Gå til innhold

Rydde/minimalismeboka: redusere eiendeler


AprilLudgate

Anbefalte innlegg

Joda.

Det snek seg en palett inn i samlinga når jeg skulle kjøpe den faste maska på halv pris 🤷‍♀️😬 Har kikket på den i noen år faktisk, men ikke vært helt sikker (mye pga pris). 

Bra jeg sparte penger på den kremen da 🙈🤶🏻

Imorgen tror jeg Skincity åpner lukene på kalenderen, og i såfall blir det kjøp av en foundation som jeg er tom for nå.

 

7866CACB-7873-47A4-AB4A-C4FB8D05A758.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger i senga og spiser konfekt (herregud så søtt - får vondt i min tannpusseskadede tann 😂) og ser på makeup tutorials med den paletten 🍰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ryddet litt til ut av skapet, blant annet singleter og tskjorter som er for korte til at jeg går med dem.

Så skal jeg ta de 2 brudekjolene som ligger i boden og gi bort/til Røde Korsbutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet sammen Tisesalgene, og de ble i fjor ca 14.000 kr 🍦

Er nok mer i retning 15-16.000 fordi noe ble vippset, men det er bra å få spart litt+ryddet.

Det meste av salgene er barneutstyr som ble brukt, og ikke kjøp til meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Hadde vel såvidt jeg husker en greie om at det som ikke ble solgt på Tise skulle til tekstilavfallsgreia, så da…..

Nærmeste i nabolaget var Kirkens Nødhjelp, de har åpenbart fått den tidligere avtalen til Uff. 
 

Men yes, det gikk litt av mitt egen tøy+endel babygreier. Fortsatt litt igjen som jeg skal høre om et søsken vil ha til kommende baby, men jeg regner med de lesses ned av brukt tøy forespørsler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke hudproblematikk av å endre hudpleie rutine og bruke så mye forskjellig produkter? Min hud ville vært overstimulert 😅

Ang klær skal du kun beholde det du faktisk bruker. Hva du mangler blir hva du må ha for å sette sammen plagg med det du elsker of har. Ikke belag deg på andres kapsel garderobe, da blir du ikke å gå i det og det blir å måtte selges igjen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Loboto skrev (På 3.3.2022 den 13.28):

Får du ikke hudproblematikk av å endre hudpleie rutine og bruke så mye forskjellig produkter? Min hud ville vært overstimulert 😅

Ang klær skal du kun beholde det du faktisk bruker. Hva du mangler blir hva du må ha for å sette sammen plagg med det du elsker of har. Ikke belag deg på andres kapsel garderobe, da blir du ikke å gå i det og det blir å måtte selges igjen. 

Da skulle du sett ALT jeg har 😂🙃🧖‍♀️😂

Jo, om jeg kombinerer for mye aktivt vil den jo reagere. Men jeg alternerer de vanlige syrene og har ellers milde inaktive produkter som brukes. Vurderer dog å kjøre minimalistisk opplegg når beholdningen er oppbrukt - må bare bestemme meg for hvilken eksfoliator som får bli 😅

Fikk tegn til overeksfoliering i fjor - AHAsyre er ikke helt min venn sånn utover maksimalt 1 gang i uka. 

Synes kapsel er supervanskelig! Jeg bruker jo mest sorte kjoler 😶

Hva liker du på hudpleiefronten av aktive ingredienser?

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (14 minutter siden):

Da skulle du sett ALT jeg har 😂🙃🧖‍♀️😂

Jo, om jeg kombinerer for mye aktivt vil den jo reagere. Men jeg alternerer de vanlige syrene og har ellers milde inaktive produkter som brukes. Vurderer dog å kjøre minimalistisk opplegg når beholdningen er oppbrukt - må bare bestemme meg for hvilken eksfoliator som får bli 😅

Fikk tegn til overeksfoliering i fjor - AHAsyre er ikke helt min venn sånn utover maksimalt 1 gang i uka. 

Synes kapsel er supervanskelig! Jeg bruker jo mest sorte kjoler 😶

Hva liker du på hudpleiefronten av aktive ingredienser?

Ja men da er hudprodukter kanskje noe som faktisk gir deg mye glede. Som hobby utstyr for meg. Jeg har hauger! 

Om du ikke er så interessert i feks matlaging kan du skalere ned der. Behold all hudpleie om dette er noe som virkelig gir deg noe i hverdagen. 

Minimalisme handler jo om å gi plass til det man virkelig bryr seg om. 

 

Jeg er ikke så rutinert på hudpleie, men liker shiseido,  det er desverre svin dyrt. 

Jeg bruker også ordinary sin niacinamide og sink.  

Ellers kjøper jeg alltid fra RÅ når jeg går fri. Har noen favoritter fra sevje serien. 

Ang garderobe. 

Om du bruker mest sorte kjoler kjører du på med mest av det. Det er ting du virkelig liker og vil ha på deg som skal i garderoben. 

Jeg pleier å ha 40 plagg, resten går på loftet. Da bruker jeg kun ulike kombinasjoner av de 40 plaggene i 3 måneder. 

Senere har jeg nedskalert såpass at hele garderoben min er på 50 plagg. Har ikke noe på loftet lengre. 

Garderobe er ikke noe du kan bygge opp på en uke. Det vil ta tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Well, da er resten av barneutstyr gitt bort til søsken som venter barn - og det gjenværende gikk i tekstilcontainer 🥲🥲

Storbarnsmor in the making her 😬😶🌫️
 

Ellers fikk jeg betalt restskatt innen fristen før rentene begynner å hoppe videre på beløpet 👀

Har kastet noen sminkeprodukter som var gått over utløpstiden også. Ikke alt blir gjenkjøp. 

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Altså, Tise (og garantert Finn utfra hva andre forteller om stalkere 😶🌫️) er en NØTT å forholde seg til avogtil altså.

Endel folk har bare så lite respekt for andres tid 🤷‍♀️
 

De beste å handle med er de som legger inn bud, eller henter og Vippser som avtalt. 
Helt greit å ville se en dyrere vare først eller spørre om skader/slitasje på forhånd. 
 

Så har man de som jeg ikke helt skjønner greia med - og som bare kaster bort masse tid (og de er endel!):

- Hva blir billigste frakt (det klarer du finne ut av selv, og nei - jeg gidder ikke reise til et postkontor fremfor å sende fra døra mi med post/HeltHjem)

- «Jeg er interessert» (jaha? Men du legger ikke inn bud? Hva skal man svare?). Har ALDRI  oppleve at de som skriver dette ender opp med kjøp eller ytterligere respons. 

- De som avslår motbud og ETTERPÅ stiller helt merkelige spørsmål om varen. Type sånn «hvor mange kilometer har du gått med de skiene» 😅 I alle dager. Dette er ikke en bil som registrerer lengde. Jeg skriver jo tydelig ikke/lite/normalt/godt brukt. Og viser tydelige bilder. Og du sa jo nettopp at du ikke var interessert? 😅🤷‍♀️
 

Har riktignok fått solgt endel der, men jeg opplever at det er småbarnsforeldre som er aller minst hassle å selge til. 
De er ute etter spesifikke ting. 

Særlig yngre folk er helt drøye på å ta opp tiden til andre - med masse rare spørsmål de ikke vil ha svar på egentlig. Faderrullan så lei jeg blir i perioder 👀 

Særlig når produktene de maser om er ubrukte, satt LAVT i pris. Altså, den greia til 150 kr som er verdt 1500 kr ny kan jeg like godt bare slenge i tekstilcontainer fremfor å styre med 15 meldinger og skulle bruke en halv dag på å komme meg til et postkontor. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, dette prosjektet mitt om å minimere eiendeler og shoppestopp osv saboteres greit innimellom 🙃

Jeg har kjøpt ei veske jeg står 100% inne for. Har kun 1 annen fra før, og den nye passer inn i kapselprinsippet.

Ellers er jeg litt for rask på labben på type hår/sminke osv. Ikke noe overveldende, men jeg lar meg alt for lett friste! 
 

Har riktignok behov for enkelte av tingene, men det sniker seg liksom med 1 eller 2 andre greier. Type «skal ha shampo, legger ved en neglelakk». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Fornøyd med meg selv!

Har i hundreogførtifire år minst prøvd å kutte på matbudsjettet uten hell.

Har vært ekstra bevisst (men ikke hysterisk gnien) og brukt 2-3000 mindre 😇

Usikker på hvorfor egentlig 🧐 Men jeg lurer litt på om vi faktisk bruker MER av å storhandle innimellom fordi endel blir glemt og gammelt i kjøl og frys.

At jeg kanskje denne måneden har kjøpt 1-2 pakker av etellerannet fremfor flere og så glemme 1 liksom. 
 

Ellers prøver jeg være mer gnien på hudpleiefronten, er tom for en essens jeg ELSKER- men skal vente på tilbud. Spent på om jeg klarer det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AprilLudgate skrev (På 20.11.2021 den 22.05):

Hadde som er slags nyttårsforsett for i år at jeg skulle begrense kjøp av klær/sminke osv.

Det gikk jo rett vest og til helsike, så nå må jeg gå litt mer bokstavelig til verks.

KLÆR:

Har solgt endel baby/barnetøy på Tise, og legger også ut egne klær. 

Målet er å ende opp med en slags kapselgarderobe, men veien dit blir nok lang 🙈

Utfordringa mi er helt klart å unngå fristelser på Vakre Vene. 

Planter:

Ikke kjøpe flere!!!!! 😅🎄

SMINKE/HUDPLEIE:

Pga sykdom har jeg splurget litt vel mye, men ser at det som med klær er mye «passive greier» man egentlig ikke bruker. Er også dritlei av å se 5tusen beholdere, flasker og dilldall.

Målet er å kjøpe en ting av ganga, bruk opp før nytt kjøp. 

Har allerede kastet alt gammelt 🥳

Utfordringen her er Skincity. Den butikken kveler lommeboka mi 🤷‍♀️😅 Og paletter, men aller mest: leppestifter. Jeg er blitt fullstendig leppestiftoman. 

Men også apotekvarer på kremer - det er innafor, men trenger ikke 5 ulike. En av ganga.

Sko:

Generelt, rydd. Ikke fristes av sneakers. Ett par for gitt sesong og til de ødelegges holder. 

Kjøkkenet:

Herregud, uff. Dette får en ta fra en kant tror jeg. Heldigvis har vi ryddet litt allerede. 

Bøker

Bort med de jeg ikke elsker

Bod

Er kapittel for seg selv, må bare tas litt og litt

Ungens leker/tegninger osv:

Her må nok noe snikhives, og noe overtales til å selge. Men noe sitter nok langt inne, som togbaner osv. Dette er sist på lista, må ta meg selv først. 

 

Ok, dette prosjektet hadde jeg jo HELT glemt.

Men jeg kan oppdatere gledelig at i juni var jeg snart tom for min elskede essens til fjeset, nemlig Dr Ceuracle Kombucha Tea essence.

Og jeg kjøpte den først nå i Bangerheads julekalender 😎 2 stykk. Må prøve å få de til å vare ut neste år. 
 

Ja….

Brudekjolene så jeg her forleden i boden, så de må jeg få hivd i en RødeKorspose. 
Jada, jeg har prøvd halvhjertet å selge dem - men asså. 
Kan jo legge dem ut igjen for lav pris 🧐 Gjør det i januar. Kanskje noen vil ha dem som omsømprosjekt eller ballkjole 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig fant jeg dagboka mi 😆

Jeg rydder hardt og brutalt i dag i klesskapet 🫢🫥

Selv om ting er ubrukt og var dyrt, så er altså ikke en kjole i skapet noe poeng når man bokstavelig talt ALDRI bruker den. 
 

Røde Korsposer skal stappes 😶🌫️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (2 timer siden):

Du rotet bort en rydde-dagbok? Jeg liker vitser som skriver seg selv... :rulle: 

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Jo, men det forklarer behovet for en - gjør det ikke? 😆😆😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo!

Så har jeg vært litt brutal i kosmetikk- og hudpleiehylla og.

En del greier har stått som «tvangsoppbruke», men det får være grenser. 
 

Vi skal etterhvert bytte bolig, og planen min er liksom at kun det som faktisk er i bruk blir med til ny plass. Og jeg orker faktisk ikke ha 4 shampoer, 3 balsamer, 4 paletter jeg ikke egentlig bruker (😐 klarer ikke pælme de enda)….

Var neddi  kjelleren i dag, og fikk øye på de 2 brudekjoler. De skal få møte en Røde Kors pose i snar fremtid de og nå. No mercy. 
Herrejesus. Har brukt 11 K på den driten der, men bruktmarkedet for brudekjoler er ikke akkurat on fire. 
Markedet for barneutstyr derimot 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (29 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Jo, men det forklarer behovet for en - gjør det ikke? 😆😆😆

Du mener det er symptomatisk? :ler:

Jeg burde sikkert la meg inspirere - om ikke når det gjelder kosmetikk, barneutstyr og brudekjoler, så har jeg jo både bokhyller og klesskap og kjøkkenskap som inneholder et og annet jeg  nok kunne klart meg uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...