Gå til innhold

Jeg er knust

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva vil gutten din? Forstår at han ikke vil på skolen, men om han må velge noe? Bytte skole, eller klasse, eller ingen av delene? Det hjelper jo ikke at «alle» skal snakke med han, om hans stemme ikke kommer fram.

Bv følge bare rutiner, det har nok skolen også gjort, noen skoler har som rutine å melde ved skolevegring/fravær. En dårlig rutine om du spør meg. Drøftet de meldingen med dere før de meldte? Eller skjedde det bak ryggen på dere? I så fall kan dere klage til sivilombudsmannen.

Anonymkode: 7e435...3cb

Ikke bare dårlig, men også ulovlig. Ts kan klage uansett om skolen drøftet meldingen med dem først eller ikke. Skolen kan gjerne foreslå at barnevernet kobles på, men om det ikke finnes mistanke om alvorlig omsorgssvikt, står foreldre fritt til å takke nei til at bv involveres. Da må skolen respektere det og kan ikke melde. 

Jeg har dårlig erfaring med sivilombudet, da jeg fikk som svar at de ikke hadde kapasitet. Det vil jo si at familier som utsettes for ulovlige meldinger i realiteten står uten klagemuligheter og er fullstendig rettsløse.  Kan være greit å prøve sivilombudet. Men statsforvalter må først behandle klagen. 

Anonymkode: fffbd...e31

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke bare dårlig, men også ulovlig. Ts kan klage uansett om skolen drøftet meldingen med dem først eller ikke. Skolen kan gjerne foreslå at barnevernet kobles på, men om det ikke finnes mistanke om alvorlig omsorgssvikt, står foreldre fritt til å takke nei til at bv involveres. Da må skolen respektere det og kan ikke melde. 

Jeg har dårlig erfaring med sivilombudet, da jeg fikk som svar at de ikke hadde kapasitet. Det vil jo si at familier som utsettes for ulovlige meldinger i realiteten står uten klagemuligheter og er fullstendig rettsløse.  Kan være greit å prøve sivilombudet. Men statsforvalter må først behandle klagen. 

Jeg tør ikke klage. Er livredd for at det kan slå tilbake på meg, at det er jeg lager styr, og har feil fokus.
har vi rett til fri advokat når bv kommer inn i bildet? 

Barnevernet vet hvertfall at vi var uvitende at skolen sendte bekymring. Det snakket vi litt om. Og vi var tydelig på at dette var veldig overraskende for oss. 
kanskje barnevernet ser allerede der at det er en svikt fra skolen 

Anonymkode: c71b5...770

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tør ikke klage. Er livredd for at det kan slå tilbake på meg, at det er jeg lager styr, og har feil fokus.
har vi rett til fri advokat når bv kommer inn i bildet? 

Barnevernet vet hvertfall at vi var uvitende at skolen sendte bekymring. Det snakket vi litt om. Og vi var tydelig på at dette var veldig overraskende for oss. 
kanskje barnevernet ser allerede der at det er en svikt fra skolen 

Nei, dessverre. Kun i de tilfelle der saken kommer opp i fylkesnemnda, eller der foreldre har veldig lav inntekt. Ingen av delene er jo relevant her. 

Skjønner godt at du er redd for å klage. Ingen vil bli oppfattet som kranglete og vanskelig å ha med å gjøre, eller for å ha "lite fokus på barnet", som ble påstått i mitt tilfelle. Håpar likevel at flere tør klage. Vet ikke om statsforvalterne i alle fylker har begynt å gå grundig gjennom slike saker, men de har i det minste fått beskjed om å ta klager på urettmessige bekymringsmeldinger seriøst.

Håper virkelig at saksbehandleren deres er erfaren/kunnskapsrik nok til å se at dette er en melding som ikke skulle ha vært sendt. Og at bv i deres kommune tar en alvorsprat med skolen om hva som skal og hva som ikke skal meldes. Dette kommer til å ordne seg 🙂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, dessverre. Kun i de tilfelle der saken kommer opp i fylkesnemnda, eller der foreldre har veldig lav inntekt. Ingen av delene er jo relevant her. 

Skjønner godt at du er redd for å klage. Ingen vil bli oppfattet som kranglete og vanskelig å ha med å gjøre, eller for å ha "lite fokus på barnet", som ble påstått i mitt tilfelle. Håpar likevel at flere tør klage. Vet ikke om statsforvalterne i alle fylker har begynt å gå grundig gjennom slike saker, men de har i det minste fått beskjed om å ta klager på urettmessige bekymringsmeldinger seriøst.

Håper virkelig at saksbehandleren deres er erfaren/kunnskapsrik nok til å se at dette er en melding som ikke skulle ha vært sendt. Og at bv i deres kommune tar en alvorsprat med skolen om hva som skal og hva som ikke skal meldes. Dette kommer til å ordne seg 🙂 

Vet ikke hvor gamle de er. Tipper i 30 åra 

Skrevet

Bare forsøk å holde deg rolig. Bv er primært ute etter å hjelpe. Og de tar ofte «kampen» med/mot skolen ved behov. Du kan si du undrer deg over at saken ble meldt uten din viten, og etterspørre hva bv tenker de kan bistå med, fordi dere og gutten deres er i en fortvilet situasjon, der dere ikke føler dere hørt og møtt på skolen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare forsøk å holde deg rolig. Bv er primært ute etter å hjelpe. Og de tar ofte «kampen» med/mot skolen ved behov. Du kan si du undrer deg over at saken ble meldt uten din viten, og etterspørre hva bv tenker de kan bistå med, fordi dere og gutten deres er i en fortvilet situasjon, der dere ikke føler dere hørt og møtt på skolen. 

Takk for det. Ja fortalte at dette var helt ukjent for oss. Ikke fått beskjed om at de hadde sendt bekymringsmelding. Dette noterte de seg. 
føles bare ut som en vond drøm 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 13.52):

Jeg har et barn som er blitt mobbet på skolen. Det er bedre nå, men han opplever utestenging og har utviklet skolevegring. 
noen perioder er han på skolen hver dag, andre ganger er han hjemme 2-3 dager i uka. 
nå er vi meldt til barnevernet på bakgrunn av dette. Første samtale med barnevernet er på lillejulaften. 
vi er helt knust 😢

da tror jeg det ligger mer bak, barnet her sliter med det samme,men ikke pga mobbing,men pga angst og sykisk helse, han var hjemme fra skolen i mange uker flere ganger i året fra 5-10 klasse, aldri hørt noe fra bv av den grunn

Anonymkode: 36235...03f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor skriver du typisk bv.? De har vel for fa*** ikke meldt til seg selv!! 

Anonymkode: 5ce21...b2f

Dette!😅

Kg i et nøtteskall. Og eviglange tråder om brudd på taushetsplikten fra folk som har lært seg dette nå.

Ts, bare møt opp og forklar situasjonen. Forhåpentligvis får dere god hjelp ift skole og helse (bupa). Kommer til å gå så fint så😊

Anonymkode: d1205...f85

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

da tror jeg det ligger mer bak, barnet her sliter med det samme,men ikke pga mobbing,men pga angst og sykisk helse, han var hjemme fra skolen i mange uker flere ganger i året fra 5-10 klasse, aldri hørt noe fra bv av den grunn

At ditt barns skole er klok nok til å se hva som er problemet og ikke drar inn barnevernet betyr ikke at TS sin skole er det. TS har meldt skolen til Statsforvalteren og dårlig skoleledelse kan ta det som angrep og melder foreldre til barnevernet. Dessverre ganske mange slike saker.

Det er misbruk av barnevernets ressurser og skader skole/hjem samarbeidet ytterligere.

Jeg er egentlig pro-barnevern, men ser at det er åpenbare svakheter med systemet.

Anonymkode: bb88d...03d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At ditt barns skole er klok nok til å se hva som er problemet og ikke drar inn barnevernet betyr ikke at TS sin skole er det. TS har meldt skolen til Statsforvalteren og dårlig skoleledelse kan ta det som angrep og melder foreldre til barnevernet. Dessverre ganske mange slike saker.

Det er misbruk av barnevernets ressurser og skader skole/hjem samarbeidet ytterligere.

Jeg er egentlig pro-barnevern, men ser at det er åpenbare svakheter med systemet.

hvis de ikke har noe og skjule er jo ikke bv noe og frykte

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er likevel belastende og tar fokus fra det som er det virkelige problemet: hjelpe barnet på skolen. Her er også en artikkel med lignende problemstilling: 

https://www.nrk.no/nordland/mor-i-baerum-urettmessig-meldt-til-barnevernet-av-skolen-_-medhold-hos-statsforvalteren-innlandet-1.15201920

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er likevel belastende og tar fokus fra det som er det virkelige problemet: hjelpe barnet på skolen. Her er også en artikkel med lignende problemstilling: 

https://www.nrk.no/nordland/mor-i-baerum-urettmessig-meldt-til-barnevernet-av-skolen-_-medhold-hos-statsforvalteren-innlandet-1.15201920

den er jeg uenig i

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

den er jeg uenig i

Hva er du uenig i? At det er belastende å blande inn barnevernet?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 13.52):

Jeg har et barn som er blitt mobbet på skolen. Det er bedre nå, men han opplever utestenging og har utviklet skolevegring. 
noen perioder er han på skolen hver dag, andre ganger er han hjemme 2-3 dager i uka. 
nå er vi meldt til barnevernet på bakgrunn av dette. Første samtale med barnevernet er på lillejulaften. 
vi er helt knust 😢

Tragiske Norge , var sånn når jeg ble mobbet på skolen , raske med å peke  fingeren hjem , når jeg sa til læreren at problem var på skolen og ikke hjemme så var de ikke gira på å hjelpe noe mer😅..  hørte ikke noe mere bekymring fra hen, fikset mobbingen selv med verktøy jeg lærte hjemme, som å tydelig sette grenser , og faktisk en gang tok jævlig hardt igjen, aldri fysisk da jeg har lært man ikke skal slå noen ! , Ble fort slutt på mobbingen når jeg tok igjen , fikk aldri hjelp fra skolen.

Anonymkode: db2b3...4c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

den er jeg uenig i

Hva er du uenig i da? 

Skrevet

Sikkert lett å tenke slik for den som ikke har vært i denne situasjonen. Å bli meldt for alvorlig omsorgssvikt og deretter gjennomgå en undersøkelsessak for at barneverntjenesten skal kunne vurdere om du er skikket som forelder vil være en belastning for de aller fleste. Selv om man selv vet at man er en god mor eller far, og selv om saken blir henlagt. 

• Liker 2
Skrevet

Noen skoler forholder seg til reglene, andre ikke. 

• Liker 1
Skrevet

Dessverre har mange berøringsangst, når det kommer til bv. La de få en sjans, finn ut hva de tilbyr, og sett barnets behov foran egen fordom, så tidlig i forløpet :hjerte: Dette KAN gå i veldig bra retning, også :Nikke:

Anonymkode: fde1c...3d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 14.06):

Typisk bv. Og skolen bør ta mye skyld her! Si nei til hjemmebesøk. De bør ta en kikk på skolen først. Ta kontakt med bup øyeblikkelig. 

Anonymkode: ce28c...2f1

Det er ikke typisk bv å legge opp til møter lille julaften. Da er det enten fordi de ønsker at foreldrene skal bli beroliget i julen, eller så er meldingen så bekymringsfull at de bare må ta tak i den med en gang

Anonymkode: ecc2a...e79

Skrevet

Du kan ta det helt med ro. Slapp av og nyt julen❤

Anonymkode: d1205...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...