Gjest Acer Skrevet 29. november 2021 #1 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) Mange Engelske ord har flettet seg inn i Norsken, og når er det ikkje bare strømmen vi eksporterer til England, men også en rekke ord og utrykk har funnet vegen over Nordsjøen. Vi skriver "initiativ" når vi dei alle fleste seier "insjinativ" Noen skriver "Gear" medan andre skriver "Gir" Dei fleste seier "Weekend" til fordel for "helgatur" Folk flest seier "booking" istanden for "sjekke inn" Endret 29. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 29. november 2021 #2 Del Skrevet 29. november 2021 Fordi "insjinativ" 🤯 er feil.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 29. november 2021 #3 Del Skrevet 29. november 2021 andy capp skrev (3 minutter siden): Fordi "insjinativ" 🤯 er feil.... "Initiativ " er engelsk ord . Og aldri hørt noen som bruker den uttalelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Del Skrevet 29. november 2021 8 minutter siden, Skybe said: Vi skriver "initiativ" når vi dei alle fleste seier "insjinativ" Er det virkelig noen som sier insjinativ? Synes jeg stort sett hører inisjativ. Anonymkode: 3fa90...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 29. november 2021 #5 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det virkelig noen som sier insjinativ? Synes jeg stort sett hører inisjativ. Anonymkode: 3fa90...a6c Hos oss seier dei fleste "insjinativ". Aldri hørt noen som seier "initiativ" Får reise spørsmålet til språkrådet på NRK: Endret 29. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Del Skrevet 29. november 2021 Just now, Skybe said: Hos oss seier dei fleste "insjinativ". Aldri hørt noen som seier "initiativ" Jeg hører av og til noen si insjiativ, men da er det typisk små barn. Insjinativ høres jo bare helt sprøtt ut, som om de knapt kan snakke. Hvor kommer den ekstra n-en fra? Anonymkode: 3fa90...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #7 Del Skrevet 29. november 2021 Initiativ kommer ikke fra engelsk. Det er heller ikke spesielt utbredt at folk feiluttaler det i slik grad du beskriver etter fullført barneskole. Anonymkode: a49a4...487 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #8 Del Skrevet 29. november 2021 Det er fransk. Veldig mange av ordene våre stammer fra fransk, og ikke engelsk. Anonymkode: 5c60e...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #9 Del Skrevet 29. november 2021 Skybe skrev (15 minutter siden): Mange Engelske ord har flettet seg inn i Norsken, og når er det ikkje bare strømmen vi eksporterer til England, men også en rekke ord og utrykk har funnet vegen over Nordsjøen. Vi skriver "initiativ" når vi dei alle fleste seier "insjinativ" Noen skriver "Gear" medan andre skriver "Gir" Dei fleste seier "Weekend" til fordel for "helgatur" Folk flest seier "booking" istanden for "sjekke inn" Sånn ut over Gir og gear, så er jeg helt uenig med deg. Weekend er et begrep mine besteforeldre brukte, mens det fleste jeg kjenner sier "Helg" (Som i storbyhelg, venninnehelg, familiehelg) Initiativ uttales gjerne "inisjativ", men det er jo litt sånn språkregler fungerer, at vi ikke alltid skriver ting identisk med det vi uttaler. Og booking har kanskje erstattet bestilling for mange, men det betyr på ingen måte å "sjekke inn". (Det engelske ordet for innsjekk eller å sjekke inn, er "Check-inn".) Så det er kanskje greit å se litt videre enn bare dine og nærmeste venners talefeil før du lager innlegg på kvinneguiden? Anonymkode: ad622...57c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 29. november 2021 #10 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) Nå er det slik at dei fleste holder på dialekten sin, men dei ferreste skriver ikkje på dialekt.og det synes eg er litt trist. Mobbing på grunn av dialekt er eit ustrakt problem i Norge.og slikt er "sjølvsagt" heilt uakseptabelt. Endret 29. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 29. november 2021 #11 Del Skrevet 29. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Sånn ut over Gir og gear, så er jeg helt uenig med deg. Weekend er et begrep mine besteforeldre brukte, mens det fleste jeg kjenner sier "Helg" (Som i storbyhelg, venninnehelg, familiehelg) Initiativ uttales gjerne "inisjativ", men det er jo litt sånn språkregler fungerer, at vi ikke alltid skriver ting identisk med det vi uttaler. Og booking har kanskje erstattet bestilling for mange, men det betyr på ingen måte å "sjekke inn". (Det engelske ordet for innsjekk eller å sjekke inn, er "Check-inn".) Så det er kanskje greit å se litt videre enn bare dine og nærmeste venners talefeil før du lager innlegg på kvinneguiden? Anonymkode: ad622...57c Så det er kanskje greit å se litt videre enn bare dine og nærmeste venners talefeil før du lager innlegg på kvinneguiden ? (Bestilling) er vel noe ein foretar seg "før" ein (sjekker inn) på eit hotell elller lign. Ellers så har nok dei fleste nordmenn sin "talefeil" utifra din hørsel så kanskje du bør oppsøke en audiograf snarest å få sjekket hørselen din. 😄 Endret 30. november 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå