Gå til innhold

Hvordan gjøre det med middag når man er to venninner som bor sammen?


Friendss

Anbefalte innlegg

Bor med ei venninne og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. Hun liker ikke å lage middag, så hun lager derfor ikke middag. Jeg liker å lage mat, og vi lager noen ganger middag sammen. Men vi kan ikke gjøre det hver gang. Jeg ønsker gjerne å lage litt ekstra mat så jeg har rester til dagene etterpå så jeg slipper å lage hver dag, men når hun aldri lager middag uten meg føler jeg meg dårlig som bare lager mat å legger det til siden når hun sitter sammen med meg.  

Hun syns det er dyrt og liker ikke oppvask. Når vi lager middag sammen vasker jeg som regel, og betaler en del mer for maten. Det irriterer meg litt. 

Det har resultert i at jeg sjeldnere lager mat, og lager det når hun ikke er hjemme. 

Skulle ønske hun også laget middag oftere for seg selv. 

Hva tenker dere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du handler inn/lager maten (dersom du alt har handlet inn nok til to) sier du: «Jeg skal lage gryterett. Skal vi spleise, eller vil du lage deg noe eget senere?»

Svarer hun ja til å spleise så sender du et krav på Vipps (som jeg forutsetter at hun betaler, hvis ikke dropper du første punkt i all fremtid) Sier hun nei så lager du så mye mat du vil til deg selv og legger restene til side med god samvittighet. Spiser hun av dine rester sender du henne et Vipps-krav, med tekst av typen: «Middagen, i og med at du tydeligvis ombestemte deg og ville ha likevel». Betaler hun ikke så kjefter du henne ut. 
 

Du kan dessverre ikke tvinge henne til å lage middag dersom hun ikke vil. 

Anonymkode: e4b38...371

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en prat med henne, jeg. Sagt at du gjerne lager mat til henne, men at dere da må spleise på den. Synes kanskje løpende vippskrav høres litt slitsomt ut, hva med å lage en ukesmeny hvor dere bestemmer hvilke dager du skal lage nok mat til henne, og så finner du en sum hun kan Vippse, evt hun får en handlelapp med ting hun kam sørge for å siffer? 

Anonymkode: 60a81...d40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hallo? Du slutter å lage middag til henne og lager kun til deg selv med mindre dere har avtalt å lage middag sammen. 

Hvis hun syns det er for dyrt å spise middag, så får hun spise brødskiver da.

Anonymkode: 315a3...64b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde med ei venninne da jeg studerte. Vi fikset oss selv, uten å gjøre noen stor sak ut av det. Lagde oss hver vår middag. Innimellom ble vi enige om å lage en pizza om vi var hjemme en fredag, da spleiset og samarbeidet vi. Om jeg hadde stått alene med innkjøp, matlaging og vask hadde det nok blitt veldig sjeldent at jeg fikset til begge. 

Anonymkode: 2ad0b...73f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friendss skrev (12 timer siden):

Bor med ei venninne og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. Hun liker ikke å lage middag, så hun lager derfor ikke middag. Jeg liker å lage mat, og vi lager noen ganger middag sammen. Men vi kan ikke gjøre det hver gang. Jeg ønsker gjerne å lage litt ekstra mat så jeg har rester til dagene etterpå så jeg slipper å lage hver dag, men når hun aldri lager middag uten meg føler jeg meg dårlig som bare lager mat å legger det til siden når hun sitter sammen med meg.  

Hun syns det er dyrt og liker ikke oppvask. Når vi lager middag sammen vasker jeg som regel, og betaler en del mer for maten. Det irriterer meg litt. 

Det har resultert i at jeg sjeldnere lager mat, og lager det når hun ikke er hjemme. 

Skulle ønske hun også laget middag oftere for seg selv. 

Hva tenker dere? 

 

Hmm ha en regel om at dere har en koselig middag sammen lørdag og søn? Spleis. Om du skal lage ellers må dere spleise da og.

Anonymkode: 4d4e7...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke prate om dette og finne ut hva som passer best, si at du er i "sparemodus". Da hvis hun ikke ønsker å være med å lage noe felles og betale for seg så lager du til deg og spiser med god samvittighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere deler leilighet, dere er ikke samboere med felles økonomi. Synes det er merkelig at dette er en problemstilling. Da jeg bodde i kollektiv hadde vi hver vår mat i hver vår hylle. Å leke familie når man bor med venner er pussig.

Anonymkode: 63bc4...722

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør slutte med å se på dere som et fellesskap som skal dele, for dere er åpenbart for forskjellige til at det vil fungere. Å foreslå felleshandling, ukesmenyer, regler for ditt og regler for datt er litt i overkant, synes jeg.
Om dama er så lite glad i middag at hun verken gidder lage den selv eller betale for den, er jo den saken grei. Du lager og betaler din egen mat, eter den med god samvittighet og dropper å irritere deg over at hun ikke prioriterer middag i hverdagen. Hennes business. Hvem av dere er det som foreslår å lage middag sammen?

Anonymkode: abcc5...674

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hmm ha en regel om at dere har en koselig middag sammen lørdag og søn? Spleis. Om du skal lage ellers må dere spleise da og.

Anonymkode: 4d4e7...1fc

Da tror jeg "samboeren" raskt er den som er på KG og skriver et innlegg om hvor slitsomt det er. 

Etter å ha lest HI igjen kan jeg faktisk tenke meg at hun er vel så irritert som TS. Ikke liker hun lage mat, ikke gidder hun bruke penger på det, ikke liker hun vaske opp. Og likevel blir hun stadig servert mat hun ikke har bedt om, og føler seg til og med presset til å betale litt for det, og vaske opp innimellom.  

Anonymkode: 2ad0b...73f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde med venninna mi lagde vi hver våre måltider med mindre vi avtalte at vi skulle spise sammen. 
Det virker som det mest er din egen oppfatning som er problemet. At du får dårlig samvittighet. Men dere har ikke felles matbudsjett eller er en felles husholdning. Så du må bare bestemme deg for at du ikke kan ta ansvar for at hun skal spise middag. Det må hun gjøre selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friendss skrev (13 timer siden):

Bor med ei venninne og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. Hun liker ikke å lage middag, så hun lager derfor ikke middag. Jeg liker å lage mat, og vi lager noen ganger middag sammen. Men vi kan ikke gjøre det hver gang. Jeg ønsker gjerne å lage litt ekstra mat så jeg har rester til dagene etterpå så jeg slipper å lage hver dag, men når hun aldri lager middag uten meg føler jeg meg dårlig som bare lager mat å legger det til siden når hun sitter sammen med meg.  

Hun syns det er dyrt og liker ikke oppvask. Når vi lager middag sammen vasker jeg som regel, og betaler en del mer for maten. Det irriterer meg litt. 

Det har resultert i at jeg sjeldnere lager mat, og lager det når hun ikke er hjemme. 

Skulle ønske hun også laget middag oftere for seg selv. 

Hva tenker dere? 

 

Syntes du bare skal lage middag til deg selv, og ikke tenke noe mer på det. Hvis hun ikke liker å lage middag, og ikke vil betale like mye som deg engang, er det ikke rettferdig at du skal drive å kjøpe inn for begge to.. Hvis hun spør, så kan du si at du har begynt med "meal prepping", siden det er enklere for deg. Og eventuelt forklare henne alt dette her.

Anonymkode: 4dd54...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne være. Du ser på henne gjennom egne middags-elskende øyne, og det er feil. Noen vil ikke ha middag. Andre, som du og jeg, vil ha middag. Her må du rett og slett innse at hun er annerledes enn deg. 

Dette er samme greiene som ekstroverte som insisterer på at introverte må være litt sosiale. Innse at andre har andre ønsker enn deg, liker andre ting enn deg, trenger andre ting enn deg. :) 

Anonymkode: 1dd4c...b8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da tror jeg "samboeren" raskt er den som er på KG og skriver et innlegg om hvor slitsomt det er. 

Etter å ha lest HI igjen kan jeg faktisk tenke meg at hun er vel så irritert som TS. Ikke liker hun lage mat, ikke gidder hun bruke penger på det, ikke liker hun vaske opp. Og likevel blir hun stadig servert mat hun ikke har bedt om, og føler seg til og med presset til å betale litt for det, og vaske opp innimellom.  

Anonymkode: 2ad0b...73f

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La henne være. Du ser på henne gjennom egne middags-elskende øyne, og det er feil. Noen vil ikke ha middag. Andre, som du og jeg, vil ha middag. Her må du rett og slett innse at hun er annerledes enn deg. 

Dette er samme greiene som ekstroverte som insisterer på at introverte må være litt sosiale. Innse at andre har andre ønsker enn deg, liker andre ting enn deg, trenger andre ting enn deg. :) 

Anonymkode: 1dd4c...b8a

What the...? 🙄

Anonymkode: 22870...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...