Gå til innhold

Kunne du datet en heks?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, det finnes flust av bevis på at Gardner startet dette. Derimot er det rimelig opplest og vedtatt i dag, også innenfor Wicca, at Gardner ikke gjenopplivet en eldgammel religion, men tvert i mot oppfant en ny. Riktig nok med røtter i en del eldre tradisjoner, men likevel.

Dette er ikke særlig omstridt innenfor den moderne heksebevegelsen i dag, så her slår du inn åpne dører.

Anonymkode: 31b03...ee3

Dette er jeg klar over, men det er kanskje ikke så altfor mange utenfor wiccabevegelsen som tenker på dette når de får høre om wicca for første gang?

Problemet med alternativbevegelsen er ikke at det ikke finnes mer mellom himmel og jord, men at man har et avslappet forhold til hva som er fakta og hva som er fri fantasi; eksempelvis kan man i utallige bøker om overnaturlige fenomener finne historier som blir presentert som fakta, men som for lengst har blitt avslørt som bedrag eller oppspinn.

Det samme gjelder wicca; når man hører hvordan wicca presenteres, og historien om Gardner fortelles, kan en person som ikke har satt seg nærmere i dette, sitte igjen med inntrykket av av Gardner var en eksentrisk, klok herre som kjente til hemmeligheter andre ikke kjente til.

Noe som er så langt fra sannheten som man bare kan komme. En gammel gris som diktet opp en historie for å få tilgang til nakne ungjenter, er en beskrivelse som stemmer bedre overens med sannheten. Så hvorfor ikke si dette rett ut når man presenterer historien om wicca - i stedet for å tulle inn Gardner i et mystisk slør ...?

Anonymkode: f500b...e91

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje greit å ta tilbake gamle tradisjoner?

Anonymkode: 4c27b...9cf

• Liker 2
Skrevet

Hva slags type heks, da? :)

Anonymkode: cb8c2...506

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jeg klar over, men det er kanskje ikke så altfor mange utenfor wiccabevegelsen som tenker på dette når de får høre om wicca for første gang?

Problemet med alternativbevegelsen er ikke at det ikke finnes mer mellom himmel og jord, men at man har et avslappet forhold til hva som er fakta og hva som er fri fantasi; eksempelvis kan man i utallige bøker om overnaturlige fenomener finne historier som blir presentert som fakta, men som for lengst har blitt avslørt som bedrag eller oppspinn.

Det samme gjelder wicca; når man hører hvordan wicca presenteres, og historien om Gardner fortelles, kan en person som ikke har satt seg nærmere i dette, sitte igjen med inntrykket av av Gardner var en eksentrisk, klok herre som kjente til hemmeligheter andre ikke kjente til.

Noe som er så langt fra sannheten som man bare kan komme. En gammel gris som diktet opp en historie for å få tilgang til nakne ungjenter, er en beskrivelse som stemmer bedre overens med sannheten. Så hvorfor ikke si dette rett ut når man presenterer historien om wicca - i stedet for å tulle inn Gardner i et mystisk slør ...?

Anonymkode: f500b...e91

Vel, det er nok fordi han selvsagt ikke startet en hel religion, med ritualer, mytologi, skrifter, tradisjoner, innvielser og opplæring kun som skalkeskjul for å få seg damer. Da hadde han heller holdt seg til naturistklubben han var med i.

Gardner var dypt engasjert i diverse okkulte sammenhenger og var en kunnskapsrik mann. Jeg tror at han genuint trodde på det han gjorde. Ingen gidder å bruke hele livet sitt på et så vanvittig stort prosjekt uten at de faktisk lever og ånder for det. Det samme er jeg overbevist om at gjelder for Alex Sanders også, mannen bak den alexandriske wicca-tradisjon, selv om han løy enda mer enn Gardner. 

Anonymkode: 31b03...ee3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje greit å ta tilbake gamle tradisjoner?

Anonymkode: 4c27b...9cf

Enig med deg der, det jeg prøve rpå hvertfall :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 11.12):

Jeg vil si det er verre å date de type mennene som tror at analsex og kvelning er hot 

Anonymkode: d05ad...548

Folk må få lov å tenne på det de tenner på. 

Men menn skal ikke påtvinge deg tanker eller handlinger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 23.18):

Igjen så er det i bunn og grunn Tik Tok som har skylden.

Anonymkode: dbdd7...b6f

Jeg liker ikke tiktok selv, men det er en fin kanal for å spre informasjon om emosjonelt misbruk og manipulering. Altfor mange kvinner utsettes for dette

Anonymkode: 85f37...079

Skrevet

Ja,jeg er gift med ei.

Anonymkode: 5c8ea...69b

• Liker 1
Skrevet

Kunne sikkert datet en heks. Jeg mener jeg er kristen OG blackmetaller, ei heks fra eller til spiller liten rolle 🤷‍♂️

Så lenge hun ikke er totalt dust, såklart.

Skrevet

De fleste som slenger seg på trenden er vel enten folk som vil være interessante, eller veldig søkende folk. Sikkert bare et mindretall som virkelig tror.

Hva er hekseri, uansett?🤷‍♂️

Min mormor trodde på sympatisk magi* og spådde i kaffe, er det hekseri?

*=altså at noe som skjer med en ting, påvirker en annen. Et eksempel på noe hun trodde på: har du en vorte? Ta et stykke flesk (altså spekeflesk eller rå bacon), press det mot vorten. Legg flesket under en stein. Når flesket er borte, er vorta borte. Det er sympatisk magi, litt mindre dramatisk enn dokke + nål varianten men samme prinsipp.

Jeg tror for å være ærlig hun var mer "ekte heks" enn de fleste som driver med wicca...men men 🤷‍♂️

Men som sagt hva er hekseri? Hva er magi?

Dåp er et magisk ritual. Nattverd er et magisk ritual.  🤷‍♂️

Skrevet
Rexxus skrev (På 6.12.2021 den 14.54):

Haha, hva du tror da om livet etter døden? :P

At det ikke finnes. At man dør og forsvinner for alltid og alt er svart. Trodde på det før, men da jeg mistet noen svært nær, innså jeg at det ikke er noe mer.

Anonymkode: 960fa...cf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det ikke finnes. At man dør og forsvinner for alltid og alt er svart. Trodde på det før, men da jeg mistet noen svært nær, innså jeg at det ikke er noe mer.

Kan fortsatt være noe, selv om den personen som døde ikke våkne ropp som spøkelse og gjenferd, blir ikke automatisk att man da kan si att: Nei det er ikke liv etter døden :)
Man burte studere lese mer rundt dette bakover i tid, pga  har alle en psykose da? eller hallusinasjoner?  :(
Da må man stille seg dette spørsmålet og snakke med fler folk om dette :) 

Skrevet
Rexxus skrev (16 timer siden):

Kan fortsatt være noe, selv om den personen som døde ikke våkne ropp som spøkelse og gjenferd, blir ikke automatisk att man da kan si att: Nei det er ikke liv etter døden :)
Man burte studere lese mer rundt dette bakover i tid, pga  har alle en psykose da? eller hallusinasjoner?  :(
Da må man stille seg dette spørsmålet og snakke med fler folk om dette :) 

Mente ikke at hun skulle dukke opp som spøkelse, men hadde forventa å bli kontaktet på noe som helst vis. Hun døde forøvrig under psykose, så det har blitt ekstremt vanskelig for meg å forholde meg til sånt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mente ikke at hun skulle dukke opp som spøkelse, men hadde forventa å bli kontaktet på noe som helst vis. Hun døde forøvrig under psykose, så det har blitt ekstremt vanskelig for meg å forholde meg til sånt. 

Jeg kan si att, det er ikke enkelt i livet generelt osv, men man må aldri slutte og tro på ting man ikke kan forklare, mye mellom himmel og jord :)
Prøv husk på det 😄 

Skrevet

Om jeg kunne datet en heks? Nei, det har jeg gjort en gang for mye.

Anonymkode: a470b...04a

• Liker 1
Skrevet

Dated en narsissistisk feminist, en heks vil være a walk in the park til sammenligning antar jeg.

Anonymkode: c53d6...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...