Gå til innhold

Back on track


Hvitløk

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd mange forskjellige strategier de siste månedene, skal jeg nå prøve å skrive dagbok her. Kanskje å skrive for fremmede på et forum vil forplikte mer enn å inngå avtaler med meg selv? 

Så, etter en skilsmisse for noen år siden gikk jeg ned en del i vekt og var i den beste formen på årevis. Men så slo koronaen til og de gode rutinene mine forsvant med hjemmebarnehage og hjemmekontor, og stresskilo kom på. Deretter traff jeg kjærligheten og det ble kosekilo i tillegg. Nå veier jeg omtrent ti kilo mer enn for to år siden. Og de skal bort! 

Planen er å få inn minst to treningsøkter i uka og få kostholdet på plass. For meg er det viktig å ikke leve for strengt, det fører bare til at jeg sprekker og rykker tilbake til start. Utfordringen er å gjennomføre trening og sunt kosthold selv når jeg har pms, er syk eller har syke barn. Stresspising er min verste fiende. 

Here we go! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker på vekta per dags dato, for batteriet er gåent. Men for et par uker siden lå den på 75. Får legge inn en innsats frem til fredag og ta første offisielle veiing da. 

Ble en treningsøkt i dag. Det var den første på ganske lenge, så valgte en walking video av Grow with Jo på YouTube. Den varte 30 minutter og det var mer enn nok sånn formen min er nå🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen som ny dagbokskriver 🙂 For meg har det virkelig hjulpet å skrive om nedgangen her. Føler en forpliktelse på en måte 😉

Lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 29.11.2021 den 16.12):

Hei og velkommen som ny dagbokskriver 🙂 For meg har det virkelig hjulpet å skrive om nedgangen her. Føler en forpliktelse på en måte 😉

Lykke til 👍

Takk for det😊 Har fulgt en del av dere i skjul en stund og det er ganske inspirerende å lese om alle suksessene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet sterkt i går med gode måltider og mye hverdagsaktivitet. Men siden minstemann holdt meg våken halvannen time i natt så ble dagen i dag verre🙈 Det var planlagt en styrkeøkt i kveld, men endte opp med å spise popkorn og julekaker foran tven i stedet. Får mensen snart, så da blir viljestyrken deretter😂 

Jobber med å akseptere at spist er spist og at det er en ny, og forhåpentligvis mer opplagt, dag i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka fikk jeg inn en god økt på onsdag. Det er så godt å kjenne rushet etter en gjennomført økt! 

Første offisielle veiedag i dag:

3 desember: 74,0 kg

 

Skal på middag både i dag og i morgen, så spørs hvordan vekta påvirkes av det. Desember blir en måned der jeg skal kose meg når det er lagt opp til det og leve strengere i hverdagen. Så får de store forandringene komme etter jul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk @Nikea!

 

Helgen har bestått av julemat, vin, godteri og kebab. I tillegg til veldig mye stillesitting. Fikk tatt en kort treningsøkt nå på ettermiddagen, men kroppen merket helgen😅 Føltes ut som om formen var på bånn. 

Tenkte å få skrevet ned målene mine:

Delmål 1: 71,6 kg (ikke overvektig lenger) 

Delmål 2: 69,9 kg

Mål: 66 kg (vekta jeg var på før kiloene kom krypende) 

Håper jeg klarer å nå målvekta før sommeren. Dette krever hardt arbeid, for lysten på usunn mat er veldig stor om dagen. Barna skal få switch til jul og lurer på om jeg skal investere i ringfit. Har prøvd det et par ganger og det er ganske morsomt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn! :) Jeg synes dagboka her inne har fungert utrolig fint! for å holde seg «on track», slik tittelen din viser. Mye bra støtte her inne og jeg synes det er lettere å bygge gode rutiner gjennom å skrive om det her inne. :) 

Og bra jobba med å ha kommet i gang med treningen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk skrev (På 5.12.2021 den 20.36):

Takk @Nikea!

 

Helgen har bestått av julemat, vin, godteri og kebab. I tillegg til veldig mye stillesitting. Fikk tatt en kort treningsøkt nå på ettermiddagen, men kroppen merket helgen😅 Føltes ut som om formen var på bånn. 

Tenkte å få skrevet ned målene mine:

Delmål 1: 71,6 kg (ikke overvektig lenger) 

Delmål 2: 69,9 kg

Mål: 66 kg (vekta jeg var på før kiloene kom krypende) 

Håper jeg klarer å nå målvekta før sommeren. Dette krever hardt arbeid, for lysten på usunn mat er veldig stor om dagen. Barna skal få switch til jul og lurer på om jeg skal investere i ringfit. Har prøvd det et par ganger og det er ganske morsomt! 

Det tar litt tid å få på plass gode sunne vaner, og desember er definitivt ikke den letteste måneden å starte opp 😉 MEN, du kan starte med de små gode valgene. Som å begrense utskeielser til helga og starte med trening. Målet ditt er ikke uoverkommelig, men det krever selvsagt litt omlegging i hverdagen 😊

Bruk dagboka her inne så får du selv også en oversikt over hva som hjelper og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom endelig uka mi og det er som om hodet bare svitsjer over en bryter. Nå har jeg ikke lyst på noe søtt lengre etter 1,5 uke med skikkelige cravingser😅

Buksene mine driver og blir ødelagte en etter en og i dag måtte jeg ta på meg en av mine "tynnebukser" for alle som er passelige og hele var til vask. Med strikk for å utvide knappen gikk det fint. De vil nok passe når jeg blir tre-fire kilo lettere. 

Slutta tidlig på jobb i dag, så da fikk jeg tatt en styrkeøkt. Brukte en video fra bodyfit by Amy på YouTube. Kettlebells er så effektivt, men fy så tungt det var. På mitt sterkeste før brukte jeg 10 kg på mange av øvelsene, nå sliter jeg med 6 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag! 

  • 3. desember: 74,0 kg
  • 10. desember: 73,4 kg (-0,6)

Ganske greit fornøyd med denne uka. Mye vannvekt, men føler meg ganske vel😊 

🟡

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3. desember: 74,0 kg
  • 10. desember: 73,4 kg (-0,6)
  • 17. desember: 73,9 kg (+0,5)

Denne uka har jeg vært småsyk og strekt strikken litt for langt på jobb. Så ettermiddagene har gått med til å sove og kostholdet har vært deretter. Jeg er ikke helt i slaget ennå, men må prøve å få kostholdet på rett spor igjen. Det er nok mest vannvekt, men var nede på 73,0 på mandag. Litt surt å se så høyt tall i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig å vippe litt frem og tilbake, men det ordner seg nok når formen blir helt bra. :) Etter å ha lest litt rundt her inne så virker det som om alle har hatt litt ekstra utfordringer de siste ukene, så vi er i godt selskap i alle fall. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Kjedelig når vekta går opp igjen, men det er ikke mye. Så dette snur veldig fort. Snakker av erfaring 😉

Bare fortsatt som du gjør, så får du nok snart den fremgangen du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen klarte jeg å få inn en joggetur (70% gåtur😂) og litt styrke etterpå. 

Kroppen er tydeligvis sliten, for har levd på sjokolade de siste dagene. Vet jo at det er der den store utfordringen ligger, jeg tyr til usunt kosthold for å få rask energi. Akkurat nå i jula skal jeg kose meg og så får den store sukkerstoppen komme på nyåret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har egentlig ikke lyst til å skrive her nå. Men velger å gjøre det for både å få luftet tanker og for at kanskje det å skrive det gjør at jeg skjerper meg. Gikk på vekta i dag etter en juleferie med altfor mye fet mat, godteri, brus og alkohol. Opp fire (!!) kilo. Jeg prøver å unnskylde meg med at det er vannvekt eller mensen som snart kommer. Men det skjuler ikke det faktum at jeg har fråtset i mat de siste ukene. Bare i dag, selv etter smellen på vekta, har jeg spist sjokoladekake, en halv plate melkesjokolade, en halv pose potetgull og seks biter med sjokoladetrøfler. Jeg skammer meg.

Dette er et veldig kjent mønster. I dag har jeg spist såpass mye fordi det har vært planleggingsdag og jeg har vært alene med to unger som er lei av fri. Derfor trengte jeg energi for å holde tempo oppe. Det er noe som trigges i meg som gjør at jeg ikke klarer å stoppe spisingen. Men noen dager i jula har jeg hatt barnefri og har ligget på sofaen og lest bok, men selv da så spises det konstant. 

Fader altså, jeg har en bukse som passer nå og den er nesten for liten. Jeg kastet alle "tjukkebuksene" mine sist jeg gikk ned i vekt for sverget på at jeg aldri skulle opp igjen. Og nå er jeg snart der jeg var rett etter siste graviditet. Så meg i speilet i stad og ser at jeg har lagt på meg. Jeg er skikkelig skamfull over mangel på viljestyrke, men samtidig rådvill over hvordan jeg skal ta tak i ting nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så igjen i denne:  

Hvitløk skrev (4 minutter siden):

planleggingsdag og jeg har vært alene med to unger som er lei av fri

Sitter og forbereder meg til første arbeidsdag i morgen og jeg har en halv sjokoladeplate som liggere og roper på meg. Spiste den andre halvdelen i går og ble direkte kvalm, men den er så sykt fristende! Legg listen lavt denne uken: ingen snop, kake eller noe annet "ekstra" før til helgen. Planlegg middagene før du står i butikken. Pass på å ha minst ett sunt alternativ i huset du kan spise til kvelds (for meg er det yoghurt naturell med oppkuttet kiwi, blåbær og noen cashewnøtter uten salt). Gå én tur, den trenger ikke vare mer enn 30 minutter. Du klarer dette 💪💪💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner meg så igjen i denne:  

Sitter og forbereder meg til første arbeidsdag i morgen og jeg har en halv sjokoladeplate som liggere og roper på meg. Spiste den andre halvdelen i går og ble direkte kvalm, men den er så sykt fristende! Legg listen lavt denne uken: ingen snop, kake eller noe annet "ekstra" før til helgen. Planlegg middagene før du står i butikken. Pass på å ha minst ett sunt alternativ i huset du kan spise til kvelds (for meg er det yoghurt naturell med oppkuttet kiwi, blåbær og noen cashewnøtter uten salt). Gå én tur, den trenger ikke vare mer enn 30 minutter. Du klarer dette 💪💪💪

Takk for motivasjon❤️ Jeg skal klare å komme meg til helgen uten noen utskeielser. Har jo mye sunn mat i hus, men har i det siste valgt den bort. Tar en dag om gangen og må være flink å planlegge maten. Lurer også på om jeg skal kaste det gjenværende godteriet etter jul, bare for å ikke la meg friste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk skrev (1 time siden):

Dette er et veldig kjent mønster. I dag har jeg spist såpass mye fordi det har vært planleggingsdag og jeg har vært alene med to unger som er lei av fri. Derfor trengte jeg energi for å holde tempo oppe. Det er noe som trigges i meg som gjør at jeg ikke klarer å stoppe spisingen. 

Må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i dette og du er virkelig ikke alene om å ha det slik. ❤️ 

Jeg kan også få "anfall", særlig i perioder der jeg enten er veldig stresset og sliter med å roe meg, eller perioder der jeg har for lite å gjøre på, som for eksempel i romjula. Det har hjulpet meg veldig å finne gode rutiner i hverdager, og jeg har hatt langt færre slike episoder nå i det siste. 

Jeg har forresten kastet godteri og snacks før 🤫 Fra et miljøperspektiv er det jo ikke helt bra og jeg prøver å enten gjemme vekk der som tåler å ligge borte eller gi det videre, men noen typer snacks er rett og slett for triggende for meg og ikke alt har god nok holdbarhet til at det kan legges vekk heller. 😅 I år har vi vært bortreist hele jula, så fordelen er at jeg kom hjem til helt tomme skuffer og skap. Det var deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...