Gå til innhold

Rydde/minimalismeboka: redusere eiendeler


AprilLudgate

Anbefalte innlegg

Hadde som er slags nyttårsforsett for i år at jeg skulle begrense kjøp av klær/sminke osv.

Det gikk jo rett vest og til helsike, så nå må jeg gå litt mer bokstavelig til verks.

KLÆR:

Har solgt endel baby/barnetøy på Tise, og legger også ut egne klær. 

Målet er å ende opp med en slags kapselgarderobe, men veien dit blir nok lang 🙈

Utfordringa mi er helt klart å unngå fristelser på Vakre Vene. 

Planter:

Ikke kjøpe flere!!!!! 😅🎄

SMINKE/HUDPLEIE:

Pga sykdom har jeg splurget litt vel mye, men ser at det som med klær er mye «passive greier» man egentlig ikke bruker. Er også dritlei av å se 5tusen beholdere, flasker og dilldall.

Målet er å kjøpe en ting av ganga, bruk opp før nytt kjøp. 

Har allerede kastet alt gammelt 🥳

Utfordringen her er Skincity. Den butikken kveler lommeboka mi 🤷‍♀️😅 Og paletter, men aller mest: leppestifter. Jeg er blitt fullstendig leppestiftoman. 

Men også apotekvarer på kremer - det er innafor, men trenger ikke 5 ulike. En av ganga.

Sko:

Generelt, rydd. Ikke fristes av sneakers. Ett par for gitt sesong og til de ødelegges holder. 

Kjøkkenet:

Herregud, uff. Dette får en ta fra en kant tror jeg. Heldigvis har vi ryddet litt allerede. 

Bøker

Bort med de jeg ikke elsker

Bod

Er kapittel for seg selv, må bare tas litt og litt

Ungens leker/tegninger osv:

Her må nok noe snikhives, og noe overtales til å selge. Men noe sitter nok langt inne, som togbaner osv. Dette er sist på lista, må ta meg selv først. 

 

Endret av Fløff
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må dokumentere kjøp jeg gjør 😬🙈

Dette er fra Syndens Butikk, og jeg er ikke tom for produktene.

Men, jeg bruker dem jevnlig - og det er ment som julegave til meg fra meg 😅🎄 Var rabattkode, så derfor ble de kjøpt nå. 

Ellers er det i dag tid for å ta opp til julegreier for å pynte litt, og da må Halloweenpynten dras ned (jada, den er ryddet bort - men står i plastkassa si og glor i ganga).

UKAS PLAN:

Legge ut noen passive plagg på Tise - plagg jeg egentlig vil beholde men som bare ikke blir brukt. 

B6F961AE-CC40-4B26-BCD4-B3A13509910F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forøvrig inne i det ene skapet etter jeg skrev posten om å fjerne plagg, tok dem ut......og bare 😐😕 Inn igjen med dem.

Hallo.

Jeg må skjerpe meg. Innen neste søndag skal de være lagt til salg på Tise 😬

————

Edit: la de ut nå! Hoho 🎄

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ny plan for uka:

Rydde ut ræl og passive plagg av skapene på soverommet - kaste eller Fretex. 

Noe er planlagt å gi bort allerede heldigvis 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tildels bra å rydde og donere klær, men de som år etter år gir bort og kjøper inn nytt på rundgang bør se hvor disse klærne ender opp:

https://www.textilemountainfilm.com/about

a16ab7ad95568b596519b2ad4cd70cf7?impolic

 

Spoiler: klærne havner i gigantiske søppelfjell i Afrika og Sør-Amerika, hvor de (og mikroplasten) vaskes ut i havet. 

Endret av Talentedmrripley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (20 timer siden):

Ja, det er tildels bra å rydde og donere klær, men de som år etter år gir bort og kjøper inn nytt på rundgang bør se hvor disse klærne ender opp:

https://www.textilemountainfilm.com/about

a16ab7ad95568b596519b2ad4cd70cf7?impolic

 

Spoiler: klærne havner i gigantiske søppelfjell i Afrika og Sør-Amerika, hvor de (og mikroplasten) vaskes ut i havet. 

Helt enig :) 

Har jobbet en god del år med miljø, klima og sirkulær økonomi - så er klar over det.

Nå må riktignok Uff/Fretex/Røde Kors og andre som har avtaler om å samle inn tekstilavfall fra husholdningene forholde seg til regelverk. Men åpenbart må en starte på toppen av avfallspyramiden, og det er å unngå innkjøpet i sin helhet. 

Når en først har tekstilene er det nest beste å reparere, så selge/gi det videre for å forlenge brukstiden.

Ting som ikke er salgbart bør man da levere til materialgjenvinning. 

Hvilket jeg gjør i den rekkefølgen. 

Og kapselgarderobe tar jo først og fremst sikte på å minimere nye innkjøp. Altså ikke kjøpe passive plagg eller plagg man ikke bruker mye. 

Og holde seg til materialer som ikke vaskes ut som mikroplast i vaskemaskin. Men, produksjonsreisen for tekstil og klimabelastningen er ikke helt enkel - så det er ikke så enkelt som at bare man kjøper økologisk bomull så var den totale klima- og miljøbelastningen bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meeeen, jeg har nå iallefall fått ryddet i det ene skapet.

Fant en hel pose med bruksanvisninger til Lego 😂 Den må faktisk spares på til når vi skal selge Legoen etterhvert. Ellers skjønner ikke folk hvor de skal begynne 😅

Så fant jeg preggoplagg som skal gis bort, og noen plagg som måtte i tekstilcontaineren. De er ikke salgbare. 

Ellers har jeg samlet opp produkter på badet som skal brukes opp, endel av dette blir ikke gjenkjøp. Bortsett fra en 4-5 ting innimellom ved behov. 

Det fra Make The Make+solkremen blir gjenkjøp, men jeg må bruke det innen sommeren mtp utløpsdato på flytende produkter. 

De lipglossene er det jeg sliter mest med, hater å gå med seig lipgloss! Og denne er seeeeeig. 

 

 

CF5B38A4-9BFB-4E3D-84FE-FCBBD99F9C73.jpeg

C8358F7F-8C1D-4521-B7B7-374F8CD34FEB.jpeg

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til kapselgarderobe......

Har kikket litt på IG, men der er mest forslag til antrekk. Jeg sliter ikke så med hvordan sette sammen, men mer hva beholde. Og hva mangler eventuelt. 

Har ikke tenkt å henge meg så opp i antall, fordi jeg ikke pleier å kjøpe 10 jeans eller sneakers. Men mer: 

Hva er kjernen, og hva trenger man utover det hver sesong.

Kjernen må vel være grunnfargen og tilleggsfarger/mønstre. Og så plagg. 

Min typisk base som jeg bruker mest vil være:

- Kjole 

- Jakke/lang blazer 

- Sneakers/chelseaboots

- Jeans

- Lang topp/skjorte

Farger:

Basen er helt klart sort - er nok 70% iallefall som er sort

Så liker jeg dempet grønt, sjøgrønn, jeansblå, klar royal blå, korall, type «lys ekornbrun» (😅), rust. 

Mangler jeg noe?:

Hm....må være en lang sort blazer, og en lang hvit skjorte. Men trenger ikke de på en god stund, og her er jeg såpass kresen på passform at det virkelig skal være innertier. 

Har alt av sko, men kan være jeg må bytte ut sneakers til sommeren. 

B8B06707-8118-48E8-84BE-F2C5FCC42B7D.png

7EB7AF6B-D76F-484D-BD10-8FBBC8EE5D40.jpeg

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med senhøstgarderoben/vinter. Nå går jeg kun med kjoler, så velger det denne sesongen. 

Det er noen gjengangere, og de har jeg prøvd å samle sammen fra hukommelsen. 

Har ikke regnet med joggebukse/sweatgenser som brukes hjemme - det har jeg 1-2 sett av og skal ikke ha flere. 

Ser utfra bildene at jeg virkelig seriøst ikke trenger flere sweatkjoler 😂 Bruker de mye hele uka. 

Den lysblå kjolen er ikke helt riktig, jeg har en sort og en royal blå - uten sånne knytninger på ermene. 

Ser fargene er ferdig koordinert til det jeg tenkte da 😅

Sko er ikke så vanskelig, har ett par sorte chelsea/sorte snøreboots og 1 par Goretex joggesko som jeg bytter mellom på vinteren. 

 

C6838E62-F7C0-4E01-A2AF-7B0600ECCCDA.jpeg

96F4C3A2-2366-47D4-8E62-8C74A3F02A04.png

C22AB9CB-548A-4292-A4CC-181C2DAFBE19.jpeg

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til hudpleie og sminke:

Har en avtale med meg selv om at det er innafor å kjøpe ting som er lenge ønsket eller i det faste sortimentet på salg. 

Hourglass var ikke i fjorårets julekalender på Skincity og kom heller ikke på salg resten av året.

Kremen er påfyll av det jeg bruker fast, og serumet har jeg lenge vurdert dersom nedsatt pris. Liker godt merket, og er snart tom for aha/bha som jeg er usikker på om jeg kjøper igjen (eller bare fortsetter med retionate).

Var «flink» og droppet et par varer jeg hadde lyst å legge i handlekurven.

 

4AFEAE53-2292-465E-B966-5C1BB1852B54.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var «flink og droppet kjøp fra julekalenderen til Skincity, meeeeen kjøpte på Kicks. 

Det var øyenskygge jeg hadde på lista dersom tilbud, bruker en annen farge av samme nesten hver dag. 

Ellers ser jeg jo fra fakturaene i innboksen at julehandelen ikke gikk hus forbi i år heller 🙈

 

14BC974B-769C-418B-AF64-679DA869E55A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (På 24.11.2021 den 11.04):

Så til kapselgarderobe......

Har kikket litt på IG, men der er mest forslag til antrekk. Jeg sliter ikke så med hvordan sette sammen, men mer hva beholde. Og hva mangler eventuelt. 

Har ikke tenkt å henge meg så opp i antall, fordi jeg ikke pleier å kjøpe 10 jeans eller sneakers. Men mer: 

Hva er kjernen, og hva trenger man utover det hver sesong.

Kjernen må vel være grunnfargen og tilleggsfarger/mønstre. Og så plagg. 

Min typisk base som jeg bruker mest vil være:

- Kjole 

- Jakke/lang blazer 

- Sneakers/chelseaboots

- Jeans

- Lang topp/skjorte

Farger:

Basen er helt klart sort - er nok 70% iallefall som er sort

Så liker jeg dempet grønt, sjøgrønn, jeansblå, klar royal blå, korall, type «lys ekornbrun» (😅), rust. 

Mangler jeg noe?:

Hm....må være en lang sort blazer, og en lang hvit skjorte. Men trenger ikke de på en god stund, og her er jeg såpass kresen på passform at det virkelig skal være innertier. 

Har alt av sko, men kan være jeg må bytte ut sneakers til sommeren. 

B8B06707-8118-48E8-84BE-F2C5FCC42B7D.png

7EB7AF6B-D76F-484D-BD10-8FBBC8EE5D40.jpeg

Ikke la deg lure av slike forklaringer og magasiner. 

Se på klærne dine og velg ut de du går mest i. Du kommer ikke til å begynne å bruke klær som alltid ligger igjen bakerst. Ta ut alt du ikke har brukt på 1 måned og prøv og se hvordan du trives med det. Da ser du raskt hva som mangler og kan handle det utfra eget behov. 

 

Når det gjelder salg, hva selger du for? Ny pris, halv pris? 

Jeg hadde ca 300 gjenstander fra alle kategorier. Jeg solgte alt for 30 kr, eller mindre. Jeg tjente 8000 på en ukes loppis (dette er 2 år siden) 

En dyr jakke med nypris 1500, var eneste gjenstand til 50 kr. 

Min venninne gjorde nettopp det samme. Men hun skulle ha 50 til 75 pr stk for det meste (eks sett med gardiner, lyslykt, ubrukt hudkrem osv). Hun tjente 800 på den uka, og det var så demotiverende at hun ga opp. Beholdt alle greiene og sitter nå i en leilighet med sikkert 500.000 gjenstander (en Normann eier foresten mellom 400.000 og 600.000 ting) 😅

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberal skrev (1 time siden):

Ikke la deg lure av slike forklaringer og magasiner. 

Se på klærne dine og velg ut de du går mest i. Du kommer ikke til å begynne å bruke klær som alltid ligger igjen bakerst. Ta ut alt du ikke har brukt på 1 måned og prøv og se hvordan du trives med det. Da ser du raskt hva som mangler og kan handle det utfra eget behov. 

 

Når det gjelder salg, hva selger du for? Ny pris, halv pris? 

Jeg hadde ca 300 gjenstander fra alle kategorier. Jeg solgte alt for 30 kr, eller mindre. Jeg tjente 8000 på en ukes loppis (dette er 2 år siden) 

En dyr jakke med nypris 1500, var eneste gjenstand til 50 kr. 

Min venninne gjorde nettopp det samme. Men hun skulle ha 50 til 75 pr stk for det meste (eks sett med gardiner, lyslykt, ubrukt hudkrem osv). Hun tjente 800 på den uka, og det var så demotiverende at hun ga opp. Beholdt alle greiene og sitter nå i en leilighet med sikkert 500.000 gjenstander (en Normann eier foresten mellom 400.000 og 600.000 ting) 😅

Det var mye TING!

Har egentlig fått solgt det meste - ligger under halv pris. Mest barneklær av god kvalitet, og det selger nokså lett 😊

Selv gidder jeg ikke ta jobben med p selge for billig, da blir det gjerne mye useriøse forespørsler synes jeg. Som bare stjeler tid, så det bare gir jeg eventuelt bort. 

Kosmetikk gir jeg til venninner/niese om det er ganske eller helt ubrukt. 

Har allerede rensa ut av skapene og beholdt det jeg liker best og går mye med ☃️

Min største utfordring i 2022 på den fronten blir å droppe netthandel 🙈

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men heldigvis rydder plantene mine seg selv ut om dagen da de faen meg dauer en etter en 🎄🤭😰

Er seriøst inne på tanken om å ALDRI igjen kjøpe monstera eller calatheaer generelt.

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (1 time siden):

Det var mye TING!

Har egentlig fått solgt det meste - ligger under halv pris. Mest barneklær av god kvalitet, og det selger nokså lett 😊

Selv gidder jeg ikke ta jobben med p selge for billig, da blir det gjerne mye useriøse forespørsler synes jeg. Som bare stjeler tid, så det bare gir jeg eventuelt bort. 

Kosmetikk gir jeg til venninner/niese om det er ganske eller helt ubrukt. 

Har allerede rensa ut av skapene og beholdt det jeg liker best og går mye med ☃️

Min største utfordring i 2022 på den fronten blir å droppe netthandel 🙈

Bra jobba, og høres ut som fornuftig prising 👍

Du er jo godt på vei. 

Ang netthandel er vi i samme båt. Jeg har akkurat sluttet å røyke og kjenner på å erstatte røyken med shopping. Prøver dog å erstatte det med trening og sjokolade men det gir ikke like umiddelbar god effekt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (1 time siden):

Men heldigvis rydder plantene mine seg selv ut om dagen da de faen meg dauer en etter en 🎄🤭😰

Er seriøst inne på tanken om å ALDRI igjen kjøpe monstera eller calatheaer generelt.

Monstrea trenger sinnsyke mengder lys! Det er nøkkelen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

 

Liberal skrev (På 7.12.2021 den 23.50):

Monstrea trenger sinnsyke mengder lys! Det er nøkkelen 😄

Den lille satanisten av en monstera (rip 😭) kom fra Plantasjen med trips på kjøpet 🙄 Det har vært så syke mengder i år! 

Kjøpte nyttedyr (orius rovtege) som jeg håper spiser seg gode og mette på resten 🙏🙏 Hvis ikke klikker det for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut litt mer på Tise 🎄Har vært flink og fant et par Vikingsko til kidden på Finn, og de så omtrent ubrukte ut 😇 Sneakers gidder jeg ikke kjøpe brukt til barn fordi folk setter prisene alt for høyt for megagodt og bruktslitte sko. Men OK vintersko har jeg greid å finne.  

Det som forhåpentligvis hjelper meg litt på å unngå nykjøp er at jeg skal bruke masse penger på tannlegen 🤭🦷 Dvs: jeg har allerede brukt sykt mye penger (Invisalign), og så må jeg legge inn en krone. Og bleke tenner for første gang ❄️ Gruer meg til isingen! Og så har jeg nok som vanlig et hull eller sytten, eventuelt må jeg fikse emaljen for pusseskader etter Invisalign 😬🦷😬

 

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog fikk solgt noe omtrent asap etter jeg la det ut, hjelper at det er lavt priset og merkeklær 😅🎄

I tillegg skal jeg tjåke ut såogsi ubrukt preggotøy - et søsken av meg skal ha bebis 🥰

Er ikke så vemodig lengre. Sparte på det en stund fordi jeg håpte å bli gravid igjen etter vi mistet, og rakk bruke klærne bittelitt før det ble pakket ned igjen. Men nå er jeg egentlig bare glad for å få det ut av hus, og ekstra greit at det går til noen jeg kjenner med bolle i ovnen 🍩🏀 Tror de får tilbud om myyyye arvegreier, så får neppe prakket på dem mine rester der 😅

Men jeg må jo nesten ha en frist for salg av det jeg la ut.....ah. Tror jeg kjører en «gi bort for frakt» til venner før det slenges i container. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preggotøy ut av hus (eller: «gravide klær» som de sa 😂).

Mannen har heldigvis ryddet i kjøkkenskuffer og skap helt av seg selv, så det slipper jeg enhver befatning med 😎

Merker det skal hardt gjøres å holde fingrene av fatet på julekalenderen til Skincity.

Tror de som i fjor åpner alle lukene på julaften, og det er nok et par ting som kan tenkes å smette oppi handlekurven. 

Det ene er Omega foundation stick til Make the Make (den bruker jeg restene opp av nå). Muligens olje fra Paulas Choice, litt usikker der. 

Utover det er jeg ikke voldsomt interessert, så det er vel bra 🙈🍰

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...