AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #61 Skrevet 30. november 2021 Det er i grenseland. Hvis dette er en engangs inntekt så kan det være skattefritt. Men hvis dette er noe som pågår over tid, så kan skattemyndighetene bestemme at du bedriver bedrift. Og de kan da gå inn å kreve skatt tilbake i tid også hvis de mener det er innunder bedrifts inntekter. Om jeg kjøper en billig bil, pusser opp den og selger med fortjeneste så skattes ikke de pengene. Og det er bare pensjonsgivende inntekt man trekkes for på nav. Så man har lov å ha noe feks hobby inntekt man ikke skatter av. Men hvis jeg kjøper opp mange biler kjøper og selger, da kan man bli betraktet som bedrift. Vet feks om en hobby fotograf, som plutselig fikk en bestilling på bilder av verdi på 250K. Det var da et engangstilfelle som ikke gikk under skatte regler. Desverre er det ingen klar regel når man skal skatte eller ikke. Feks bloggere sliter jo også med å finne grensene for når de skal skatte som bedrift eller ikke. Og endel som da har fått skattetrekk i ettertid. Anonymkode: 64139...c55
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #62 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man anmelder ikke til hverken nav eller skatteetaten, man tipser. Skatteetaten utreder tips de får inn og går videre med dem det er grunn til å gå videre med. Det er kun til politiet man anmelder. Anonymkode: 1d387...398 Greit.. så man skal anmelde alle til politiet og tipse om alle til nav og skattetaten uten og ha noe grunnlag, slik at rette instanser kan finne det ut? En må jo ha en grunn/mistanke annet enn « det får rette instanser finne ut» før en TIPSER ( unnskyld tidligere feil) nav.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #63 Skrevet 30. november 2021 laPistola skrev (2 minutter siden): Greit.. så man skal anmelde alle til politiet og tipse om alle til nav og skattetaten uten og ha noe grunnlag, slik at rette instanser kan finne det ut? En må jo ha en grunn/mistanke annet enn « det får rette instanser finne ut» før en TIPSER ( unnskyld tidligere feil) nav. Skatteetaten får mye tips på den måten, og jeg har selv hatt kontroll og etterregnet skatt og avgift på skattytere det har kommet inn tips på. Anonymkode: 1d387...398 1
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #64 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skatteetaten får mye tips på den måten, og jeg har selv hatt kontroll og etterregnet skatt og avgift på skattytere det har kommet inn tips på. Anonymkode: 1d387...398 Skjønner. .. jeg har aldri vist inntektsplanleggeren min til noen. Jeg vet jo selv at den stemmer, men iom at en skal tipse der en « ikke vet om den en kjenner har fylt ut riktig i inntektsplanleggeren « burde alle jeg kjenner ( som altså ikke har sett inntektsplanleggeren min) tipse om det. Skal jeg tipse alle jeg kjenner om og tipse? Tenker nav blir kjempe glad over sånne tips. Jeg skjønner at tips kan føre til at du i jobben din tar evt skattesnyltere, men du vil vel helst ha tips hvor det ligger noe grunnlag bak ikke « jeg har ikke kontroll på hva naboen skatter jeg, kan du sjekke om det riktig «
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #65 Skrevet 30. november 2021 laPistola skrev (54 minutter siden): Skjønner. .. jeg har aldri vist inntektsplanleggeren min til noen. Jeg vet jo selv at den stemmer, men iom at en skal tipse der en « ikke vet om den en kjenner har fylt ut riktig i inntektsplanleggeren « burde alle jeg kjenner ( som altså ikke har sett inntektsplanleggeren min) tipse om det. Skal jeg tipse alle jeg kjenner om og tipse? Tenker nav blir kjempe glad over sånne tips. Jeg skjønner at tips kan føre til at du i jobben din tar evt skattesnyltere, men du vil vel helst ha tips hvor det ligger noe grunnlag bak ikke « jeg har ikke kontroll på hva naboen skatter jeg, kan du sjekke om det riktig « Nå gjør du deg bare dum. Anonymkode: 1d387...398 3
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #66 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå gjør du deg bare dum. Anonymkode: 1d387...398 Javel. Da tror jeg heller jeg må være dum, for før jeg kom på kg visste jeg ikke at folk tipset nav så voldsomt om uføre med inntekt fordi de ikke har peiling på om personen har ført det inn i inntektsplanleggeren. Kanskje jeg har blitt tipset mye om selv uten og skjønne det, fordi jeg er dum. Kommer uansett ikke til og ta til meg denne nye kunnskapen og tipse der jeg ikke vet, venter heller til jeg kommer i en situasjon hvor jeg faktisk vet.
Loff77 Skrevet 30. november 2021 #67 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 11.14): Er det trygdesvindel/skattesvindel når en uføretrygdet hundeoppdretter de siste to årene har tjent rundt 1 million brutto på valpesalg? Vedkommende har så og si null utgifter på oppdrettet sitt annet enn nødvendige helsetester som koster maksimum 3000 per hund. Anonymkode: db39b...ef9 Det går fra å være hobby til skattbar næring når: Oppdrettet har en viss aktivitet. Oppdrettet tar sikte på en viss varighet. Oppdrettet har et visst omfang. Oppdrettet er egnet til å gi overskudd. Oppdrettet drives for skatteyters egen regning og risiko. 1
Loff77 Skrevet 30. november 2021 #68 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 12.00): Melder jeg da i fra til nav eller til Skatteetaten? Anonymkode: db39b...ef9 Begge deler helst
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #69 Skrevet 30. november 2021 laPistola skrev (6 minutter siden): Javel. Da tror jeg heller jeg må være dum, for før jeg kom på kg visste jeg ikke at folk tipset nav så voldsomt om uføre med inntekt fordi de ikke har peiling på om personen har ført det inn i inntektsplanleggeren. Kanskje jeg har blitt tipset mye om selv uten og skjønne det, fordi jeg er dum. Kommer uansett ikke til og ta til meg denne nye kunnskapen og tipse der jeg ikke vet, venter heller til jeg kommer i en situasjon hvor jeg faktisk vet. Hva er inntektsplanleggeren? Anonymkode: 1d387...398
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #70 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er inntektsplanleggeren? Anonymkode: 1d387...398 Du vet ikke hva det er, men støtter at en må tipse om en ikke vet om en man kjenner har fylt ut og spør om jeg er dum? Det er der en fører inn inntekt på mitt nav, og ts er usikker på om den hen kjenner har gjort det?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #71 Skrevet 30. november 2021 laPistola skrev (1 time siden): Skjønner. .. jeg har aldri vist inntektsplanleggeren min til noen. Jeg vet jo selv at den stemmer, men iom at en skal tipse der en « ikke vet om den en kjenner har fylt ut riktig i inntektsplanleggeren « burde alle jeg kjenner ( som altså ikke har sett inntektsplanleggeren min) tipse om det. Skal jeg tipse alle jeg kjenner om og tipse? Tenker nav blir kjempe glad over sånne tips. Jeg skjønner at tips kan føre til at du i jobben din tar evt skattesnyltere, men du vil vel helst ha tips hvor det ligger noe grunnlag bak ikke « jeg har ikke kontroll på hva naboen skatter jeg, kan du sjekke om det riktig « Det virker jo som om TS har litt mer å gå på enn at hun bare "ikke vet om har fylt ut riktig". Hvor mange kjenner du som har uføretrygd, har annen inntekt på 500.000 i året og er halvshady personer som stadig får mattilsynet eller andre offentlige instanser på nakken? Ikke mange, tipper jeg. Anonymkode: f17b0...852 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #72 Skrevet 30. november 2021 laPistola skrev (15 minutter siden): Du vet ikke hva det er, men støtter at en må tipse om en ikke vet om en man kjenner har fylt ut og spør om jeg er dum? Det er der en fører inn inntekt på mitt nav, og ts er usikker på om den hen kjenner har gjort det? Jeg jobber ikke i nav og har aldri hatt kontakt med nav som privatperson. Hvis du ikke har fått det med deg er nav og skatteetaten to forskjellige etater. Og hvis du leser det ts har skrevet og det du selv har skrevet så ser du at dere begge har skrevet om skatteetaten, ikke bare om nav. I tillegg har flere her skrevet om skatteregler. Det er skatteetaten som beregner og innkrever skatten, ikke nav. Så du burde ha fått med deg at det gjelder tips til skatteetaten også. Skatteetaten har ikke noe med inntektsplanleggeren å gjøre. Anonymkode: 1d387...398 1
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #73 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det virker jo som om TS har litt mer å gå på enn at hun bare "ikke vet om har fylt ut riktig". Hvor mange kjenner du som har uføretrygd, har annen inntekt på 500.000 i året og er halvshady personer som stadig får mattilsynet eller andre offentlige instanser på nakken? Ikke mange, tipper jeg. Anonymkode: f17b0...852 Jeg har ikke lest igjennom hele tråden her, i dag har jeg bare lest det jeg blir tagget i. Det var det jeg reagerte på i går, altså hvor noen legger lista for hvor de skal rapportere til nav. « jeg vet ikke» . Jeg gidder ikke og lese igjennom hele tråden, men jo jeg vet om flere som har inntekt på 500.000 i året som er uføre ( jepp, en kan både få bedre helse eller få en god forretningsidé fra sofaen) men tror ikke de jeg kjenner har hatt Mattilsynet på nakken og synes ikke de er shady . det jeg leste i går var dog 500 000 i året for salg, da var ikke utgifter trukket fra så det var ikke den reelle inntekten. Shady og Mattilsynet har kommet inn i etterkant. Det har jeg heller ikke uttalt meg om. I går visste ikke ts om det var fylt ut riktig , og det er vel det vesentlige for nav og skatt, i så fall er det jo bare bra for felleskassa jo mer dama tjener. Mattilsynet er jo en annen sak, men hvis hun har de på nakken så ryker vel businessen uansett.
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #74 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber ikke i nav og har aldri hatt kontakt med nav som privatperson. Hvis du ikke har fått det med deg er nav og skatteetaten to forskjellige etater. Og hvis du leser det ts har skrevet og det du selv har skrevet så ser du at dere begge har skrevet om skatteetaten, ikke bare om nav. I tillegg har flere her skrevet om skatteregler. Det er skatteetaten som beregner og innkrever skatten, ikke nav. Så du burde ha fått med deg at det gjelder tips til skatteetaten også. Skatteetaten har ikke noe med inntektsplanleggeren å gjøre. Anonymkode: 1d387...398 Selvsagt vet jeg at det er 2 ulike etater. Nei, jeg kommenterte om innleggsplanleggeren . Har ikke lest igjennom hele tråden i dag , bare der jeg har blitt tagget, og det var svar på kommentar om inntektsplanleggeren. Da var det en som har jobbet i skattetaten som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde skrevet « anmelde» istedenfor « tipse» nav . Jeg beklager igjen denne feilen fra min side. Jeg vet selvsagt at skattetaten ikke har noe med inntektsplanleggeren og gjøre ( annet enn at nav henter inn tall derfra) aner ikke hvorfor dette ble så styrete, blir vel tagget om mattilsyn og skatt og shady og gud vet hva de neste døgnene fordi jeg uttalte meg om NAVs INNTEKTSPLANLEGGER . 😅
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #75 Skrevet 30. november 2021 laPistola skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke lest igjennom hele tråden her, i dag har jeg bare lest det jeg blir tagget i. Det var det jeg reagerte på i går, altså hvor noen legger lista for hvor de skal rapportere til nav. « jeg vet ikke» . Jeg gidder ikke og lese igjennom hele tråden, men jo jeg vet om flere som har inntekt på 500.000 i året som er uføre ( jepp, en kan både få bedre helse eller få en god forretningsidé fra sofaen) men tror ikke de jeg kjenner har hatt Mattilsynet på nakken og synes ikke de er shady . det jeg leste i går var dog 500 000 i året for salg, da var ikke utgifter trukket fra så det var ikke den reelle inntekten. Shady og Mattilsynet har kommet inn i etterkant. Det har jeg heller ikke uttalt meg om. I går visste ikke ts om det var fylt ut riktig , og det er vel det vesentlige for nav og skatt, i så fall er det jo bare bra for felleskassa jo mer dama tjener. Mattilsynet er jo en annen sak, men hvis hun har de på nakken så ryker vel businessen uansett. Ok. Greit å lese hele tråden før man kommenterer, så man slipper å risikere å misforstå hvorfor andre kommenterer som de gjør. Anonymkode: f17b0...852 1
Blomsterpotta Skrevet 30. november 2021 #76 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 11.14): Er det trygdesvindel/skattesvindel når en uføretrygdet hundeoppdretter de siste to årene har tjent rundt 1 million brutto på valpesalg? Vedkommende har så og si null utgifter på oppdrettet sitt annet enn nødvendige helsetester som koster maksimum 3000 per hund. Anonymkode: db39b...ef9 Ca 500K i året på valper??! Hvor mange hunder har denne personen egentlig? Burde informere Mattilsynet også om dette. Er ikke sikkert tispene får den hvilen de trenger melllom hvert kull.
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #77 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok. Greit å lese hele tråden før man kommenterer, så man slipper å risikere å misforstå hvorfor andre kommenterer som de gjør. Anonymkode: f17b0...852 Så jeg skulle lese alle kommentarene som ble skrevet i dag ,i går, før jeg kommenterte? Tenk om det kommer fram på torsdag at hun er tatt for fyllekjøring også, og det glemte du og lese før du kommenterte her nå 🤦♀️ Jeg uttalte meg på det grunnlaget jeg hadde da. Greit og svare den en svarer ut i fra kommentar, og ikke nye opplysninger om andre temaer? Tror jeg takker for meg her , for ei røre 🤣
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå