Gå til innhold

Banner dere foran barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I min familie har vi en regel om at hjemme kan man banne så mye man vil og ha politisk ukorrekt humor. Men vi har etablert at dette ikke egner seg eksempelvis på skolen, når man er hjemme hos venner osv. Fordi folk har ulike syn på banning, noen er religiøse osv.

Barna får også se serier med ganske grovt språk og humor (eksempelvis South Park). De er 8 og 12 år da. Da de var mindre justerte vi oss mer. Synes banneord kan komme litt senere i språkutviklingen når barna har en bedre forståelse av at ulikt språk passer i ulike sammenhenger. Det har nok ikke en på 3 år.

Anonymkode: f8c61...261

Omtent samme her. Bare at mannen alltid har bannet, også da barnet var 3 år. Barnet har aldri tatt etter, jeg vet ikke helt hvorfor. Han kan gjøre det av og til hjemme nå, men da gjør han det bevisst for å sjekke om han får en reaksjon. (Det får han ikke.)

Har forklart ham at det er spesielt viktig at han aldri gjør det hos mormor, for hun reagerer veldig på det. Jeg er helt sikker på at han ikke har gjort det, ellers hadde jeg garantert fått høre det. 😅

Anonymkode: 624d7...003

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre har de satan fra meg

Anonymkode: ff737...e81

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit hvis man banner så ofte at det nærmest blir slik man prater. Det handler ikke bare om å være redd for at barna skal ta etter, men at banning er forferdelig å høre på og ikke noe vil ha på daglig basis. Vi banner svært sjelden. Det hender noen ganger i året at det kommer en glose, men ellers er ikke banneord en del av måte vi snakker på. Barna våre er nå tenåringer og banner også svært lite, selv når de er med venner og tror vi ikke hører dem.

Anonymkode: 8f94e...42c

Skrevet

Jeg synes banning er lavklasse. Har aldri bannet foran barna, og det har ikke mannen heller. 

• Liker 2
Skrevet

Har alltid hatt en innebygd «banne-stopper” ovenfor barn og besteforeldre. Gikk helt av seg selv. Nå som barna mine er voksne kan det komme et ord i ny og ne. Men de verste banneordene mine har fremdeles «banne-stopperen» kontroll på når jeg er sammen med barna 😆

Skrevet

Som gamer , vel jo har vel kommet et og annet ord fra meg gjennom tidene når jeg spilte PVP i diverse dataspill!  Så ungene har nok snappet opp et og annet!

• Liker 1
Skrevet
Sirinna skrev (9 minutter siden):

Jeg synes banning er lavklasse. Har aldri bannet foran barna, og det har ikke mannen heller. 

Må ærlig innrømme at bxxxxxg er noe av det jeg hater virkelig i denne verden.  Har ikke vært helt fri fra det jeg heller, i enten en eller annen kokt situasjon, og en periode i jobbsammenheng der jeg på et vis følte meg så presset til benytte sånne ord innimellom, pga miljøet jeg var havnet i. Noe jeg angrer sterkt, var ung, svak og hadde klart unngå det i dag tror jeg. Det var et typisk mannfolkmijø da, selv om det jobbet også kvinner der, noe som gjorde at presset ble større. Er selv en han, og stemningen var sånn at man følte man måtte  være en av de "gutta" foran kvinnene, ved å bl. a krydre med  noen slike ord.

Er ikke en kristen egentlig, men har vel en slags tro. Jeg ber ofte om tilgivelse, ber for maten (når jeg er alene) og forsøker etterleve budene mer eller mindre, og jobber hele tiden med å forsøke bli et bedre/mindre syndig menneske. Høres sikkert religiøst ut, men jeg ser det der i et viere perspektiv. Forstanden sier meg et stykke på vei, hva som er rett og galt - negativt/positivt. Jeg opplever det givende, men også hardt å bli bedre på den måten. Møter stadig utfordringer, og jeg tror der er mer mellom himmel og jord enn det vi vet. 

Unnskyld, nå snakker jeg meg litt vekk her. Foreldrene mine bxxxet lite, og min mor nesten aldri. De par tre gangene det skjedde da jeg var ung, føltes det som et fysisk stikk i hjertet. Det gjør det ofte ellers også, av og til når noen uventet bxxxer på tv feks. Har ikke barn og er ikke i noe forhold selv.
Men jeg opplever det når noen bxxxer mye, at de får en slags råtten eim eller aura over sin personlighet. Opplevelsen er altså for meg stort sett gjennomgående negativ.
Men må innrømme at det fins et unntak, og det er noe jeg sliter med. Når kvinner, særlig pene, sexye eller tøffe kvinner bxxxer, blir det noe sensuelt ved det, som jeg har vært og fortsatt er ynkelig svak for.  Og det blir vel en side av samme sak, det er en kraft i disse utrykkene på flere måter.

Anonymkode: 4a45c...564

Skrevet

Jeg banner ikke, foruten en sjelden gang hvis jeg er skikkelig sur for noe eller har slått meg. Synes banning er lavmål, og en mann som banner i det daglige er faktisk en dealbreaker for meg. Så derfor kommer jeg aldri til å bli sammen med en som banner, og banning foran barn i fremtiden blir derfor ikke et problem. 

Anonymkode: 4ec89...909

Skrevet

Banning er en naturlig del av språket, for å sette spiss på noe der dagligdagse ord og uttrykk ikke helt strekker til.

Prøver likevel å la være å banne foran barna, de er ennå i barneskolealder. Mest på grunn av at mannen min ikke liker det (er oppdratt i et kristent hjem). Jeg klarer likevel ikke å la være å si "Herregud!" når det er noe jeg blir sjokkert over. Det liker han ikke, ser jeg, men der mener jeg det er HAN som er sær, ikke jeg, så jeg har blitt flinkere til å kreve min rett i vokabularet i heimen vår.

Anonymkode: 7c6a5...283

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Banning er en naturlig del av språket, for å sette spiss på noe der dagligdagse ord og uttrykk ikke helt strekker til.

Prøver likevel å la være å banne foran barna, de er ennå i barneskolealder. Mest på grunn av at mannen min ikke liker det (er oppdratt i et kristent hjem). Jeg klarer likevel ikke å la være å si "Herregud!" når det er noe jeg blir sjokkert over. Det liker han ikke, ser jeg, men der mener jeg det er HAN som er sær, ikke jeg, så jeg har blitt flinkere til å kreve min rett i vokabularet i heimen vår.

Anonymkode: 7c6a5...283

Helt enig i at det kan komme ut et banneord eller to hvis man slår seg, blir veeldig irritert eller noe (men ikke på barnet), ellers synes jeg det er unødvendig å bruke jævlig/satans/helvettes istedenfor veldig/fryktelig/utrolig osv i det daglige, hvor man fint ikke hadde trengt å banne. Min banner også mye i forbindelse med TV-spill. Synes ikke det heller er noe særlig å høre på. 

Ts

Anonymkode: d3fdc...125

Skrevet
Sirinna skrev (2 timer siden):

Da er dere tydeligvis overklasse, begge to. Grattis! 

...

Jeg banner ikke foran barn jeg heller, men synes der er skikkelig annenrangs å dele mennesker inn i klasser - æsj!

Anonymkode: 68f9d...e87

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvorfor skulle jeg ikke banne, mener du? :klo:

De aller fleste bannord er tabu fordi de er knyttet til religiøse myter. I et ikke-religiøst samfunn er å nevne satan eller gud helt uproblematisk og ikke mindre ålreit enn å si "hammer" eller "hav"

Barn tåler fint å høre ulike ord og de tåler helt fint å vite at man sier "å nei" i noen situasjoner og noe helt annet i andre. Det ene er ikke bedre enn det andre - det er bare mer formelt riktig. 

Jeg ønsker ikke barn som ikke banner, fordi jeg ikke forstår problemet med banning. Jeg forstår problemet med mobbing, trakassering, baksnakking og drittslenging. Så det snakker vi om. At fordi foreldrene til Ole sier stygge ting om barn med dårlig råd så er det likevel å baksnakke og å mobbe. Og selv om foreldrene til Ole altså velger å mobbe så gjør ikke vi det i vårt hus. Eksempler funker veldig godt, og eksempler på voksne folk som er ufine finnes i bøttevis. De fleste av dem banner neppe foran barna sine, men de kaller foreldrene til Lise for fattiglus. Som er mye verre. 

Anonymkode: 24a84...9de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, hvorfor skulle jeg ikke banne, mener du? :klo:

De aller fleste bannord er tabu fordi de er knyttet til religiøse myter. I et ikke-religiøst samfunn er å nevne satan eller gud helt uproblematisk og ikke mindre ålreit enn å si "hammer" eller "hav"

Barn tåler fint å høre ulike ord og de tåler helt fint å vite at man sier "å nei" i noen situasjoner og noe helt annet i andre. Det ene er ikke bedre enn det andre - det er bare mer formelt riktig. 

Jeg ønsker ikke barn som ikke banner, fordi jeg ikke forstår problemet med banning. Jeg forstår problemet med mobbing, trakassering, baksnakking og drittslenging. Så det snakker vi om. At fordi foreldrene til Ole sier stygge ting om barn med dårlig råd så er det likevel å baksnakke og å mobbe. Og selv om foreldrene til Ole altså velger å mobbe så gjør ikke vi det i vårt hus. Eksempler funker veldig godt, og eksempler på voksne folk som er ufine finnes i bøttevis. De fleste av dem banner neppe foran barna sine, men de kaller foreldrene til Lise for fattiglus. Som er mye verre. 

Anonymkode: 24a84...9de

Trenger ikke være pga religion, men det er ikke pent å si fitteovn eller drittmat fordi du brenner deg og maten faller av stekepanna.. 

Anonymkode: 1712a...723

Skrevet

Det hender at jeg glemmer meg bort. Men uansett så hører ikke 8-åringen noe han ikke har hørt før. Han har lært de fleste banneordene både i barnehagen og på skolen. 

Skrevet

Banner lite.. Og i hvert fall etter at 2-åringen en gang sa 'herregud jeg er tørst'. 

Men som ikke-religiøs er det vanskelig å forklare hvorfor vi ikke skal banne. Særlig når det gjelder fuck-ordet.. 

Anonymkode: eef6d...b74

Skrevet

Ser flere nevner "herregud" her, det er da vel ikke et banneord?

Skrevet

Jeg og eksen bannet foran barna og den dagen de tok etter så var det greit. De bannet ikke uhemmet og de lekte også med eldre barn som også bannet, så om de tok det etter oss eller de eldre barna spiller ingen rolle.

De banner selv den dag i dag og nå er de voksne.

Det finnes ikke noe bedre enn ei saftig glose når tærne butter i ett bordbein eller liknende 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sier herregud. Mener ikke det er et banneord. Barnet mitt sa det faktisk litt da han var 2, men sier det ikke nå. 

Ts

Anonymkode: d3fdc...125

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det ordet jeg bruker mest er nettopp herregud 😂😂

Skrevet

Det har skjedd ja, men tror barnet har skjønt at det var i spesielle tilfeller. Har selfølgelig aldri bannnet TIL barnet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...