Gå til innhold

Cavapoo - fortell litt om din hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vår cavapoo kommer snart hjem til oss, og vi gleder oss veldig. Vi har lest og sammenliknet masse puddelblandinger, og for oss virket cavapooen som den perfekte hunden.

Har du en cavapoo og vil fortelle litt om hunden din? Du velger selv hva du ønsker å dele.

 

 

Jeg innser at denne tråden også vil tiltrekke seg de som er veldig imot doodles. Jeg kan ikke nekte dere å svare, men det er ikke debatt om puddelblandinger jeg ønsker her.

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest https://dyreliv.no/hund/cavapoo/ ? Der er det i alle fall litt mer nyansert enn de første treffene på Google som stammer fra oppdrettere sine fortellinger om hvordan rasen er. Nå kommer nok snart tråden til å bli et minefelt av meninger om doodleblandinger, så jeg ønsker det bare lykke til med ny valp! Ta godt vare på den, og sett deg godt inn i hva det innebærer å ha hund (hvis det er din første hund). Husk at mental stimuli er veldig viktig for alle hunder, og spesielt hos raser hvor puddel er involvert. 

Anonymkode: 37cf5...295

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du lest https://dyreliv.no/hund/cavapoo/ ? Der er det i alle fall litt mer nyansert enn de første treffene på Google som stammer fra oppdrettere sine fortellinger om hvordan rasen er. Nå kommer nok snart tråden til å bli et minefelt av meninger om doodleblandinger, så jeg ønsker det bare lykke til med ny valp! Ta godt vare på den, og sett deg godt inn i hva det innebærer å ha hund (hvis det er din første hund). Husk at mental stimuli er veldig viktig for alle hunder, og spesielt hos raser hvor puddel er involvert. 

Anonymkode: 37cf5...295

Dette ser jeg hele tiden her inne, hvor folk har eller skal skaffe seg en blandingshund. Hvorfor kaller folk slike blandingshunder for "rase"? Kall det for det det er! En blandingshund!

Anonymkode: ce823...52a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blanding av cavalier, cocker, dvergpuddel og dverg-pincher. 
Men tror det er mest cavalier og cocker som slår ut i utseende iallefall.

Han er 6 mnd nå, og er supersosial, elsker folk, virkelig ELSKER folk, han lærer superkjapt, men det gjør også at han lærer utnoter superkjapt. 

Men trening tar han så kjapt, at jeg i perioder sliter med å komme på nye ting å trene inn, for det sitter så fort.  Eneste problemet vi har er at han hater å være alene, og er skrekkelig avhengig av meg, men jeg er også hjemme på dagtid, så det kan være en sammenheng der.. 

Anonymkode: a1172...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og han er VILL etter vann, og utrolig god på å bruke nesa si. Så tror han fint kan øves opp i smeller, og apport i vann. 

Han hopper rett uti både søledammer og vann, samme hvilken temperatur det er. 
 

Trenger masse hjernetrim, så vi driver med lydighetstrening, søk osv hver eneste dag, hvis ikke blir han vannvittig masete.

Anonymkode: a1172...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du lest https://dyreliv.no/hund/cavapoo/ ? Der er det i alle fall litt mer nyansert enn de første treffene på Google som stammer fra oppdrettere sine fortellinger om hvordan rasen er. Nå kommer nok snart tråden til å bli et minefelt av meninger om doodleblandinger, så jeg ønsker det bare lykke til med ny valp! Ta godt vare på den, og sett deg godt inn i hva det innebærer å ha hund (hvis det er din første hund). Husk at mental stimuli er veldig viktig for alle hunder, og spesielt hos raser hvor puddel er involvert. 

Anonymkode: 37cf5...295

Jeg tror vi nærmest har "rundet" nettet, inkludert YouTube 😊

Det er likevel lite førstehåndsinformasjon direkte fra norske cavapoo-eiere, noe som er årsaken til at denne tråden ble opprettet.

Takk for innspillet!

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har blanding av cavalier, cocker, dvergpuddel og dverg-pincher. 
Men tror det er mest cavalier og cocker som slår ut i utseende iallefall.

Han er 6 mnd nå, og er supersosial, elsker folk, virkelig ELSKER folk, han lærer superkjapt, men det gjør også at han lærer utnoter superkjapt. 

Men trening tar han så kjapt, at jeg i perioder sliter med å komme på nye ting å trene inn, for det sitter så fort.  Eneste problemet vi har er at han hater å være alene, og er skrekkelig avhengig av meg, men jeg er også hjemme på dagtid, så det kan være en sammenheng der.. 

Anonymkode: a1172...554

Det kan høres ut som cavapoo-lynne også, det.

I husstanden vår er alltid minst én hjemme, så hos oss må vi antakelig trene litt på alenetid selv om vi egentlig ikke skal bort, slik at vi kan dra i butikken eller på kino uten at hunden blir sønderknust. Tror det er lurt at den blir vant til at verden består selv om han er alene et par timer, selv om det i en normal hverdag nesten blir kunstig at huset er tomt.

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tenkt å svare men tusler stille ut av tråden med min rasehund-erfaring litt oppgitt over alle som har "googlet" hvilken hund som passer dem uten å vite hva de går til.. 

Anonymkode: 78064...539

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic, men kan jeg spørre hvorfor du valgte å kjøpe en puddelblanding i stedet for en renraset puddel eller en av de andre hundrevis av hunderasene som finns? 

(Jeg har ingenting i mot blandingshunder i seg selv, de kan jo ikkenoe for det. Men jeg syns det er synd at folk støtter oppdrettere som blander raser for å tjene penger..  Dessverre mange useriøse aktører. Ja, det er også useriøse «oppdrettere» av rene raser. Hva er motivet for å avle frem blandinger foruten penger? Hvorfor er en «cavapoo» bedre enn noe annet?).

Anonymkode: a1ac2...727

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette ser jeg hele tiden her inne, hvor folk har eller skal skaffe seg en blandingshund. Hvorfor kaller folk slike blandingshunder for "rase"? Kall det for det det er! En blandingshund!

Anonymkode: ce823...52a

Alle vet at disse hundene er blandingsraser. Noen kaller det rase bare for enkelhet skyld, selv om man er fullt klar over at det er blanding.

Men - fra den andre siden er det et ekstremt fokus på hva som er en "ekte" rase og hvor flott dette er, som at blandinger er annenrangs. Og som snart blandingseier begynner jeg å bli litt lei av det.

- Alle vet at flere rene raser er avlet i stykker, og at det er dyreplageri å fortsette å avle frem rasen.

- Alle hunder stammer fra ulv og/eller andre villhunder, og derfor er konseptet "renrase" konstruert. 

Anonymkode: de4b2...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hadde tenkt å svare men tusler stille ut av tråden med min rasehund-erfaring litt oppgitt over alle som har "googlet" hvilken hund som passer dem uten å vite hva de går til.. 

Anonymkode: 78064...539

Tja, hvis du besøkte en kennel/oppdretter fra hver eneste rase for å hente inn informasjon før du valgte hund, kan jeg forstå at du blir oppgitt over oss som "bare" har saumfart Internett og hundebøker. Men da tror jeg du er et unntak.

Ingen kan få hundeholdserfaring uten å ha hatt en førstegangshund.

Anonymkode: de4b2...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan jo skrive litt om hvorfor vi endte opp med den blandingshunden som vi gjorde.

Jeg var ikke på jakt etter noe som helst rase. Vi ville ha en familiehund, og vi ville helst ikke reise så langt for å hente, av forskjellige grunner. Og vi hadde snakket om det i mange år, men plutselig passet det i forhold til alt annet, så vi var litt sånn "okay, det er nå eller aldri". 

Så jeg trålet finn.no. Også dukket det opp bilde av denne hjerteknuseren, og jeg var solgt. :knegg: Sendte mld, og vi var første som spurte etter den ene valpen som var han-hund (for jeg var tydelig på at jeg ville ha han), og sånn ble det. 

Jeg har tidligere hatt malteser, men ville ikke ha like mye pelsstell, samt at vi ville ha litt større hund, som kan være med på tur. Men ikke så stor at det ble for stor. 

Så da ble det denne lille eventyr-blandingen. Og han har det nok supert her, vi er på valpekurs, og skal være med på kurs videre, og kommer nok til å trene han i smeller, og muligens lydighet. 

Merker at folk griner litt på nesa, for de tror jeg var gått etter feks cavapoo eller noe slikt, men som sagt, det er helt tilfeldig. 

Anonymkode: a1172...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Off-topic, men kan jeg spørre hvorfor du valgte å kjøpe en puddelblanding i stedet for en renraset puddel eller en av de andre hundrevis av hunderasene som finns? 

(Jeg har ingenting i mot blandingshunder i seg selv, de kan jo ikkenoe for det. Men jeg syns det er synd at folk støtter oppdrettere som blander raser for å tjene penger..  Dessverre mange useriøse aktører. Ja, det er også useriøse «oppdrettere» av rene raser. Hva er motivet for å avle frem blandinger foruten penger? Hvorfor er en «cavapoo» bedre enn noe annet?).

Anonymkode: a1ac2...727

Dette kan jeg svare på 🙂

Vi startet med rasebøker og Internett. Det ble en voldsom elimineringsprosess, da vi selvfølgelig ville finne den hunden som var perfekt for oss, og der også vi er perfekt for hunden.

Vi var gjennom maaaaaaange raser.

Vi kom helt tilfeldig over bildet av en cavapoo, og ble helt forelsket. Men dette hadde vi vært gjennom før, å bli bergtatt av utseende, men så å finne at raseprofil ikke passet oss. Så vi begynte å lese om cavapoo. Og beskrivelsen passer oss perfekt, og vi passer perfekt til den. 

Så fant vi at cavapoo bare er én variant. Utseendemessig ganske lik både cockapoo, maltipoo, havapoo osv. Så, fant vi noen forskjell, eller var alle disse blandingen like aktuelle? Vi fant at for oss danket cavapoo ut alle de andre "helt like" blandingene pga lynnebeskrivelse.

Mange spør om hvorfor en cavapoo fremfor en puddel. Det er rett og slett det at matchen mellom hund og hundeeier ble så tydelig.

Anonymkode: de4b2...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og kan jo skrive litt om hvorfor vi endte opp med den blandingshunden som vi gjorde.

Jeg var ikke på jakt etter noe som helst rase. Vi ville ha en familiehund, og vi ville helst ikke reise så langt for å hente, av forskjellige grunner. Og vi hadde snakket om det i mange år, men plutselig passet det i forhold til alt annet, så vi var litt sånn "okay, det er nå eller aldri". 

Så jeg trålet finn.no. Også dukket det opp bilde av denne hjerteknuseren, og jeg var solgt. :knegg: Sendte mld, og vi var første som spurte etter den ene valpen som var han-hund (for jeg var tydelig på at jeg ville ha han), og sånn ble det. 

Jeg har tidligere hatt malteser, men ville ikke ha like mye pelsstell, samt at vi ville ha litt større hund, som kan være med på tur. Men ikke så stor at det ble for stor. 

Så da ble det denne lille eventyr-blandingen. Og han har det nok supert her, vi er på valpekurs, og skal være med på kurs videre, og kommer nok til å trene han i smeller, og muligens lydighet. 

Merker at folk griner litt på nesa, for de tror jeg var gått etter feks cavapoo eller noe slikt, men som sagt, det er helt tilfeldig. 

Anonymkode: a1172...554

Takk for at du deler!

Vi skulle på en måte ønske at cavapoo ikke hadde fått den "motehund"-statusen den har fått, for slikt kunne vi ikke brydd oss mindre om.

Som sagt tidligere hadde ingen av oss engang hørt om denne hunden før vi begynte å lete etter "vår" hund.

Men vet du hva, jeg skjønner hvorfor den er så populær. Når man leser om den, er det utrolig tungt på fordel-siden kontra hva som er på ulempe-siden.

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ser jeg hele tiden her inne, hvor folk har eller skal skaffe seg en blandingshund. Hvorfor kaller folk slike blandingshunder for "rase"? Kall det for det det er! En blandingshund!

Anonymkode: ce823...52a

Fordi det er mange ulike meninger om hva som kan kalles for en rase, kanskje? NKK har sine definisjoner på hva en rase er, mens andre forbund har andre definisjoner. Biologien vil for eksempel ha helt andre definisjoner på hva en rase er for noe.

Hvorfor er det så mange som ser på NKK sine ord som en lov her inne? 

Spiller vel ingen rolle om folk vil kalle cavapooen sin for en rase eller ikke. Det er jo mye enklere å skrive "cavapoo" enn å skrive "cavalier king charles spaniel krysset med puddel".

Per definisjon er jo en rase kun en betegnelse på en gruppe innen en art som kan skilles fra andre grupper innen samme arten. 

Så hva skal egentlig til for at folk kan få lov til å bruke ordet rase? Godkjent av NKK? Eller kanskje FCI? Må den ha en rasestandard? Må de har en lukket stambok over X antall år? Klikka du også på folk som skrev at laekenois var en rase i 2020? Og er det greit nå siden den bli FCI-godkjent i 2021? 

Anonymkode: 37cf5...295

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har vært borti av denne blandingen har vært spreke, glade og med mye liv. Lettlærte, mye hopp og sprett. 

Obs at begge rasene har noen sykdommer de bør sjekkes for før avl, og dette er viktig selv om det skal blandes. Hundene blir ikke nødvendigvis friske bare fordi det blandes to raser.

Endret av Arx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arx skrev (Akkurat nå):

De jeg har vært borti av denne blandingen har vært spreke, glade og med mye liv. Lettlærte, mye hopp og sprett. 

Så bra!

Det er jo det vi leser, så det er fint å høre fra noen med personlig erfaring som kan bekrefte det.

Anonymkode: de4b2...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sprek, glad og med mye liv, og lettlært er veldig god beskrivelse.

Ellers som hun på valpekurset da "han er veldig veldig glad i livet" :knegg: 

Anonymkode: a1172...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere betalt for en blanding? Deeet lurer jeg på 😅

Anonymkode: 97d5c...973

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne skaffet seg en sånn blanding. Den kunne ikke være alene hjemme, bjeffet masse. Ble omplassert til noen de trodde var gode folk, de satte kull på hunden🙄 Og ikke tro du slipper unna pelsstell, det er mye verre med to ulike typer pels i forhold til å ha en type pels. 

Anonymkode: 34b51...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...