Gå til innhold

Jeg er knust

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som er blitt mobbet på skolen. Det er bedre nå, men han opplever utestenging og har utviklet skolevegring. 
noen perioder er han på skolen hver dag, andre ganger er han hjemme 2-3 dager i uka. 
nå er vi meldt til barnevernet på bakgrunn av dette. Første samtale med barnevernet er på lillejulaften. 
vi er helt knust 😢

Anonymkode: c71b5...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk bv. Og skolen bør ta mye skyld her! Si nei til hjemmebesøk. De bør ta en kikk på skolen først. Ta kontakt med bup øyeblikkelig. 

Anonymkode: ce28c...2f1

• Liker 7
Skrevet

Skolevegring er ikke nok til å sende bekymringsmelding. Det skal være bekymring for alvorlig omsorgssvikt. 

Anonymkode: dd64e...84c

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skolevegring er ikke nok til å sende bekymringsmelding. Det skal være bekymring for alvorlig omsorgssvikt. 

Anonymkode: dd64e...84c

Det er vel ikke skolevegring som er årsaken her, men at barnet ikke er på skolen i perioder. De som eventuelt har sendt bekymringsmelding, ser jo sikkert bare at barnet er mye borte fra skolen.

Anonymkode: 1dfbb...5fc

• Liker 15
Skrevet

Typisk at skolen gjør dette for å slippe å ta ansvar. Har vært litt for mange slike saker nå. Tenker dere kan prøve å snu det til dere fordel og få barnevernet med til å dytte på skolen.

Lykke til ❤️

Anonymkode: bb88d...03d

• Liker 14
Skrevet

Så bra at flere instanser kan hjelpe dere. Håper det hjelper ❤️

Anonymkode: f047e...808

• Liker 7
Skrevet

Det er jo ikke sånn at bv kommer og tar barnet. De vil ha en samtale med dere, kanskje de kan sette inn ressurser mot skolen? 

Jeg hadde samme problemet. Her fikk vi hjelp av ett lavterskel tilbud som er på en måte steget før bv. Vi ble "meldt" dit av skolen. Og det endte med at skolen fikk tilsnakk og barnet fikk mer hjelp i skolehverdagen. Det kom rett å slett inn noen nye øyne som så det samme som vi så. Det var ganske godt. Så det er jo ikke sikkert at det blir ille med bv. 

Anonymkode: 5b7ff...c23

• Liker 20
Skrevet

Jeg ville gått inn i møte med innstillingen "hva kan dere gjøre for å hjelpe barnet i situasjonen, og hvordan kan dere bistå skolen med å skape godt miljø?" 

Anonymkode: db5f5...8d7

• Liker 31
Skrevet

Mest sannsynlig vil Barnevernet ha samtale med dere, for å finne ut hvilken hjelp dere/barnet trenger. Helt tydelig trenger barnet hjelp, og det kan barnevernet være med på å skaffe. 

Barnevernet er en HJELPEinnstans, så ta imot all hjelp dere kan få. 

• Liker 13
Skrevet (endret)

Skjønner at det er ubehagelig at bvv kommer inn i bildet. Og dersom skolen ikke kan begrunne mistanke om omsorgssvikt, så blir det feil å melde til barnevernet. Skolevegring er noe annet enn omsorgssvikt. Dette vet bvv, men det kan hende du kan dra nytte av at de kommer inn i bildet. At de kan støtte dere som foreldre i dialog med skolen. At de kan hjelpe til med krav  ovenfor skolen dersom dere opplever at skolen ikke tar nok grep. Kanskje finnes det også andre tiltak i kommunen som kan støtte barnet ditt? Å oppleve mobbing og utestenging gjør noe med selvtilliten til et barn og det blir så viktig å erfare gode opplevelser igjen. Kan de hjelpe til med å finne arenaer som han kan erfare dette? Dersom dere har dårlig økonomi, så er det mulig å søke om hjelpetiltak som går til aktivitet til barnet. 

Mobbing og utestenging er noe skikkelig dritt! Håper dere får hjelp og støtte til gode løsninger og en god hverdag for barnet ditt. Ønsker deg masse lykke til og igjen, ikke vær redd for barnevernet. 

Endret av Aureka
  • Liker 2
Skrevet
Frk.fri skrev (3 minutter siden):

Mest sannsynlig vil Barnevernet ha samtale med dere, for å finne ut hvilken hjelp dere/barnet trenger. Helt tydelig trenger barnet hjelp, og det kan barnevernet være med på å skaffe. 

Barnevernet er en HJELPEinnstans, så ta imot all hjelp dere kan få. 

I brevet fra barnevernet står det at de vil undersøke omsorgssituasjonen. Og at de har fått bekymring ang skolesituasjonen til barnet vårt. 
Skolen har gjort svært lite her. Jeg har selv kontaktet helsestasjonen for at helsesykepleier kan samtale med barnet vårt. Jeg har kontaktet lege for å få henvisning til bup. Det er vi foreldrene som har gjort alt her. Skolen har ikke fulgt opp det de skal, og vi har meldt dette inn til statsforvalteren. 
nå skal barnevernet undersøke om barnet vårt har god nok omsorg. 
Sitter her med en uvirkelighetsfølelse og er helt knust. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I brevet fra barnevernet står det at de vil undersøke omsorgssituasjonen. Og at de har fått bekymring ang skolesituasjonen til barnet vårt. 
Skolen har gjort svært lite her. Jeg har selv kontaktet helsestasjonen for at helsesykepleier kan samtale med barnet vårt. Jeg har kontaktet lege for å få henvisning til bup. Det er vi foreldrene som har gjort alt her. Skolen har ikke fulgt opp det de skal, og vi har meldt dette inn til statsforvalteren. 

Da blir det ekstremt lett for deg å dokumentere at dere er ressurssterke omsorgspersoner som iverstar barnet 

• Liker 18
Skrevet
Aureka skrev (5 minutter siden):

Skjønner at det er ubehagelig at bvv kommer inn i bildet. Og dersom skolen ikke kan begrunne mistanke om omsorgssvikt, så blir det feil å melde til barnevernet. Skolevegring er noe annet enn omsorgssvikt. Dette vet bvv, men det kan hende du kan dra nytte av at de kommer inn i bildet. At de kan støtte dere som foreldre i dialog med skolen. At de kan hjelpe til med krav  ovenfor skolen dersom dere opplever at skolen ikke tar nok grep. Kanskje finnes det også andre tiltak i kommunen som kan støtte barnet ditt? Å oppleve mobbing og utestenging gjør noe med selvtilliten til et barn og det blir så viktig å erfare gode opplevelser igjen. Kan de hjelpe til med å finne arenaer som han kan erfare dette? Dersom dere har dårlig økonomi, så er det mulig å søke om hjelpetiltak som går til aktivitet til barnet. 

Mobbing og utestenging er noe skikkelig dritt! Håper dere får hjelp og støtte til gode løsninger og en god hverdag for barnet ditt. Ønsker deg masse lykke til og igjen, ikke vær redd for barnevernet. 

Må legge til at vi foreldre har god økonomi og er i full jobb begge to. Jeg har utdannelse innen arbeid med barn og jobber i en institusjon. det barnet vårt trenger er at skolen gjør det de skal,  at barnet vårt har samtaler med helsesykepleier og skal på bup. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da blir det ekstremt lett for deg å dokumentere at dere er ressurssterke omsorgspersoner som iverstar barnet 

Ja jeg håper det. Har aldri vært i nærheten av en slik situasjon før, og kjenner jeg mister helt selvtilliten som mor. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Må legge til at vi foreldre har god økonomi og er i full jobb begge to. Jeg har utdannelse innen arbeid med barn og jobber i en institusjon. det barnet vårt trenger er at skolen gjør det de skal,  at barnet vårt har samtaler med helsesykepleier og skal på bup. 

Da forteller du dette. Du sier at du opplever skolen som tafatte og er glad bv kom for å hjelpe deg med ordentlige tiltak i skolen

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnevernet var min beste støttespiller i tilsvarende situasjon. Det var de som satte skole på plass på måter jeg ikke klarte, fordi de unnskyldte det meste.

Jeg anbefaler forøvrig at barnet får begynne på ny skole når situasjonen er slik. Selv om mobbing opphører er også utestengelse ødeleggende og forferdelig. 

Vi flyttet. Det var dyrt, tungt og vanskelig (jeg var alene om å klare alt økonomisk og praktisk), men belønningen var et barn som blomstret opp igjen. Jeg hadde gode samtaler med ny skole i forkant av byttet, så de var klar over at de mottok et barn som var skadet av mobbing. Det gjorde at de kunne legge kloke strategier og passe på at slikt ikke fikk blomstre opp der. 

Uansett, Barnevernet er en ressurs i slike situasjoner, ikke en fiende. Ikke med mindre dere faktisk ikke ivaretar barnet. Er du trygg på det så har du ingenting å frykte, men kan få støtte og råd fra dem. 

Anonymkode: f6a62...293

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her legger jo skolen sten til byrde. Dette handler ikke om omsorgskompetansen deres, men om en skoleledelse uten kompetanse. 

• Liker 3
Skrevet
Aureka skrev (5 timer siden):

Her legger jo skolen sten til byrde. Dette handler ikke om omsorgskompetansen deres, men om en skoleledelse uten kompetanse. 

Denne høsten har vært et rot. Vår sønn har fått en helsesykepleier å snakke med. Så er det frafall og sykdom, så han har snakket med 3 ulike helse spl. i løpet av disse månedene. 
I tillegg skal han på BUP. Pluss fastlege, pluss at barnevernet sikkert vil snakke med han. 
Det han trenger er en fast helse spl. Og en på bup han kan etablere trygghet til. Å hjelpe et barn krever forutsigbarhet og tillit. At alle skal inn og alle skal «hjelpe» blir bare en ekstra belastning. Han må gjenta og gjenta og får mange ulike og motstridene svar. 
Den ene helse spl foreslo skolebytte, mens den andre mente han ikke burde bytte fra B til A klassen engang. 
Slike ting river meg opp innvendig når jeg ser hva dette gjør med han. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne høsten har vært et rot. Vår sønn har fått en helsesykepleier å snakke med. Så er det frafall og sykdom, så han har snakket med 3 ulike helse spl. i løpet av disse månedene. 
I tillegg skal han på BUP. Pluss fastlege, pluss at barnevernet sikkert vil snakke med han. 
Det han trenger er en fast helse spl. Og en på bup han kan etablere trygghet til. Å hjelpe et barn krever forutsigbarhet og tillit. At alle skal inn og alle skal «hjelpe» blir bare en ekstra belastning. Han må gjenta og gjenta og får mange ulike og motstridene svar. 
Den ene helse spl foreslo skolebytte, mens den andre mente han ikke burde bytte fra B til A klassen engang. 
Slike ting river meg opp innvendig når jeg ser hva dette gjør med han. 

Hva vil gutten din? Forstår at han ikke vil på skolen, men om han må velge noe? Bytte skole, eller klasse, eller ingen av delene? Det hjelper jo ikke at «alle» skal snakke med han, om hans stemme ikke kommer fram.

Bv følge bare rutiner, det har nok skolen også gjort, noen skoler har som rutine å melde ved skolevegring/fravær. En dårlig rutine om du spør meg. Drøftet de meldingen med dere før de meldte? Eller skjedde det bak ryggen på dere? I så fall kan dere klage til sivilombudsmannen.

Anonymkode: 7e435...3cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...