AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #21 Skrevet 13. desember 2021 Ser noen tror jobbsøking senere i livet kan bli problematisk pga navnet, hvorfor det? fordi navnet er av tyrkisk opprinnelse? eller at mange assosierer det med løven fra Narnia? Som kanskje mange igjen kan se på som et tullete og lite seriøst navn? Anonymkode: 6b8f3...d3e
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. desember 2021 #22 Skrevet 13. desember 2021 (endret) Jeg tenker bare Narnia. akkurat som når noen kaller barnet Caspian, ja jeg vet om noen som har det.. Endret 13. desember 2021 av AthenaRavenLuna
Silla123 Skrevet 13. desember 2021 #23 Skrevet 13. desember 2021 Sønnen min heter Arslan, det har samme betydning bare med en ekstra bokstav i 😊 Vi elsker navnet, men du må forvente litt narnia kommentarer 😂 Mannen min er tyrkisk, og jeg er halvt pakistansk, og i begge landene betyr det «løve» og det er et helt vanlig navn der 😊 Veldig veldig fornøyd med det 😍 Måtte lese flere ganger når jeg så innlegget, har ikke sett andre med lignende navn før ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #24 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ser noen tror jobbsøking senere i livet kan bli problematisk pga navnet, hvorfor det? fordi navnet er av tyrkisk opprinnelse? eller at mange assosierer det med løven fra Narnia? Som kanskje mange igjen kan se på som et tullete og lite seriøst navn? Anonymkode: 6b8f3...d3e Fordi det er et muslimsk navn ja. Hvem tror dere de helst vil ansette, Ole eller Aslan? Sier ikke det er riktig, sier bare at det er sånn det er. Anonymkode: 516a4...4f8 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #25 Skrevet 13. desember 2021 Silla123 skrev (10 minutter siden): Sønnen min heter Arslan, det har samme betydning bare med en ekstra bokstav i 😊 Arslan? Ok. Anonymkode: f09c9...e23
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #27 Skrevet 13. desember 2021 Kjempefint! Mye bedre enn de andre forslagene her 😅 Føler alle unger født 2019 - 2021 heter Leo og Aslak og Aksel osv... Fint med et som er unikt!! Anonymkode: 02a43...e75 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #28 Skrevet 13. desember 2021 Hva med Asle eller Aslak? Anonymkode: 917ef...e56 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #29 Skrevet 13. desember 2021 Morsomt det med navn. For 18 år siden spurte jeg her inne om et navn, og fikk beskjed om at det var krise. Det kunne assosierer med noe negativt, det var muslimsk og det var helt forferdelig. Vi brukte det likevel. Barnet er kjempefornøyd. Og det morsomme er at det dukker opp på kollegaers barn osv. Jeg sier: gå for Aslan! Anonymkode: a400d...d91 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #30 Skrevet 13. desember 2021 Hadde tenkt at han er muslim, og hadde syntes det var snålt om det viste seg at han var etnisk norsk. Blir som å kalle ungen Chang. Veldig rart om man er norsk, og man gjør ikke barnet noen tjenester akkurat. Anonymkode: e4118...cab 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #31 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Morsomt det med navn. For 18 år siden spurte jeg her inne om et navn, og fikk beskjed om at det var krise. Det kunne assosierer med noe negativt, det var muslimsk og det var helt forferdelig. Vi brukte det likevel. Barnet er kjempefornøyd. Og det morsomme er at det dukker opp på kollegaers barn osv. Jeg sier: gå for Aslan! Anonymkode: a400d...d91 Hvilket navn var det da? Anonymkode: e4118...cab 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #32 Skrevet 13. desember 2021 Jeg jobber i stor barnehage og opplever mange navn som er "rarere" Aslan. Stns det var fint 🙂 Anonymkode: a8b3d...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #33 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjempefint! Mye bedre enn de andre forslagene her 😅 Føler alle unger født 2019 - 2021 heter Leo og Aslak og Aksel osv... Fint med et som er unikt!! Anonymkode: 02a43...e75 Unikt er jo ikke nødvendigvis bra, da. Det er ofte en grunn for at nesten ingen heter et gitt navn, ofte fordi det ikke er et navn, eller fordi det er belastede/ikke-stødige navn man ikke ønsker å kalle barnet sitt. Jeg tar heller det kanskje kjedelige navnet Lise fremfor Chanelline (selv om forhåpentligvis ingen andre har sistnevnte navn). Jeg anbefaler heller å gi barna tidløse, stødige navn, som Aslak og Aksel faktisk er (Leo, not so much), fremfor et navn som kun assosieres med en eventyrfigur (i Norge). Men - man gjør selvfølgelig som man selv ønsker. Anonymkode: 3e9df...df3 7
I.I.Rasta Skrevet 13. desember 2021 #34 Skrevet 13. desember 2021 Var en gutt i barselgruppen min som fikk navnet Aslan, der var far tyrkisk og mor norsk enkelt å utale og skrive. Tenkte sikkert på løven den første gangen.. men spiller det noen rolle egentlig? Søstern min endte med å døpe sønnen sin det samme som katten bestemor hadde i vår oppveskt. Venninnen min sin datter heter det samme som farens døde hun.. poenget mitt er at folk kaller opp etter ting med mye rarere og nærere assosiasjoner, og det går over det og liker dere navnet så kjør på! 2
youcancallmejune Skrevet 13. desember 2021 #35 Skrevet 13. desember 2021 Hvis jeg ser eller hører navnet Aslan tenker jeg at det er snakk om en tyrker. Ikke noe galt i det selvsagt, men for meg som ikke kjenner til Narnia er det et tyrkisk navn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #36 Skrevet 13. desember 2021 Tenker ikke utenlandsk opprinnelse, mest fordi jeg ikke visste at det var et tyrkisk navn. Synes det er helt ok og ikke belastende på noe måte! Så kjør på, om dere liker det. Alle andre venner seg til navnet uansett 😊 Anonymkode: d11a0...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #37 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er den løven da… nei, ville ikke brukt det navnet. Alle tenker på løven… ALLE! Hadde ikke fått en datter og kalt henne Elsa akkurat nå heller kan man si… Anonymkode: 10b46...243 Elsa er jo virkelig ikke det samme da. Et godt etablert, vanlig navn. Kunne fint brukt Elsa. Aslan, nei. Anonymkode: b5bed...e71 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #38 Skrevet 13. desember 2021 Mange delte meninger her, ser navn som Asle og Aslak går igjen. Asle er ikke jeg så fan av, Aslak er fint, men jeg klarer ikke legge fra meg Aslan av en eller annen grunn💙 Ingen av oss har avstamning fra Tyrkia nei, men Barnefar har ikke typisk norskt etternavn sånn som jeg har, og det er etternavnet hans barnet vil få. Passer ganske fint. Anonymkode: 6b8f3...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #39 Skrevet 13. desember 2021 Jeg tror, helt ærlig, at mange her kritiserer navnet fordi det er utenlandsk. At det er en form for indirekte rasisme, så foreslår de heller et typisk norsk vikingnavn som Aslak osv. Å si at barnet ikke får seg jobb i fremtiden pga et navn er det dummeste argumentet jeg har hørt. Vi er snart i 2022, ikke 1900-tallet. Det kryr av mennesker fra alle verdens land og kulturer her, og man klarer fint å skaffe seg jobb om man vil selv om man har et annerledes navn, ærlig talt. Synes Aslan er kjempefint, ville absolutt gått for det! 😍 Anonymkode: 02a43...e75 3
Gjest Chroma Skrevet 13. desember 2021 #40 Skrevet 13. desember 2021 Jeg synes ikke navnet er stygt på noen måte, men for meg er det et veldig typisk hundenavn. Synes «alle» kaller hannhundene sine for Aslan nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå