Gå til innhold

Navnet Aslan💙

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære Ts,

Det er skummelt å lufte meninger rundt et personlig navn til babyen din som kommer, særlig på et forum der man kan være anonym og si hva man vil.

Ser at du har fått VELDIG forskjellige tilbakemeldinger. Dette er deres barn, og det virker på meg som at du liker navnet Aslan veldig godt. Hvis du og partneren din er enige og fornøyd med navnevalget, så er det jo bare det som er viktig! ❤️

De som kommenterer stygt og usaklig er sikkert bare bitre mennesker med navn som har gått ut på dato, og ikke er åpne for noe nytt.

Man trenger faktisk ikke å bare ha basic navn som Benjamin og Daniel bare fordi det er vanlig, og du trenger ikke være utenlandsk for å bruke et utenlandsk navn, hvor firkantet går det ann å bli? At dere er norske betyr ikke at du MÅ ha et norsk navn på ungen.

Jeg tror at uansett hva du velger så kommer alltid noen til å finne feil med det, og du kan ikke gjøre alle fornøyde.

Go for it sier jeg 👍🏼👍🏼👍🏼❤️

Forresten: Så synes jeg navnet høres kult ut, ikke at min mening teller så mye, det er dere som foreldre som bestemmer ❤️

Anonymkode: 02a43...e75

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Venter en gutt og har alltid likt navnet Aslan, jada, forelsket meg i det når jeg så Narnia for første gang og har alltid tenkt at det er så kult, fint og stødig på samme tid!💙 Barnefar og jeg har veldig typiske norske navn, men jeg tror det kan funke greit likevel. Moren min som er av den eldre garde synes derimot det er veldig spesielt. Men hun hadde null problem med å uttale det. Barnefar er mer og mer på gli. Funker det eller ikke? 

Anonymkode: 6b8f3...d3e

Funker på et dyr. 

Anonymkode: 1d8a0...9b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener det er bakvendte holdninger mtp. Jobbmuligheter - jada, enig i det. Men det betyr ikke at det ikke er tilfellet! 

https://universitas.no/sak/64902/innvandrere-bytter-navn-for-a-fa-jobb-jeg-vil-bare/

er også noen nyere avisartikler om samme tema, er bare å Google.. 

men folk må gjøre hva de vil! Jeg personlig hadde ikke gitt barnet mitt den fødsels«gaven». 

Anonymkode: e4118...cab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjære Ts,

Det er skummelt å lufte meninger rundt et personlig navn til babyen din som kommer, særlig på et forum der man kan være anonym og si hva man vil.

Ser at du har fått VELDIG forskjellige tilbakemeldinger. Dette er deres barn, og det virker på meg som at du liker navnet Aslan veldig godt. Hvis du og partneren din er enige og fornøyd med navnevalget, så er det jo bare det som er viktig! ❤️

De som kommenterer stygt og usaklig er sikkert bare bitre mennesker med navn som har gått ut på dato, og ikke er åpne for noe nytt.

Man trenger faktisk ikke å bare ha basic navn som Benjamin og Daniel bare fordi det er vanlig, og du trenger ikke være utenlandsk for å bruke et utenlandsk navn, hvor firkantet går det ann å bli? At dere er norske betyr ikke at du MÅ ha et norsk navn på ungen.

Jeg tror at uansett hva du velger så kommer alltid noen til å finne feil med det, og du kan ikke gjøre alle fornøyde.

Go for it sier jeg 👍🏼👍🏼👍🏼❤️

Forresten: Så synes jeg navnet høres kult ut, ikke at min mening teller så mye, det er dere som foreldre som bestemmer ❤️

Tusen takk for en veldig fin kommentar, fine du ❤️ det hjalp litt på, syns de fleste begynte å bli mer negative enn positive til det. Ja, et navn jeg har likt veldig godt i ganske mange år nå.❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Benjamin og Daniel er hebraiske navn...

Basic norske navn ville vært Olav eller Steinar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 time siden):

Benjamin og Daniel er hebraiske navn...

Basic norske navn ville vært Olav eller Steinar.

Hvor mange Benjamin og Daniel er det vel ikke i Norge? Veldig vanlig navn her, nesten hver skoleklasse har en eller to stk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fordi det er et muslimsk navn ja. Hvem tror dere de helst vil ansette, Ole eller Aslan?

Sier ikke det er riktig, sier bare at det er sånn det er. 

Anonymkode: 516a4...4f8

Mener du det foregår diskriminering i Norge?

Anonymkode: b40b7...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kommer til å anta at han er muslim eller utenlandsk så lenge han har et norsk etternavn. Syke fordommer og negative holdninger inne her.

Anonymkode: 8e7ce...16b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det var et ekte navn før nå. Trodde det var et oppdiktet til filmen. 

Anonymkode: 0b0a4...2c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veit ikke om du tuller, men ja, dette er ganske godt dokumentert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ingen kommer til å anta at han er muslim eller utenlandsk så lenge han har et norsk etternavn. Syke fordommer og negative holdninger inne her.

Anonymkode: 8e7ce...16b

Veldig trist å lese, vi er begge etnisk norske med norske etternavn, så jeg tviler sterkt på at det vil bli et så stort «problem» som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn som har et utenlandsk navn har 25 prosent mindre sjanse for å bli kalt inn til et intervju, ifølge en undersøkelse fra 2012 gjort av Institutt for samfunnsforskning og Fafo. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBM3Bg/byttet-navn-for-aa-faa-jobb-fikk-hoere-at-jeg-ville-skremme-kundene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner bare en Aslan og han er pakistansk. Fint navn men jeg ville nok ikke brukt det.

Anonymkode: 4de70...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor mange Benjamin og Daniel er det vel ikke i Norge? Veldig vanlig navn her, nesten hver skoleklasse har en eller to stk.

Les hva du svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 13.12.2021 den 11.57):

For meg har det i alle fall ingenting å gjøre med at navnet er vanlig i andre land. Dette var jeg ikke klar over engang, da jeg kun forbinder Aslan med løven i Narnia. For meg blir det som tidligere nevnt mer et typisk dyrenavn, fordi jeg kun vet om dyr som har dette navnet. Blir litt det samme som Findus. 

Men heller Aslan enn Leander/Nathaniel/Liam/Matheo, selv om jeg ikke valgt det som navn til et barn selv. 

Anonymkode: 3e9df...df3

Samme her. Forbinder navnet kun med Narnia. Jeg synes alltid det er litt... pinlig? barnslig? (finner ikke noe annet ord for det) med folk som kaller opp ungene sine etter diverse populærkulturelle fenomener. Høres ut som om man fortsatt er et barn selv.

Men for all del, navnet er ikke stygt, og bedre enn mye annet folk kaller ungene sine for tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at det hadde uttalelsen "Aslaan" og dermed høres det litt muslimsk ut. Ikke at det nødvendigvis er noe galt med det, men syns ikke det  var noe fint. Trodde også først du skrev Asian. Det hadde jo vært verre da 😅

Anonymkode: 36c67...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...