Gå til innhold

Velge operasjon fremfor familiejul; egoistisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 50 år, barnløs enke.  Mine foreldre er relativt skrøpelige, men oppegående.  Mitt søsken bor i en annen verdensdel for tiden, og kan ikke reise hjem til jul i år grunnet korona.

Jeg har dessverre blitt syk. Ikke noe livstruende, men det dreier seg om store smerter og mye ubehag.  For å bli bra trenger jeg en operasjon.  Den er i utgangspunktet satt opp i februar, men nå har det åpnet seg en luke, slik at jeg kan få den 22. desember hvis jeg vil.  Og jeg vil.

Men; det er store forventninger fra foreldre om at jeg kommer hjem til jul.  Det avhenger litt av formen om operasjonen utføres poliklinisk, eller om jeg må overnatte ei natt på sykehus.  Det som er helt sikkert, er at jeg ikke makter buss+tog+tog+drosje i to timer for å komme hjem til mine foreldre (vil ikke være kjørbar grunnet smertestillende og smerter etter operasjon).  Jeg har ingen nostalgiske følelser angående jula, så for meg vil det ikke være krise å være hjemme alene akkurat den dagen.  Mine foreldre har ingen mulighet til å komme hit.

Er det egoistisk å velge operasjon fremfor jul med familien?  De blir tre uten meg (en eldre tante i tillegg til mine foreldre), men det letter mye for dem at det stort sett er jeg som gjør mye av arbeidet disse dagene.  Jeg har feiret julaften hos mine foreldre hvert eneste år.

Anonymkode: 02f43...019

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på hva som er best for deg. Bryr du seg ikke særlig om jula, og går med smerter så velg operasjon

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er egoistisk, men spiller det noen rolle? Du er deg selv nærmest, og det er ikke akkurat som du snakker om å stikke på ferie eller på fylla. Hvis du vil, sier du ja til operasjonen. De klarer seg uten deg.

Anonymkode: 99b73...b20

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du selv levd greit med valget hvis denne julen viste seg å bli en eller begges siste? I så fall synes jeg at du kan prioritere operasjon, om det er det du ønsker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være mulig å komme til dem i romjula eller til nyttår? Da vil du kunne tilbringe tid med dem, selv om du ikke feirer selve juleaften med dem.

Med store smerter og ubehag vil du uansett ikke kunne bidra like mye som du har pleid, uten at du sliter deg ut.

Anonymkode: 332db...8a5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil det være mulig å komme til dem i romjula eller til nyttår? Da vil du kunne tilbringe tid med dem, selv om du ikke feirer selve juleaften med dem.

Med store smerter og ubehag vil du uansett ikke kunne bidra like mye som du har pleid, uten at du sliter deg ut.

Anonymkode: 332db...8a5

Dette.

Jeg synes du skal gjøre hva enn som er best for deg selv TS 

Anonymkode: 4a3e3...b70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ananas. skrev (5 minutter siden):

Ville du selv levd greit med valget hvis denne julen viste seg å bli en eller begges siste? I så fall synes jeg at du kan prioritere operasjon, om det er det du ønsker. 

Det er lite trolig at det blir noen av deres siste jul, selv om man selvfølgelig aldri kan vite.  Min far ble alvorlig syk for 25 år siden, så de har blitt prioritert i meget stor grad helt siden jeg var ung.  Jeg (og mannen min så lenge han levde) har tilbragt alle ferier og de aller fleste helger sammen med dem helt siden den gang.

Et aspekt ved dette er at jeg ikke kommer tilbake i jobb før en stund etter operasjonen.  Det begynner å haste litt i forhold til ett år som sykmeldt.  Operasjon i februar er aller siste frist for å klare det, men slik situasjonen med pandemi er nå, kan jeg absolutt ikke være sikker på at det blir gjennomført i februar heller.  Det hadde vært godt å ha litt tid å gå på.

Anonymkode: 02f43...019

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil det være mulig å komme til dem i romjula eller til nyttår? Da vil du kunne tilbringe tid med dem, selv om du ikke feirer selve juleaften med dem.

Med store smerter og ubehag vil du uansett ikke kunne bidra like mye som du har pleid, uten at du sliter deg ut.

Anonymkode: 332db...8a5

Dette kunne jo være en mulighet, selv om jeg ikke aner hvordan de første dagene etter operasjon vil være.  Det er heller ikke lett å si "nei" til foreldre som bare trenger *litt* hjelp...

Anonymkode: 02f43...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt operasjonen og besøkt dem etter jul en gang når du føler deg bedre.

Anonymkode: 6df94...d79

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lite trolig at det blir noen av deres siste jul, selv om man selvfølgelig aldri kan vite.  Min far ble alvorlig syk for 25 år siden, så de har blitt prioritert i meget stor grad helt siden jeg var ung.  Jeg (og mannen min så lenge han levde) har tilbragt alle ferier og de aller fleste helger sammen med dem helt siden den gang.

Et aspekt ved dette er at jeg ikke kommer tilbake i jobb før en stund etter operasjonen.  Det begynner å haste litt i forhold til ett år som sykmeldt.  Operasjon i februar er aller siste frist for å klare det, men slik situasjonen med pandemi er nå, kan jeg absolutt ikke være sikker på at det blir gjennomført i februar heller.  Det hadde vært godt å ha litt tid å gå på.

Anonymkode: 02f43...019

Går ikke an og leve med tankegangen til ananas. Høres ut som du har stilt opp veldig mye for foreldrene dine. Ta denne operasjonen , besøk foreldrene dine i romjulen eller ved en senere anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma, hadde jeg helt klart villet at barnet mitt opererte 22 des om det hadde lettet på smerter og ubehag. 

Anonymkode: 22ea2...8f2

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er lite trolig at det blir noen av deres siste jul, selv om man selvfølgelig aldri kan vite.  Min far ble alvorlig syk for 25 år siden, så de har blitt prioritert i meget stor grad helt siden jeg var ung.  Jeg (og mannen min så lenge han levde) har tilbragt alle ferier og de aller fleste helger sammen med dem helt siden den gang.

Et aspekt ved dette er at jeg ikke kommer tilbake i jobb før en stund etter operasjonen.  Det begynner å haste litt i forhold til ett år som sykmeldt.  Operasjon i februar er aller siste frist for å klare det, men slik situasjonen med pandemi er nå, kan jeg absolutt ikke være sikker på at det blir gjennomført i februar heller.  Det hadde vært godt å ha litt tid å gå på.

Anonymkode: 02f43...019

Da er det i mine øyne en selvfølge at du tar denne operasjonen nå så snart du har mulighet. Ender du opp med å måtte over på AAP fordi du utsatte operasjonen når du hadde muligheten så er jeg helt sikker på at du kommer til å angre. Bl.a. mister du store deler av inntekten din. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ønsker nå barna sine alt vell, og da burde det inkludere at du får operasjon den 22, og kanskje ikke kommer hjem til jul.

Ta operasjonen 💙

Anonymkode: 54b93...ef8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville helt klart prioritert egen helse. Det er ikke snakk om at en enslig gammel mor vil bli sittende alene, de er to og skal i tillegg ha besøk, det er ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet. Det mest egoistiske i denne historien er at de prøver å gi deg det - de burde også være mest opptatt av at du får den helsehjelpen du trenger snarest mulig.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (31 minutter siden):

Ville du selv levd greit med valget hvis denne julen viste seg å bli en eller begges siste? I så fall synes jeg at du kan prioritere operasjon, om det er det du ønsker. 

Så dramatisk. Julen betyr svært lite for veldig mange. Meg selv inkludert. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde tatt den. Blir du sykmeldt ei stund? Isåfall kan du jo kanskje dra en tur etter jul, om du føler formen tilsier det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta operasjon 22.des.

Det er jo ikke slik at en ensom forelder blir sittende alene. Det er jul hvert år, dette går helt fint, de er 3 som koser seg sammen. De gamle får skalere ned litt da, til en overkommelig feiring de klarer å fikse selv. Huset må ikke rundvaskes, man må ikke ha 23 sorter julekaker, hjemmelaget sylte og sild.

Du kan jo besøke dem når du kommer deg mer ovenpå igjen.

Anonymkode: 41a7c...245

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mer egoistisk å tenke at en datter bør utsette en operasjon for å være med noen som ikke er alene, på en dag som kommer hvert eneste år.

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det, men kan det ikke hende at noen av dem vil hente deg hjem på julaften? Tar det bare to timer med kollektivt med mange bytter kan det umulig ta mer enn en time å kjøre?

Anonymkode: bd973...8a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...