Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Det er for det meste eldre og også uvaksinerte som er innlagt da. Det går nok bra denne gangen også. Glad jeg ikke sliter med overvekt og diabetes kjenner jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neste uke vil vi nok få daglige tall godt over 5000, kanskje 6000. Samtidig ser vi at innleggelsestallene er stabile. Vaksinene gjør jobben mot delta.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Neste uke vil vi nok få daglige tall godt over 5000, kanskje 6000. Samtidig ser vi at innleggelsestallene er stabile. Vaksinene gjør jobben mot delta.

Problemet er vel at innleggelsestallene også vil stige når smittetallene stiger. Det har vært en økning i innleggelsestallene blant risikogruppene. Ikke en bratt kurve, men stigningen er der. 

Den store jokeren er Omikron. Det gjenstår å se hvordan vaksinene vil fungere ifht denne varianten, spesielt mtp risikogruppen og små barn. Det har kommet urovekkende artikler fra Sør-Afrika om små barn som legges inn..men, om jeg ikke tar helt feil har Sør-Afrika en ung befolkning? Og også helt andre levevilkår og fasiliteter enn oss. 
Norges utfordring er at sykehusetkapasiteten er elendig i utgangspunktet. Nå har vi flere virus som florerer..plusser vi på Omikron er det grunn for bekymring - dersom det skulle vise seg at varianten ikke responderer på vaksiner eller gjennomgått sykdom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (8 timer siden):

booster dosene blir satt for tregt, enda man hadde klare data i sommer, men FHI ville vente.

Akkurat dette med booster-dosene kan vel ikke regjeringen klandres for, i og med at det er en anbefaling om at det skal gå 6 mnd mellom 2. og 3. dose.  (Jeg leste at FHI vurderte å sette ned tiden mellom dosene til 4 mnd, men har ikke sett atanbefalingen har blitt endret ennå)

Som flere kommuneleger har sagt i media;  de har nok vaksiner, de har nok personale til å sette vaksinene, men de har ikke nok armer å sette vaksinen i, i og med at det skal gå 6 mnd fra dose 2 til dose 3.

I skrivende stund venter ett av mine barn på dose 3 - helsepersonell.
Han, og alle hans vaksinerte kolleger, fikk dose 2 i slutten av juni, og må avvente i enda 2 uker før de kan få satt booster-dosen.

Det samme gjelder for meg selv, og alle i mitt alderskull, i vår kommune.
Vi fikk 2.dose i begynnelsen av august, og må vente i enda 2 mnd på å ta 3.dose selv om alt annet ligger til rette for vaksineringen.

Endret av Lillemor_Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Problemet er vel at innleggelsestallene også vil stige når smittetallene stiger. Det har vært en økning i innleggelsestallene blant risikogruppene. Ikke en bratt kurve, men stigningen er der. 

Den store jokeren er Omikron. Det gjenstår å se hvordan vaksinene vil fungere ifht denne varianten, spesielt mtp risikogruppen og små barn. Det har kommet urovekkende artikler fra Sør-Afrika om små barn som legges inn..men, om jeg ikke tar helt feil har Sør-Afrika en ung befolkning? Og også helt andre levevilkår og fasiliteter enn oss. 
Norges utfordring er at sykehusetkapasiteten er elendig i utgangspunktet. Nå har vi flere virus som florerer..plusser vi på Omikron er det grunn for bekymring - dersom det skulle vise seg at varianten ikke responderer på vaksiner eller gjennomgått sykdom. 

Stigningen er der, men ikke i takt med økte smittetall. Det tyder på en effekt av tredje dose som vi ser.

Omikron kan endre hele bildet. Ingen tvil om det. En hel verden holder pusten og venter på nye funn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Hvor mange nye innlagte har det vært per uke de siste 4 ukene? Hint:

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-47-22.11---28.11.21.pdf

Endret av tom1986
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tom1986 skrev (2 minutter siden):

Vel..jeg vet bare at tallet på innlagte er over 260 nå..det var det ikke forrige uke..er grafene fra media tull?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Regjeringen sier så fint at barn og unge skal skånes, derfor skal man ikke ha hjemmeskole, rødt nivå mm. Men de som ofres er jo lærerne og barnehagepersonalet.  Og ikke minst blir tilbudet til barna reduserert når det er mangel på personal fordi det er mye sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Omikron kan endre hele bildet. Ingen tvil om det. En hel verden holder pusten og venter på nye funn

Det kan den ..Hør hva den verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter hva han mener om nyheter om at varianten er mild.

omicron1.jpg.53ef65a1630ab2f8aea5dc9c1f19fbee.jpg
omicron.jpg.77caec4eb6abe6d0f8a9a9954c6dbb30.jpg

Endret av NorthernLight
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (7 timer siden):

Vel..jeg vet bare at tallet på innlagte er over 260 nå..det var det ikke forrige uke..er grafene fra media tull?

Antall nye innlagte pasienter med covid som hovedårsak (ca. 150-170) per uke har vært stabil i fire uker nå. Noen pasienter ligger litt lenger enn én uke inne på sykehus, og derfor øker det totale antallet litt hver uke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering : 2964 smittetilfeller siste døgn 4/12 det er 1073 flere enn forrige lørdag . 23718 smittetilfeller totalt de siste 7 døgn noe som er rekord . Smittetrenden er bratt stigende og mørketallene må være enorme. Fortsatt gjør ikke FHI/regjeringen nok. Fortsatt har man ikke mundbindpåbud i hele landet, booster dosene blir satt for tregt, enda man hadde klare data i sommer, men FHI ville vente. Hadde man tatt smitten mer alvorlig på ett tidligere tidspunkt med TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte og obligatorisk testing på grensen så hadde vi hatt mye mindre smitte i samfunnet. 

En annen ting er at Helsedirektoratet ville ha flere i karantene men de fikk motstand av regjeringen og FHI (som gjentatte ganger har estimert feil, gjort mange tabber, sagt mye rart, ikke tatt luftsmitte på alvor osv osv listen er lang..) Regjeringen sa nei til dette. 

Her er en link til at regjeringen sa nei til flere i karantene:

Sitat

På grunn av omikron mente Helsedirektoratet at det er nødvendig å ha alle nærkontakter av en smittet i karantene igjen. Men de har møtt motstand hos regjeringen og FHI.

Det er en viss risiko for at forsinket reaksjon og nedstengning vil kunne medføre strengere tiltak og nedstengning av samfunnet på sikt. Dette vil kunne ramme befolkningen hardere samlet sett, herunder spesielt barn», skriver Helsedirektoratet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jx3Qj4/helsedirektoratet-ville-ha-flere-i-karantene-naa-fikk-nei-fra-regjeringen

Anbefaler folk også å lese en debattartikkel i Dagbladet 4/12 fra : 

Mads Gilbert, overlege, professor emeritus, spesialist i anestesiologi, Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Knut Eldjarn, spesialist i indremedisin og geriatri, tidligere president i Legeforeningen, Jørn Klein, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge, Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU, Gunhild Alvik Nyborg, lege, epidemiolog og samfunnsøkonom og Audun Helge Nerland, professor emeritus i mikrobiologi og immunologi

https://www.dagbladet.no/meninger/for-lite-for-sent/74814053

Sitat

Vi tror dessverre ikke disse nye, defensive tiltakene kan hindre ytterligere og rask spredning av omikron-mutanten med en ytterligere økning i innleggelser og dødstall. Både delta og omikron variantene sprer seg raskt også blant vaksinerte.

Det virker som regjeringen har lært lite av erfaringer vi allerede har høstet om hvor vanskelig det er å snu en stigende smittetrend. De nye tiltakene blir innført uten en god vurdering av mulige resultatet. Vi mener tiltakene er for svake og kommer for sent til å slå ned ny spredning.

Det betyr flere smittede, flere alvorlig syke, flere døde og økende belastning på et allerede underdimensjonert helsevesen med få reserver til å møte en ny smittebølge. Vi registrerer også en urovekkende dissonans og uenighet mellom våre øverste nasjonale fagmyndigheter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering : 4117 smittetilfeller siste døgn 6/12 - 1240 flere enn samme dag forrige uke. Smittetrenden er bratt stigende og mørketallene må være enorme. Fortsatt gjør ikke FHI/regjeringen nok.

Hva er det regjeringen/FHI holder på med? Smitten stiger enormt. Nå må man tenke på befolkningen og kapasiteten på sykehusene:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1535915-hva-er-det-regjeringenfhi-holder-på-med-smitten-stiger-enormt-nå-må-man-tenke-på-befolkningen-og-kapasiteten-på-sykehusene/#comments

Endret av NorthernLight
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 5138 smittetilfeller siste døgn 7/12 - Mørketallene må være enorme. Hadde man tatt smitten mer alvorlig på ett tidligere tidspunkt med TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte og obligatorisk testing på grensen så hadde vi hatt mye mindre smitte i samfunnet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett og tenke at det skulle ha vært gjort annerledes; jeg er ikke så opptatt av fortiden. Alle kan gjøre feil. Det jeg syns er mer merkelig er anbefalinger som kom ikveld, uten noen spesiell mål og mening. «Bruk hodet» er hva jeg sitter igjen med. Jeg tror dessverre vi kommer til og nå 10.000 tallet med flere innleggelser og intensiv de nærmeste dagene / ukene. Julebord-sesongen fortsetter! 💃 

Endret av HelloMindy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HelloMindy skrev (Akkurat nå):

Det er lett og tenke at det skulle ha vært gjort annerledes; jeg er ikke så opptatt av fortiden. Det jeg syns er mer merkelig er anbefalinger som kom ikveld, uten noen spesiell mål og mening. «Bruk hodet» er hva jeg sitter igjen med. Jeg tror dessverre vi kommer til og nå 10.000 tallet med flere innleggelser og intensiv de nærmeste dagene. Julebord-sesongen fortsetter! 💃 

Men man kunne jo gjort ting annerledes? Har vært mange leger/eksperter/forskere som advarte mot dette allerede i august.  Det er veldig mye anbefalinger ja, får håpe folk flest har vett til å følge godt smittevern. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Men man kunne jo gjort ting annerledes? Har vært mange leger/eksperter/forskere som advarte mot dette allerede i august.  Det er veldig mye anbefalinger ja, får håpe folk flest har vett til å følge godt smittevern. 

Jeg syns det er bortkastet og bruke tid på det, og man burde heller bruke det på og finne ut av hvordan man kan løse det fremover. Hva gjør vi nå? Anbefalinger er potensielt ikke nok, hvertfall ikke i formatet de ble levert ikveld for min del. «Da fortsetter jeg og leve som vanlig» tror jeg mange satt og tenkte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelloMindy skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er bortkastet og bruke tid på det, og man burde heller bruke det på og finne ut av hvordan man kan løse det fremover. Hva gjør vi nå? Anbefalinger er potensielt ikke nok, hvertfall ikke i formatet de ble levert ikveld for min del. «Da fortsetter jeg og leve som vanlig» tror jeg mange satt og tenkte. 

Jeg skjønner hva du mener, men det er bare så unødvendig at det har blitt sånn når man kunne hatt ikke veldig inngripende tiltak før for å redusere smitten.

Jeg er enig med deg, anbefalinger er ikke nok...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Ja, riktig, og hvilken tidligere regjering var det som åpnet opp landet fullstendig, lørdag 25.september som om det var en Gran Canaria Mega Party den lørdagsettermiddagen / kvelden? 😆 Ja, det var jo hun Erna og Høie.

De ga et meget klart signal til befolkingen i Norge like før 25.september, nemlig at "pandemien var over". Nå er det AP og SP som må slite med å putte tilbake "tannkremen inn i tuben", og det er ikke akkurat veldig enkelt. Derfor er det fullstendig feil når man driver og kritiserer dagens regjering så mye, uten å se på hvem som startet en Megaluf Party den lørdagen 25.september.  Du husker sikkert store overskrifter fra den helga, med Crazy Party folk overalt og ville tilstander på gata og på utestedene. Så verre ut enn Ex On The Beach Sex Party hele greia. 

Da er det ikke lett å komme noen uker senere og si: Megaluf Party a la Christmas Edition = Cancelled 😂

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...