnoser eller funksjonsutfordringer. Så utrolig flaut.

Anonymkode: cd7a1...eff

• Liker 4
Skrevet
Mariellen skrev (9 timer siden):

Dere som bastant klager om at ts er 25 år og bor hjemme hos familien: 

Det er faktisk flere måter å tenke på enn den norske modellen der det er forventet at unge voksne flytter ut av redet så fort som mulig. Dette er for eksempel ikke uvanlig praksis blant innvandrerfamilier og kan oppleves positivt både av økonomiske og andre årsaker. Det er fint å tenke seg om og nyansere eget perspektiv.

For innvandrere handler det også i stor grad om sosial kontroll.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

25-åringer skal ikke bo hjemme hos foreldre med mindre de har diagnoser eller funksjonsutfordringer. Så utrolig flaut.

Folk her inne har omtrent like rare oppfatninger av hva som er «flaut» som hva som er «harry». Det meste er flaut og harry her inne på KG, selv helt normale ting.

Det er ikke så uvanlig å bo hos foreldre selv om man er voksen. Noen gjør det for å spare opp penger, noen gjør det i en overgangsperiode etter brudd eller en annen vanskelig livssituasjon, og noen bor hjemme for å støtte foreldre som trenger hjelp i hverdagen… I andre kulturer enn vår egen er det helt vanlig å bo hjemme lenge. Synes absolutt ikke det er noe å dømme noen for.

Det er stor forskjell på TS som har fått lov til å bo hjemme mens hun sparer penger, og skal flytte i egen bolig snart - og de få som bare ikke vil flytte ut fordi de helst vil ha noen som lager mat og vasker klærne sine. Og derfor bare bor hjemme for alltid, bare sitter hjemme og aldri kommer i gang med livet sitt. Det kunne jeg kanskje vært enig i at var «flaut», om det da ikke var for at jeg tror de som gjør det generelt har utfordringer i livet sitt. For det naturlige er å ønske å flytte ut og starte voksenlivet sitt på ett eller annet tidspunkt. 

TS er heldig som har mulighetene hun har. Synes overhodet ikke det er flaut at hun bor hjemme eller at hun må flytte ut - men hun må akseptere at hun ikke har rett på det rommet hun helst vil ha. Sånn er det å bo (gratis) hos andre. 

Anonymkode: 9f1ea...a01

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Legg fra deg strikketøyet Gertrud. Ting er ikke som da du var ung på tidlig 60 tallet.

Jeg er 5 år eldre enn ts, og kunne aldri tenkt meg å bo hos foreldrene mine da jeg var 25. Samboer og jeg løste sparingen med å leie en liten, gammel leilighet til en billig penge, og vi fikk dermed spart opp EK. Med mindre kjæresten til ts bor hjemme, ser jeg ingen grunn til at ts ikke kan flytte til hennes kjæreste? 

Men uansett så syns jeg ts virker utakknemlig, hun er heldig som i det hele tatt får bo hjemme. Samtidig forstår jeg argumentasjonen om at det å dele kontor med pappa blir vrient. Og jeg forstår ikke helt hvorfor lillesøster skal belønnes med stort rom, hvis hun ikke skal drive med noe fornuftig. 

Nei, jeg hadde løst det med å flytte. 

Anonymkode: 2fca6...b15

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke du bruke noen av disse TV stiene til hjemmekontor, eventuelt soverom?

Anonymkode: 24392...7de

• Liker 2
Skrevet

Du overreagerer og du er urimelig. Fremstår noe bortskjemt og selvsentrert? Man beholder kanskje tenåringen i seg lenger ved å bo hjemme? 

Flytt inn på det lille rommet og tilpass deg. Det er lillesøsters tur å få lov til å være sosial på kvelder og å finne seg kjæreste. 

Anonymkode: a672b...300

• Liker 4
Skrevet

De tenker vel at lillesøster snart flytter ut, og dermed skal få bo i det største rommet litt. 

Å klage som 25åring på romstørrelse... Det er sånt msn kunne forvente fra 5-åring 

Anonymkode: 3bce3...2d4

• Liker 2
Skrevet

Lillesøster har sikkert ventet på det beste rommet i 6 år... Hele hennes tenåringstid. Foreldrene dine bestemmer uansett🤷‍♀️ Ikke greit at du skaper dårlig stemning når de har vært så snille med deg! 

Anonymkode: 939b2...9ab

• Liker 4
Skrevet

Det er vel ikke helt vanlig at studenter kjøper leilighet, de fleste jobber og sparer en god del år. 

Ser poenget med å bo "hjemme" for å spare penger, men hvor går da grensen, du kan bo hjemme til du er 40 og slipper lån i det hele? Og hvor rettferdig er dette ovenfor foreldre, regner med at du dekker mat og andre utgifter. 

Noe av poenget er også dette med å bli selvstendig gradvis utover i 20 årene og kanskje avansere fra kollektiv til leie med samboer før en eventuelt kjøper noe sammen. I denne prosessen lærer en å ta vare på både seg selv og en bolig, og det er verdifull kunnskap inn i et samboerskap! Selv om du "taper" penger i prosessen. 

Anonymkode: a48e1...d05

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...