Gå til innhold

Mamma kutter ut kontakten med meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror at når man er voksen, så må man egentlig bli en omsorgsperson, også for de som er eldre, om man vil ha et godt og sunt forhold. Vise omtanke og forståelse for deres opplevelser og følelser, selv om det handler om at man selv har gjort noe dumt.

Et sunn relasjon trenger at begge de voksne viser nyskjerrighet og omsorg; er du såret nå fordi jeg var krass med deg? Jeg forstår det.. Eller ser at du er glad nå fordi at..så bra 😄 Det er sunt å forstå hverandre sånn og vise omsorg og empati. 

Det er lov å være sint, det er lov å være såret, og det er lov å være uperfekt. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det lenge siden hun kuttet kontakten? 

Anonymkode: 86ad2...7a2

1 uke siden. TS

Anonymkode: 06db1...4a3

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Hei TS, kanskje problemet ligger i at du ikke klarer se hva din mor også trenger? 
Du skriver at du får hjelp og da tenker jeg at du kan snakke med psykologen din og de innen helsevesenet om dette så kanskje de kan gi deg noen råd og en bedre veiledning enn du vil på via nett? 
Jeg skjønner at du har behov for din mor, men din mor er også et menneske med behov, kanskje hun trenger litt ro for å ta vare på seg selv? 

Kan hende, har forståelse for det. Men vil bare dø og får skumle tanker, så tenker på å ende det. Pga at hun Kutter kontakt. TS

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at når man er voksen, så må man egentlig bli en omsorgsperson, også for de som er eldre, om man vil ha et godt og sunt forhold. Vise omtanke og forståelse for deres opplevelser og følelser, selv om det handler om at man selv har gjort noe dumt.

Et sunn relasjon trenger at begge de voksne viser nyskjerrighet og omsorg; er du såret nå fordi jeg var krass med deg? Jeg forstår det.. Eller ser at du er glad nå fordi at..så bra 😄 Det er sunt å forstå hverandre sånn og vise omsorg og empati. 

Det er lov å være sint, det er lov å være såret, og det er lov å være uperfekt. 

Takk for svar❤️ TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan hende, har forståelse for det. Men vil bare dø og får skumle tanker, så tenker på å ende det. Pga at hun Kutter kontakt. TS

Nei det stemmer jo ikke, tankene dine kommer ikke på grunn av henne men på grunn av ditt reaksjonsmønster. Om du får så tunge tanker bør du ta kontakt med din behandler eller snakke med noen fra mental helse;
Chat med oss - Mental Helse Ungdom

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo være at din mor sliter selv, eller bare er usympatisk.

Men sannsynligvis kan det tenkes hun er veldig sliten.

Gi henne tid, og fokuser på din prosess.

Ikke send henne meldinger om suicidale tanker osv. Du blir ikke bedre av det. 

Anonymkode: 26f43...a84

• Liker 7
Skrevet

Hun skylder på meg fordi jeg ikke får bli innlagt, hun sier hun blir syk av meg , selv om jeg ikke gjør noe. TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er vondt da, jeg forstår jo at TS ønsker å ha støtte i moren sin når hun får sånne mørke tanker.

Men det kan være at det er så vondt for din mor at hun ikke greier å støtte deg på en god måte. Jeg tror du trenger god støtte rundt deg TS, men kanskje din mor ikke er stødig nok til å være den du trenger akkurat nå. Kanskje hun ikke greier det fordi hun elsker deg veldig høyt? du er jo barnet hennes. Jeg kan ikke forstå det, i mitt eget hode da. Hadde noe sånt skjedd med mitt barn så hadde jeg vært en løvemamma. Men vi har alle en mental helse, og kanskje din mor ikke er sterk nok til å være den type støtte. Kan også være tråden blir stengt nå TS. håper at du tar kontakt med din lege og mental helse ungdom over. ❤️

Endret av lillevill
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har en søster med samme lidelse og jeg vet strengt talt ikke hvor lenge jeg orker å ha kontakt med henne... Det er trusler om selvmord, anklager mot meg som søster, løgner fra fortiden...Jeg vet rett og slett ikke hvor mye som forventes av en søster. Jeg har stilt opp alt jeg kunne i 10-15 år nå, men det blir aldri bra nok! Hun sliter meg fullstendig ut!

Beklager avsporing ts, du er sikkert ikke lik på min søster, og en mors ansvar strekker uansett lengre enn en søsters synes jeg!  Jeg måtte bare blåse litt ut...

Anonymkode: 025f8...e11

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg måtte bare blåse litt ut...

kanskje litt feil tråd for det..

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hun sier hun blir syk av meg , selv om jeg ikke gjør noe. TS

Å ha et barn man elsker som sliter veldig er tungt TS. Synes dere begge fortjener god støtte rundt dere. For kanskje dere ikke er sterke nok til å støtte hverandre nå ❤️

• Liker 2
Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Dette er vondt da, jeg forstår jo at TS ønsker å ha støtte i moren sin når hun får sånne mørke tanker.

Men det kan være at det er så vondt for din mor at hun ikke greier å støtte deg på en god måte. Jeg tror du trenger god støte rundt deg TS, men kanskje din mor ikke er stødig nok til å være den du trenger akkurat nå. Kanskje hun ikke greier det fordi hun elsker deg veldig høyt? du er jo barnet hennes. Jeg kan ikke forstå det, i mitt eget hode da. Hadde noe sånt skjedd med mitt barn så hadde jeg vært en løvemamma. Men vi har alle en mental helse, og kanskje din mor ikke er sterk nok til å være den type støtte. Kan også være tråden blir stengt nå TS. håper at du tar kontakt med din lege og mental helse ungdom over. ❤️

Tusen takk for gode ord❤️ Jeg skjønner at hun er sliten av meg, av oppførselen min. Men synes ikke det er rett av henne å kutte kontakt, det gjør jeg ikke. Det gjør det bare enda verre. TS

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg sliter med er søvnproblemer og mye dårlige tanker. Og det er ikke min feil at jeg ikke får noe hjelp. Jeg har prøvd å bedd om innleggelse selv, det får jeg ikke. Og mamma tror det er min skyld. Før sleit jeg med selvskading og sånt; men det har jeg sluttet med nå. Jeg trenger støtten til mamma i denne perioden men får det ikke 💔 TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det eneste jeg sliter med er søvnproblemer og mye dårlige tanker. Og det er ikke min feil at jeg ikke får noe hjelp. Jeg har prøvd å bedd om innleggelse selv, det får jeg ikke. Og mamma tror det er min skyld. Før sleit jeg med selvskading og sånt; men det har jeg sluttet med nå. Jeg trenger støtten til mamma i denne perioden men får det ikke 💔 TS

Hun greier det ikke nå. Så da skal du få støtten andre steder, synes jeg. Du fortjener det. Jeg synes du skal snakke med legen din.

• Liker 3
Skrevet

Når du sier nå at du vil ende livet ditt fordi moren din har kuttet kontakten, så må du vel da også forstå hva hun mener når hun sier at hun selv blir syk. Det er slitsomt å være pårørende til mennesker som sliter psykisk, og det er ingen dans på roser for de pårørende heller. 

Anonymkode: 44302...9d1

• Liker 15
Skrevet

Du sier du ikke har gjort noe, men samtidig sier du din mor er sliten av oppførselen din. Hvordan oppfører du deg? Jeg har en tante som har borderline og hun har null evne til selvinnsikt. 

Anonymkode: e1201...0d2

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er en dame på tiktok også som har boarderline og hun ser helt vill ut i blikket ig måten hun snakker på gir meg frysninger. Hun skylder også på sin mor for alt og klager og syter konstant på dennemoren sin.

Moren virker jo greit forstyrra hun også, men det er alltid to sider av en sak!

Og din personlighetsforstyrrelse er faktisk en av de som er ansett for å være en ekstrem påkjenning for pårørende. Tar du medisinene dine?

Jeg sier ikke at det er din feil, men kanskje dere faktisk har det best uten hverandre?

Anonymkode: 436a9...2f5

Dette er så utrolig typisk. Noen som vet om, eller kjenner en person med borderline og bare antar at alle med den diagnosen er lik. 

Det er 250 ulike kombinasjoner å ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse på, og det er IKKE slik at alle er manipulerende, truer med selvmord, lyver, setter folk opp mot hverandre, sitter i offerrollen osv. 

Vi er ulike vi med denne diagnosen, og ingen her kan vite hvordan TS er preget av sine symptomer. 

Jeg feks er aldri i konflikt med andre. Jeg truer ikke med selvmord eller gjør ekstreme ting for å ikke bli forlatt. Men jeg kan slite med ekstrem selvskading, jeg har nesten mistet livet i selvmord og har varige men, men jeg har vært veldig deprimert da, jeg er tom innvendig, livredd for egne følelser, men følelsene mine innvendig kan være sterke. Jeg viser de derimot lite til de i mine relasjoner. Jeg kan ha perioder med utagering og rus, men jeg involverer ikke familie eller venner i det. De skjønner det dog selv fordi jeg trekker meg vekk fra de når det blir slik, og de er bekymret for meg, nettopp fordi jeg har vært nær å dø noen ganger. Det er skikkelig slitsomt å være pårørende ja, men jeg er ikke på noen måter stygg eller dårlig mot mine venner. Mine venninner merker ikke noe til at jeg har diagnosen. Det har de sagt selv. Hvis jeg forteller de hvordan jeg kan bli når jeg er for meg selv, og at jeg kommer i kontakt med politiet flere ganger i året, så kan de ikke skjønne at jeg snakker om meg selv. 

Det er viktig å si dette, for å belyse hvor ulik personer med den diagnosen kan være. Jeg har heller ikke en sterk borderline. Jeg oppfyller kriteriene for det, men er bare akkurat innenfor. Den kommer i grader. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner godt at du vil ha støtte fra mor. Men når du skriver ting som:

Sitat

Men synes ikke det er rett av henne å kutte kontakt, det gjør jeg ikke. Det gjør det bare enda verre. TS

Da føler jeg du fraskriver deg alt ansvar, og du mener det er mor sin skyld. Det er ikke hennes feil. Mor har behov hun trenger å ta vare på selv også. Kanskje når mor blir stabil nok så kan hun ta seg av deg i fremtiden. 1 uke er ikke så mye. 

Anonymkode: 86ad2...7a2

• Liker 10
Skrevet

Borderline? 

Anonymkode: 13ecf...f36

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Borderline? 

Anonymkode: 13ecf...f36

Det står jo i hovedinnlegget.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.