Gå til innhold

I morgen koster det like mye å lade elbilen som å bruke bensinbilen vår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...i hvert fall én time ila. døgnet:

Screenshot_20211128-172027_Tibber.thumb.jpg.9786e3b846351e1af159d782f22f6029.jpg

Ved 6 kr (inkl. nettleie osv) er det paritet mellom bensinbilen og elbilen vår. Vi skal selvsagt ikke lade akkurat den timen. Men en slik pris er bare helt uholdbart i sin helhet, og jeg trodde ikke vi kom til å se dette i år. Det er galskap!

Anonymkode: d21c5...ca6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke nok med de tre-fire andre trådene om strømprisene?

Anonymkode: 0bf38...c55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har sympati med folk som sliter med strømregninga, så er det litt moro å komme med stikk til EL-Bil "Mafiaen" her som alltid babler om: "Koster nesten ingenting å lade hjemme" 🤣 

Nå har det utenkelige begynt så smått. Ikke første gangen heller, nemlig opp mot 6 kr.  Hurtiglading er heller ikke billig, minst like dyrt. Og de som ikke eier bolig, er nesten henvist til å hurtiglade hele tiden. 

For hver eneste måned nå, blir det bare verre og verre. Tusener av nye el-biler som legger ytterliggere belastning på strømbruket og sånn fortsetter det. Blandet med kulde og minusgrader ++. Må jo digges 😆

Er så glad for at jeg har BENZ-IN Power Engine. Zoom Madda-facking Zoom Zoom 😆

Jeg fyller alltid på når literen er nærmere ca 17 kroner, og så har jeg over 40 øre literen i tillegg som rabatt. Helt Boss det. 

Anonymkode: b874a...19b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Zoom Madda-facking Zoom Zoom

Jeg kjører også bensinbil, men jeg bruker Teams, ikke Zoom.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - nei. Det er lenge til det blir i nærheten av samme pris. 

For den andre synes jeg det er interessant å når elbil - motstandere (som at motstand mot elbil er noe å bruke tid på, men uansett) er skadefro når prisen går opp. Som om de ikke forstår at de selv bruker varme og lys hjemme. 

Elbilen står for en marginal del av strømforbruket hos oss. Tror faktisk vaskemaskin og tørketrommel bruker mer 😂

Anonymkode: 51f8d...70b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så helt ekstremt lite krise at det koster like mye å lade en elbil som det koster å fylle tilsvarende rekkevidde med bensin eller diesel på en gammeldags bil. Elbilen er det aller siste jeg bekymrer meg for når strømprisen går opp.

Dyr strøm påvirker alle, også bensinstasjonene som må sette opp prisen på dinosaurjuice.

Det er å leve som er dyrt når strømmen er dyr. Oppvarming og varmtvann i hovedsak. Det gjelder selvfølgelig også de som kjører gammeldagse biler.

Anonymkode: b74ea...ce4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For den andre synes jeg det er interessant å når elbil - motstandere (som at motstand mot elbil er noe å bruke tid på, men uansett) er skadefro når prisen går opp. Som om de ikke forstår at de selv bruker varme og lys hjemme. 

Elbilen står for en marginal del av strømforbruket hos oss. Tror faktisk vaskemaskin og tørketrommel bruker mer 😂

Helt enig! Akkurat den ene timen er "drivstoffprisen" lik, men jeg må virkelig si at det overrasker meg. Forrige prisrekord var under 400 øre/kWt, så dette er et voldsomt hopp. De som bader i Schadenfreude...tja, bryr meg ikke. Ut ifra hva disse folka ellers skriver her på Kvinneguiden, synes jeg heller synd på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

med bensin eller diesel på en gammeldags bil.

De fleste har ikke gammeldags diesel eller bensin. Jeg for eksempel har en fra 2019, det er ikke mye som er gammeldags ved den motoren gitt. Utviklingen har gått utrolig fremover, bare på noen få år, når det gjelder for eks. utslipp og forbruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er så helt ekstremt lite krise at det koster like mye å lade en elbil som det koster å fylle tilsvarende rekkevidde med bensin eller diesel på en gammeldags bil. Elbilen er det aller siste jeg bekymrer meg for når strømprisen går opp.

Dyr strøm påvirker alle, også bensinstasjonene som må sette opp prisen på dinosaurjuice.

Det er å leve som er dyrt når strømmen er dyr. Oppvarming og varmtvann i hovedsak. Det gjelder selvfølgelig også de som kjører gammeldagse biler.

Man merker jo godt att du er en motstander av fossile biler..🤣😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke nok med de tre-fire andre trådene om strømprisene?

Synes ikke det. Det må snakkes mer om, og det later til at det er mange som ikke har fått med seg hva som er i ferd med å skje. Dette vil få enorme samfunnsmessige konsekvenser hvis ikke politkerne tar snart huet ut av sin egen ræv. Redd det må bli opprør og sivil ulydighet for at noe skal ble gjort. 

Anonymkode: 3366e...e95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Synes ikke det. Det må snakkes mer om, og det later til at det er mange som ikke har fått med seg hva som er i ferd med å skje. Dette vil få enorme samfunnsmessige konsekvenser hvis ikke politkerne tar snart huet ut av sin egen ræv. Redd det må bli opprør og sivil ulydighet for at noe skal ble gjort. 

Jeg begynner å bli litt enig; hadde overdreven tro på politikerne og systemet inntil helt nylig. Når strømprodusentene selger rekordmye strøm ut av landet etter selv å ha varslet at det var lite snø i fjellet i fjor...får blodet mitt til å koke, for å være helt enig. De prisene vi ser nå er jo nærmest fantasipriser. Det nye nettleiesystemet er merkelig også, første trinn til å miste oversikten og påfølgende ytterlige prishopp. Folk har blitt sosialister av mindre. Og vi har hverken gass eller fjernvarme som alternativer energikilder her; brenner uhorvelige mengder ved for tiden, og ellers går det i strøm.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja, kjører ikke stort da, en gjennomsnittsvask koster 2,50. Tørketrommel bruker en tier, og det er med strømprisen nå. 

Anonymkode: a033e...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er så mange nordmenn som svømmer i penger. Det de ca 40% av befolkningen ikke skjønner er hvordan den nedre 20-30% har det. Dette er oppskriften på opptøyer, vold og i verste fall krig. Hverken media, myndigheter eller politikere skjønner alvoret enda. Og de som sitter godt i det kan lett miste alt de også om dette går den veien. Mange som har god økonomi i dag som havner på bar bakke om boligprisene synker til halvparten og renta stiger til 10-12%, så jeg ville sittet stille i båten og begynt å debattere dette i mye større grad slik at politikerne eller media virkelig våkner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, kjører ikke stort da, en gjennomsnittsvask koster 2,50. Tørketrommel bruker en tier, og det er med strømprisen nå. 

Eller vasker mye med to aktive barn. Kjører begge maskinene to ganger hver dag, det blir 25,- i døgnet. 

Elbillading er bare en liten del av forbruket til en vanlig familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid vært veldig forbruksbevisste og har aldri eid en tørketrommel - noensinne. Ser ikke poenget, da klær tørker lett og mer skånsomt på ei snor under balkongen. Selv med småbarn vasket vi neppe mer enn 4-5 maskiner i uka, nå er det nok færre.

For vårt 60 år gamle hus på 200 kvm på Vestlandet blir årsforbruket i snitt 12-16000 kWt. Så da blir elbilens relative andel av strømregningen også betydelig større.

Den høye strømprisen rammer likevel alle likt. I nov 2020 betalte vi 170 kr for 1850 kWt, i år ligger vi an til over 1300 kr for under 1200 kWt. Dvs forbruket er redusert med 33%, mens fakturaen har økt med 1088%. "Varen" strøm er den samme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De fleste har ikke gammeldags diesel eller bensin. Jeg for eksempel har en fra 2019, det er ikke mye som er gammeldags ved den motoren gitt. Utviklingen har gått utrolig fremover, bare på noen få år, når det gjelder for eks. utslipp og forbruk.

Dessverre for deg gjelder dette alle med den type biler. Alle biler med diesel eller bensinmotor er gammeldagse biler. Når du kjøpte den er irrelevant. 

For å opplyse deg: utviklingen har stått nesten på stedet hvil i motorene til vanlige personbiler, fordi fokuset er helt feil. I 1997 kjøpte jeg en Honda Civic med 1,4 liter bensinmotor. Den brukte like lite bensin som en 1-liters Focus jeg hadde i 2015. Focusen hadde riktignok mer krefter pga en turbo, men det hjelper jo lite.

Vi downsizer motorene uten å få ned forbruket. Men du har jo de som oppriktig tror at diesellastebiler renser luften også. Parker den lastebilen innendørs og skru på motoren mens du står der, er min oppfordring til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi downsizer motorene uten å få ned forbruket. Men du har jo de som oppriktig tror at diesellastebiler renser luften også. Parker den lastebilen innendørs og skru på motoren mens du står der, er min oppfordring til disse.

Du må sammenlikne vekta og kræsjsikkerheten på de to bilene for å finne hvor innsparingen gikk. Citroën AX diesel fra 1990 klarte seg på 0,3 l/mil, men var et eggeskall med sikker død som resultat i større ulykker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror DinSide (?) Eller var det E24 - som lagde full oversikt i dag. Koster 26 kroner å ta en dusj på den dyreste tiden, 17-18 på kvelden. Koster 260 kr å fullade Tesla, 166 annen, mindre elbil (type Leaf). 

Men greia er, at man må nesten dusje hver dag, og til fornuftig tid. 

Men bilen kan lades på natta, må ikke lades hver dag, og kan også lades på jobb (for noen oss heldige). 

Så.. 🤷

Anonymkode: c63c0...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men greia er, at man må nesten dusje hver dag, og til fornuftig tid. 

Anonymkode: c63c0...75f

Du kan sette en timer på Varmtvannsberederen. Vår er kun på de tre rimeligste timene i døgnet. Funker som bare juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...