Gå til innhold

Søster som ikke har forlatt leiligheten på flere år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne psykologsamtaler per telefon være noe hun kunne tenke seg å teste? Da slipper hun å gå ut, ingen kommer hjem til henne, og hun kan velge å legge på når som helst hvis hun opplever det som ubehagelig. De fleste privatpraktiserende psykologer tilbyr telefontimer, så hun kan velge nesten hvem som helst og hvor som helst i landet, og hun kan bytte så mange ganger hun vil helt til hun finner en hun har kjemi med. 

Anonymkode: 24555...fba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis hun ikke vil, så vil hun ikke - om hun er lykkelig eller ikke, så kan du ikke tvinge henne likevel. Hvem er det som kommer og leverer mat til henne da? 

Anonymkode: ce054...71a

Hun bestiller fra Oda og meny.

Anonymkode: 2f10c...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kunne psykologsamtaler per telefon være noe hun kunne tenke seg å teste? Da slipper hun å gå ut, ingen kommer hjem til henne, og hun kan velge å legge på når som helst hvis hun opplever det som ubehagelig. De fleste privatpraktiserende psykologer tilbyr telefontimer, så hun kan velge nesten hvem som helst og hvor som helst i landet, og hun kan bytte så mange ganger hun vil helt til hun finner en hun har kjemi med. 

Anonymkode: 24555...fba

Hun ønsker ikke å ha mer med psykiatrien å gjøre. Jeg vet ikke om det hadde hjulpet henne å gå til psykolog/ringe til en heller siden hun har gått til flere tidligere uten bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre alternativer? Presten, andre terapeuter? Det kan jo være en mulighet at hun går til noen for å snakk om barndom, mobbing etc, men ikke for behandling om å bli bedre. Kun samtalepartner? 

Det som er litt skummelt nå er at hun kanskje oppsøker "ekkokammer" på internett, der hun får støtte i sine syn og ikke hjelp til å bli bedre...  

Anonymkode: 1b11f...16f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig trist, og jeg synes det er flott du bryr deg nok til å fortsatt prøve TS.

Om du skulle forsvinne ut av livet hennes, så er hun en sånn som kan bli liggende død i leiligheten i månedsvis, kanskje år, før noen finner ut av det.

Tenker på artikkelen om en i Oslo som hadde ligget død i flere år, og da ble det klaget over alt fra at stat og kommune hadde sviktet, at vi er så kalde i Norge, det kunne bare skjedd her osv.

Det er en vanskelig situasjon, men det bunner jo i at hun ikke har det bra. Og nei, det er ikke sunt å isolere seg så mye over tid. Det kan føre til alvorlige isolasjonsskader, som da gjør henne enda dårligere enn hun allerede er.

Anonymkode: fd1c1...a32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsalv skrev (På 11/26/2021 den 21.36):

Jeg tenker at du bør skille hva som normalt for deg og hva som er normalt for henne i større grad 😊❤ Så lenge hun selv er fornøyd ,økonomien går rundt og den fysiske helsen hennes er grei,så har du til nå gjort mye riktig . Har selv en bror som aldri blir innenfor A4. ( schizofren og får endel oppmerksomhet in public,- men verdens snilleste menneske )  Så du må godta søskenforholdet gjensidig, for hva det er i realiteten,ikke hva du ønsker for henne . For det blir det aldri. Hvilket er greit ❤ Mye kjærlighet og visdom om du aksepterer 😊 Ikke alle er støpt i forma som er enklest 🌷 Ikke alt må fikses 😉Noe(n) bare ER ! Hvilket I seg selv er frigjørende og noen og enhver kan lære litt av . Så ikke vær redd . Aksepter. 

Men nå står det at søsteren sliter med depresjon,  så hun er vel ikke helt fornøyd? 

Tror ikke det er bra for noen å bo i isolasjon så lenge. 

Kjenner selv flere med Asperger, men ingen av dem ønsker å være i fullstendig isolasjon som denne damen. De vil gjerne ha kontroll på det som skjer og hvem de skal møte, men setter pris på kontakt andre også.  

Synes det virker som at hun har sosial angst i tillegg til Asberger, og synes fryktelig synd på henne. 

Har hun en altoppslukende interesse TS? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med andre alternativer? Presten, andre terapeuter? Det kan jo være en mulighet at hun går til noen for å snakk om barndom, mobbing etc, men ikke for behandling om å bli bedre. Kun samtalepartner? 

Det som er litt skummelt nå er at hun kanskje oppsøker "ekkokammer" på internett, der hun får støtte i sine syn og ikke hjelp til å bli bedre...  

Anonymkode: 1b11f...16f

Det er litt skummelt å tenke over må jeg innrømme. Jeg leste en artikkel idag om det skjulte samfunnet på instagram (instapriv tror jeg de kaller det), og jeg vet min søster er en del av dette nettverket. Hun var det tidligere også da det eksisterte noe lignende på blogg.no. 

Det er utrolig trist, og jeg synes det er flott du bryr deg nok til å fortsatt prøve TS.

Om du skulle forsvinne ut av livet hennes, så er hun en sånn som kan bli liggende død i leiligheten i månedsvis, kanskje år, før noen finner ut av det.

Tenker på artikkelen om en i Oslo som hadde ligget død i flere år, og da ble det klaget over alt fra at stat og kommune hadde sviktet, at vi er så kalde i Norge, det kunne bare skjedd her osv.

Det er en vanskelig situasjon, men det bunner jo i at hun ikke har det bra. Og nei, det er ikke sunt å isolere seg så mye over tid. Det kan føre til alvorlige isolasjonsskader, som da gjør henne enda dårligere enn hun allerede er.

Anonymkode: fd1c1...a32

Takk❤️ 

Jeg og hun diskuterte den artikkelen faktisk,hvor jeg snakket om at det var så fælt at mennesker kan bli så ensomme t de ligger døde i årevis. Søsteren min sa at hun hadde foretrukket å dø på den måten, fordi hun føler ikke at hun hører til i denne verdenen.

tirben skrev (3 timer siden):

Men nå står det at søsteren sliter med depresjon,  så hun er vel ikke helt fornøyd? 

Tror ikke det er bra for noen å bo i isolasjon så lenge. 

Kjenner selv flere med Asperger, men ingen av dem ønsker å være i fullstendig isolasjon som denne damen. De vil gjerne ha kontroll på det som skjer og hvem de skal møte, men setter pris på kontakt andre også.  

Synes det virker som at hun har sosial angst i tillegg til Asberger, og synes fryktelig synd på henne. 

Har hun en altoppslukende interesse TS? 

Hun sliter med depresjon ja, og selvskading i perioder ( ikke så alvorlig at det må sys ). Drikker ofte mye i perioder fordi hun da glemmer problemene sine for en stund, men da jeg luftet det for min egen lege og mental helses hjelpechat så mente de at det ikke var bekymringsverdig så lenge det ikke skjedde ukentlig. Hun kan drikke flere ganger i uka noen uker til ett par måneder i strekk forså å ha lengre opphold på opptil 3-4 måneder.

Hun har mye angst ja, og etter at hun ble ufør så ble det enda verre. Jeg tror hun føler seg enda mer stigmatisert pga det (og det er jo ikke rart når man ser hvilke holdninger som finnes til uføre blant enkelte).

Hun har noen interesser hun bruker enormt mye tid på , f.eks gaming, tegning, japansk kultur og språk. Dette lever hun for og fyller dagene med. Hun virker stort sett fornøyd, men jeg vet at hun ofte er nedstemt og snakker om at det vil bli befriende å dø. Det ble litt forsterket etter at faren vår døde og hun så liket av han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2021 den 14.08):

Kanskje hun trives?

Anonymkode: a0966...020

Hun sliter vel såpass med psyken at det er tvilsomt hun trives. Er vel tvangstankene som gjør at hun ikke forlater hjemmet.

Anonymkode: 82e41...5c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så høres det ut som hun lever et helt ok liv ut ifra hennes forutsetninger. Det er heller ikke slik at personer i hennes situasjon blir prioritert i psykisk helse. Det er mange i kø, og det gjøres prioriteringer ut ifra hvilken livssituasjon man befinner seg i. Når hun verken er motivert for behandling eller finner en behandler hun stoler på, så vil hun automatisk bli vurdert som ikke mottakelig for behandling og tilbudet vil avsluttes. Det er ikke "bare å få seg en psykolog". Det krever mye av pasienten, og man skal være helt på enden av stupet før tvang er aktuelt. Privatpraktiserende som har refusjonsavtale har kø som alle andre, og privatpraktiserende uten avtale er jo svindyre. Det kan hun jo ikke gjøre som ufør på fast basis. 

Det høres ut som at hun trives med sine interesser og har sine personer hun snakker med på nett som antakelig passer intimsonen hennes bra. Akkurat nå er nok dette mer enn nok for henne, så kan det jo hende at hun blir mer mottakelig for endring senere. Men dette er hennes liv, og det er ikke din jobb å fikse det etter dine standarder. Jeg skjønner at du bryr deg og at det kommer av omsorg, men dere er helt forskjellig personer med et ulikt utgangspunkt. 

Anonymkode: 56dd7...3b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sliter vel såpass med psyken at det er tvilsomt hun trives. Er vel tvangstankene som gjør at hun ikke forlater hjemmet.

Anonymkode: 82e41...5c1

Tenker jeg og. En person som har en del angst og tvangstanker, kan ha tvangstanke om å ikke forlate hjemmet også. Hjemme har hun kontroll. Det utenfor blir for skummelt. Jeg synes årsaken bør utredes i hvert fall. 

Anonymkode: b03c9...1b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker jeg og. En person som har en del angst og tvangstanker, kan ha tvangstanke om å ikke forlate hjemmet også. Hjemme har hun kontroll. Det utenfor blir for skummelt. Jeg synes årsaken bør utredes i hvert fall. 

Anonymkode: b03c9...1b6

Hun er jo utredet. 

Anonymkode: 56dd7...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt og vanskelig dette er, og så snill og omsorgsfull du er som ønsker å hjelpe søstra di. Det er jo ikke uvanlig at folk med Asperger også får depresjon og angst. 

Jeg har to voksne stedøtre med AS. Den eldste er 'sint og krass', vil aldri bo i hjembyen igjen (ingen mobbehistorie), og klarer aldri å legge bak seg eller endre oppfatning av personer/episoder selv for ting som nå skjedde for 15 år siden. Hun er intelligent og er pr nå i jobb, men det er en lavtlønnet jobb som ikke matcher den høye utdannelsen hun har. Sosialt liv stort sett via nett, litt telefonisk kontakt med foreldre, bestemor og et av søsknene, men kun hvis de ringer henne. Ringer aldri opp igjen ved tapt anrop fra en av dem. 

Yngste stedatter er blid og (altfor) medgjørlig overfor hvem som helst. Har et sterkt ønske om å ha venner og være sosial. Men strever med å skape vennskap, ta initiativ til aktiviteter og må ha myyyeeee hjelp rundt alt praktisk hvis hun feks skal invitere to på pizza og film. Hvis hun må organisere mye, bruker hun opp all energien hun trenger til det sosiale. 

Begge er svært oppslukt av Japan. Eldste har tatt språkkurs i japansk. 

Jeg opplever begge som lite kognitivt modne for alderen; de ser lite konsekvenser av egne handlinger, er dårlige på å dra erfaringer av lignende situasjoner, og takler svært lite av avvik fra en helt ordinær dag. Rammene og rutinene de trenger for å fungere, ligger liksom mest i omgivelsene de har rundt seg, ikke forankret i dem selv. 

Yngste har hatt støttekontakt et års tid, vi fant ei som var bare tre år eldre. Det var en fin opplevelse for henne, de koste seg på shopping, kafe og kino. Vi fokuserte på at det var for å ha en øvingsarena for det sosiale, slik at det kunne bli lettere å skape egne vennskap selv senere. Jeg tror ikke eldste hadde tatt godt imot et forslag om støttekontakt.

Det er bekymringsverdig at din søster ikke en gang forlater huset for lege, tannlege eller frisør. 

Jeg lurer på om hun tenker over at du ikke alltid vil kunne stille opp å være hennes livstråd ut i verden. 

Er det uaktuelt med tilrettelagt arbeidsplass noen timer pr uke? NAV har et prosjekt rettet mot unge med feks AS, der de jobber nettbasert, det er innenfor spillutvikling. Kanskje det hadde vært noe for henne? 

Anonymkode: bc40c...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun mestrer å ta vare på leiligheten, betale regninger, huske medisiner og spise er det vel lite kommunen kan gjøre om hun ikke vil det selv. Å gå på kafe kan ingen tvinges til:-) 

Alarmerende at hun ikke engang oppsøker lege da. Har hun vært fysisk frisk alle disse årene?

Anonymkode: 9ab18...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sportsidiot skrev (På 26.11.2021 den 14.09):

Hun er voksen og bestemmer dette selv. Du kan jo invitere henne om du har noen jentekvelder eller med ut og spise? Bare det å komme seg ut innimellom kan jo gi henne mersmak..:) 

Helt klart at hun trives i livet sitt. Er nok derfor hun er syk og ufør, fordi det er så kjekt å være syk på permanent basis.

Man trives også selvsagt når man blir tvangsinnlagt og ikke minst har brutal depresjon, slik TS sier at hun har. Og lever under fengsels-lignende forhold. Faktisk enda et hakk verre. Ikke engang fengsel har det isolert slik. 

Det er klart hun trives! 😆 Det er jo bokstavelig talt det man drømte om da man var liten! Å bo helt isolert hjemme og fullstendig syk - under fengsels-lignende isolasjon som til og med slår fengselet med et hakk eller to.  Rene drømmen ! :ironi:

Anonymkode: ccdc8...4f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Helt klart at hun trives i livet sitt. Er nok derfor hun er syk og ufør, fordi det er så kjekt å være syk på permanent basis.

Man trives også selvsagt når man blir tvangsinnlagt og ikke minst har brutal depresjon, slik TS sier at hun har. Og lever under fengsels-lignende forhold. Faktisk enda et hakk verre. Ikke engang fengsel har det isolert slik. 

Det er klart hun trives! 😆 Det er jo bokstavelig talt det man drømte om da man var liten! Å bo helt isolert hjemme og fullstendig syk - under fengsels-lignende isolasjon som til og med slår fengselet med et hakk eller to.  Rene drømmen ! :ironi:

Tror du siterte feil innlegg. Jeg skrev ikke at hun trives. Jeg skrev at hun er voksen og bestemmer dette selv

Endret av sportsidiot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tror du siterer feil innlegg her? 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sportsidiot skrev (6 minutter siden):

Tror du siterte feil innlegg. Jeg skrev ikke at hun trives. Jeg skrev at hun er voksen og bestemmer dette selv

Det er ikke noe som heter "hun bestemmer selv" når man er alvorlig psykisk syk. Det er bare en unnskyldning visse personer og kanskje til og med det offentlige like å fraskrive seg ansvar, fordi de ikke har "budsjett" til å behandle disse menneskene. 

Vi har vel sett i nyhetsbildet i det siste, når det gjelder "de er friske og voksne og bestemmer selv". Dette er kun et eksempel bare for å illustrere hvordan det offentlige tar feil når det gjelder hvem som er voksen og kan bestemme selv. Er IKKE ment å hinte til at søstra skal bli voldelig. 

Kan også sammenligne med denne fyren her, som endte opp slik til slutt. Han var også sta, og mente at han må greie seg selv tross alt - han ER jo voksen må vite! 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/grue-kommune-har-i-flere-ar-fatt-kritikk-for-uverdig-behandling-av-eldre-1.15673431

Har man tunge psykiske problemer, så er man ikke "voksen" en plass. Det er bare latterlig ansvarsbeskrivelse. Man trenger omfattende hjelp, men man får IKKE hjelpen man burde fått. Det er det som er realiteten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke noe som heter "hun bestemmer selv" når man er alvorlig psykisk syk. Det er bare en unnskyldning visse personer og kanskje til og med det offentlige like å fraskrive seg ansvar, fordi de ikke har "budsjett" til å behandle disse menneskene. 

Vi har vel sett i nyhetsbildet i det siste, når det gjelder "de er friske og voksne og bestemmer selv". Dette er kun et eksempel bare for å illustrere hvordan det offentlige tar feil når det gjelder hvem som er voksen og kan bestemme selv. Er IKKE ment å hinte til at søstra skal bli voldelig. 

Kan også sammenligne med denne fyren her, som endte opp slik til slutt. Han var også sta, og mente at han må greie seg selv tross alt - han ER jo voksen må vite! 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/grue-kommune-har-i-flere-ar-fatt-kritikk-for-uverdig-behandling-av-eldre-1.15673431

Har man tunge psykiske problemer, så er man ikke "voksen" en plass. Det er bare latterlig ansvarsbeskrivelse. Man trenger omfattende hjelp, men man får IKKE hjelpen man burde fått. Det er det som er realiteten. 

Synes kanskje du la litt vel mye i det jeg skrev

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Søstra kan jo ikke tvangsinnlegges mot sin vilje, jeg snakker av erfaring med et alvorlig psykisk sykt familiemedlem.

Hva foreslår du at TS skal gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men har hun vaksinert seg mot corona? Da må man vel ut av døren. 

Er hun redd for å bli syk? Kan det ha noe med det å gjøre at hun ikke vil ut?

Anonymkode: 9650d...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...