AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Min far sa alltid at er man mett så er man mett, og man skal ikke presse seg. Men han har også et veldig "ikke bli feit' synspunkt bak ting han mener om mat. Min mann derimot er oppdratt til å alltid spise om maten. Så vi er uenige i om vårt barn da skal spise opp alt på tallerkenen. Jeg mener også at alt må prøves, og hun kan ikke bare si " nei, vil ikke" eller " liker ikke". Men om 80% er spist opp, så er det helt greit at det er igjen litt på tallerkenen. Hvordan var deres foreldre? Og hvordan gjør du det med deres barn? Anonymkode: c5e74...c77 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Jeg spiste som jeg ville da jeg var unge. Fikk gjerne laget en ekstra middag om det var mat vi ungene ikke likte eller ville smake. Våre unger slipper å spise opp, men lager ikke noe ekstra, selv om menyen stort sett går i barnevennlig mat 😋 Anonymkode: 09c01...4ff 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 5. desember 2021 Mine foreldre tvang meg aldri til å spise opp og jeg tvinger heller ikke mitt barn til å spise opp maten. Tvang i forbindelse med mat er en av faktorene som kan utløse spiseforstyrrelser senere. Det fører til at mat forbindes med tvang og ubehag, i tillegg til at barnets metthetsfølelse fuckes opp ved at det ikke får lov til å kjenne etter om det er sulten eller mett. Det skal være godt å sitte rundt bordet. Måltid er fellesskap og glede, det er gode samtaler og man skal nyte maten. Bruk av tvang er helt forkastelig når det gjelder mat. Det er nå min mening. Anonymkode: 5d2d0...4e8 54
Gjest laPistola Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Har ikke barn, men håper ingen svarer ja på dette i 2021. nei, måtte ikke spise alt hjemme, men hadde en filletante jeg måtte spise opp alt hos.. helt til jeg en gang ikke klarte mer og spøy utover bordet 😅 det var kjipt da, men gøy i etterkant, hun fikk som fortjent 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Ikke spise opp. Men må spise litt. Mine har lett for å ville gå fra bordet litt tidligere enn de er mette for å leke osv.. Anonymkode: 5ba84...f34 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Nei her oppmuntrer vi til å smake. Da vil hun gjerne gjøre det fordi hun ser det som en utfordring og ikke som tvang. Her må ingen spise opp. Er man mett så er man mett. Synes det er litt slemt å tvinge barn til å spise noe de ikke orker. Min mann har ikke noe godt forhold til enkelte matvarer fordi han ble tvunget som liten. Anonymkode: b432b...307 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Dette er ikke noe en er enig eller uenig i, ts. Å tvinge barn til noe bare fordi man som voksen kan tvinge dem har navn. Maktmisbruk er et av dem. Mishandling et annet. Og til de i tråden som påstår seg å ha blitt ok voksne etter å ha blitt utsatt for mishandling rundt mat fra foreldrene sine: det gikk bra med de fleste unger som ble banket også. Vi banker likevel ikke barn i dag. Anonymkode: 2a4d7...19c 19
GammelKaktus Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Nå er mitt barn så heldig og ha naturlig begrensning, da kødder jeg det ikke til og tvinger han til å spise når han er mett. Det er å be om problemer med mat. Han kjenner sin mage best og vet selv når han har fått nok, sånn har han alltid vært og det er slik det skal være. Når jeg var liten så var det normen å spise opp enten man var sulten eller ikke. Var ikke tvang, var bare slik. 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg spiste som jeg ville da jeg var unge. Fikk gjerne laget en ekstra middag om det var mat vi ungene ikke likte eller ville smake. Våre unger slipper å spise opp, men lager ikke noe ekstra, selv om menyen stort sett går i barnevennlig mat 😋 Anonymkode: 09c01...4ff Bortskjemt kalles det Anonymkode: c9121...119 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 1 minutt siden, FrøkenMånestråle said: Nå er mitt barn så heldig og ha naturlig begrensning, da kødder jeg det ikke til og tvinger han til å spise når han er mett. Det er å be om problemer med mat. Han kjenner sin mage best og vet selv når han har fått nok, sånn har han alltid vært og det er slik det skal være. Når jeg var liten så var det normen å spise opp enten man var sulten eller ikke. Var ikke tvang, var bare slik. Samme her. Jeg og mannen har begge vært overvektige pga overspising, så vi er veldig obs på hvor viktig den naturlige reguleringen er. Jeg ble aldri tvunget til å spise opp, mannen ble, men vi er enige her. Det er bedre å kaste mat enn å bruke kroppen som søppelkasse. Anonymkode: dea14...a75 14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min far sa alltid at er man mett så er man mett, og man skal ikke presse seg. Men han har også et veldig "ikke bli feit' synspunkt bak ting han mener om mat. Min mann derimot er oppdratt til å alltid spise om maten. Så vi er uenige i om vårt barn da skal spise opp alt på tallerkenen. Jeg mener også at alt må prøves, og hun kan ikke bare si " nei, vil ikke" eller " liker ikke". Men om 80% er spist opp, så er det helt greit at det er igjen litt på tallerkenen. Hvordan var deres foreldre? Og hvordan gjør du det med deres barn? Anonymkode: c5e74...c77 Jeg måtte alltid spise opp alt, husker at jeg satt timevis noe ganger. Min er veldig lett når det kommer til mat, så har ikke opplevd det ennå, han er små spist, så de gangene det er mer, så er det nok min feil, da har jeg gitt for mye Anonymkode: 5d9fb...c45
SoWhat? Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 En skal da ikke presse noen til å spise når de er mette! Det er jo fader i meg tortur ( ja, litt overdrevet, men det er jo sjukt ubehagelig å være overmett) I verste fall kan dere ønske spiseforstyrrelser velkomne. 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 Hos oss er middag det verste måltidet. De spiser så lite! Hadde de måtte spist opp maten hadde vi nok sittet der hele kvelden. Så nei må ikke spise opp maten, men de får ikke se TV og spise is før de har spist noe av maten- altså belønning. Anonymkode: 72419...d69 1
Gjest Lunaris Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Nei. Å tvinge barn til å spise opp maten når fe er forsynte, kan faktisk føre til spiseforstyrrelser senere i livet. Og det vil man ikke.
SoWhat? Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos oss er middag det verste måltidet. De spiser så lite! Hadde de måtte spist opp maten hadde vi nok sittet der hele kvelden. Så nei må ikke spise opp maten, men de får ikke se TV og spise is før de har spist noe av maten- altså belønning. Anonymkode: 72419...d69 Hvorfor må de spise om de ikke er sultne? 9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bortskjemt kalles det Anonymkode: c9121...119 Det var jeg😅 bortskjemt med ikke drittunge. Anonymkode: 09c01...4ff 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bortskjemt kalles det Anonymkode: c9121...119 Bedre å være bortskjemt enn frekk og ekkel mot andre. Anonymkode: b432b...307 14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Skrevet 5. desember 2021 Er det ingen som tenker på fattige barn i Afrika. Jeg sier til barna mine, dere må spise opp all maten. Fattige barn i Afrika sulter i hjel, og da må dere ha dårlig samvittighet for å kaste maten. Jeg tvinger dem til å spise all maten som de selv har servert seg. Det er trossalt viktigere enn å ta koronavaksinen. Anonymkode: e48e7...27e 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #20 Skrevet 5. desember 2021 Les «min kamp» av knausgård. Han beskriver kveldsmaten som han og broren måte spise opp som tortur. Ville aldri presset noen (barn eller voksen) til å spise opp Anonymkode: 55310...035 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå