Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finner ikke igjen tråden jeg laget for noen dager siden. Vi er meldt til barnevernet da vår datter har hatt det tøft etter hun ble mobbet på skolen. Har også slitt med fravær i perioder da hun kvier seg til skolen. Vi er nå meldt til barnevernet for omsorgssvikt. Jeg er helt knust. 
mer heldigvis ferdig med julegavene og har vasket ned huset og pyntet litt til jul. Men ikke juletre enda. Jeg har null julefølesle og gleder meg ikke til jul under hele tatt. Føler livet er i grus og jeg er mildt sakt knust. 
mistet matlysten også. 
dette er det verste som har skjedd i hele livet mitt. Jenta vår går på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 0d749...036

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er meldt til BV, men heldigvis har du fått handlet julegaver. 
Flott! Da slipper du å tenke på det…

Anonymkode: 49334...952

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde dette skjedd for en mnd siden hadde jeg ikke hatt kapasitet til å ordne til jul. 
Poenget er at jeg føler meg helt knust. I vårt hjem er det overhode ikke noen form for omsorgssvikt. Å bli meldt til bv er noe av det mest krenkende jeg har opplevd. 
grunnen til jeg nevner dette med jul er fordi vi har en tid foran oss nå som vi skal kose oss og ha en fredfull tid. Jeg er bare lei meg. 

• Liker 3
Skrevet

De blir sikkert ikke å gjøre så mye uttav det. De er pliktig til å følge opp når det kommer inn bekymringsmelding. De blir mest sannsynlig å starte tiltak som bup, psykologtimer for jenta eller noe annet som kan hjelpe henne. Barnevernet er ikke noe stort, stygt troll, så hvis jeg var deg ville jeg tatt i mot alle hensiktsmessige tiltak. Kanskje få hjelp til å søke støttekontakt/aktivitetskontakt til jenta også. 

Anonymkode: a0b24...37e

• Liker 5
Skrevet

Hvordan har det gått så langt når barnet deres er så stort? Altså, ungdommen må jo ha sagt noe for at skolen og barnevern skal reagere? Hva sa skolen til dere i forkant før de meldte opp? 

Anonymkode: de901...e47

Skrevet

Hvis det er samme tråd som jeg tenker, er mobbing årsak til skolevegring her. 
Forsto det slik at ts ble meldt uten samtykke og uten å bli informert. Noe som gjør meldingen lovstridig. 
Kvinn deg opp ts, i forrige tråd høres det ut som dere gjør det dere kan med problemet. 
La ikke tullingene ødelegge jula. 
Klag heller til statsforvalter og sivilombudsmann.

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hvis det er samme tråd som jeg tenker, er mobbing årsak til skolevegring her. 
Forsto det slik at ts ble meldt uten samtykke og uten å bli informert. Noe som gjør meldingen lovstridig. 
Kvinn deg opp ts, i forrige tråd høres det ut som dere gjør det dere kan med problemet. 
La ikke tullingene ødelegge jula. 
Klag heller til statsforvalter og sivilombudsmann.

Set stemmer. Det var den tråden ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan har det gått så langt når barnet deres er så stort? Altså, ungdommen må jo ha sagt noe for at skolen og barnevern skal reagere? Hva sa skolen til dere i forkant før de meldte opp? 

Vi foreldre har ordnet med henvisning til bup og kontaktet helsesøster for å få hjelp. Min datter har ikke sagt noe om hjemme situasjonen. I meldingen fra barnevernet handler dette om skolesituasjonen. Vår datter har en god omsorgssituasjon 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi foreldre har ordnet med henvisning til bup og kontaktet helsesøster for å få hjelp. Min datter har ikke sagt noe om hjemme situasjonen. I meldingen fra barnevernet handler dette om skolesituasjonen. Vår datter har en god omsorgssituasjon 

Da kan jeg ikke fatte og begripe hva de begrunner omsorgssvikten med!? Så lenge det ikke er snakk om vold eller seksuelle overgrep må jo skolen informere om at de melder dere opp og også gi dere grunnen til hvorfor de er bekymret. 

Enten er ikke du ærlig, og lets face it, de aller fleste som blir meldt opp og som faktisk gjør det de blir beskyldt for, lyver om det. Eller så har skolen her gjort en skikkelig tabbe! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da kan jeg ikke fatte og begripe hva de begrunner omsorgssvikten med!? Så lenge det ikke er snakk om vold eller seksuelle overgrep må jo skolen informere om at de melder dere opp og også gi dere grunnen til hvorfor de er bekymret. 

Enten er ikke du ærlig, og lets face it, de aller fleste som blir meldt opp og som faktisk gjør det de blir beskyldt for, lyver om det. Eller så har skolen her gjort en skikkelig tabbe! 

Vi har fått sett meldingen skolen har sendt til barnevernet. Klart, det kan være mange grunner for at et barn sliter på skolen. I vårt tilfelle er det skolesituasjonen, men det kunne også ha vært en dårlig omsorgssituasjon - det vet ikke skolen. Så er nok derfor de har meldt? 
Jeg synes dette er knalltøft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt hvor du vil med en slik kommentar? 

Anonymkode: 95037...5eb

• Liker 1
Skrevet

Dette har vi også opplevd. Jeg forsvarte BV - helt til vi ble utsatt for de selv. Det er en helt syk belastning for både barn og voksne. Jeg ble sykemeldt etterpå og sliter med kronisk stressreaksjon som følge av harde runder med et rigid system som ikke godtar diagnoser - kun leter etter feil. 

Søk støtte og hjelp, både for din egen skyld og resten av familien. 

Anonymkode: c4ed2...fac

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette har vi også opplevd. Jeg forsvarte BV - helt til vi ble utsatt for de selv. Det er en helt syk belastning for både barn og voksne. Jeg ble sykemeldt etterpå og sliter med kronisk stressreaksjon som følge av harde runder med et rigid system som ikke godtar diagnoser - kun leter etter feil. 

Søk støtte og hjelp, både for din egen skyld og resten av familien. 

Anonymkode: c4ed2...fac

Hva mener du med ikke godtar diagnoser? Altså på barnet? Vet ikke hvem jeg kan søke hjelp fra 🧐 

synes dette er en ekstremt påkjenning. 
selv om vi ikke har noe å frykte er det jo alvorlig å få barnevernet innblandet 

Skrevet

Tror jeg ville rettet bekymringen tilbake til skolen, og skolens håndtering av mobbingen skolevegring kan umulig være et ukjent fenomen i mobbesaker. Skolen har et stort og lovpålagt ansvar mht.mobbeproblematikk. Absolutt alt skolen har foretatt seg med tanke på mobbingen, og fraværet skal være dokumentert. Få tak i denne dokumentasjonen, og meld skolen til Statsforvalteren. Ble selv meldt av helsepersonell fordi jeg sa jeg skulle klage på behandlingen. Vedkommende hadde bare glemt et vesentlig forholdt, innholdet i bekymringsmelding var totalt motstridende til det vedkommende selv hadde journalført. Hevn meldinger/forflytte problem på klager er ikke uvanlig.

Du har ikke sendt klage til skolen?

Anonymkode: fc57d...8b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg har svart deg i den første tråden men husker ikke helt hva jeg skrev 🙂 Anbefaler deg å klage på skolen til statsforvalter. Men før du gjør det, kan du jo kontakte skolen skriftlig  og spørre akkurat hva som gjør at de mistenker alvorlig omsorgssvikt. Er du heldig, så svarer de at de ikke er urolig for omsorgen, men var bekymret for barnet og det skal være lav terskel og  blablabla.  Så kan du legge fram for barnevernet at skolen ikke hadde mistanke om omsorgssvikt. Men er tvilsomt om de svarer. 

Anonymkode: 95037...5eb

Skrevet (endret)

Typisk setup av skolen

klager man inn problemet om mobbing som skjer på skolen, og forventer at skolen skal ta tak i det.

Og ingenting skjer, så begynner man og se dere som problemet og sender til barnevernet.

Merkelig er det, men finnes mange lignende historier.

Blir sendt bekymringsmelding fra skolen til Barnevernet grunnet noe skolen ikke klarer og ta tak i.

Det er tydeligvis lettvindt for skolen og gjøre det slik, desverre.

Her bør man trekke fram det som faktisk har med saken og gjøre, og det er mobbing på skolen.
Og hvorfor da eventuelt skolen ikke har tatt tak i dette, vis det er tilfellet.

Hva forventer man at foreldre skal gjøre med en situasjon som skjer på skolen?

Jo logisk nok henvender man seg til skolen for og prøve og få bukt med problemet.

Om ikke kan man prøve og ringe foreldre til de som mobber kansje.

Er det oppegående foreldre så burde de ta tak i det, om ikke er det noe riv ruskende feil

Vanskelig kan det være og motivere noen som mistrives på skolen.

Men skal ikke si at det er enkelt gjøre noe med, men man må nok gå dypt inn i problemet,
Og prate om det kan være en mulighet, gjerne med Lege eller BUP PPT.

Men tror også man må løse opp noen floker med enten skolen eller foreldrene for at det skal være mulig med en endring av situasjonen.

vær forberedt før møtet med Skolen/barnevernet, skriv gjerne ned hva det faktisk gjelder med god begrunnelse da overser man allefall ikke noe, en og snakke på sparket som gjør at det kansje var ting man følte man ikke fikk med, eller sagt.

Forberedelse er en god ting :)

Endret av Sunset90
  • Liker 3
Skrevet

Vi i barneverntjenesten har ikke noe med å gå inn i saker der barnet har utfordringer knyttet til skolesituasjonen og kun det. Det vi ofte gjør da er å bistå foreldrene i møte med skolen for å ansvarliggjøre skolen for deres ansvar, for deretter å henlegge undersøkelsen pga manglende hjemmel i lov. Bør også klage til Statsforvalteren da det ikke er lov å sende bekymringsmelding på dette grunnlaget.

Anonymkode: 89666...7e0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi i barneverntjenesten har ikke noe med å gå inn i saker der barnet har utfordringer knyttet til skolesituasjonen og kun det. Det vi ofte gjør da er å bistå foreldrene i møte med skolen for å ansvarliggjøre skolen for deres ansvar, for deretter å henlegge undersøkelsen pga manglende hjemmel i lov. Bør også klage til Statsforvalteren da det ikke er lov å sende bekymringsmelding på dette grunnlaget.

Anonymkode: 89666...7e0

Jeg har vært i kontakt med statsforvalteren, men har trekt saken.. jeg tør ikke «gå i mot» skolen.. det blir bare verre. Statsforvalteren har kontaktet meg og vil ha en prat ang at jeg vil avslutte saken. Jeg skal snakke med de i morgen. 
jeg kommer til å si det rett ut at jeg er redd ang skolen og barnevernet - så har de hvertfall det. 

Skrevet

Redd skolen og barnevernet?!?

I alle dager... Her må du stå opp for deg selv og barnet, og ikke minst skolens ansvarsfraskrivelse mht. mobbing som er en kjempe viktig sak for mange barn. Så fremt omsorgssitusjonen i hjemmet er god er det ingen grunn til å være redd BV.

Anonymkode: fc57d...8b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...