Gå til innhold

Utsette julaften for alle?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er kanskje det minste barnet for liten til å forstå ennå (?) men en slik løsning vil jo være utrolig urettferdig for fellesbarnet? Søsknene får da to julaftener og får feire med begge sine familier - mens h*n får bare én juleaften, og blir fratatt muligheten til å «feire ordentlig» sammen med fettere og den familien? Kjempegøy for han å måtte dra hjem før pakkene skal åpnes og ikke få noen pakker da, når fetterne skal i gang. 

Synes på toppen av det hele det er litt frekt ovenfor de dere skal feire sammen med, å dra rett etter middag fordi dere skal ha «ordentlig jul» senere. 

Dere slipper nok unna med det i år fordi gutten er liten ennå. Men om to eller fire år vil en slik løsning være langt mer «skadelig» tror jeg. Da er der jo fellesbarnet som blir vekkprioritert og sitter på julaften og vet at halvsøsknene koser seg med gaver mens han må vente. Far er redd de to eldste vil føle seg utenfor fordi de tre allerede har hatt en jul - men de har jo selv hatt en jul også! 

Når barn har delt bosted så vil det være noen morsomme ting de går glipp av. Sånn er det bare. Man kan ikke sitte å stirre i veggen annenhver uke, og nekte å la fellesbarnet oppleve noe som helst gøy fordi søsknene kan bli lei seg og føle seg utenfor. Det er bra å tenke litt på det, men dette blir å dra det for langt. 

Anonymkode: 00a02...6af

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk driver altså med så mye rart, kun sett ut fra voksnes perspektiv og eget behov, kun for å spare sin egen, dårlige samvittighet etter et samlivsbrudd. Juleaften er den 24. desember, det er da man feirer, og man feirer der man er og med de man er sammen med. Herregud.

Anonymkode: 1a2bf...540

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og uten tanke på barna så vil jo hans "opplegg" amputere julaften både for dere voksne og de dere er på besøk hos også - hvorfor er det rettferdig på noen måte? Julen er ikke bare for barna, den er jo en høytid for de voksne også. Jeg ville ikke droppet juleferiring med min familie fordi min mann ønsket å "spare" feiring til sine barn kom tilbake

Om han insisterte på dette så hadde jeg sagt at han fikk dra hjem selv og at du og barnet blir igjen og feirer jul med søsteren din som planlagt. 

Anonymkode: 477c6...994

Dette! Jeg synes forsåvidt opplegget med to julaftener er teit, sånn generelt, men det er ikke min sak hvordan andre løser det. Men jeg ville, som voksen og barnløs, blitt både sint og lei meg hvis deler av familien droppet å være med på vår feiring på julaften fordi de skulle feire med noen andre en annen dag. Ikke mist når disse andre faktisk har full julaftensfeiring i tillegg. Jeg klarer ikke skjønne logikken i at dere ikke kan kose dere med deres feiring uansett hva dere skal gjøre sammen med hans barn senere i romjulen, og hvertfall ikke hvorfor dere på grunn av dette skal snyte fellesbarnet for hans julefeiring. 

• Liker 4
Skrevet

Blir det ikke kjipt for de største barna å sitte og se på at dere åpner gaver? De har vel åpnet flesteparten av sine på julaften 😅

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Snurrepurre said:

Blir det ikke kjipt for de største barna å sitte og se på at dere åpner gaver? De har vel åpnet flesteparten av sine på julaften 😅

De får like mange gaver fra mannens familie som fellesbarnet. Mannen har også latt det skinne igjennom at han forventer at min familie kjøper like mye i gaver til de to eldste som yngste. 

De får gaver hos mor på julaften, fra alle i hennes familie. Fellesbarnet får selvsagt ikke noe derfra. 

I tillegg vil mannen at vi kjøper ekstra gave fra oss til de to eldste, så det er noe fra oss på selveste julaften også. 

Anonymkode: a5de5...dcf

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De får like mange gaver fra mannens familie som fellesbarnet. Mannen har også latt det skinne igjennom at han forventer at min familie kjøper like mye i gaver til de to eldste som yngste. 

De får gaver hos mor på julaften, fra alle i hennes familie. Fellesbarnet får selvsagt ikke noe derfra. 

I tillegg vil mannen at vi kjøper ekstra gave fra oss til de to eldste, så det er noe fra oss på selveste julaften også. 

Kan legge til at i min familie pleier man ikke kjøpe gaver barn over ti år med mindre man feirer sammen. Selvsagt kjøper besteforeldre, men nieser/nevøer over ti har kun fått fra foreldre og besteforeldre, pluss de som er der på julaften. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så mannen din vil at eldstebarna skal få alle sine pakker fra mors familie, en fin og komplett feiring med familie på den store dagen OG EN EKSTRA GAVE fra dere to på julaften - mens fellesbarnet ikke får noen ting på juleaften, og ikke får feire skikkelig med familien sin?

Og så skal julaften feires litt senere i jula, og da skal eldstebarna få like mange gaver på som fellesbarnet? På hvilken planet er det rettferdig? Skjønner han i ikke hvor ille det høres ut? Eldstebarna skal ha det dobbelte av det fellesbarnet får? Av alt? 

Uff, blir provosert på dine og fellesbarnets vegne. Dere kan vel «slippe unna med det» fordi minste er så liten ennå. Men når han blir eldre kommer han alltid til å føle seg bortprioritert om dette fortsetter. Når søsknene til og med får ekstrapakke på julaften mens han selv ikke får noe som helst. 

Hvordan er mannen din resten av året, TS? Kan dere gjøre noe som helst morsomt når søsknene er hos sin mor? 

Anonymkode: 00a02...6af

• Liker 17
Skrevet

Hvordan tenker han at dere skal løse dette når fellesbarnet blir større? Det ville jeg spurt han om, hørt om han virkelig mente at denne løsningen er gjennomførbar. 

Dette hadde vært en helt uaktuell løsning for meg, både av respekt for vertskapet, meg selv og fellesbarnet. Jeg hadde ikke engang vurdert det. 

• Liker 4
Skrevet

Da hadde jeg bare satt ned foten. Han kan ikke favorisere barna fra første forhold. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Eh nei! Han må finne seg i at alle bara er samlet når det er deres tur å ha dem til jul. 
ekstra jul når foreldre ikke er sammen syntes jeg er tull uansett, men denne tar kaka.

Hadde aldri akseptert, jul er 24 med det som hører til :) 

Hvis han ønsker å vente med å gi barna gaver til de er hos dere, så hadde jeg sett gjennom fingrene på det, og spart en pakke eller to fra nissen slik at minste ikke føler seg utenfor.

Endret av **Marshmallow**
  • Liker 2
Skrevet

Dette har jeg faktisk prøvd, altså å utsette julaften til en dag lenger uti romjulen pga familiemedlemmer som ikke kunne være tilstede på julaften. Det gjør jeg aldri igjen. Julaften må være den 24 desember, hvis ikke blir det ikke det samme. Det skal være tre nøtter til askepott og Sølvguttene i bakgrunnen, og resten av Norge skal og feire samtidig som oss. Julaften kommer bare en gang i året og det er den 24. Desember. Julaften på en annen dato gir rett og slett ikke samme stemninga. 

Anonymkode: 03efe...a15

• Liker 9
Skrevet

Er selv oppvokst med halvsøsken og når de feiret med faren sin feiret vi som vanlig hjemme med besteforeldre/tanter onkler. Ingen ekstra julaften for de og tenker at det er det som er mest normalt. Tror ikke barna tenker noe over det. Alle får jo feire jul selv om dere ikke feirer sammen. Og så får dere helelr kose dere ekstra på nyttårsaften EL

Anonymkode: 799f8...f0d

• Liker 3
Skrevet

Nei herlighet, det blir for dumt, da skal fellesbarnet innrette seg etter barna han har fra før av da. Jul er jul, koselig med en liten romjulsfeiring med alle sammen og da kan dere kjøpe en ekstra ting til fellesbarnet så han og har noe å åpne men at dere skal "utsette" jul er helt fjernt. Dette tenker han er rimelig for fellesbarnet?

Uff, hadde aldri fungert for meg det der.

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Dere ødelegger jo julen for fellesbarnet. Selvsagt skal han åpne gaver og ha en vanlig jul med sine fettere. OG ha et par gaver til romjulsfeiringen med særkullsbarna hans. Hans barn får ikke noen bedre feiring av at  han ødelegger julen for fellesbarnet, og de har jo allerede feiret jul hos mor. 

Skrevet

Går jo ann å spare på noen av gavene til de andre kommer. 

Men selvfølgelig skal dere feire jul med alt som er med mat og pakker.

• Liker 2
Skrevet

Rimelig frekt å dukke opp hos din søster, glefse i seg julemiddag, og så stikke når bare halve feiringen er gjort... Hun har jo invitert dere til hel julekveld, ikke halv.

Feir julekveld som planlagt hos din søster. Legg igjen noen gaver til ekstrafeiringen, spesifikt gaver til og fra dem som er tilstede da. Så blir det litt felles hygge mellom barna, og dere voksne.

Din mann må akseptere at slik er livet når han skilte seg. Neste år er hans barn hos dere, da kan ungene knytte bånd.

Anonymkode: b7cd9...62e

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen har to barn fra før. I år skal de være hos sin mor på julaften. Mannen har bestemt at de skal få noen gaver og en julemiddag med oss i romjulen. Det blir selvsagt kjempetrivelig! 

Fellesbarnet (3) skal selvsagt være sammen med oss hele julen. Vi skal spise hos min søster julaften. 

Mannen vil at vi skal dra rett hjem etter middag, slik at fellesbarnet sparer alle sine gaver til ekstrajulaften vi skal ha i romjulen. Han mener at dette vil skape samhold mellom alle barna. 

De to eldste barna skal ha julefeiring hos sin mor, med gaver og helt sikkert alt man kan ønske seg. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor fellesbarnet ikke kan få lov til å ha hele julekvelden med sine fettere. Men mannen er altså fast bestemt på at vi må spare alle gaver både vi to voksne og fellesbarnet får til ekstrajulaften. 

Jeg synes det er urimelig at vi andre ikke skal kunne feire jul fordi de eldste to feirer hos sin mor. Men mannen er redd de vil føle seg utenfor om vi allerede har hatt jul. 

Er jeg helt på bærtur som synes at hans frykt for at de skal føle seg utenfor nå har gått litt langt? 

Hvorfor skal mannen din bestemme det? Dere har vel lik stemmerett når det gjelder felles barn?

Anonymkode: 49422...ee1

• Liker 9
Skrevet

Stakkars fellesbarn. Lover godt for å føle seg som annenrangs i forhold til særkullsbarn. Jeg tror han har sikkert dritdårlig samvittighet for skilsmissen, og vil bøte på det med å opphøye dem. Blir totalt feil.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Herregud for en Julezilla, han er jo helt ute av kontroll!? 

Anonymkode: f688c...3ef

• Liker 11
Skrevet

Mannen din er frekk som fikser munnen sin til å kreve sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...