Gå til innhold

Forstår de fleste svensker greit norsk eller foretrekker de at man prøver å snakke svensk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer nok helt an på hvor i Sverige man er. Har en stor svigerfamilie i Sverige og alle forstår norsk helt fint. 
Har dog møtt noen i Stockholm og i Småland som har slitt litt med å forstå visse ord, og da bytter jeg automatisk ut de ordene som er vanskeligst for svenskene å forstå  Jeg snakker østlandsk. 

Anonymkode: 4cdb7...f07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undersøkelse viste at nordmenn er flinkest til å forstå de andre av norsk, svensk og dansk. Kanskje fordi vi har reist mer i de landene, har flere av dem i Norge (iallefall masse svensker i Oslo) og har sett mye mer tv, film og serier derfra enn de har sett norske? Svenskene har vel knapt sett noe norsk siden Fleksnes. Og Skavland teller ikke, han svorsker til språket.

Anonymkode: dfa0d...8a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Sverige nå, og har svensk kjæreste. Min opplevelse er at svensker er utrolig dårlig på å forstå norsk, haha.. Jeg snakker så svensk jeg kan når jeg prater med noen her, men er jo mange ord som er unaturlige eller litt vanskelig for oss norske å uttale eller komme på med en gang. Men etter 3 år med svensk kjæreste kan jeg veldig mange ord, skriftlig og muntlig. Føler det går så mye lettere å ha en samtale når jeg knapt bruker norske ord. 

Men det varierer kanskje litt utifra hvor i Sverige man befinner seg. Jeg er i halland og skåne, så ganske langt fra grensa. Her er det mange som aldri har pratet med nordmenn før, eller som knapt har hørt noen norske ord. 

Anonymkode: 067d6...071

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensk er de i hvert fall elendige på å forstå.. Men det er jo en del østlendinger (uten trening) også da…

Anonymkode: bd788...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...