Gå til innhold

Cavapoo - fortell litt om din hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir sikkert bra med hjertesykdom fra cavalier og elendig tannhelse fra puddel. For å ikke snakke om hud og pels-problemer. Neida, joda.. 

At folk ikke snart lærer…

Anonymkode: 410d7...16e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 2.05):

Blir sikkert bra med hjertesykdom fra cavalier og elendig tannhelse fra puddel. For å ikke snakke om hud og pels-problemer. Neida, joda.. 

At folk ikke snart lærer…

Anonymkode: 410d7...16e

Blir ikke hud/pels problemer med cavapoo. Da cavalieren ikke har underullspels slik mange andre raser har. Så derfor passer pelsen på disse rasene faktisk godt sammen. 
cavalieren er en ren selskapshund og har ikke blitt avlet for vann/jakthund. Derfor denne rasen ikke har den pelsen (i motsetning til cocker spaniel eller labrador).

Anonymkode: 781a7...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

Mulig å blåse liv i denne? Vi vurderer en Cavapoo! 

Anonymkode: a23fa...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min cavapoo er en engelsk setter. Hun har sterkt jaktinstinkt, er rolig inne, elsker kos. Cavapoo er ei tispe på 5 år. Hun elsker andekjøtt, så jeg gir det til henne som mat. Cavapoo er et velfungerende navn, siden du kan kalle henne Cava hverdagslig 

Anonymkode: f1960...3a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Min cavapoo er en engelsk setter. Hun har sterkt jaktinstinkt, er rolig inne, elsker kos. Cavapoo er ei tispe på 5 år. Hun elsker andekjøtt, så jeg gir det til henne som mat. Cavapoo er et velfungerende navn, siden du kan kalle henne Cava hverdagslig 

Anonymkode: f1960...3a0

Anonymkode: 294a1...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Anonymkode: 294a1...bd0

Navnet til min tispe er Cavapoo. Som personen over sier, ikke del navnet i to :🍷💩

Anonymkode: f1960...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 9.11):

Dette ser jeg hele tiden her inne, hvor folk har eller skal skaffe seg en blandingshund. Hvorfor kaller folk slike blandingshunder for "rase"? Kall det for det det er! En blandingshund!

Anonymkode: ce823...52a

Blandinger kan pgså være raser.  Alaska Husky er et godt eksempel. 

Anonymkode: 88a0a...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 22.57):

Mulig å blåse liv i denne? Vi vurderer en Cavapoo! 

Anonymkode: a23fa...94e

Nå har vi hatt vår lille venn i litt over et år.

Han er verdens gladeste hund. Han har også en ekstrem energi. I går hadde vi første kveld der han oppførte seg eksemplarisk. Der er ingen grunn til at det ikke skal bli flere slike kvelder etter hvert som han blir eldre og vi blir mer kunnskapsrike hundeeiere.

Han har sitt eget rom som han er på mens jeg er på jobb. Litt bjeffing i starten, deretter er han stille helt til jeg kommer hjem.

Generelt ekstremt lite bjeffing. Ingen tegn på aggresjon, men han var treg med å vende seg av med valpebiting og -kloring.

Var stueren da han var 6 mnd.

Han lærer fort, og er smart. Men prøver seg. Mye.

 

TS

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler veldig mange glemmer når det gjelder pudler, enten de skal ha renraset eller puddelblanding, er at puddelen originalt er en vannapporterende jakthund. De er skapt for å brukes.

Og så er de i tillegg ganske så smarte. 

Dette blir fort et problem når man ikke gir dem nok utfordringer å jobbe med, for hvis de kjeder seg, bruker de intelligensen sin til å finne på helt andre ting ... gjerne det vi kaller unoter som vi vil unngå.

Jeg har puddel selv, den trenes i rallylydighet, bruks og nosework. Han har gått spor fra han var bitteliten og knapt nok klarte å bære rådyrbeinet som lå i sporslutten. 

 

Mine grunner til å velge puddel:

-Prisen. Min renrasede mellompuddel koster langt mindre enn alle blandingene jeg har sett aventert.

-Helsen. Jeg vet helsestatus på både foreldre, besteforeldre og oldeforeldre på min hund. Det gir trygghet, selv om man selvfølgelig ikke kan utelukke at den kan få helseutfordringer.

-Du vet i stor grad hvordan pelsen blir. Min hadde utstillingspels lenge, det bruker man mye tid på! Nå er han kortklipt, jeg går over med maskin selv en gang i måneden, litt oftere på snute og poter. Jeg bruker mindre tid på pels enn de som må støvsuge hver dag pga. hunder som røyter.

-Den er liten og lett nok til å ta under armen om det trengs, men samtidig sterk, smidig og spretten nok til å være med over alt. 

-Den er smart. Det betyr at den mest sannsynlig vil passe til enhver hundesport jeg har lyst til å prøve. Det betyr også at vi neppe kommer til å hevde oss i verdenstoppen i noen av dem, fordi vi ikke fokuserer treninga nok, men gud bedre så mye gøy vi har med å kunne gjøre alt mulig rart. Det gir meg også en rolig og fornøyd hund hjemme. 

 

 

Så møter jeg stadig vekk søte blandingshunder som er helt herlige! Men på grunn av det overstående, velger jeg å kjøpe renraset hund.

Anonymkode: 22c6a...39b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 10.10):

Tja, hvis du besøkte en kennel/oppdretter fra hver eneste rase for å hente inn informasjon før du valgte hund, kan jeg forstå at du blir oppgitt over oss som "bare" har saumfart Internett og hundebøker. Men da tror jeg du er et unntak.

Ingen kan få hundeholdserfaring uten å ha hatt en førstegangshund.

Anonymkode: de4b2...a53

Problemet er jo at de som førstegangshund ofte velger ut fra ting som den er så fin å se på, de sier den er lettlært (Glememr at det ofte betyr krevende fordi den også da lærer seg unoter ganske kjapt) - det er liksom en grunn til at det i dag er hundrevis av "førstegangshunder" til omplassering fordi dyrlegen ikke avliver friske hunder... 

Anonymkode: 78064...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Problemet er jo at de som førstegangshund ofte velger ut fra ting som den er så fin å se på, de sier den er lettlært (Glememr at det ofte betyr krevende fordi den også da lærer seg unoter ganske kjapt) - det er liksom en grunn til at det i dag er hundrevis av "førstegangshunder" til omplassering fordi dyrlegen ikke avliver friske hunder... 

Anonymkode: 78064...539

Haha, kjenner meg sånn igjen i dette. Har en unghund nå på straks et år. Hadde lyst på en hund jeg kunne trene triks og lydighet med på hverdagsbasis, og muligens også agility eller rally etterhvert. Valgte derfor en rase som er lettlært. Problemet er jo bare at den nesten er FOR lettlært. Den har så mange unoter at jeg vet ikke hvor jeg skal starte og vi får jo ikke trent på alt på en gang, så må liksom velge noe å fokusere på. Blir mye frustrasjon på alt det andre da, og nye ting dukker opp så fort vi får bukt med én ting. Om vi skal ha godbitsøk ute og plenen er full av godbiter, stjeler den heller hele posen isteden om jeg snur ryggen til et sekund, for eksempel. Hadde ikke sett for meg dette i det hele tatt, selv om dette faktisk ikke en gang er min første hund. Angrer på at jeg ikke valgte en av de litt "dummere" sofapotet-rasene. Men satser på at det går seg til etterhvert. Det er jo veldig gøy at den er livlig og samarbeidsvillig når det gjelder, men litt sliten av at det går i hundre dagen lang.

Anonymkode: cedf6...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...