Gå til innhold

Er dette trygdesvindel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trygdesvindel/skattesvindel når en uføretrygdet hundeoppdretter de siste to årene har tjent rundt 1 million brutto på valpesalg? Vedkommende har så og si null utgifter på oppdrettet sitt annet enn nødvendige helsetester som koster maksimum 3000 per hund. 

Anonymkode: db39b...ef9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntektene skal vel skattes av slik at de blir registrert også?

Eller er det svart?

Anonymkode: 92e2a...ffd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inntektene skal vel skattes av slik at de blir registrert også?

Eller er det svart?

Anonymkode: 92e2a...ffd

Nei, hundeoppdrett er skattefritt fordi det regnes at man bruker omtrent like mye på hundene som man tjener. Om man er en seriøs oppdretter da.

• Liker 7
Skrevet

Nei det er ikke trygdesvindel. I værste fall er det skattesvindel men sannsynligvis så skatter hun av det. Du har ingen beviser for at hun ikke skatter selvom hun mottar pengene kontant, sex arbeidere gjør også det men alt som settes inn på konto må skattes av. Ingen får brukt en million kroner svart, da må de isåfall hvitvaskes om de skal inn på konto og brukes til hvitt kjøp som bil eller hus eller regninger. 

Anonymkode: bdb52...f0b

Skrevet

Men har oppdretteren da rett til å motta trygd hvis disse pengene er skattet av? Vil ikke dette regnes som inntekt?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke trygdesvindel.

Men selv om det i utgangspunktet er skattefritt å drive med avl skal det raporteres inn på selvangivelsen. Det fordi noen få som tjener så mye på avl at de kan leve av det skal vurders for skatt. Så hvis det ikke raporteres inn er det heller skattesvindel.

https://dyreliv.no/artikkel/oppdrett-skatt/

Anonymkode: bba2b...9a0

• Liker 4
Skrevet

Hvis hundeoppdrett går fra hobby til levebrød må hun skatte av det. På samme tidspunkt må inntekten oppgis til NAV og hvis hun tjenter mer enn 0,4 G skal uføretryden reduseres. 

• Liker 10
Skrevet

I mitt hode vil vel dette også vere trygdesvindel siden vedkommende sannsynligvis ikke har rett på uføretrygd siden hen tjener såpass mye som hen gjør? 1 million brutto i løpet at to år tilsvarer tross alt en normal inntekt. 

• Liker 3
Skrevet

Spiser ikke de hundene noe?

Anonymkode: 154d2...6a8

• Liker 5
Skrevet

Spiser ikke de hundene noe?

Anonymkode: 154d2...6a8

Det gjør de sikkert, men mange har hunder på fôravtale, og da betaler ikke eier for maten annet enn når hunden er hos oppdretter mens valpene er der. Og det er ikke svære summene i det store og det hele. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, hundeoppdrett er skattefritt fordi det regnes at man bruker omtrent like mye på hundene som man tjener. Om man er en seriøs oppdretter da.

Det er ingen spesialregler for hundeoppdrettere. Hundeoppdrett kan bli skattepliktig i likhet med enhver annen aktivitet. Vurderingskriteriene er blant annet omfanget, aktiviteten, tidshorisonten, og om det er egnet til å gå med overskudd over tid.

Dersom vedkommende har tjent nto flere hundre tusen de siste par årene er det mye som taler for at dette er skattepliktig.

Anonymkode: 0414c...7f8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør de sikkert, men mange har hunder på fôravtale, og da betaler ikke eier for maten annet enn når hunden er hos oppdretter mens valpene er der. Og det er ikke svære summene i det store og det hele. 

Jeg trodde oppdrett var penge rett i kassa inntil en bekjent begynte med det. Det var en hel masse utgifter. Parring koster lett 10000. Vaksinering av valper, ultralyd, sjekke for HD og ad, helse osv. 

Men har du innsyn i selvangivelsen, evnt navavtaler og regnskapet da? 

Anonymkode: be5dd...160

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde oppdrett var penge rett i kassa inntil en bekjent begynte med det. Det var en hel masse utgifter. Parring koster lett 10000. Vaksinering av valper, ultralyd, sjekke for HD og ad, helse osv. 

Men har du innsyn i selvangivelsen, evnt navavtaler og regnskapet da? 

Anonymkode: be5dd...160

Hva vet du hva jeg vet og ikke?

Bruk av hannhund: gratis hvis man eier hannhunden selv. Også gratis hvis man er slu nok til å snirkle seg rundt en vedkommende som ikke klarer å si nei, eller er lettlurt. I «verste» fall koster hannhund 20.000.
Vaksinering og chip av et gjennomsnittlig valpekull hos en rimelig veterinær: 6000. Denne rasen tar ikke AD røntgen, og denne oppdretteren tester ikke for det som er unødvendig. Ultralyd og røntgen av drektig tispe er unødvendig, og ikke alle som gjør, så denne utgiftsposten dropper vedkommende.

HD-røntgen: 1500

Registrering av kull på 6 valper: ca 5000.

Gjennomsnittlig fôrpris på et gjennomsnittlig kull: 2400

Potensiell totalpris for et valpekull: 35.000

Totalpris for det jeg tror høyst sannsynlig vedkommende betaler for et gjennomsnittlig kull fordi jeg vet at vedkommende bruker hunder fra eget oppdrett: 15.000 

Hva vedkommende tar for en valp: 25.000

Hva vedkommende sitter igjen med etter et gjennomsnittlig kull: 160.000 brutto. Vedkommende har 4-5 kull årlig, noe som utgjør en brutto inntekt på langt over en halv million. 

Jeg vet at vedkommende mottar uføretrygd fordi hen skriker høyt om det i sosiale medier. Mulig jeg kan lite om uføretrygd osv, men jeg trodde vitterlig ikke at man skulle motta uføretrygd hvis man har en så høy inntekt? Det tilsvarer en inntekten til en lærer eller sykepleier. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vedkommende sitter igjen med etter et gjennomsnittlig kull: 160.000 brutto. Vedkommende har 4-5 kull årlig, noe som utgjør en brutto inntekt på langt over en halv million. 

Jeg vet at vedkommende mottar uføretrygd fordi hen skriker høyt om det i sosiale medier. Mulig jeg kan lite om uføretrygd osv, men jeg trodde vitterlig ikke at man skulle motta uføretrygd hvis man har en så høy inntekt? Det tilsvarer en inntekten til en lærer eller sykepleier. 

I startinnlegget skriver du 1 million, og her skriver du en halv million. Hva er riktig?

Anonymkode: 08817...0b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får trekk om du kommer over 0.4 G, men mister ikke nødvendigvis uførestatusen din,. Har man veldig varierende arbeidsevne så kan man få kun lønn og null i trygd en måned, forså å få noen kroner i lønn neste måned og mer av trygden. Så lenge hun har meldt inn riktig så får hun altså hun både lønn og uføretrygd de månedene hun har får inn mye lønn.

Om du mistenker svindel så melder du ifra.

Anonymkode: c4dba...41c

• Liker 3
Skrevet

I startinnlegget skriver du 1 million, og her skriver du en halv million. Hva er riktig?

Anonymkode: 08817...0b5

I startinnlegget skrev jeg over to år. En million delt på to er lik en halv million. Enkel regning.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får trekk om du kommer over 0.4 G, men mister ikke nødvendigvis uførestatusen din,. Har man veldig varierende arbeidsevne så kan man få kun lønn og null i trygd en måned, forså å få noen kroner i lønn neste måned og mer av trygden. Så lenge hun har meldt inn riktig så får hun altså hun både lønn og uføretrygd de månedene hun har får inn mye lønn.

Om du mistenker svindel så melder du ifra.

Melder jeg da i fra til nav eller til Skatteetaten?

Skrevet

Hundeoppdrett er svindyrt så hvis du har stålkontroll på hvor mange valper hun har solgt og du har regnet deg frem til en million så må du regne med at minst 70% av dette går til utgifter til å ha hundene, fôr, veterinær, chipping, evn kostnader til utstillinger, reise osv. Har hun tre kull i året med 6 valper per kull er det minst 10.000 i utgifter per valp før hun kan selge de og dette er da kun per valp og ikke medregnet ekstra sykdommer, operasjoner og utstillinger 

Anonymkode: bdb52...f0b

• Liker 4
Skrevet

Svaret kommer ann på situasjonen og kjønn.

Det kan helt klart bli en sak for skatteetaten, for det virker ekstremt rart at man skal kunne tjene hvor mye man vil på oppdrett uten å måtte skatte av det. Det finnes nok en beløpsgrense eller hvor mye tid som blir brukt på det.

Det samme kjønnsprinsippet gjelder ved trygd, da kommer det ann på hvorfor personen er ufør og om diagnose/arbeidsevnen lagt til grunn for uføretrygd er forenelig med å drive så aktivt med oppdrett. Jeg tror hos nesten samtlige så ville svaret vært nei og det ville blitt ansett som trygdesvindel.

Anonymkode: d3cac...3e1

• Liker 2
Skrevet

Melder jeg da i fra til nav eller til Skatteetaten?

Jeg ville sagt det til NAV.

Men vet du at hun ikke fører opp dette på inntektsplanleggeren som uføre som også jobber har?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...