Gå til innhold

Er dette trygdesvindel?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen skatteunntak for hundeoppdrett. Hvis det er næring er det skattepliktig.

Anonymkode: 1d387...398

Hundeoppdrett blir regnet som hobbyvirksomhet, men i veldig mange tilfeller kunne det blitt regnet som næring. Hobbyvirksomhet er skattefritt. Dog i denne skala kan og burde det absolutt sees på som næring.

Anonymkode: db39b...ef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selvfølgelig, jeg bare lurte siden hun var så veldig sikker i sin sak på at dette er svindel.

Syns dog det burde meldes inn til mattilsynet også hvis det virkelig er slik som beskrevet, for jeg får litt valpefabrikk feeling over det hele.

Anonymkode: c4dba...41c

Enig. Jeg ble mer bekymret for helsen til valpene enn selve svindelen. 

Anonymkode: 98df0...45c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hundeoppdrett blir regnet som hobbyvirksomhet, men i veldig mange tilfeller kunne det blitt regnet som næring. Hobbyvirksomhet er skattefritt. Dog i denne skala kan og burde det absolutt sees på som næring.

Det er en konkret vurdering om det er hobby eller næring i hvert enkelt tilfelle (som for alle andre).

At det i de fleste tilfeller ender opp med hobby forteller at det ikke er noe særlig lukrativt å drive med oppdrett når man trekker fra utgiftene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Jeg ble mer bekymret for helsen til valpene enn selve svindelen. 

Anonymkode: 98df0...45c

Om vedkommende ikke hadde tjent så mye på valpene hadde det neppe vært så mange valper og kull i utgangspunktet. Mattilsynet har vert varslet flere ganger. Hen skjerpet seg litt hver gang, men faller alltid tilbake i samme sporet når ingen lenger følger med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva vet du hva jeg vet og ikke?

Bruk av hannhund: gratis hvis man eier hannhunden selv. Også gratis hvis man er slu nok til å snirkle seg rundt en vedkommende som ikke klarer å si nei, eller er lettlurt. I «verste» fall koster hannhund 20.000.
Vaksinering og chip av et gjennomsnittlig valpekull hos en rimelig veterinær: 6000. Denne rasen tar ikke AD røntgen, og denne oppdretteren tester ikke for det som er unødvendig. Ultralyd og røntgen av drektig tispe er unødvendig, og ikke alle som gjør, så denne utgiftsposten dropper vedkommende.

HD-røntgen: 1500

Registrering av kull på 6 valper: ca 5000.

Gjennomsnittlig fôrpris på et gjennomsnittlig kull: 2400

Potensiell totalpris for et valpekull: 35.000

Totalpris for det jeg tror høyst sannsynlig vedkommende betaler for et gjennomsnittlig kull fordi jeg vet at vedkommende bruker hunder fra eget oppdrett: 15.000 

Hva vedkommende tar for en valp: 25.000

Hva vedkommende sitter igjen med etter et gjennomsnittlig kull: 160.000 brutto. Vedkommende har 4-5 kull årlig, noe som utgjør en brutto inntekt på langt over en halv million. 

Jeg vet at vedkommende mottar uføretrygd fordi hen skriker høyt om det i sosiale medier. Mulig jeg kan lite om uføretrygd osv, men jeg trodde vitterlig ikke at man skulle motta uføretrygd hvis man har en så høy inntekt? Det tilsvarer en inntekten til en lærer eller sykepleier. 

Denne kritikken kan du rette til skatteetaten. Regelen for overgang mellom hobby og næring er altfor ullen. Hovedpoenget er at en næring skal gå med et visst overskudd over en viss tid. I skatteetatens eksempel er 5 år en viss tid. Du nevner bare de to siste årene. 
Jeg har rent personlig erfart å bli ledd av da jeg kontaktet skatteetaten i forbindelse med mitt oppdrett og saksbehandler ikke skjønte at noen var villig til å betale slike summer for et kjæledyr. Hen sa rett ut at de ikke ønsket næringsoppgaver fra oppdrettere fordi det krevde så mye ekstra ressurser, nettopp grunnet et ullent regelverk. Jeg førte likevel regnskap i alle disse årene bare for å være på den sikre siden. Og det kan jeg love deg, det du ramser opp er bare brøkdelen av reelle utgifter (såfremt det er en seriøs oppdretter). 
Om et slikt oppdrett blir gjort til et emf, kan man plutselig føre opp både bilkjøring, pc, forsikringer, dyrlegeregning mm. Jeg gjorde dette for moro skyld ett år og fikk da netto overskudd på 72,53 pr solgte dyr. 
Ditt ansvar i dette er, dersom du er opprørt over en såkalt svindel, å legge dette fra deg og bry deg om viktigere saker. Dersom denne oppdretteren er en useriøs (slik du fremstiller det) som svindler, manipulerer og lurer både NAV og samarbeidspartnere, må man regne med at dyrene lider også. Dyrebeskyttelsen er da et fint sted å begynne om du ønsker å bruke din irritasjon på en konstruktiv måte.

Kort oppsummert: skatteetaten vil ikke ta i oss med en ildtang engang. 

Anonymkode: 74449...5a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Denne kritikken kan du rette til skatteetaten. Regelen for overgang mellom hobby og næring er altfor ullen. Hovedpoenget er at en næring skal gå med et visst overskudd over en viss tid. I skatteetatens eksempel er 5 år en viss tid. Du nevner bare de to siste årene. 
Jeg har rent personlig erfart å bli ledd av da jeg kontaktet skatteetaten i forbindelse med mitt oppdrett og saksbehandler ikke skjønte at noen var villig til å betale slike summer for et kjæledyr. Hen sa rett ut at de ikke ønsket næringsoppgaver fra oppdrettere fordi det krevde så mye ekstra ressurser, nettopp grunnet et ullent regelverk. Jeg førte likevel regnskap i alle disse årene bare for å være på den sikre siden. Og det kan jeg love deg, det du ramser opp er bare brøkdelen av reelle utgifter (såfremt det er en seriøs oppdretter). 
Om et slikt oppdrett blir gjort til et emf, kan man plutselig føre opp både bilkjøring, pc, forsikringer, dyrlegeregning mm. Jeg gjorde dette for moro skyld ett år og fikk da netto overskudd på 72,53 pr solgte dyr. 
Ditt ansvar i dette er, dersom du er opprørt over en såkalt svindel, å legge dette fra deg og bry deg om viktigere saker. Dersom denne oppdretteren er en useriøs (slik du fremstiller det) som svindler, manipulerer og lurer både NAV og samarbeidspartnere, må man regne med at dyrene lider også. Dyrebeskyttelsen er da et fint sted å begynne om du ønsker å bruke din irritasjon på en konstruktiv måte.

Kort oppsummert: skatteetaten vil ikke ta i oss med en ildtang engang. 

Anonymkode: 74449...5a5

Jeg er veldig klar over at det jeg ramser opp bare er brøkdelen av utgiftene. Jeg har heller ingen plasser nevnt at dette er en seriøs oppdretter. Dette er en meget useriøs oppdretter som kun bruker nødvendige utgifter for å i det hele tatt få registrert kullet.

Jeg vet om flere oppdrettere som har blitt tatt i skattesvindel, så det du skriver om at Skatteetaten er uinteressert, det er bare tull.

Skrevet

Meld til relevante instanser. Er det samme tispe som får 4-5 kull i året? Meld mattilsynet. Jo flere meldinger de får jo bedre. 

Skrevet
n_97 skrev (5 minutter siden):

Meld til relevante instanser. Er det samme tispe som får 4-5 kull i året? Meld mattilsynet. Jo flere meldinger de får jo bedre. 

Nei, det er forskjellige tisper, ellers ville de ikke blitt registrert i nkk.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er forskjellige tisper, ellers ville de ikke blitt registrert i nkk.

Hvordan kan en veldig shady oppdretter, nærmest fabrikk, bli registrert der? Er de ikke særlig strenge? 

Skrevet
n_97 skrev (10 minutter siden):

Hvordan kan en veldig shady oppdretter, nærmest fabrikk, bli registrert der? Er de ikke særlig strenge? 

Nei. Det er raseklubbene som er strenge. 

Så lenge man holder seg innenfor intervallene hvor ofte en tispe får ha valper og man har HD-røntget hunden sin så får man registrere valper etter den.

Dvs en tispe kan ha to tette kull innenfor et år (fra fødsel til fødsel), og når det er gått 366 dager kan hun føde kull nr 3 og få dette registrert etter seg. Så kan hun få to tette kull på ny. En tispe kan få maks fem kull registrert etter seg, og hun må være minimum 18 måneder ved første paring. Mao kan en tispe være ferdig valpet med fem kull når hun bare er rett under fem år.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei. Det er raseklubbene som er strenge. 

Så lenge man holder seg innenfor intervallene hvor ofte en tispe får ha valper og man har HD-røntget hunden sin så får man registrere valper etter den.

Dvs en tispe kan ha to tette kull innenfor et år (fra fødsel til fødsel), og når det er gått 366 dager kan hun føde kull nr 3 og få dette registrert etter seg. Så kan hun få to tette kull på ny. En tispe kan få maks fem kull registrert etter seg, og hun må være minimum 18 måneder ved første paring. Mao kan en tispe være ferdig valpet med fem kull når hun bare er rett under fem år.

Da lærte jeg noe idag også (er i kattebransjen så kjenner ikke til hund). Da har oppdretter en hann til parring og 2-3 tisper, hvis ikke hen får smisket seg til billig parring et annet sted? Enten er vedkommende litt for frisk til å være 100% ufør eller så får ikke hundene nødvendig mosjon og daglig stell? Jeg har aldri hatt hund men jeg har fått med meg såpass at de krever en del om man skal gi god dyrevelferd. Ikke at jeg ikke har sett en del gråsonevanskjøtsel med katter... 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du fant det eneste eksempelet fra praksis.

Anonymkode: 24b38...9dd

Stemmer ikke. En har også KL 5930 fra 2007 + en rekke saker som ikke er publisert.

Anonymkode: 0414c...7f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trodde oppdrett var penge rett i kassa inntil en bekjent begynte med det. Det var en hel masse utgifter. Parring koster lett 10000. Vaksinering av valper, ultralyd, sjekke for HD og ad, helse osv. 

Men har du innsyn i selvangivelsen, evnt navavtaler og regnskapet da? 

Anonymkode: be5dd...160

Hvis man driver seriøst, så. Da renner utgiftene på, for eksempel utstilling, reise til hannhund etc. 
Men det kan være store penger å tjene på å produsere valper (ikke seriøst). Det er helt vanlig i blandings-«avl» å ikke ta helsesjekker på foreldre, ha hannhund selv så det er uten utgifter, selvsagt ingen utstillinger, små raser spiser lite fôr etc. Ingen har oversikt over hvor mange kull tispa får. Hvis ei tispe får seks valper og man får 30 000kr per valp, utgifter på kanskje 2000-3000kr per valp til veterinær/fôr, så er potensialet for å tjene penger stort. 

Anonymkode: 65be3...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skulle gjerne likt å visst hvilken veterinær som tar så lavt betalt for tjenestene sine. Bare registrering, vaksine og chipping er mer enn 15k for 7 valper. Så skal de ha mat i tillegg.

For all del meld fra til både nav og skatteetaten, men har en lei følelse av at du ikke vet så mye om dette som du tror og at du lett kan drite på draget her. Formuleringen din oser av misunnelse og hevnlyst

Anonymkode: 5682f...ee1

Det er fullt mulig å komme under 15k i vetetinærutgifter for sju valper. For det første er det ikke alle som chipper valpene de selger. Noen veterinærer bruker chipper som ikke er registrert i Dyreidentitet - de er mye billigere. Dette er typisk «sokkelklinikker» som kan være nesten sjokkerende billige. Store raser spiser mye, ja, men ikke små raser. Det er ikke mange hundrelappene man må betale for fôr i noen uker til et valpekull. Blandinger av små raser koster (mye) mer enn blandinger av store raser… Disse utgiftene er småpenger i forhold til det man kan rake inn på å selge valper, det er bare å se på Finn! Man vil fort gå 150 000+ i pluss på ett kull, man har jo nesten ikke utgifter. 

De virkelig store utgiftene ved slik valpefabrikk-virksomhet kommer ikke før tispa evt må ha keisersnitt. Men de virkelige  svindlerne «har ikke penger med meg nå», gråter seg til kreditt midt på natta, og så betaler de aldri regninga. Det hjelper heller ikke med inkasso, for de eier som regel ingen ting, om klinikken havner langt ned på lista, for de har som regel inkassokrav i alle retninger som blir prioritert foran.  
Jeg er dyrlege selv, og jeg kan love det at det finnes endel slike. 

Nå snakker jeg vel og merke om de useriøse valpefabrikkene som pumper ut blandingsvalper og gjerne parrer tispa på hver løpetid. Seriøse oppdrettere som driver med utstilling, velger hannhund med omhu, tar helsetester etc er en helt annen sak, der kan nok de totalt utgiftene lett være høyere enn inntektene. Ironisk nok koster renrasede valper nå ofte mindre enn disse designermiksene som pumpes ut av valpefabrikker… 

Helt klart meld fra, det er altfor lite fokus på dem som tjener store penger på valpeproduksjon. Med eller uten trygd. Når man går flere hundre tusen i pluss burde det helt klart beskattes. 

Anonymkode: 65be3...c28

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det får være opp til de rette instansene å finne ut av.

Hæ? Så må skal anmelde alle da, så får de rette instanse finne ut av det? Før man anmelder bør en vite/ være ganske sikker.. ikke fordi jeg er for juks, men de har nok og gjøre om folk ikke skal anmelde helt vilt « aner ikke vedkommende har gjort noe galt jeg, vil bare at dere skal finne ut av det « 😳

Skrevet
laPistola skrev (44 minutter siden):

Hæ? Så må skal anmelde alle da, så får de rette instanse finne ut av det? Før man anmelder bør en vite/ være ganske sikker.. ikke fordi jeg er for juks, men de har nok og gjøre om folk ikke skal anmelde helt vilt « aner ikke vedkommende har gjort noe galt jeg, vil bare at dere skal finne ut av det « 😳

Man anmelder ikke til hverken nav eller skatteetaten, man tipser. Skatteetaten utreder tips de får inn og går videre med dem det er grunn til å gå videre med.

Det er kun til politiet man anmelder.

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres mest rart ut at hun/han ikke kan jobbe i den grad at hun/han er uføretrygdet, men fortsatt er hun/han frisk nok til å drive valpeoppdrett i denne skalaen her? Er hun/han virkelig arbeidsudyktig da?

Anonymkode: 8e3d2...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...