Gå til innhold

Back on track

Hvitløk

Anbefalte innlegg

Forrige uke hadde jeg et lite inngrep som gjorde at jeg måtte ta det med ro noen dager, men denne uka har vært mer aktiv. Trening på mandag, gåtur på tirsdag og trening i går. Har virkelig fått sansen for ringfit. I går fløy 1,5 time avgårde mens jeg trente, og gjett om jeg er støl i dag😂

Neste uke starter jeg med et større prosjekt på jobb og er redd jeg kommer til å jobbe døgnet rundt i starten. Kombinert med barn og tidsklemma blir dagene veldig travle, hvertfall frem til oktober. Håper jeg har opparbeidet meg gode nok rutiner nå at trening blir en avkobling på lik linje som å kollapse foran tven på kveldstid. Og ikke minst holde seg unna sjokoladen😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvitløk skrev (4 timer siden):

Forrige uke hadde jeg et lite inngrep som gjorde at jeg måtte ta det med ro noen dager, men denne uka har vært mer aktiv. Trening på mandag, gåtur på tirsdag og trening i går. Har virkelig fått sansen for ringfit. I går fløy 1,5 time avgårde mens jeg trente, og gjett om jeg er støl i dag😂

Neste uke starter jeg med et større prosjekt på jobb og er redd jeg kommer til å jobbe døgnet rundt i starten. Kombinert med barn og tidsklemma blir dagene veldig travle, hvertfall frem til oktober. Håper jeg har opparbeidet meg gode nok rutiner nå at trening blir en avkobling på lik linje som å kollapse foran tven på kveldstid. Og ikke minst holde seg unna sjokoladen😅

Ringfit, er det en form for sirkeltrening? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (6 timer siden):

Ringfit, er det en form for sirkeltrening? Eller noe annet?

Ringfit er et spill til Nintendo switch. Man løper på stedet og  bruker treningsøvelser for å sloss mot motstandere😂 Ganske motiverende og ofte litt sånn "sliten, men må ta en bane til". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk skrev (1 time siden):

Ringfit er et spill til Nintendo switch. Man løper på stedet og  bruker treningsøvelser for å sloss mot motstandere😂 Ganske motiverende og ofte litt sånn "sliten, men må ta en bane til". 

Det høres jo gøy ut! Vurderer å kjøpe Switch til mannen til bursdagen, kanskje jeg da kan låne den til å spille det der🤔😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Treningsøkter i august: 6

Blitt litt labert på treningsfronten i det siste. Fikk tatt ei god økt i dag, og det føltes veldig godt etter ei uke med stress på jobb og litt for mye sjokolade. 

Hvordan klarer man å opprettholde trening i tidsklemma? Fra jeg våkner til jeg er hjemme fra jobb og har spist middag så er det ikke tid, og da er klokka halv 5 - 5. Så er det oppfølging av lekser, fritidsaktiviteter for ungene, husarbeid, før kveldstell og legging. Etter at sistemann er i seng er klokka åtte er jeg kaputt og jeg legger meg gjerne halv 10.

Jeg og mannen har prøvd å få hjulpet hverandre til egentid, men det er vanskelig å få kabalen til å gå opp, spesielt med mine og dine barn. Hva gjør dere andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Antall treningsøkter i august: 11

Det er travelt om dagen og trening blir det minimalt med tid til. Energien er på bunnen og har endt opp med godteriskåla på kvelden fremfor sunne valg. 

Nå roer ting seg forhåpentligvis etter neste uke, men tror jeg istedet for å trene like mye skal en periode fokusere på kosthold og ta all trening som bonus. 

Vekt:

02.09: 75,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

Så, her er jeg igjen, over ett år siden jeg opprettet dagboka og nesten et halv år siden forrige innlegg. Men fremdeles på samme sted vektmessig. Er skikkelig skuffet over meg selv. Jeg har en kropp jeg ikke trives i, et energinivå som preges veldig av kostholdet og nå en diagnose som har preget høsten. Heldigvis har jeg kommet dit at jeg er over den verste sykdomskneika, men også her spiller kostholdet veldig inn. Må nok leve med diagnosen av og på resten av livet, men den skal ikke få prege hverdagen såpass som den har gjort i høst. 

Nå har jeg tenkt å prøve meg på fasting. Kjørte 16:8 for et par år siden og trivdes ganske godt med det utenom at det er vanskelig sosialt. Planen nå er 14:10 frem til vinterferien og så 16:8 etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hvitløk! Så bra at du tok opp dagboken din :farvel: Det hjelper nok å ha litt fokus, skrive her og her er vi jo flere med ca. samme mål. Jeg kjenner meg i alle fall veldig igjen i det du skriver om at tiden går, men kiloene består :roll: For min del har det jo vært så tragikomisk at jeg 'alltid' har vært på slanker'n, men likevel øker vekten litt for hvert år. Så noe funker ikke! Derfor har jeg nå bestemt meg for å legge om livsstilen min, og så kommer forhåpentligvis vektnedgang som en bonus. Så får vi se... er i alle fall veldig lei av de ekstra kiloene nå.

Sammen klarer vi sikkert målene våre! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen @Amatariel! Har lest i dagboka di også, men er litt dårlig til å legge igjen spor🫣

Fastingen går over all forventning! Har et spisevindu fra 7 til 17 og siden tirsdag har jeg gått ned 1,5 kg. Mye er nok vannvekt, men kroppen og ikke minst humøret trives veldig godt med det. Siden det er fredag i dag så har jeg kost meg litt lengre med mat, men spiser tilsvarende senere frokost/brunsj i morgen. Det beste er egentlig at jeg har spist meg mett til alle måltider og ikke telt kalorier, men likevel gått ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Er ganske treig på å oppdatere her😂

Den siste måneden har bestått av sykdom, sykdom og atter sykdom. Har ikke fått trent annet enn noen få gåturer for enten har jeg vært dårlig eller så har jeg hatt klistremerkebarn. 

Har fått tatt opp igjen fastingen nå og ligger 200 gram unna målet før påske. Nå venter en sosial helg, så må sette meg et mål for hvor mye jeg skal spise innenfor spisevinduet mitt.

Gleder meg veldig til bar asfalt og varmegrader hele døgnet. Da er det så mye lettere å få inn både trening og hverdagsaktivitet. Har blitt dvaskere i kroppen pga null styrketrening, så håper jeg snart er tilbake i rutinene mine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er @Hvitløk :) Sykdom kan oppstå!

Et tips når du vet at det kommer sånne sosiale settinger er å "spise inn" overskuddet du eventuelt kommer til å ligge i uken før. Om du trener 100 - 200 kalorier mer og spiser 100 - 200 kalorier mindre i 5 dager før, samt faster til et par timer før eventuelt stor middag, og så spiser noe proteinrikt 1 - 2 timer før, så kan man spise seg god og mett og være med på det meste uten at det går ut over de langvarige resultatene!

Noe jeg plukket opp fra noen andre på internett for noen måneder siden, og syntes det hørtes lurt ut.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så utrolig tungt med sykdom :klem3: Håper det går bedre på den kanten nå! Og wow, så herlig å være så nært påskemålet!! Med en siste liten innspurt så klarer du nok helt sikkert det ♥️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen gikk ikke bra matmessig, men kjenner jeg stresser ikke med det. Kommer meg fort tilbake i rutine igjen, selv om vannvekten gjør nok at jeg ikke kommer under 72 kg innen fredag. 

Jeg fikk et tilbakefall av sykdommen jeg har slitt med i høst, og det var ikke helt med i regningen. Men jeg kjenner jeg skal komme meg over denne kneika også. Det hjelper å komme seg ut i sola, så nå skal jeg hoppe i tursko og gå en tur i det tempoet kroppen tillater i dag☀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg faktisk gått en tur på to kilometer (løypa var glatt og det blåste greit, så tok en avstikker litt før enn planlagt), gjort en økt med yoga etter tur og nå en halvtimes økt med growwithjo på YouTube. 

De sier trening er den beste medisin og jeg er ganske sikker på at deler av tilbakefallet skyldes at jeg ikke har trent på ukesvis. Det, og mangelen på å ta hensyn til meg og mine behov. Stress utløser mye i kroppen min og når jeg hverken får trent med høy puls, gjort yoga eller faktisk tillate meg å legge meg på sofaen med ei bok en gang i blant sier kroppen ganske hardt og brutalt ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som helt herlig aktivitet du har gjort i dag :heiajente: Det er veldig viktig med egenkjærlighet ja ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nådde ikke vektmålet mitt før påske, men satser på at jeg kommer i god flyt etter ferien. 

Nå er det late dager som nytes, jeg slapper av med akkurat den maten jeg vil og bruker hvert ledig minutt til å lese bok i solkroken. Virkelig balsam for sjelen. Har fått inn noe aktivitet også, endelig er det bart nok til å gå litt tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble aktivitet nesten hver dag i påskedagene. Fikk inn gåtur hver dag, noen riktignok ikke fullt så lange😂

Har faktisk vært i bevegelse hver dag i en uke nå. I går våknet jeg med hodepinen som forteller meg at jeg har slurvet med styrke på overkroppen, så da måtte jeg i gang med en runde med kettlebell. Det ble ikke den mest effektive, for trening med pulserende hodepine fra skuldrene til nesa er ikke så lett. Vet ikke hvorfor kroppen min er sånn, men musklene i skuldrene og ryggen blir harde som stein hvis jeg ikke trener dem jevnlig. Kettlebell og yoga etterpå, pluss en grei dose paracet og varmepute før leggetid gjorde at jeg våknet opp smertefri i dag🙌 

Fikk plutselig barnefri i ettermiddag og sa benyttet jeg anledningen til å spinne et par mil. Skrudde opp hastigheten og hadde en seig, men god økt. 

Har kjøpt meg en dagbokgreie som jeg skal bl.a loggføre og planlegge treningsøktene uke for uke. Må gjøre det sånn for ellers utsetter jeg det bare, og ender opp med en kropp og et hode som svikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flink du har vært i påsken! Aktivitet hver dag er jammen veldig bra 👏

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden søndag har jeg gjort en økt yoga, en aerobicøkt etter growwithjo på YouTube og i dag ble det seks km for å hente pakke på butikken.

Jeg merker aktivitet gjør mye for humøret om dagen og det er en stor motivator. Jeg føler meg freshere og etter å ha fokusert på overkropp, så synes jeg at jeg har en bedre holdning. Skal ut på en langtur enten på sykkel eller beina i helgen, og det gleder jeg meg skikkelig til. Første vårturen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...