Gå til innhold

Autism Spectrum Quotient


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid visst at det har vært noe annerledes enn meg, men foreldrene mine tok aldri tak i det da jeg var barn, og som voksen har jeg ikke turt å gjøre noe med det selv i frykt for å "dumme meg ut" hvis det viser seg at jeg er helt normal. Men jeg tok nettopp autisme testen, og scoret 47 av 50. Altså, det virker jo veldig høyt. Er testen tullete, har noen av dere fått like høy score uten å ha autisme? 

Testen: https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient 

Anonymkode: 96918...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk 18/50. Aner ikke hvilke spørsmål som er "autistiske" egentlig, men jeg er god til å huske numre og slikt. Jeg tipper jeg fikk noen poeng derfra, og de andre som er relatert til det.

47 må du jo nesten ha prøvd å få?

Anonymkode: 7ab10...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk 18/50. Aner ikke hvilke spørsmål som er "autistiske" egentlig, men jeg er god til å huske numre og slikt. Jeg tipper jeg fikk noen poeng derfra, og de andre som er relatert til det.

47 må du jo nesten ha prøvd å få?

Anonymkode: 7ab10...509

Takk for svar! Nei, jeg prøvde virkelig å svare så realistisk som mulig. Derfor synes jeg det er rart og, for en person med så høy score ville jeg trodd var ganske lavt fungerende autist. Men jeg tror også at mange av spørsmålene henger sammen. En som er introvert uten autisme vil kanskje også score høyt fordi de huker av for at de ikke liker sosiale settinger, small talk osv?

Hvis noen her har blitt utredet for autisme i voksen alder vil jeg gjerne høre hvordan det var for dere ☺️

Anonymkode: 96918...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også mange poeng gratis på autismetester fordi jeg aldri har likt meg i sosiale settinger. 

Anonymkode: 1bab2...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ble utredet som voksen. Ble selv overrasket over diagnosen, for jeg virker ganske normal utad og har derfor alltid blitt sett på som "normal", men har maskert mye hele livet. Å få diagnosen var en stor lettelse og gjorde livet mitt så mye enklere. Det å forstå seg selv og akseptere egne behov betyr mye. 

Jeg skåret ikke like høyt som deg på testen. Du burde absolutt gå til fastlegen din å fortelle om testen og mistankene dine, men si at du har mistenkt dette lenge og ikke bare i lys av testen (da leger ikke nødvendigvis stoler på internettester?). Da blir du henvist til Dps og utredet der. For meg tok det rundt et halvt år å bli utredet, mener jeg å huske. Lykke til.😊

Anonymkode: d5616...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du, du dummer deg ikke ut uansett utfall. Slike mistanker skal tas på alvor, og skulle det ikke være autisme, så er det ikke første gang utreder har utredet noen som tror de har en diagnose, men som ikke faller inn under kriteriene. Det er en del av hverdagen deres og no big deal. Du burde uansett kreve utredning.

Sett deg gjerne inn i symptomer på forhånd. Hvis du er jente, så Google jenter og autisme, da symptomene kan være annerledes fra guttene. 

Jeg har også alltid følt at det er noe annerledes med meg, og min erfaring er at det er nettopp det de fleste med autisme har følt hele livet. 

Anonymkode: d5616...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk diagnosen da jeg var 26 år. Hadde lavere skår enn deg. Faktisk lavere skår enn det man gjennomsnittlig ser på gruppenivå, men ytterligere tester og intervjuer gjorde at nevropsykolog kom fram til at jeg har diagnosen. Så jeg er såkalt høytfungerende og plages mer av de andre diagnosene mine i det daglige, men jeg lever ganske mye alene også da. Klarer ikke komme i posisjon til å skape nye relasjoner. Ble henvist til utredning fra akuttpsykiatrien da jeg ikke responderte "normalt" på behandlingen jeg fikk der, og det massive sammenbruddet mitt da livet mitt ble snudd på hodet (samlivsbrudd), og som ikke var et forbigående sammenbrudd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 32 og er diagnostisert med asberger. Jeg liker å være sosial, da, selv om jeg synes det er vanskelig, men personlighetsmessig er jeg nok mer ekstrovert enn introvert.

Anonymkode: 78230...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 29/50 og det forbauser meg ikke. Har tatt liknende tester før og endt som "borderline autismespekter". Ser ikke bort fra at jeg kan ha en uoppdaget diagnose siden jeg har vært sosialt klønete hele livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt gøy å ta :) 

Fikk 4, men tror nok jeg har litt høyere egentlig om man legger på litt stress og realistiske situasjoner. 

Får man veldig høy score på denne ville jeg ikke selv antatt kun introversjon, men. 

Er flere spørsmål som helt klart retter seg mot tegn på autismespekter/Asperger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har alltid visst at det har vært noe annerledes enn meg, men foreldrene mine tok aldri tak i det da jeg var barn, og som voksen har jeg ikke turt å gjøre noe med det selv i frykt for å "dumme meg ut" hvis det viser seg at jeg er helt normal. Men jeg tok nettopp autisme testen, og scoret 47 av 50. Altså, det virker jo veldig høyt. Er testen tullete, har noen av dere fått like høy score uten å ha autisme? 

Testen: https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient 

Anonymkode: 96918...b6e

Siden foreldrene dine ikke tok tak da du barn så har vel det med at du ikke hadde så store problemer? Hadde du hatt store problemer på f. Eks skolen så ville læreren kontaktet bup for det er de pliktet til når de ser barn som sliter. 

Anonymkode: c1883...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39. Har bedt om å bli utredet, men de sier det er ingen mulighet for at jeg er autistisk/innenfor spekteret, så det er ikke noe poeng.

15 ulike slike tester sier noe annet, så jeg skulle ønske jeg i det minste kunne blitt utredet.

Anonymkode: 1f37d...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden foreldrene dine ikke tok tak da du barn så har vel det med at du ikke hadde så store problemer? Hadde du hatt store problemer på f. Eks skolen så ville læreren kontaktet bup for det er de pliktet til når de ser barn som sliter. 

Anonymkode: c1883...fc2

Sånn var det ikke nødvendigvis på den tiden. Min mor forsøkte å få hjelp av både skole og fastlege, og skolen så jo at jeg slet, men de få tiltakene de gjorde var lite til hjelp, og jeg ble aldri henvist til BUP. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (49 minutter siden):

Sånn var det ikke nødvendigvis på den tiden. Min mor forsøkte å få hjelp av både skole og fastlege, og skolen så jo at jeg slet, men de få tiltakene de gjorde var lite til hjelp, og jeg ble aldri henvist til BUP. 

Kommer an på hvor lenge siden TS gikk grunnskolen.  Autisme er en ny diagnose, 10år kanskje ?

Anonymkode: 1bab2...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Sånn var det ikke nødvendigvis på den tiden. Min mor forsøkte å få hjelp av både skole og fastlege, og skolen så jo at jeg slet, men de få tiltakene de gjorde var lite til hjelp, og jeg ble aldri henvist til BUP. 

Da kvalifiserte du jo ikke til hjelp rett og slett. Det er strenge krav for å komme til dps og du må ha vesentlige problemer. 

Anonymkode: c1883...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hvor lenge siden TS gikk grunnskolen.  Autisme er en ny diagnose, 10år kanskje ?

Anonymkode: 1bab2...4a5

Vet ikke, men det var i hvert fall dårlig med kunnskaper om det da jeg vokste opp. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da kvalifiserte du jo ikke til hjelp rett og slett. Det er strenge krav for å komme til dps og du må ha vesentlige problemer. 

Anonymkode: c1883...fc2

Hva vet vel du om det? At skolen ikke gjorde jobben sin og fulgte ting opp handler ikke om det. BUP fikk aldri mulighet til å vurdere meg da skolen ikke gjorde noe. Jeg hadde vesentlige problemer. Og de har blitt mer og mer alvorlig med alderen. 

Du er ganske naiv dersom du tror at alle barn som virkelig slet på 90-tallet ble fulgt opp. Jeg er mor selv og det er noe HELT annet i dag. Begge mine barn har fått oppfølging. Han ene kun i PPT, og han andre også i BUP. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purple_Pixiedust skrev (24 minutter siden):

Vet ikke, men det var i hvert fall dårlig med kunnskaper om det da jeg vokste opp. 

Hva vet vel du om det? At skolen ikke gjorde jobben sin og fulgte ting opp handler ikke om det. BUP fikk aldri mulighet til å vurdere meg da skolen ikke gjorde noe. Jeg hadde vesentlige problemer. Og de har blitt mer og mer alvorlig med alderen. 

Du er ganske naiv dersom du tror at alle barn som virkelig slet på 90-tallet ble fulgt opp. Jeg er mor selv og det er noe HELT annet i dag. Begge mine barn har fått oppfølging. Han ene kun i PPT, og han andre også i BUP. 

Dette er nok dessverre riktig.

De jeg kjenner av kvinner særlig med diverse diagnoser i den retning/ADHD osv ble utredet i voksen alder.

Og da hadde mye krøllet seg over lang tid. 

Det har også vært store regionale forskjeller, og Sørlandet var kjent for underdiagnostisering på autisme/Asperger. Kjenner flere som kjempet i åresvis også for guttebarn som helt åpenbart hadde alle tegn. De fikk diagnosen først i voksen alder, og da var det jo for sent for å kunne trene på behovene. 

Det ser man gjennom forskning at er viktig å få tidlig innsats på, type barnehagealder. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har alltid visst at det har vært noe annerledes enn meg, men foreldrene mine tok aldri tak i det da jeg var barn, og som voksen har jeg ikke turt å gjøre noe med det selv i frykt for å "dumme meg ut" hvis det viser seg at jeg er helt normal. Men jeg tok nettopp autisme testen, og scoret 47 av 50. Altså, det virker jo veldig høyt. Er testen tullete, har noen av dere fått like høy score uten å ha autisme? 

Testen: https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient 

Anonymkode: 96918...b6e

Jeg har diagnosen asperger, eller autisme, som det heter nå, og fikk 36.

Jeg er veldig godt fungerende og klarer meg bra på mange plan, men sliter med uforutsigbarhet og har ikke klart å flytter hjemmefra enda.

Blir lett stressa i nye situasjoner og har problemer med å omgås nye mennesker og mange mennesker. Sliter mye med lyd og lys og inntrykk og når det skjer mye. 

Har også stor sosial angst som styrer livet mitt. 

På avstand kan jeg se ut som jeg takler livet, men når du kommer innpå meg raser alt sammen. 

Anonymkode: 9049b...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scorer 46 på testen, og jeg har Asperger.

Det er ganske mange som har det, så det er ikke utenkelig at du har det.

Jeg gikk gjennom fastlegen, og ble sendt til DPS, og så videre til et autisme-senter. 

De ga meg akkurat denne testen på DPS.

Utredning tok ca et halvt år.

Anonymkode: 5b5ea...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har alltid visst at det har vært noe annerledes enn meg, men foreldrene mine tok aldri tak i det da jeg var barn, og som voksen har jeg ikke turt å gjøre noe med det selv i frykt for å "dumme meg ut" hvis det viser seg at jeg er helt normal. Men jeg tok nettopp autisme testen, og scoret 47 av 50. Altså, det virker jo veldig høyt. Er testen tullete, har noen av dere fått like høy score uten å ha autisme? 

Testen: https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient 

Anonymkode: 96918...b6e

Det er lett å lure testen og svare slik at man får omtrent topp score. 

Det er lett å gjennomskue hvilke spørsmål må svares hvordan for å gjøre det.

Jeg svarte 2 ganger - først svarte jeg ærlig og fikk 18. Så svarte jeg slik en person med autisme ville svart og fikk 49. 

Så testen er grei sånn sett. Det er mange som har Asperger, men likevel fungerer OK i hverdagen. Mange med Asperger har lært seg strategier hvordan kompensere for det de sliter med. Så diagnosen er bare en diagnose. Det viktigste er hvordan man fungerer i hverdagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...