Gå til innhold

Kjøre et lite strekke på snø med sommerdekk?

lady90

Anbefalte innlegg

Om det er langs kysten i sør noe sted, så er det meldt plussgrader i morgen og litt regn noen steder. Veiene er nok bare de fleste steder iflg yr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adobyen skrev (5 minutter siden):

Om det er langs kysten i sør noe sted, så er det meldt plussgrader i morgen og litt regn noen steder. Veiene er nok bare de fleste steder iflg yr nå.

Ikke her. Det ligger allerede snø på veien, og det er i morgen meldt plussgrader og regn i en veldig kort periode, men minusgrader før og etter. Med andre ord…ikke et føre man vil kjøre med sommerdekk på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har en god forsikring på plass før du kjører bilen. Men det er ikke sikkert forsikringsselskapet er særlig interessert i å betale så mye hvis du kjører med sommerdekk på et føre som åpenbart krever vinterdekk. 

Hvordan er reaksjonen din hvis du leser på vg at et lite barn er påkjørt i slutten av november og bilen har sommerdekk, selv når føret tilsier at vinterdekk er påkrevd? Hva er den "kollektive meningen" om slike hendelser? 

Du sier du skal kjøre sakte. Men hvis alle andre har vinterdekk på vinterføre, med unntak av deg, kjører du kanskje så sakte at du skaper farlige situasjoner for dem som har høyere hastighet. 

Anonymkode: 2df9b...a70

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på havnivå sørøst i Norge. Dette er værmeldingen i morgen. Dette er kjempeskummelt siden det er meldt pluss i et par timer, veksle mellom regn og snø, fryse på igjen som fører til is og ikke bare ren snø. 
Hadde jeg hatt sommerdekk på bilen så hadde jeg ALDRI kjørt i dag eller i morgen. Det har jeg verken råd eller samvittighet til. Hva om man kjører på et annet menneske?? Mange forsikringer har samarbeid med bilbergningsselskap. Ring dem og hør, kanskje du kan få de til å frakte bilen for 500kr. 
Hadde jeg visst hvem du er så hadde jeg ikke nølt med å anmelde deg. 

279D3E68-D015-4FB0-BC3B-225599D90569.jpeg

Anonymkode: f3a91...c43

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du ikke legge ut en melding på Facebook og spørre om noen kan hjelpe deg i morgen? Betal vedkommende det du skulle betalt for å bytte dekk profesjonelt. 

Ta i det minste kontakt med verkstedet og spør om råd. Du kan jo ikke være den første i verden som har dette problemet. Kanskje de er greie og kommer dit bilen din er? 

Og sjekk opp hva det koster å flytte bilen med bergingsbil etc. Ikke sikkert det blir så dyrt som du tror. 

Anonymkode: 68ad3...86d

Har spurt verkstedet. De kan ikke komme dit bilen er men mente det var så mye trafikk på den veien at det sjelden var et problem å kjøre bort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 minutt siden):

Har spurt verkstedet. De kan ikke komme dit bilen er men mente det var så mye trafikk på den veien at det sjelden var et problem å kjøre bort. 

Du har jo allerede bestemt deg for å kjøre så da kjører du. Men det er komplett idiotisk og jeg tviler sterkt på at et verksted sier at det går greit å kjøre med sommerdekk 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo allerede bestemt deg for å kjøre så da kjører du. Men det er komplett idiotisk og jeg tviler sterkt på at et verksted sier at det går greit å kjøre med sommerdekk 

Da får du bare tvile men her de åpenbart vant med en haug av kunder i samme situasjon som meg og sa at nok kom til å gå fint. 

Tesla anbefalte dem til og med da de hadde et samarbeid. (men tesla  sa selvsagt ikke at jeg skulle kjøre bort på dårlig føre da) 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler det ikke.. men Hvis det er snakk om Tesla i avebyen og så Dekk mann på sørlandssenteret så er vel det verst i Rundkjøringene. kjører tusenvis av biler der daglig så vil tro det er lite snø. 

Anonymkode: 3e927...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (3 minutter siden):

De mente det ikke er et problem at du kjører bort med sommerdekk på vinterføre?

Husk at dersom det skjer en ulykke eller du stanses av politiet, så er det du som er ansvarlig for at kjøretøyet du velger å benytte er riktig skodd. Politiet bryr seg ikke om at "noen sa det går greit" dersom dekkene ikke er passende til føret

Anonymkode: 2df9b...a70

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hu kommer sikkert med en melding her inne i morgen om at aaalt gikk bra, uansett om det faktisk gikk bra, hu ikke kjørte eller om det gikk galt 🙄 Er ikke noe vits i å diskutere med noen som ikke vil ta til seg noen råd eller advarsler

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (48 minutter siden):

Jeg visste at det kom til å komme mange "gode" tips her. Jeg vet jo selvsagt at det ikke er lurt å gjøre det og jeg har heller aldri gjort det, men nå er det som det er. 99% av alle vinterdager ville dette gått helt fint for det hadde ikke ligget snø på veiene. Er akkurat imorgen det er litt usikkert ettersom det er meldt snø rett før bilen skal hentes. 

Hør her da! Det der kan komme til å bli tidens dyreste kjøretur for deg om noe går galt. Da må du faktisk gå opp strekningen og sjekke at det er bar asfalt. Skjer det noe her så ligger du veldig dårlig an. Skader på bilden dekkes ikke om det skjer noe, og du står økonomisk ansvarlig for skade på andre. Lappen ryker uansett om politiet kommer over deg på en eller annen måte. Hadde kostet på bergingsbil, skiftet selv eller sagt til selger av bilen "hva pokker er det dere driver med, fiks det ! " 

Alternativt vent til det blir mildere og kjør bilen bort da. Ta bussen i mellomtiden.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er å kjøre med sommerdekk på vinterføre likestilt med å kjøre i fylla. Et valg man tar som kan ha store konsekvenser for seg selv og andre. 

Det MÅ jo være mulig å få endret den hentedatoen? Hva med om du hadde vært akutt syk? 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du blir stoppet på veien! Ikke under noen omstendigheter er det greit å kjøre med sommerdekk på vinterføre!

Anonymkode: 4b07f...d6b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer jo til å se an føret da, er der helt håpløst tar jeg ikke sjansen uansett. Kjører bare om jeg ser at veiene er mer eller mindre bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For min del er å kjøre med sommerdekk på vinterføre likestilt med å kjøre i fylla. Et valg man tar som kan ha store konsekvenser for seg selv og andre. 

Det MÅ jo være mulig å få endret den hentedatoen? Hva med om du hadde vært akutt syk? 

Endre hentedatoen? Hadde bedt selger ryke og reise, ja hadde blitt så forbannet at jeg tror jeg hadde reist bort med et balltre :) Selge en bil med sommerdekk i November og så begynt å kverulere over at bilen måtte hentes ? Er det Musk atter en gang dette her ? Tesla er stort sett billig skrammel solgt til overpris.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...