Gå til innhold

Lege vil melde til barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet mange her hater hasjrøykere, men here goes..

Pappa til barnet røyker i blant hasj, men ALDRI hjemme, alltid hos en kompis som han overnatter hos. Han har aldri vært ruset foran barnet, og det er minst 12 timer fra en joint til han treffer barnet.

Jeg tenkte meg ikke om, og nevnte dette til legen min, da vi har litt problemer i parforholdet for tida. 

Da sa hun at dette var så alvorlig at hun måtte melde til barnevernet.

Mannen min har både en lege og psykolog som vet at han røyker i blant, og dette fortalte jeg legen. De vet at han aldri ville vært ruset i nærheten av barnet.

Legen min mente at det var ULOVLIG at han møtte barnet dagen etter han hadde røyket, fordi han fortsatt var rusa, og hun var pliktig å melde "i tilfelle han mister barnet eller noe"

Altså.. er det jeg som er helt ute eller er dette litt i overkant? 

Anonymkode: e082c...dcd

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske imot rusmidler og veldig imot rusmidler når man skal være med barn men selv jeg tenker at det var litt i overkant.. Men tenker også at barnevernet vil se det samme etter samtaler med dere og mannen. Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 3b1c5...41d

• Liker 23
Skrevet

Som nevnt over har de meldeplikt. Barnevernet vurderer selv om dette er alvorlig nok til å undersøkes. Men slike meldinger er også nyttig for fremtiden. HVIS, og jeg sier ikke at det nødvendigvis skjer, far utvikler et veldig problematisk forhold til rusmidler, kan slike tidlige meldinger være til stor hjelp.

Jeg tenker at du har en flink lege som gjør plikten sin - selv om det i dette tilfellet går utover deg. 

Anonymkode: 8592e...4ef

• Liker 41
Skrevet

Det er en voldsom overreaksjon fra legens side. Hvis alt ellers er på stell, har dere nok ikke noe å frykte, men det kan jo hende at far blir bedt om slutte å røyke... 

Anonymkode: 52272...7b1

• Liker 35
Skrevet

Jeg synes det er i overkant, men samtidig ikke overraskende. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som nevnt over har de meldeplikt. Barnevernet vurderer selv om dette er alvorlig nok til å undersøkes. Men slike meldinger er også nyttig for fremtiden. HVIS, og jeg sier ikke at det nødvendigvis skjer, far utvikler et veldig problematisk forhold til rusmidler, kan slike tidlige meldinger være til stor hjelp.

Jeg tenker at du har en flink lege som gjør plikten sin - selv om det i dette tilfellet går utover deg. 

Spørsmålet er jo om meldeplikten overgår taushetsplikten i dette tilfellet.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meldeplikt trumfer taushetsplikt dersom legen er oppriktig bekymret. Barnevernet gjør vurderingen.

Anonymkode: 1eab3...5c2

• Liker 43
Skrevet

Er ikke et spørsmål, meldeplikten overgår taushetsplikten. Les lovverket. 

• Liker 24
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Like greit å melde. Foreldre som røyker hasj er sjeldent tipp topp foreldre og blir som regel dårligere etterhvert. 

Så da er det like greit at barnevernet får med seg starten 

Anonymkode: b0ce8...a70

Det er vel ikke lov å si for mye om det her, men du snakker om et stoff som blir lovlig i land etter land.

Både dette innlegget og legen overdriver.

Anonymkode: c5730...35d

• Liker 36
Skrevet

Selvfølgelig melder man det når den ene forelderen er narkoman!

Anonymkode: 4ba59...73a

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og dette aksepterer du? At faren til barnet ditt røyker hasj. Herregud, årets mor

Anonymkode: b2a6e...8af

Åh rull inn a

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Legen er pliktlig å melde hvis hun er bekymret, så er det barnevernets oppgave å finne ut om bekymringen er reell. Hvis faren sover borte og aldri møter barnet påvirket, vil det jo ikke være noe problem. Legen har helt rett i at hasj er et ulovlig narkotikum og at mannen din per definisjon er rusmisbruker. 

Nei, legen har plikt til å få samtykke før hen melder, med mindre det er snakk om liv og helse. Det spiller ingen rolle om hasj er ulovlig, legen har taushetsplikt.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Meldeplikt trumfer taushetsplikt dersom legen er oppriktig bekymret. Barnevernet gjør vurderingen.

Det holder ikke å være «oppriktig bekymret», dette er faktisk lovregulert, og jeg kan ikke se at meldeplikten er utløst her, om det ts sier stemmer. Gidder ikke finne link, dette kan lett googles.

Anonymkode: 0f454...94b

• Liker 21
Skrevet
Jadzia skrev (1 minutt siden):

Jeg tipper, uten at jeg vet, at kombinasjonen hasj og problemer i samlivet er årsaken til at hun velger å melde. Hvis dere går fra hverandre, så har du ingen oversikt eller kontroll på at han faktisk ikke er rusa når han er sammen med barnet. Du har ingen kontroll på om kamerater ruser deg der, eller om han holder avstand i så og så mange timer etterpå. 

jeg har nulltoleranse når det gjelder rusmisbruk rundt ungene mine. Jeg vil ikke ha mennesker i livet mitt som ruser seg heller. Men jeg kjenner likevel noen som gjør det, eller som har ekser som gjør det. Jeg har aldri meldt inn noen. Men hadde jeg hatt den minste mistanke om at de ruser seg med barn til stede, hadde jeg gjort det. 

Er det greit at legen din melder deg til bv fordi du drikker litt vin på kvelden? Hen har jo ingen oversikt eller kontroll på om det blir to eller ti glass, eller om du har venner over på fyllefest?

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke lov å si for mye om det her, men du snakker om et stoff som blir lovlig i land etter land.

Både dette innlegget og legen overdriver.

Anonymkode: c5730...35d

Har ingenting å si. Vi bor i Norge og her er det ulovlig 

Anonymkode: 4ba59...73a

• Liker 27
Skrevet

Nei, legen har plikt til å få samtykke før hen melder, med mindre det er snakk om liv og helse. Det spiller ingen rolle om hasj er ulovlig, legen har taushetsplikt.

Det holder ikke å være «oppriktig bekymret», dette er faktisk lovregulert, og jeg kan ikke se at meldeplikten er utløst her, om det ts sier stemmer. Gidder ikke finne link, dette kan lett googles.

Ts her, takk for dette, jeg trodde nemlig også det var slik at legen kun har lov å oppheve taushetsplikt dersom det er fare for å skade noen. Jeg bare tenker det er litt drøyt at hun tror far kan skade barnet ved å møte det dagen etter han har røyka?

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...