Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et lite kontor hvor det er to gamle gubber på ca 45-50 og meg. Nå er situasjonen så tilspisset at jeg er fysisk kvalm og uvel hver dag før jeg går på jobb. Jeg har ikke lyst til å være her mer!

Men vi holder på å prøve å få barn (hvis ikke hadde jeg sluttet for lenge siden). Ble innkalt til medarbeidersamtale i går hvor jeg fikk beskjed om at sjefen ikke er fornøyd med meg. Jeg gjør oppgavene effektivt og bra, men det plager han at jeg setter spørsmål ved ting. Som at jeg ber om at dokumenter blir skrevet på data i utgangspunktet og sendt meg på mail i stede for at jeg får håndskrevne bunker som må skrives av, eller at de må sette opp mobilen selv og at jeg ikke koker kaffe og ordner med kopper og ar (jeg drikker ikke kaffe og bruker ikke kopper her).

Dette er alt ting som ikke står i min stillingsbeskrivelse. Jeg er markedssjef! Nå skulle han visst sende meg en advarsel. Det vil si han tenker på å si meg opp. Jeg er veldig spent på hva som står i det brevet for ut fra det han sa i går har han ingen gyldig grunn til noe som helst!

Jeg er virkelig på felgen nå. Blir jeg gravid blir det jo mye vanskeligere å få ny jobb. Og jeg er 34 år og kan ikke utsette å få barn - skal jeg ha unge må det bli nå eller aldri og ikke søren om de grinete gamle gubbene skal gjøre meg barnløs!

Men, jeg er ikke organisert. Hvor og hvordan blir man det? Er det andre former for vern mot usaklig oppsigelse, i så fall hvor og hvordan? Vet man kan gå til sak mot usaklig oppsigelse, men jeg har ikke penger til slikt! Er det ingenting som "beskytter" meg oppi det her? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med Handel og Kontor for å bli organisert. Dessuten kan han uansett ikke si deg opp på grunnlag av mangler som ikke er i din arbeidseskrivelse, dvs kontrakten du har skrevet med firmaet.

Skrevet

Takk skal du ha - skal sjekke det opp pronto!

Sjefen er det mest maktsyke egoistiske vesen jeg har vært borti! Han sa gjentatte ganger at her er det jeg som bestemmer og bare jeg og det har man med å innrette seg etter.

Jeg tok opp på møtet i går at jeg syns det er unødvendig å til stadighet komme med kommetarer om at jeg sniker til meg goder og spurte hva han bygde det på - jeg har aldri tatt så mye som en penn! Han svarte at fleipen oss gutta imellom måtte jeg bare tåle og at neida han stolte fullt og helt på meg og trodde ikke jeg tok noe som ikke var mitt! Jeg sa også han snakker stadig om hvor rundelig han er med arbeidstid, men rett etterpå sier jeg har arbeidstid 8 til 16 for at de to skal kunne komme og gå som de vil og at jeg ikke engang får feriene som er avtalt i og med at de plutselig blir inndradd igjen. Og mye mer! I tillegg har han tafset på meg - gjør han det en gang til så slår jeg!

Det rareste med det hele er at hen er utdannet jurist og absolutt burde vite bedre både om hva man har krav på som arbeidstaker og ikke minst grunnlag for oppsigelser! Derfor jeg er så spent på den advarselen og hva den inneholder. Kan man si imot en sånn advarsel hvis man mener innholdet ikke stemmer? Kan man be om forklaring og spesifisering på hva som er ment? Han er ekspert på å skrive masse ord som kan tolkes i alle retninger slik at han kan vri det alle veier i etterkant...

Skrevet
Jeg jobber på et lite kontor hvor det er to gamle gubber på ca 45-50 og meg. Nå er situasjonen så tilspisset at jeg er fysisk kvalm og uvel hver dag før jeg går på jobb. Jeg har ikke lyst til å være her mer!

Men vi holder på å prøve å få barn (hvis ikke hadde jeg sluttet for lenge siden). Ble innkalt til medarbeidersamtale i går hvor jeg fikk beskjed om at sjefen ikke er fornøyd med meg. Jeg gjør oppgavene effektivt og bra, men det plager han at jeg setter spørsmål ved ting. Som at jeg ber om at dokumenter blir skrevet på data i utgangspunktet og sendt meg på mail i stede for at jeg får håndskrevne bunker som må skrives av, eller at de må sette opp mobilen selv og at jeg ikke koker kaffe og ordner med kopper og ar (jeg drikker ikke kaffe og bruker ikke kopper her).

Dette er alt ting som ikke står i min stillingsbeskrivelse. Jeg er markedssjef! Nå skulle han visst sende meg en advarsel. Det vil si han tenker på å si meg opp. Jeg er veldig spent på hva som står i det brevet for ut fra det han sa i går har han ingen gyldig grunn til noe som helst!

Jeg er virkelig på felgen nå. Blir jeg gravid blir det jo mye vanskeligere å få ny jobb. Og jeg er 34 år og kan ikke utsette å få barn - skal jeg ha unge må det bli nå eller aldri og ikke søren om de grinete gamle gubbene skal gjøre meg barnløs!

Men, jeg er ikke organisert. Hvor og hvordan blir man det? Er det andre former for vern mot usaklig oppsigelse, i så fall hvor og hvordan? Vet man kan gå til sak mot usaklig oppsigelse, men jeg har ikke penger til slikt! Er det ingenting som "beskytter" meg oppi det her?  :tristbla:

Kjapp deg å ta kontakt med forbundet du naturlig hører inn under og meld deg inn, de kan hjelpe deg.

Skrevet

Hmm jeg hadde tatt kontakt med foreningen, meldt meg inn og spurt om hjelp med en gang. En slik sjef trenger å få høre det. har han en sjef over seg i hierarkiet? Isåfall kan det være en idè å ta kontakt med h*n, si ifra om hva som skjer og informere om at dersom ingenting blir gjort vil fagforbundet bli innkalt. En god del ledere blir litt spake når fagforeninger kobles inn. ;)

Skrevet
Hmm jeg hadde tatt kontakt med foreningen, meldt meg inn og spurt om hjelp med en gang. En slik sjef trenger å få høre det. har han en sjef over seg i hierarkiet? Isåfall kan det være en idè å ta kontakt med h*n, si ifra om hva som skjer og informere om at dersom ingenting blir gjort vil fagforbundet bli innkalt. En god del ledere blir litt spake når fagforeninger kobles inn. ;)

Holder på å printe ut brosjyre Handel og Kontor nå :)

Han har ikke noe sjef over seg bortsett fra styret, kan jo kontakte de, men de kjenner jeg ikke så godt og de bor rundt omkring i landet. Vet ikke om jeg blir trodd hvis jeg ringer noen av de...

Og så må jeg vel vente med å sette i gang noe tiltak mot han til jeg får den skriftlige advarselen han snakket om - jeg er veldig spent på hva som står der for det han sa var bare svada fra ende til annen.

Kjempegodt at dere svarer meg for jeg føler med så forferdelig alene oppi det her i og med at det er kun tre stykker her! Er vel derfor han turer frem som han gjør også fordi han tror han kan kjøre over meg.

Hadde lønnsamtale forleden, eller skulle hatt. Han hadde satt av 10 minutter og hørte ikke på hva jeg sa. Fikk ikke noe økning heller. Jeg tok dette opp skriftlig og forlangte et møte (står i kontrakten min at jeg skal ha det) og sa da jeg var underbetalt og at dette er langt under hva jeg ble forespeilet ved ansettelse. Han svarte med at hvis jeg var så misfornøyd kunne vi bare skrive oppsigelse med det samme. Jeg svarte rolig at det blir vel mitt valg å ta, ikke ditt. Han fikk hakeslipp og det var helt tydelig at reaksjonen han forventet var at jeg skulle bli fortvilet og tigge om å få lov å bli.

Han er kontrollfrik og maktsyk og tåler ikke å bli motsagt. Som i går da han satt der og gjentok gang på gang at det er han som bestemmer og at jeg har med å gjøre som han sier og tåle all "fleip" de slenger selv om det er lengt utenfor all normal folkeskikk! Skulle virkelig ønske han fikk en alvorlig ripe i lakken slik at andre også kan se hvordan han er!

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Organisert eller ikke; arbeidsmiljølovens bestemmelser gjelder uansett. Her er bestemmelser både om oppsigelsesvern, arbeidsgivers plikt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø etc.

Du kan også ta kontakt med Arbeidstilsynet dersom ting spisser seg til, de har både kunnskap og sanksjonsmuligheter.

Ellers går det jo an å vurdere å skaffe seg en ny jobb...

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å skrive under på advarselen hvis du er uenig.

Skrevet
Organisert eller ikke; arbeidsmiljølovens bestemmelser gjelder uansett. Her er bestemmelser både om oppsigelsesvern, arbeidsgivers plikt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø etc.

Du kan også ta kontakt med Arbeidstilsynet dersom ting spisser seg til, de har både kunnskap og sanksjonsmuligheter.

Ellers går det jo an å vurdere å skaffe seg en ny jobb...

Ja, jeg vet det med arbeidsmiljøloven og det som skremmer meg er at hen er jurist og også burde vite om den - hvordan kan han tørre holde på slik aom dette da?

Vil helst vekk herfra fortere enn fy for det er ikke noe hyggelig å være her. Men vi vil gjerne ha barn og er prøvere. Og da er det ikke så lett å få ny jobb tror jeg. Eller er det ikke så vanskelig som jeg tror? Ser for meg at jeg blir gravid før jeg blir fast ansatt (4 mnd oppsigelsestid her og som regel 6 mnd prøvetid på nytt sted) noe sted og at jeg da kan risikere å ikke få fast ansettelse?

Og jeg er 34 år og kan ikke utsette mer å få barn - føler jeg må ha barn nå eller aldri i og med at jeg begynner å bli så gammel.

Tenkte litt på vikarbyrå, men det er kanskje ikke så greit det heller om man skal ha unge og hvilke rettigheter har man da for fødselspenger etc? Føler meg så låst på alle kanter. Aller helst ville jeg saksøkt han for å ikke ha overholdt sine plikter som arbeidsgiver, vunnet og så sagt opp og gått (og helst vist han fingern med det samme jeg gikk ut døra for siste gang)

Gjest Derrick
Skrevet

Kjøpt deg en liten båndopptaker og sørg for å ta opp samtaler du mener er viktige. Eventuellt en mp3-spiller som man kan bruke som diktafon. Ikke bruk opptaket før det er nødvendig og sørg for å ikke bli fersket.

Skrevet
Kjøpt deg en liten båndopptaker og sørg for å ta opp samtaler du mener er viktige. Eventuellt en mp3-spiller som man kan bruke som diktafon. Ikke bruk opptaket før det er nødvendig og sørg for å ikke bli fersket.

Det var lurt, takk for tipset!

Gjest jobbmobbeoffer
Skrevet (endret)

Jeg blir også mobbet og trakkasert på jobben, og jeg ringte for et par dager siden til "Telefon for arbeidslivet", og fikk veldig god hjelp der. Jeg vil absoliutt anbefale deg å ta en telefon dit, der har de virkelig peiling og du kan få gode råd.

Telefon for arbeidslivet

Det er ikke tillatt å poste telefonnummer i innlegg. Legg heller inn link.

Orakel - moderator

Endret av orakel
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke forsøker å få deg ny jobb jeg? At du er prøver har du da ingen plikt til å si i et jobbintervju, så det vil jo ikke de som eventuelt ansetter deg vite noe om.

At du kan bli gravid før den tid er jo en ting, men det kan jo være at du ikke blir det også. Jeg synes ikke du skal basere avgjørelsen om å bli i denne jobben på det, for så vidt jeg har skjønt det er det ikke bare bare å lage barn heller.

Jeg skjønner at du sliter på jobb, det ville i grunnen de fleste gjort med en slik sjef. Jeg synes du skal finne deg en ny jobb der du blir behandlet med respekt og får den lønna du fortjener.

Lykke til :dagens-rose:

Skrevet (endret)
Jeg blir også mobbet og trakkasert på jobben, og jeg ringte for et par dager siden til "Telefon for arbeidslivet", og fikk veldig god hjelp der. Jeg vil absoliutt anbefale deg å ta en telefon dit, der har de virkelig peiling og du kan få gode råd.

Takk for tipset, det skal jeg gjøre i morgen! Blant annet spørre om hva jeg skal gjøre når den advarselen han skulle sende pr brev kommer (signere eller ikke, be om mer spesifisert forklaring på hva han mener med ordlyden og ikke osv).

Endret av orakel
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke forsøker å få deg ny jobb jeg? At du er prøver har du da ingen plikt til å si i et jobbintervju, så det vil jo ikke de som eventuelt ansetter deg vite noe om.

At du kan bli gravid før den tid er jo en ting, men det kan jo være at du ikke blir det også. Jeg synes ikke du skal basere avgjørelsen om å bli i denne jobben på det, for så vidt jeg har skjønt det er det ikke bare bare å lage barn heller.

Jeg skjønner at du sliter på jobb, det ville i grunnen de fleste gjort med en slik sjef. Jeg synes du skal finne deg en ny jobb der du blir behandlet med respekt og får den lønna du fortjener.

Lykke til :dagens-rose:

Jeg vet ikke om jeg tør. Men heller mer og mer til å bare hoppe i det, ta sjansen på ny jobb og at det går bra med henhold til graviditet. Er redd jeg blir utslitt og syk av å gå å tråkke på det stedet der mer. Og det blir jo ikke noe fint svangerskap om jeg fortsetter der jeg er heller...

Det jeg frykter er at jeg ikke får noe jobb. Har 4 mnd oppsigelsestid og kan jo da ha mage innen start på nytt sted. Og det er kanskje ikke den beste starten på et nytt sted å begynne med permisjon... Men som du sier så kan det ta tid å bli gravid også og jeg får angst av i det hele tatt å tenke på å være i den jobben her særlig lenger!

Off, det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre!

Skrevet

Og slike advarsler (og oppsigelser) må sendes rekomandert for at de skal være gyldige ;)

Skrevet

De er også gyldige dersom de er skriftlige og blir levert til deg personlig.

Arbeidsrett er forøvrig et valgfag i jusstudiet. Jeg tror kanskje sjefen din valgte noe annet.

Skrevet
....

Arbeidsrett er forøvrig et valgfag i jusstudiet. Jeg tror kanskje sjefen din valgte noe annet.

Skulle tro det ja! Nå lo jeg for første gang i dag! :ler:

Men om han leverer til (advarsel) meg og ber meg signere noe sted? Kan jeg da si jeg vil se hva det er først? Eller signere med "Mottatt, ikke lest. Fornavn Etternavn" slik at jeg er brennsikker på at han ikke kommer etterpå og sier jeg har sagt meg enig i og med at jeg signerte?

Skrevet

Du er 34 år og markedssjef - men vet ikke hvordan du organiserer deg? :klø:

Anyway, de to slaskene høres mannssjaåvinistiske ut - samtidig som du slår for lite i bordet.

Min mening er at mange menn er som barn og må behandles deretter: de to må settes mer på plass. Du har allerede gitt dem styringen, så det kan være vanskelig å ta kontrollen tilbake.

Dette med kaffekoking f.eks.: jeg forstår at i en liten bedrift må alle ta sin tur- og så slike små "dritting" uansett stillingstittel. Men: Da skal isåfall dere 3 bytte annenhver gang på dette med kopper og koking! Det får stå en liste på veggen eventuelt, med navn og ansvar for hva hvilke dager. Da kan du med god samvittighet si "nei, det er x som skal gjøre det i dag".

Hvis du er markedssjef, så oppfør deg som en da.

Lykke til!

Skrevet
Du er 34 år og markedssjef - men vet ikke hvordan du organiserer deg?  :klø:

Anyway, de to slaskene høres mannssjaåvinistiske ut - samtidig som du slår for lite i bordet.

Min mening er at mange menn er som barn og må behandles deretter: de to må settes mer på plass. Du har allerede gitt dem styringen, så det kan være vanskelig å ta kontrollen tilbake.

Dette med kaffekoking f.eks.: jeg forstår at i en liten bedrift må alle ta sin tur- og så slike små "dritting" uansett stillingstittel. Men: Da skal isåfall dere 3 bytte annenhver gang på dette med kopper og koking! Det får stå en liste på veggen eventuelt, med navn og ansvar for hva hvilke dager. Da kan du med god samvittighet si "nei, det er x som skal gjøre det i dag".

Hvis du er markedssjef, så oppfør deg som en da.

Lykke til!

Angående organsiering så har jeg aldri hatt behov for det før ergo har jeg aldri gjort det, eller sjekket det opp, men tror nok jeg skulle klart å finne ut av det på egenhånd - men når man står i en situasjon som dette så er det fint å få svar fort, (og det har jeg også fått) heller enn å bruke timevis på å sette seg inn i de ulike organisasjonene.

Kaffekoking er det absolutt minste problemet (bortsett fra at jeg ikke drikker kaffe og derfor ikke ser hvorfor jeg skal koke det til dem - de lager aldri te til meg og ikke forventer jeg det heller). Seksuell tafsing, slengbemerkninger og slikt er større problem.

Og at jeg oppfører meg som markedssjef og sier det ikke er min jobb når de gubbene leverer meg håndskrevne utkast til brosjyrer de forventer jeg skal punche, er jo roten til hele problemet - det er jo det de ikke tolererer! Når de ikke gidder lese 1-2-3 veiledningen om hvordan sette det nye sim-kortet i mobilen, når de ikke greier å sende mail til mer enn en person om gangen og ber meg sende mailen for dem og jeg sier jeg ikke har tid - det er det som gjør at de nå syns jeg er vanskelig å jobbe sammen med.

Hvis de ikke evner å sette seg inn i så grunnleggende ting i dagens samfunn burde de enten skaffe støttekontakt eller førtidspensjonere seg - det står ingen steder i min kontrakt at det er min jobb og jeg har heller ikke tenkt å gjøre det!

De forventer at jeg skal være faglig på topp og ha oppgaver og ansvar som markedssjef samtidig som jeg skal fungere som sekretær/mamma/slave for dem og helst kysse bakken de går på!

Hele problemet er jo nettopp at jeg jobber etter stillingsinstruksen som markedssjef!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...