Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Disse to mennene høres utrolig uprofesjonelle (og svært typisk norske) ut. Det er jo helt utrolig at de ber deg om hjelp til slike fiulleting som egentlig hører hjemme hos en støttekontakt, sektretær, hjelper eller dagmamma (!)

Kan du ikke slå litt i bordet og ta et lite oppgjør med dem, som om de var dine foreldre? "Hør nå her, jeg jobber her som markedssjef, så når det gjelder x, og y, og x og osv..så får dere løse de tingene selv. Jeg har faktisk mer viktige tin gå ta meg av..Er det forstått?" Som en streng lærer til elever?

Seksuell trakassering..? Går det ikke an å kle seg normalt behagelig avslappet samtidig som du rett go slett sier i fra med en gang du merker "trakasseringen"? F.eks. "Jeg liker dårlig at du...jeg synes det er uprofesjonelt av deg"

Har du forsøkt direkte konfrontasjon der og da hver gang du føler magefølelsen si i fra at noe er galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

rettigheter i forhold til graviditet;

så lenge du har hatt pensjonsgivende inntekt 6 av de siste 10 mnd før fødslen, og tjent over 30.000 har du full rett til fødselspenger. Det er det samma hva slags inntekt det er; du kan være fast ansatt eller tilfeldig vikar, så lenge du har tjent penger "hvitt".

Gjest Fruktfat
Skrevet

om du får skriftlig advarsel, så les gjerne igjennom den om den blir levert personlig, men ikke skriv under, da sier du deg enig i det som står der.

Skrevet
Har du forsøkt direkte konfrontasjon der og da hver gang du føler magefølelsen si i fra at noe er galt?

Har prøvd -det er jo det som har resultert i den situasjonen her...

Og jeg kler meg over hode ikke utfordrende på jobb; det har jeg også fått kommentarer på - at jeg var så mye mer snerten da jeg begynte. Vel jeg velger å være så lite snerten som mulig rundt de gubbene der, men det hjelper ikke! Tok opp på den samtalen at det plager meg at de slenger slik med leppa og kan holde opp. Fikk da beskjed om at det var sånn fleipete tone "vi gutta" har og det fikk jeg bare innordne meg etter i og med at han er sjef og han bestemmer hvordan ting skal være. Han er rett og slett ikke sann! :overrasket:

Skrevet
rettigheter i forhold til graviditet;

så lenge du har hatt pensjonsgivende inntekt 6 av de siste 10 mnd før fødslen, og tjent over 30.000 har du full rett til fødselspenger. Det er det samma hva slags inntekt det er; du kan være fast ansatt eller tilfeldig vikar, så lenge du har tjent penger "hvitt".

Har brukt kvelden på å se etter stillinger og å legge inn CVer på diverse søkebaser. Dette går ikke lenger og som du sier så får jeg alltids penger hvis jeg blir gravid.

Fant en jobb jeg vil søke på, skal lete etter flere i morgen.

Skrevet
om du får skriftlig advarsel, så les gjerne igjennom den om den blir levert personlig, men ikke skriv under, da sier du deg enig i det som står der.

Åh så bra du sa det, det ante meg at det kanskje var noe slikt! Da skal jeg i hvert fall ikke signere noe som helst!

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg antar at det er derfor de sender rekomandert om de sender, for da må du jo signere at du har fått den...

Skrevet
Har brukt kvelden på å se etter stillinger og å legge inn CVer på diverse søkebaser. Dette går ikke lenger og som du sier så får jeg alltids penger hvis jeg blir gravid.

Fant en jobb jeg vil søke på, skal lete etter flere i morgen.

Supert, lykke til så masse :klem:

Skrevet

Kanskje du ikke får noen skriftlig advarsel, det kan være kun en trussel. Som jurist så har han nok god peiling på hvor dårlig stilt du vil være i en rettssak uten skriftlig dokumentasjon. De fleste råder de som blir trakassert i jobben til å gå andre veier enn gjennom retten i slike saker. Som oftest skjer trakasseringen når sjefen og du er alene, når det er flere sammen så skjer det ofte på en måte som gjør at ingen egentlig kan si hva sjefen mente med det og det. Ting sies på en fleipete måte e.l. Og når ingen "ser" hva som skjer så er det også vanskelig å støtte deg, og det vet nok denne herremannen.

Skrevet

Stemmer at all "dritten" han kommer med er godt skjult eller i enerom. Jeg vt jeg ikke har skriftlige "bevis", men det har da ikke han heller - må han ikke mer eller mindre kunne bevise at jeg ikke har gjort oppgavene i stillingskontrakten for å kunne gi meg sparken?

Hvilke andre veier kan man gå med slikt enn retten? Har mailet arbeidstilsynet (tør ikke ring i tilfelle de kommer inn - om jeg lukker døra og sitter i telefonen kan de komme inn likevel og bli stående til jeg er ferdig i telefonen...). Kanskje de kan gjøre noe?

Skrevet
jeg antar at det er derfor de sender rekomandert om de sender, for da må du jo signere at du har fått den...

Om man signerer for å ha mottatt en rekomandert forsending betyr ikke det at man samtykker i det som er oppi konvolutten før man omsider signerer dokumentet.

Men ja, de sender gjerne slikt rekomandert for å garantere seg at mottaker får posten.

Skrevet
Stemmer at all "dritten" han kommer med er godt skjult eller i enerom. Jeg vt jeg ikke har skriftlige "bevis", men det har da ikke han heller - må han ikke mer eller mindre kunne bevise at jeg ikke har gjort oppgavene i stillingskontrakten for å kunne gi meg sparken?

Hvilke andre veier kan man gå med slikt enn retten? Har mailet arbeidstilsynet (tør ikke ring i tilfelle de kommer inn - om jeg lukker døra og sitter i telefonen kan de komme inn likevel og bli stående til jeg er ferdig i telefonen...). Kanskje de kan gjøre noe?

Forbundet kan hjelpe deg med forhandlingsmøter, og annet i slike saker. Det finnes muligheter, men ikke nødvendigvis i retten. Det er ikke meningen å ta motet i fra deg når jeg sier at han vet hva han gjør. Ofte blir de som blir trakassert anbefalt å skifte jobb fordi at det er ingenting som kan forandre på en slik personlighet, det bare ødelegger den andre parten - den som blir trakassert.

Skrevet

Superlammet:

Det med rekomandert høres logisk ut - en signatur på mottatt kan ikke være lik Enig når man ikke har set innholdet.

Gjest:

Har ikke noe særlig mot igjen så det er ikke stort å ta fra den kontoen ;) Har begynt å kikke etter ny jobb og håper jeg inner det. Så får jeg bare bli gravi og eventuelt ta de problemene med ny jobb og svangerskapspermisjon når det kommer.

Det som skremmer meg slik er at han er jurist og sannsynligvis vet hvordan han skal sno seg gjennom systemet og du har helt rett; han har alle forutsetninger for å vite hva han gjør.

Men mitt lille halmstrå er at hans oppførsel tyder på skremselspropaganda og jeg tror jeg har overrasket han når jeg ikke har gått på: Når han kom med trusler om oppsigeløse fordi jeg saklig ba om høyere lønn og han svarte med at "hvis du er misfornøyd så skriver vi en oppsigelse i kveld!" og jeg rolig svarte at "det blir i så fall mitt valg å ta" og ikke brøt sammen, så han mildt sagt overrasket ut.

Men når han nå går videre slik som dette så har han bakgrunn for å vite hvordan han skal få det til...

Nei, skal konsentrere all energi om å holde ut her til jeg får ny jobb og at han ikke kan si meg opp før jeg har ny jobb. Slik som det har blitt såer dette ikke noe blivende sted!

Men så mye for likestilling i verden! Mannsjåvinister og kutyme som gjør at kvinner blir låst på den måten her fordi de har lyst på barn! Hadde det ikke vært for de barne-planene så hadde jeg vært vekk herfra for lenge siden!

Skrevet

Jeg ønsker deg lykke til med både jobb og barn. :)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Huff høres ikke ut som noen grei situasjon. Ønsker deg lykke til med jobbsøkinga :)

Gjest Violetta
Skrevet

Du må ikke bruke båndopptager eller lignende uten at de som er til stede er klar over det, det er fobudt! (Eller i hvert fall tror jeg det, ville uansett sjekket det opp så du ikke gjør noen de kan bruke mot deg).

Ellers ønsker jeg deg lykke til med å komme deg bort derfra. :)

Skrevet

Jeg blir så forbanna av folk som herser med andre slik som sjefen din gjør det. Finn deg en annen jobb fort som fy.

Det er veldig mange jobber i verden og ingen grunn til å bli i en jobb der du mistrives så totalt.

Og så snart det er i boks lager du et lite h******.

Be om et møte med styreleder og en til fra styret der du tar opp problematikken og forklarer hvorfor du velger å slutte. Sørg for at de vet at sjefen din fører med seg problemer. Om du var i kontakt med noen av dem i forbindelse med ansettelsen så synes jeg du skal ta kontakt med vedkommende nå.

Å behandle folk slik de behandler deg er faktisk ulovlig.

Skrevet

Fikk svar fra Arbeidstilsynet. De skriver at ut fra det jeg forteller er det ingen grunn til oppsigelse og at det er veldig dumt av sjefen å sette i gang noe sånt. Og at om han gjør det så kan jeg ta kontakt med dem igjen.

Godt at det fins hjelp fra det offentlige i situasjoner som dette så de maktsyke sjefene ikke kan herse rundt som de vil!

Har kansellert alle planer i helgen og skal kun prøve å finne ny jobb. Og så skal jeg organisere meg. Skal ikke havne i en situasjon som dette flere ganger!

Tusen takk for støtten og alle gode rådene, det har hjulpet meg kjempemye både praktisk og følelsesmessig!

Og jeg vil nok snakk litt med folk i styret før jeg går.

I tillegg til dette har han et vanvittig pengeforbruk på seg selv som eierne burde vite om. Og han trikser med kontering og slikt for at det ikke skal syns i regnskapet at han bruker mange tusen i måneden av firmaets penger på seg selv. Mulig jeg nevner det også for styret.

Skrevet

Hmm nevn det. Du som ansatt er pliktet til å informere om slike ting dersom man finner ut av det.

F.eks: Hvis du jobber i kiosk og ser at en av de andre ansatte tar fra kassen er du pliktet til å si ifra til sjefen. Likeledes er du pliktet til å si ifra ttil neste ledd i rekken dersom din sjef gjør noe som strider imot firmaets og/eller norsk lov.

Skrevet
Fikk svar fra Arbeidstilsynet. De skriver at ut fra det jeg forteller er det ingen grunn til oppsigelse og at det er veldig dumt av sjefen å sette i gang noe sånt. Og at om han gjør det så kan jeg ta kontakt med dem igjen.

Godt at det fins hjelp fra det offentlige i situasjoner som dette så de maktsyke sjefene ikke kan herse rundt som de vil!

Har kansellert alle planer i helgen og skal kun prøve å finne ny jobb. Og så skal jeg organisere meg. Skal ikke havne i en situasjon som dette flere ganger!

Tusen takk for støtten og alle gode rådene, det har hjulpet meg kjempemye både praktisk og følelsesmessig!

Og jeg vil nok snakk litt med folk i styret før jeg går.

I tillegg til dette har han et vanvittig pengeforbruk på seg selv som eierne burde vite om. Og han trikser med kontering og slikt for at det ikke skal syns i regnskapet at han bruker mange tusen i måneden av firmaets penger på seg selv. Mulig jeg nevner det også for styret.

Hvordan har du hatt det i det siste? Ønsker deg lykke til med jobbsøking og babyplaner! :) Det tar tid med jobbsøking, men har du funnet noe du har lyst til å søke på? Disse to gubbene du jobber med burde sperres inne.. de høres ikke sanne ut!! Jeg jobber også på et sted der jeg ikke trives og jeg har også lyst på barn, men av samme grunn som deg så holder jeg ut med å mistrives på jobben.. Jeg trakaseres ikke av gale sjefer eller noe sånt, men trives ikke siden det er et dårlig arbeidsmiljø. Hadde det vært "akseptabelt" å være gravid eller bli gravid i løpet av prøvetiden i ny jobb, hadde jeg ikke tvilt et sekund på å slutte!

Ønsker deg all lykke til og er spent på å høre hva som skjer videre.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...