Gå til innhold

Cavapoo - fortell litt om din hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ei venninne skaffet seg en sånn blanding. Den kunne ikke være alene hjemme, bjeffet masse. Ble omplassert til noen de trodde var gode folk, de satte kull på hunden🙄 Og ikke tro du slipper unna pelsstell, det er mye verre med to ulike typer pels i forhold til å ha en type pels. 

Anonymkode: 34b51...75f

Hvor tidlig og hvor lenge var den alene, da?

Og hvor lenge hadde de hunden før de omplasserte den?

Separasjonsangst er jo en av de tingene som går igjen hos disse hundene, så hun valgte vel feil hund ut fra hva hun hadde å tilby?

Pelsstell er jo også en selvfølge når man velger en slik hund.

Anonymkode: de4b2...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor tidlig og hvor lenge var den alene, da?

Og hvor lenge hadde de hunden før de omplasserte den?

Separasjonsangst er jo en av de tingene som går igjen hos disse hundene, så hun valgte vel feil hund ut fra hva hun hadde å tilby?

Pelsstell er jo også en selvfølge når man velger en slik hund.

Anonymkode: de4b2...a53

Totalt uavhengig av debatten om renraset og blanding: Javisst bør folk ha en bevissthet rundt hvilken hund de kjøper seg - ref utsagnet ditt om at separasjonsangst er vanlig hos disse hundene og «hun valgte vel feil hund ut fra hva hun hadde å tilby» - mener du å antyde at valpekjøpere potensielt må påregne å ende opp med en hund med separasjonsangst? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie skrev (2 minutter siden):

Totalt uavhengig av debatten om renraset og blanding: Javisst bør folk ha en bevissthet rundt hvilken hund de kjøper seg - ref utsagnet ditt om at separasjonsangst er vanlig hos disse hundene og «hun valgte vel feil hund ut fra hva hun hadde å tilby» - mener du å antyde at valpekjøpere potensielt må påregne å ende opp med en hund med separasjonsangst? 
 

Ja, de som kjøper cavapoo må vite at det er det fremtredende problemområdet for denne hunden.

To negative ting trekkes frem om cavapoo; de har lett for å få separasjonsangst, og det følger MYE pelsstell. Så jeg mener fullt og helt at når man på forhånd vet dette, kan man ikke skaffe denne hunden dersom den skal være alene hele arbeidsdagen. Er det mulig å være uenig i det?

Selvfølgelig må man da være sitt ansvar bevisst på å forsøke å trene bort slik angst, da det ikke er bra verken for hund eller eier.

Anonymkode: de4b2...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, de som kjøper cavapoo må vite at det er det fremtredende problemområdet for denne hunden.

To negative ting trekkes frem om cavapoo; de har lett for å få separasjonsangst, og det følger MYE pelsstell. Så jeg mener fullt og helt at når man på forhånd vet dette, kan man ikke skaffe denne hunden dersom den skal være alene hele arbeidsdagen. Er det mulig å være uenig i det?

Selvfølgelig må man da være sitt ansvar bevisst på å forsøke å trene bort slik angst, da det ikke er bra verken for hund eller eier.

Anonymkode: de4b2...a53

Separasjonsangst er knyttet til arvbarhet. Avles det på individer med separasjonsangst?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie skrev (21 minutter siden):

Separasjonsangst er knyttet til arvbarhet. Avles det på individer med separasjonsangst?

Jeg er ikke sikker på at svaret er så svart-hvitt som det.

1. Ved å oppgi dette som eneste sannhet, fratar man betydningen av personlighet og trening mellom hund og eier. 

2. Gemyttet beskrives som svært vennlig og svært knyttet til eier. Separasjonsangsten er nok her medaljens bakside.

Jeg sier ikke at arv er ubetydelig, men at det ikke KUN er snakk om arv.

Dessuten er det to måter å få en cavapoo på, spaniel + puddel eller cavapoo + cavapoo.

Om du har en puddel uten problematikken og en spaniel uten problematikken, og får et kull med problematikken, underbygger det min påstand om at det har mer sammenheng med blandingsrasens generelle gemytt, enn med arv.

Anonymkode: de4b2...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på at svaret er så svart-hvitt som det.

1. Ved å oppgi dette som eneste sannhet, fratar man betydningen av personlighet og trening mellom hund og eier. 

2. Gemyttet beskrives som svært vennlig og svært knyttet til eier. Separasjonsangsten er nok her medaljens bakside.

Jeg sier ikke at arv er ubetydelig, men at det ikke KUN er snakk om arv.

Dessuten er det to måter å få en cavapoo på, spaniel + puddel eller cavapoo + cavapoo.

Om du har en puddel uten problematikken og en spaniel uten problematikken, og får et kull med problematikken, underbygger det min påstand om at det har mer sammenheng med blandingsrasens generelle gemytt, enn med arv.

Anonymkode: de4b2...a53

Takk for svar,men du svarte ikke på det jeg spurte om. Avl er komplisert og ikke for amatører, hverken rent kunnskapsmessig eller etisk for den del. Å velge å avle på individer med separasjonsangst (uavhengig av rase),for deretter å peke på valpekjøpere er en etisk gråsone for å si det diplomatisk - både ovenfor valpekjøper og hund. Når alt koker ned til alt så handler det i bunn og grunn om motivet for å avle hund i utgangspunktet. 

Endret av Julie
Skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julie skrev (2 timer siden):

Takk for svar,men du svarte ikke på det jeg spurte om. Avl er komplisert og ikke for amatører, hverken rent kunnskapsmessig eller etisk for den del. Å velge å avle på individer med separasjonsangst (uavhengig av rase),for deretter å peke på valpekjøpere er en etisk gråsone for å si det diplomatisk - både ovenfor valpekjøper og hund. Når alt koker ned til alt så handler det i bunn og grunn om motivet for å avle hund i utgangspunktet. 

Jeg svarte ikke på spørsmålet ditt fordi jeg ikke har grunnlag for å svare på det. Jeg er en førstegangs hundekjøper.

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor tidlig og hvor lenge var den alene, da?

Og hvor lenge hadde de hunden før de omplasserte den?

Separasjonsangst er jo en av de tingene som går igjen hos disse hundene, så hun valgte vel feil hund ut fra hva hun hadde å tilby?

Pelsstell er jo også en selvfølge når man velger en slik hund.

Anonymkode: de4b2...a53

Men hvorfor skrev du at du ønsket mindre plesstell når det sannsynligvis blir mye pelsstell?

Hun jeg kjenner startet med alenetrening akkurat som man skal, men hunden klarte ikke å være alene hjemme. De prøvde virkelig alt, flere hundetrenere, nye metoder, bein, kong osv. 

Hunden voktet i tillegg på alt som skjedde på utsiden, uansett om de var hjemme eller ikke.

Anonymkode: 34b51...75f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når separasjonsangst beskriver som et fremtredende problemområde, så er det overveiende sannsynlig at det avles på individer med separasjonsangst. Lukter dessverre kortsiktige profittmotiv, mer enn hundenes ve og vel.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skrev du at du ønsket mindre plesstell når det sannsynligvis blir mye pelsstell?

Hun jeg kjenner startet med alenetrening akkurat som man skal, men hunden klarte ikke å være alene hjemme. De prøvde virkelig alt, flere hundetrenere, nye metoder, bein, kong osv. 

Hunden voktet i tillegg på alt som skjedde på utsiden, uansett om de var hjemme eller ikke.

Anonymkode: 34b51...75f

Jeg har ikke skrevet at jeg ønsket mindre pelsstell. Jeg skrev at mye pelsstell og separasjonsangst er de to tingene som løftes frem som negative med denne hunden.

Jeg mener at dersom man skal velge en cavapoo, må man være villig til MYE pelsstell, og man kan ikke ha en situasjon der hunden er mye alene. Da velger man feil hund, og det synes jeg er uansvarlig.

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg ønsket mindre pelsstell. Jeg skrev at mye pelsstell og separasjonsangst er de to tingene som løftes frem som negative med denne hunden.

Jeg mener at dersom man skal velge en cavapoo, må man være villig til MYE pelsstell, og man kan ikke ha en situasjon der hunden er mye alene. Da velger man feil hund, og det synes jeg er uansvarlig.

Anonymkode: de4b2...a53

Hva tenker du rundt oppdretteres ansvar i hundeavl? Er det ansvarlig å avle på hunder med separasjonsangst? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en, vi borte omplassere den, den likte for det første ikke barn, som det sto helt tydelig i salg annonsen han gjorde, samme med katter, han hatet begge deler, han bet 2 kattunger så de måtte avlives, de 4 andre gikk det heldigvis bra med, han bet kattemamman som det også gikk bra med, bet barna flere ganger, likte ikke andre hunder når vi gikk tur, likte ikke at vi fikk beskjed, så folk turde nesten ikke og komme.

vi var kanskje uheldig,men vi skal ALDRI ha en cavapoo eller blandingshund igien, nå har vi en golden retiver som elsker alle, både katter og barn og er snill som dagen er lang

Anonymkode: 3f5a4...416

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo min blanding av mer enn cavalier og puddel, det er mye cocker i han også, og dverg-pincher, og i utseende ligner han nok mest på cocker. 

Men - jeg tenkte å kommentere det med pelsstell. Han er 6 mnd nå, og jeg har ikke funnet en eneste floke på han, ever. Han børstes litt for syns skyld, og for treningens skyld, i ny og ne, men det er helt unødvendig. Ikke har pelsen vokst så innmari mye heller. 

Dusjes ikke ofte, og da er det bare hundeshampoo, og å tørke, også er pelsen fluffy og fin etterpå, uten at vi gjør noe mer med det, føner eller slikt. 

Fra malteseren husker jeg MYE floker som valp, så jeg er overrasket over hvor lite pelsstell det har vært.

Anonymkode: a1172...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er jo min blanding av mer enn cavalier og puddel, det er mye cocker i han også, og dverg-pincher, og i utseende ligner han nok mest på cocker. 

Men - jeg tenkte å kommentere det med pelsstell. Han er 6 mnd nå, og jeg har ikke funnet en eneste floke på han, ever. Han børstes litt for syns skyld, og for treningens skyld, i ny og ne, men det er helt unødvendig. Ikke har pelsen vokst så innmari mye heller. 

Dusjes ikke ofte, og da er det bare hundeshampoo, og å tørke, også er pelsen fluffy og fin etterpå, uten at vi gjør noe mer med det, føner eller slikt. 

Fra malteseren husker jeg MYE floker som valp, så jeg er overrasket over hvor lite pelsstell det har vært.

Anonymkode: a1172...554

Puddelen skifter ikke fra valpepels til voksenpels før 9 mnds alder, så flokene kan fortsatt komme..

Anonymkode: c13d3...7d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere puddler og steller/klipper ulike blandingshunder. Kan trygt si blandingshundene genereldt sliter mer med pelsen og er mer arbeid å holde de flokefrie enn puddlene. En coccer har enormt mye sykdom i rasen inkl epilepsi på grunn av for lite kranie, den trenger ikke å bli friskere fordi om den er blandet med puddel noe som er greit å ta med seg. Gemyttmessig kan de variere enormt. Håper foreldrene er testet for symdommene som er vanelig for rasene slik at valpene for det beste utgangspunktet, for en «helseattest» er verdt 0 om valpen utvikler PRA som et eksempel (alvorlig øyesykdom som er arvelig om ikke skal arves på)

Anonymkode: c13d3...7d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere puddler og steller/klipper ulike blandingshunder. Kan trygt si blandingshundene genereldt sliter mer med pelsen og er mer arbeid å holde de flokefrie enn puddlene. En coccer har enormt mye sykdom i rasen inkl epilepsi på grunn av for lite kranie, den trenger ikke å bli friskere fordi om den er blandet med puddel noe som er greit å ta med seg. Gemyttmessig kan de variere enormt. Håper foreldrene er testet for symdommene som er vanelig for rasene slik at valpene for det beste utgangspunktet, for en «helseattest» er verdt 0 om valpen utvikler PRA som et eksempel (alvorlig øyesykdom som er arvelig om ikke skal arves på)

Anonymkode: c13d3...7d5

Sko stå cavalier ikke coccer, men begge rasene har store helseutfordringer

Anonymkode: c13d3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne har en blanding av cavalier og puddel som jeg av og til har hos meg i opptil to uker av gangen grunnet jobb. Jeg har selv en Coton de tulear og våre hunder går godt sammen. 

Hunden er skjønn, og lett å bli glad i. Den har ikke separasjonangst - aner ikke om den er disponert - men i mine øyne kan nesten enhver hund utvikle dette. Vi jobbet derfor målrettet fra dag 1 med å gi hunden nok selvtillit, ro og selvstendighet til å være komfortabel alene.

Dette var venninna mi sin første hund. Jeg ble nærmest født med fire bein og hale, har hatt både blandingshunder, store og små raser, klipperaser og røyteraser. Når det gjelder både adferd, trening og pelsstell har jeg en god blanding av formell kunnskap og erfaring. Jeg var naturlig nok ikke enig i hennes valg - med rasedebatten satt til side - erfarer jeg at puddelblandinger jevnt over er kraftig oppskrytt og gir kjøpere urealistiske forventninger. Urealistiske forventninger er også et stikkord når det gjelder min venninne. 

Så for å gå gjennom noen erfaringer:
- Pelsstell - dette er en helt annet verden enn både puddel og cavalier. Har aldri vært borti en pels som tover seg så lett. Nå er det umulig å forutsi nøyaktig hvordan peisen blir, men denne er langt fra lettstelt. Venninna mi ønsket seg en søt Instagram-bamse, det endte med kronisk kortbarbert hund. Litt lengre pels tovet før man var ferdig å børste, tovet etter regn hvis den ikke ble fønet tørr med børste, og blir full av snøklabber og alle kvister i skogen. Krever MYE mer en min Coton. 
- Utviklet tidlig allergi og har slitt mye med kløe. Slitsomt og dyrt.
- Den lærer raskt og er virkelig søt.

Det blir med denne cavapooen. Venninna mi har blitt mer og mer interessert og deduserte seg frem til at verken oppdrettere av cavalierer eller pudler ville selge sine beste hunder til noen som driver blandingsoppdrett. I tillegg fikk hun veldig lite dokumentasjon på foreldrenes helse, og helsa hos de andre kullene. Det var stort sett bare "alle er friske, ingen har noen problemer"... Hun kunne brukt markant mindre penger på en minst like søt og allsidig hund, som krever brøddelen av pelsstellet. 







 

Anonymkode: e632d...5d9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Puddelen skifter ikke fra valpepels til voksenpels før 9 mnds alder, så flokene kan fortsatt komme..

Anonymkode: c13d3...7d5

Ja, det er jeg klar over. Men husker fra malteseren at flokene var størst problem da han hadde valpepels. 
Og det har jeg ikke merket noe til denne gangen.

Anonymkode: a1172...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie skrev (23 timer siden):

Separasjonsangst er knyttet til arvbarhet. Avles det på individer med separasjonsangst?

Når det gjelder alle designhunderaser, som cavapoo, maltipoo og jegvetikkehvapoo så er det pengene som rår. Man bryr seg overhode ikke hva som parres med hva så lenge avkommet ser ok ut og de kan selges for en halv årslønn. 

Anonymkode: ce381...1c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...