Gå til innhold

Søster som ikke har forlatt leiligheten på flere år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så vondt og vanskelig dette er, og så snill og omsorgsfull du er som ønsker å hjelpe søstra di. Det er jo ikke uvanlig at folk med Asperger også får depresjon og angst. 

Jeg har to voksne stedøtre med AS. Den eldste er 'sint og krass', vil aldri bo i hjembyen igjen (ingen mobbehistorie), og klarer aldri å legge bak seg eller endre oppfatning av personer/episoder selv for ting som nå skjedde for 15 år siden. Hun er intelligent og er pr nå i jobb, men det er en lavtlønnet jobb som ikke matcher den høye utdannelsen hun har. Sosialt liv stort sett via nett, litt telefonisk kontakt med foreldre, bestemor og et av søsknene, men kun hvis de ringer henne. Ringer aldri opp igjen ved tapt anrop fra en av dem. 

Yngste stedatter er blid og (altfor) medgjørlig overfor hvem som helst. Har et sterkt ønske om å ha venner og være sosial. Men strever med å skape vennskap, ta initiativ til aktiviteter og må ha myyyeeee hjelp rundt alt praktisk hvis hun feks skal invitere to på pizza og film. Hvis hun må organisere mye, bruker hun opp all energien hun trenger til det sosiale. 

Begge er svært oppslukt av Japan. Eldste har tatt språkkurs i japansk. 

Jeg opplever begge som lite kognitivt modne for alderen; de ser lite konsekvenser av egne handlinger, er dårlige på å dra erfaringer av lignende situasjoner, og takler svært lite av avvik fra en helt ordinær dag. Rammene og rutinene de trenger for å fungere, ligger liksom mest i omgivelsene de har rundt seg, ikke forankret i dem selv. 

Yngste har hatt støttekontakt et års tid, vi fant ei som var bare tre år eldre. Det var en fin opplevelse for henne, de koste seg på shopping, kafe og kino. Vi fokuserte på at det var for å ha en øvingsarena for det sosiale, slik at det kunne bli lettere å skape egne vennskap selv senere. Jeg tror ikke eldste hadde tatt godt imot et forslag om støttekontakt.

Det er bekymringsverdig at din søster ikke en gang forlater huset for lege, tannlege eller frisør. 

Jeg lurer på om hun tenker over at du ikke alltid vil kunne stille opp å være hennes livstråd ut i verden. 

Er det uaktuelt med tilrettelagt arbeidsplass noen timer pr uke? NAV har et prosjekt rettet mot unge med feks AS, der de jobber nettbasert, det er innenfor spillutvikling. Kanskje det hadde vært noe for henne? 

Anonymkode: bc40c...4f4

Takk for et godt og utfyllende svar! :)

Har du en link til dette prosjektet? Og får de lønn eller er det sånn de gjør i bytte mot trygd liksom? Jeg vil gjerne se nærmere på dette. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om hun mestrer å ta vare på leiligheten, betale regninger, huske medisiner og spise er det vel lite kommunen kan gjøre om hun ikke vil det selv. Å gå på kafe kan ingen tvinges til:-) 

Alarmerende at hun ikke engang oppsøker lege da. Har hun vært fysisk frisk alle disse årene?

Anonymkode: 9ab18...d73

Hun er fysisk frisk ja. Psykisk er det verre, men ikke noe som har trengt tilsyn av lege.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men har hun vaksinert seg mot corona? Da må man vel ut av døren. 
 

Er hun redd for å bli syk? Kan det ha noe med det å gjøre at hun ikke vil ut?

Anonymkode: 9650d...4da

Hun er ikke vaksinert, og hun er heller ikke redd for å bli syk ifølge henne selv.

Anonymkode: 2f10c...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...