Gå til innhold

Fryder du deg over andres elendighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg gjør ikke det. Men det betyr ikke at jeg alltid tenker at det er ufortjent at noen møter motgang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte mennesker har oppført seg så ille at jeg faktisk ville frydet meg om de fikk litt motgang i livet, ja. Dette er mennesker som går inn for å være ondskapsfulle, og som jakter i flokk. 

Anonymkode: 24db2...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må innrømme at det er litt deilig å se "sine fiender " feile?

Anonymkode: 22cce...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har empati. 

Fikk melding forrrige uke - hadde vært brann hos noen som skaper dårlig klima på en arbeidsplass. Personen mistet alt i brannen, og den som sendte meg melding kalte dette karma. Mine to reaksjoner var - hvor bitter er du som sender meg den meldingen, og jeg ble faktisk skuffet over den som sendte meg meldingen. "Karma" kom vist før empati. 

Anonymkode: 2aca8...6df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere må innrømme at det er litt deilig å se "sine fiender " feile?

Anonymkode: 22cce...1f5

Har ikke fiender, verken med eller uten hermetegn.

Anonymkode: 9960a...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dere må innrømme at det er litt deilig å se "sine fiender " feile?

Anonymkode: 22cce...1f5

Har jeg ikke opplevd. Mine fiender har langt mer behagelige og suksessfulle liv en meg, mennesket de ødela fra barnsben av.

Anonymkode: 400ec...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enkelte mennesker har oppført seg så ille at jeg faktisk ville frydet meg om de fikk litt motgang i livet, ja. Dette er mennesker som går inn for å være ondskapsfulle, og som jakter i flokk. 

Anonymkode: 24db2...5ed

Jeg forstår deg, men mener eller tror at du er bitter, og bitterhet går kun ut over en selv. 

Det tok meg ca. 20 år å klare å tilgi en barndomsvenninne  på ordentlig. Jeg lot som ingenting, ville ikke vise meg svakere enn henne. Vi er ikke nære venninner etter det som hendte. 

En eks er psykopat, en av de mange jeg har hatt siden jeg er seriemonogamist, men jeg ønsker hen ikke noe vondt. Hen er et null og betyr ingenting for meg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Men det kan få meg til å bli takknemlig selv for det jeg har, når jeg møter noen som ikke har det.

Anonymkode: dfa82...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere må innrømme at det er litt deilig å se "sine fiender " feile?

Anonymkode: 22cce...1f5

For min del synes jeg ikke det i utgangspunktet. Vil ikke at noen skal ha det vondt, men noen ganger tenker jeg likevel at litt motgang kan være bra for enkelte, slik at de kan lære av det og kanskje ikke lenger gjøre andre vondt slik de pleide før... 

Anonymkode: dfa82...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg veldig mye over denne følelsen: jeg fryder meg ikke over andres elendighet, MEN jeg føler meg mye bedre med meg selv og sammenligner det med negative ting i mitt eget liv. 

Anonymkode: e9f81...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du en person som fryder deg over andres elendighet? Eller blir du trist? 

Anonymkode: d8cff...01c

Kommer an på hvem det er, og hva slags ting det er. Er personen en kukk, koser jeg meg. Er det noen som f.eks er uheldige, føler jeg med dem. 

Anonymkode: a2ae9...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke i virkeligheten. Jeg holder ofte med skurken på film og serier. Men det er fordi det ikke er virkelig. 

Anonymkode: ac617...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Absolutt ikke. Men det kan få meg til å bli takknemlig selv for det jeg har, når jeg møter noen som ikke har det.

Anonymkode: dfa82...b97

Slik har jeg det også. Jeg er evig takknemlig hver eneste dag for at jeg glir så smertefritt og greit gjennom hverdagene i forhold til andre.

Jeg priser meg lykkelig flere ganger om dagen fordi jeg har det så enkelt og greit i livet.

Anonymkode: a9285...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Absolutt ikke. Men det kan få meg til å bli takknemlig selv for det jeg har, når jeg møter noen som ikke har det.

Anonymkode: dfa82...b97

Nettopp. Jeg kan selv kjenne på en lettelse over at det ikke jeg som befinner meg i en kjip situasjon denne gangen. Betyr ikke at man ikke har empati for vedkommende. Om man selv er i en kjip situasjon kan det være en trøst å se at andre også sliter med sitt. Jeg tror ikke man er ond selv om man kjenner på disse følelsene. Del glede er dobbelt glede, delt sorg er halv sorg. Man kan vel på en måte si at når man finner trøst i at andre også har det kjipt så har men på sett og vis delt en sorg. Ingen liker å føle seg alene i verden.

Anonymkode: 146c9...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det hender jeg er ganske likegyldig, virker litt tilfeldig hvordan medfølelse slår inn. 

Hvis jeg leser om at mange har dødd i en ulykke langt borte/upersonlig beskrevet tror jeg at jeg kan føle et blaff av lettelse, som at det er deilig at det er færre mennesker i verden. Tror jeg, det er svakt og raskt forbigående. 

Anonymkode: 998d1...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Generelt har jeg for mye medfølelse, og tar andres ulykke for mye inn på meg. 

Om noen oppfører seg ekkelt og får konsekvenser av det føler jeg at det er fortjent, men det gleder meg ikke. Oppførsel har jo gått utover noen og noe før de selv fikk konsekvenser, så det er uansett bare dumt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...