Gå til innhold

Formulerer du setninger i hodet før du svarer? Eller snakker du samtidig som du tenker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Formulerer du setninger i hodet før du svarer? Eller snakker du samtidig som du tenker? Tror jeg må øve meg på det å tenke før jeg snakker, føler jeg mangler filter og ting bare buser rett ut. Det er som at det ikke er noe filter mellom hjernen og munnen. Ikke at jeg sier så fryktelig mye dumt, men tenker det ville vert bedre å formulere setningen i hodet først, men så går en vanlig samtale så fort at jeg føler jeg ikke rekker det? Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: f1af3...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De beste samtalene jeg har er med folk som tenker, og dermed formulerer setninger i sitt hode, før de svarer. Da tar man aktivt stilling til hva man mener om temaet her og nå i stedet for å lene seg på andres meninger eller meninger man selv har hatt før. Da blir det gjerne noen opphold, og det synes nok mange er ubehagelig, men sånn må det bli. Folk flest stresser avgårde.

Anonymkode: dee87...f46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer å snakke direkte.

Anonymkode: ecbed...969

Klarer du også å formulere setningene i hodet før du sier dem? For det er sjeldent jeg klarer... 

Anonymkode: f1af3...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elder Millennial

Det kommer jo helt an på hvilken situasjon jeg er i 🤷‍♀️ Tilpasser meg i forhold til hvem jeg snakker med og hva vi snakker om. 

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Bortsett fra i samtaler om helt hverdagslige ting, tenker jeg alltid før jeg snakker, pleier som regel å formulere sånn ca. hva jeg skal si før jeg sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør begge deler. Det avhenger av humør, tema og hvem jeg snakker med. 
Noen ganger burde jeg hatt større filter, mens andre ganger klarer jeg ikke å formulere muntlig hva jeg tenker. 

Anonymkode: 63444...d62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler.

Jeg tenker meg om før jeg tar opp vanskelige ting, så det ikke virker som kritikk og angrep. 

Utover det prater jeg stort sett rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvem eller hva vi snakker om. Som regel tenker jeg setninger før de blir sagt. 

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prater bare i vei. 

Men, hvis en samtale dreier inn på noe seriøst eller alvorlig prøver jeg å ta meg litt bedre tid til å tenke først. 
 

For det meste, skravla går..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tenker så kommer det som regel noe tull ut, så da foretrekker jeg å tenke før jeg snakker <_< 

(Det samme som når jeg skriver tekst her inne. Det må leses over, opptil flere ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med slitsomme folk og på jobb hvor en må veie ordene tenker jeg på ideen først inkludert de viktigste ordene så åpner jeg kjeften. Men kan ikke komme på å ha tenkt hele setningen før jeg har sagt den. Høres tungvint ut og nesten litt falskt. 

Anonymkode: 5d971...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Formulerer du setninger i hodet før du svarer? Eller snakker du samtidig som du tenker? Tror jeg må øve meg på det å tenke før jeg snakker, føler jeg mangler filter og ting bare buser rett ut. Det er som at det ikke er noe filter mellom hjernen og munnen. Ikke at jeg sier så fryktelig mye dumt, men tenker det ville vert bedre å formulere setningen i hodet først, men så går en vanlig samtale så fort at jeg føler jeg ikke rekker det? Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: f1af3...3cc

Jeg snakker også  ofte før jeg tenker . Ikke alltid det er så lurt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...