Gå til innhold

Autism Spectrum Quotient


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk også mange poeng gratis på autismetester fordi jeg aldri har likt meg i sosiale settinger. 

Anonymkode: 1bab2...4a5

Jeg også. Lider av sosial angst og er veldig introvert.

Anonymkode: 17838...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg også. Lider av sosial angst og er veldig introvert.

Anonymkode: 17838...a3c

Hvor mange poeng fikk du da? Lurer på om sånne tester klarer å skille mellom sosial angst og asperger.

Heldigvis baserer de seg ikke bare på spørreskjemaer når man utredes. 

Anonymkode: 78230...c12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

39. Har bedt om å bli utredet, men de sier det er ingen mulighet for at jeg er autistisk/innenfor spekteret, så det er ikke noe poeng.

15 ulike slike tester sier noe annet, så jeg skulle ønske jeg i det minste kunne blitt utredet.

Anonymkode: 1f37d...7d4

Hvem er "de"? Og hvorfor mener "de" at det ikke er noen mulighet for det?

Anonymkode: d15ea...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 Autisme er en ny diagnose, 10år kanskje ?

Hvor har du dette fra?

Det første veldokumenterte tilfellet av autisme er fra 1747.

Anonymkode: d15ea...bd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har diagnosen asperger, eller autisme, som det heter nå, og fikk 36.

Jeg er veldig godt fungerende og klarer meg bra på mange plan, men sliter med uforutsigbarhet og har ikke klart å flytter hjemmefra enda.

Blir lett stressa i nye situasjoner og har problemer med å omgås nye mennesker og mange mennesker. Sliter mye med lyd og lys og inntrykk og når det skjer mye. 

Har også stor sosial angst som styrer livet mitt. 

På avstand kan jeg se ut som jeg takler livet, men når du kommer innpå meg raser alt sammen. 

Anonymkode: 9049b...c02

Dette høres ut som meg. Bare at jeg ikke har fått noe diagnose. Jeg må psyke meg opp til å snakke med lege e.l. om dette.

Anonymkode: d15ea...bd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem er "de"? Og hvorfor mener "de" at det ikke er noen mulighet for det?

Anonymkode: d15ea...bd2

Lege og psyokolog. Legen kjenner meg ikke, men mener jeg fremstår som "normal", og mener derfor at utredning er unødvendig. Psykologen har gitt meg diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse, og mener at denne er korrekt, og sier jeg ikke fremstår som autistisk, og at utredning derfor er unødvendig. Føler nesten at hun blir litt fornærmet over at jeg stiller spørsmål ved hennes diagnose. Skal bytte psykolog, men tar litt tid.

Anonymkode: 1f37d...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 22. Er introvert og ikke noe særlig glad i for mye sosialisering. Men jeg er likevel god på å lese folk og har en god fantasi, liker skjønnlitteratur og elsket "pretending" lek med andre som barn. Har ofte følt meg rar og utenfor, men aldri tenkt at jeg var på autisme-spekteret. 

Anonymkode: 063c6...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor mange poeng fikk du da? Lurer på om sånne tester klarer å skille mellom sosial angst og asperger.

Heldigvis baserer de seg ikke bare på spørreskjemaer når man utredes. 

Anonymkode: 78230...c12

20. Så testen fungerer nok godt.

Anonymkode: 17838...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Takk for svar alle sammen. ☺️ Her er noen trekk ved meg som jeg stusser litt over. Tenkte å skrive det ned så jeg har en oversikt over hvor fucka jeg er haha. Tror mye av det også er tegn på sosial angst, som jeg heller ikke har blitt utredet for. Fortell meg gjerne hva dere tenker hvis dere kjenner godt til autisme. 

  • Jeg har få venner, og det er venner som jeg har kjent siden barnehagen. Har ikke klart å skaffe meg venner i voksen alder. Hvis jeg snakker med noen jeg ikke kjenner, tapper det meg fullstendig for energi. Trenger mye alenetid etter å ha vært sosial. 
  • Som barn hatet jeg sosiale sammenkomster (sommeravslutninger, juletrefester). Jeg kunne gråte fordi jeg ikke ville dra. Slik er det fortsatt. Prøver å komme på alle mulige unnskyldninger for å ikke delta på julebord etc. Som barn deltok jeg heller aldri på noen fritidsaktiviteter.
  • Jeg pleier å lage manus i hodet før jeg skal snakke med noen. Hvis den andre personen ikke følger manuset så blir jeg skikkelig sosialt klein og klarer ikke å tilpasse meg når samtaleemnet endres. 
  • Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere i samtaler. Dermed observerer jeg andres reaksjon og kopierer den. 
  • Jeg må forberede meg før jeg skal noe. F.eks gå til legekontoret noen dager på forhånd slik at jeg vet veien, hvor lang tid det tar osv. Sliter veldig med å gjøre ting alene som jeg ikke har gjort før. Å ta tog alene er f.eks. uaktuelt.
  • Jeg blir veldig opphengt i hobbyene mine og de er veldig spesifikke. Metal detektor er eksempel på noe jeg har blitt helt oppslukt i i det siste. Den oppsluktheten avtar vanligvis etter hvert, men erstattes da med en annen litt sær hobby.
  • Takler ikke small talk. Vet ikke hvordan jeg skal føre samtalen. Sier mye som ikke bidrar til samtalen i det hele tatt som "oi, nei uff, seriøst, er det mulig, haha". Sliter med å komme med oppfølgingsspørsmål. 
  • Jeg er mye i min egen boble. Fjern/distré. Mye i samfunnet "flyter" forbi meg, som samfunnsnyheter, politikk, generelle ting som man burde vite. Synes dette er flaut fordi det hemmer meg totalt fra å ha samtaler med kolleger. 
  • Jeg er veldig organisert. Skriver alltid lister over det jeg skal gjøre i løpet av en dag, men klarer ikke alltid å følge opp. Blir stresset hvis ting ikke er som jeg vil ha det. 
  • Jeg foretrekker at andre tar avgjørelser for meg. Blir overveldet hvis det er fullt og helt opp til meg å ta en avgjørelse.
  • Sensitiv til lyd og lys. Ekstremt kresen når det kommer til mat. 

Anonymkode: 96918...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver er jeg helt overbevist om at du har det.

Jeg har selv Asperger.

Anonymkode: 5b5ea...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har du dette fra?

Det første veldokumenterte tilfellet av autisme er fra 1747.

Anonymkode: d15ea...bd2

 

Siden mange får autismediagnose nå i voksen alder.

Anonymkode: 1bab2...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS: Takk for svar alle sammen. ☺️ Her er noen trekk ved meg som jeg stusser litt over...... . 

  • Jeg har få venner, og det er venner som jeg har kjent siden barnehagen. Har ikke klart å skaffe meg venner i voksen alder. Hvis jeg snakker med noen jeg ikke kjenner, tapper det meg fullstendig for energi. Trenger mye alenetid etter å ha vært sosial. 
  •  
  •  
  •  
  • å ikke delta på julebord etc. Som barn deltok jeg heller aldri på noen fritidsaktiviteter.
  • Jeg pleier å lage manus i hodet før jeg skal snakke med noen. Hvis den andre personen ikke følger manuset så blir jeg skikkelig sosialt klein og klarer ikke å tilpasse meg når samtaleemnet endres. 
  • Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere i samtaler. Dermed observerer jeg andres reaksjon og kopierer den. 
  • Jeg må forberede meg før jeg skal noe. F.eks gå til legekontoret noen dager på forhånd slik at jeg vet veien, hvor lang tid det tar osv. Sliter veldig med å gjøre ting alene som jeg ikke har gjort før. Å ta tog alene er f.eks. uaktuelt.
  • Jeg blir veldig opphengt i hobbyene mine og de er veldig spesifikke. Metal detektor er eksempel på noe jeg har blitt helt oppslukt i i det siste. Den oppsluktheten avtar vanligvis etter hvert, men erstattes da med en annen litt sær hobby.
  • Takler ikke small talk. Vet ikke hvordan jeg skal føre samtalen. Sier mye som ikke bidrar til samtalen i det hele tatt som "oi, nei uff, seriøst, er det mulig, haha". Sliter med å komme med oppfølgingsspørsmål. 
  • Jeg er mye i min egen boble. Fjern/distré. Mye i samfunnet "flyter" forbi meg, som samfunnsnyheter, politikk, generelle ting som man burde vite. Synes dette er flaut fordi det hemmer meg totalt fra å ha samtaler med kolleger. 
  • Jeg er veldig organisert. Skriver alltid lister over det jeg skal gjøre i løpet av en dag, men klarer ikke alltid å følge opp. Blir stresset hvis ting ikke er som jeg vil ha det. 
  • Jeg foretrekker at andre tar avgjørelser for meg. Blir overveldet hvis det er fullt og helt opp til meg å ta en avgjørelse.
  • Sensitiv til lyd og lys. Ekstremt kresen når det kommer til mat. 

Anonymkode: 96918...b6e

Orker bare kommentere det første punktet der og det første punktet tyder mer på sosial angst enn autisme. Grunnen til det er at de med sosial angst blir mest kun tappet for energi av folk de ikke kjenner, imotsetning til de med autisme som blir tappet for energi uansett om de kjenner personene eller ikke. 

Anonymkode: c1883...fc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Orker bare kommentere det første punktet der og det første punktet tyder mer på sosial angst enn autisme. Grunnen til det er at de med sosial angst blir mest kun tappet for energi av folk de ikke kjenner, imotsetning til de med autisme som blir tappet for energi uansett om de kjenner personene eller ikke. 

Anonymkode: c1883...fc2

Introverte blir også tappet for energi uansett om de kjenner personene eller ikke. Introvert personlighetstype er ikke nødvendigvis autisme. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 42/50.. Har andre psykiske diagnoser, men usikker på om de noen gang har tatt en autismetest..

Anonymkode: 100a1...657

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (14 timer siden):

Sånn var det ikke nødvendigvis på den tiden. Min mor forsøkte å få hjelp av både skole og fastlege, og skolen så jo at jeg slet, men de få tiltakene de gjorde var lite til hjelp, og jeg ble aldri henvist til BUP. 

Skole kan ikke henvise til BUP. Du må skylde på dine foreldre og fastlegen. 

Anonymkode: fcd9a...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kommer an på hvor lenge siden TS gikk grunnskolen.  Autisme er en ny diagnose, 10år kanskje ?

Anonymkode: 1bab2...4a5

Autisme er ingen ny diagnose. Det har ''alltid'' vært personer med autisme. Før gjemte man dem fra samfunnet og informasjonen om autisme var omtrent null. Men det er i nyere tid at man er blitt mer obs på diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skole kan ikke henvise til BUP. Du må skylde på dine foreldre og fastlegen. 

Anonymkode: fcd9a...c29

Min mor forsøkte å få hjelp, men min fastlege på den tiden var ubrukelig. Skolen henviser til PPT, som så kan komme med anbefalinger mtp videre oppfølging. Slik de gjorde med min eldste sønn som har ADHD. 

For øvrig skårer jeg 39 på den testen. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Min mor forsøkte å få hjelp, men min fastlege på den tiden var ubrukelig. Skolen henviser til PPT, som så kan komme med anbefalinger mtp videre oppfølging. Slik de gjorde med min eldste sønn som har ADHD. 

For øvrig skårer jeg 39 på den testen. 

Men da anså vel ikke fastlegen at de problemene moren din fortalte om var så store og ikke nok til å ha rett til hjelp. Man må høre på fagfolk. 

Anonymkode: c1883...fc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da anså vel ikke fastlegen at de problemene moren din fortalte om var så store og ikke nok til å ha rett til hjelp. Man må høre på fagfolk. 

Anonymkode: c1883...fc2

Å herlighet! Jeg fikk diagnosen da jeg ble utredet. Legen til meg og min mor var ikke en flink lege. Jeg hadde store problemer. Ferdig med det. Hva er det egentlig du vil fram til? 

Det er faktisk ikke alle fagfolk som er like dyktig, og han her hadde svært lite peiling på psykisk helse. Jeg hadde han fram til jeg var 24 år så det vet jeg. 

FAGFOLKENE som er spesialist på området utredet meg og gav meg diagnosen. Personer som faktisk har kompetanse innenfor feltet. Ikke en gammel lege som jobbet over pensjonsalder. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (22 minutter siden):

Å herlighet! Jeg fikk diagnosen da jeg ble utredet. Legen til meg og min mor var ikke en flink lege. Jeg hadde store problemer. Ferdig med det. Hva er det egentlig du vil fram til? 

Det er faktisk ikke alle fagfolk som er like dyktig, og han her hadde svært lite peiling på psykisk helse. Jeg hadde han fram til jeg var 24 år så det vet jeg. 

FAGFOLKENE som er spesialist på området utredet meg og gav meg diagnosen. Personer som faktisk har kompetanse innenfor feltet. Ikke en gammel lege som jobbet over pensjonsalder. 

Hvis verken skole eller helsesøster eller lege la merke til noe galt. Så hadde du ikke store problemer!

Anonymkode: 1bab2...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...