Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Just now, NorthernLight said:

Ting går ikke akkurat fort i svingene der.... 

nei det må planlegges, soves på og diskuteres litt her og der først

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tom1986 skrev (17 timer siden):

Det er som forventet. Viruset vil ikke bli skikkelig endemisk før vi har gjennomgått mer smitte. Norge må gjennom en hestekur der mange blir smittet og vanlig sykehusdrift utsettes en stund. Dette er uunngåelig. Ethvert tiltak som begrenser smitten vil bare forlenge denne perioden unødvendig mye.

Ved å få så mange smittet vil det bli enda større behov for helsehjelp. En ting er de som blir lagt inn for akutt hjelp, en annen ting de de som får langvarige senskader på hjerne og indre organer. Det blir et enormt trykk på helsetjenesten og Nav. Vil ikke si at det er så mye bedre. Hvis vanlig sykehusdrift utsettes og folk ikke får god helsehjelp i tide fører det til dårligere prognoser og enda større ringvirkninger på samfunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at ingen land har hatt en velykket strategi i håndteringen av corona viruset på lang sikt. Enn lykkes litt når man stenger ned, men viruset blir ikke borte. Så fort man åpner igjen kommer smitten raskt tilbake. Å stenge, åpne, stenge, åpne fungerer tydeligvis ikke. 

Det man må finne er en måte å holde landet oppe på, samtidig som man unngår at sykehusene får problemer. I Israel ble innleggelsene mye lavere så fort man fikk satt en 3 dose. Spørsmålet mitt er da hvorfor venter vi? Jeg vet at de eldre får satt sin 3 dose nå, men etter det burde vi ikke gå rett på risiko gruppene og helsepersonell. Samtidig bør ungdom prioriteres siden det er mest smitte på skolene. Etter det alle andre. 

La oss ikke vente med en 3 dose. Gi også den fjerde også om man trenger det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (7 minutter siden):

Problemet er at ingen land har hatt en velykket strategi i håndteringen av corona viruset på lang sikt. Enn lykkes litt når man stenger ned, men viruset blir ikke borte. Så fort man åpner igjen kommer smitten raskt tilbake. Å stenge, åpne, stenge, åpne fungerer tydeligvis ikke. 

Det man må finne er en måte å holde landet oppe på, samtidig som man unngår at sykehusene får problemer. I Israel ble innleggelsene mye lavere så fort man fikk satt en 3 dose. Spørsmålet mitt er da hvorfor venter vi? Jeg vet at de eldre får satt sin 3 dose nå, men etter det burde vi ikke gå rett på risiko gruppene og helsepersonell. Samtidig bør ungdom prioriteres siden det er mest smitte på skolene. Etter det alle andre. 

La oss ikke vente med en 3 dose. Gi også den fjerde også om man trenger det 

Det BLIR ikke nedstengninger og det er ikke planer om det - det er kun planer om å få ned smittetall - og ved tiltak som ikke er så inngripende at vi ikke samlet klarer å snu trenden hvis alle gidder å følge enkle smitteverntiltak. Hvis ikke folk gidder vil det måtte sterkere lut til, men de håper jo at hver og en kan yte såpass da for å slippe verre scenario og nedstengninger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bladiblablabbla.  Prompelyder, og enda mere prompelyder!! Har Covid19 nuh. Det er som en influensa. Jeg har unnerliggende sykdommer, ville dødd uten vaksinen, =

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye smitte og 51 døde på 1 uke!

All denne bagatelliseringen i forhold til influensa… hvor mange har dødd av influensa nå her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (3 minutter siden):

Mye smitte og 51 døde på 1 uke!

All denne bagatelliseringen i forhold til influensa… hvor mange har dødd av influensa nå her i landet?

Influensa sesongen er ikke kommet i gang enda, så man kan ikke sammenligne enda. Det kan vi først til våren engang 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må få på maska igjen og holde avstand. Streng kontroll ved grensen og flyplasser. Folk må vaksinere seg. Og dette ETTER en midlertidig nedstengning, for det skal godt gjøres å kutte ned på smittetallene nå hvis ikke. Reproduksjonstallet for covid blir fort kjempehøyt, spesielt nå når det blir vinter her og folk holder seg innendørs med hverandre.

Noen vil selvsagt mene, hvorfor? Det blir jo ikke bedre på sikt. Men det vet vi jo ikke. Det jobbes med medisiner som sannsynligvis kan gjøre sykdomsforløpet mildere, og det blir kanskje i fremtiden mulig å teste for covid på en mye mer effektiv måte. Vi har alt å tjene på å holde ut, og ta vare på hverandre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (39 minutter siden):

Influensa sesongen er ikke kommet i gang enda, så man kan ikke sammenligne enda. Det kan vi først til våren engang 

Det tenkte jeg ikke på.  Har vært dausjuk et par ganger av det for noen år siden, ikke innlagt altså, men de siste årene har jeg vaksinert meg, også nå.

ser at det ligger ute en oversikt over influensatilfeller https://www.fhi.no/publ/2021/influensasesongen-norge-21-22/

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, tom1986 said:

Det er som forventet. Viruset vil ikke bli skikkelig endemisk før vi har gjennomgått mer smitte. Norge må gjennom en hestekur der mange blir smittet og vanlig sykehusdrift utsettes en stund. Dette er uunngåelig. Ethvert tiltak som begrenser smitten vil bare forlenge denne perioden unødvendig mye.

Litt av et resonnement 😳

Igrunnen litt imponert over at det er mulig å Stokke tankene sine slik…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (2 timer siden):

Litt av et resonnement 😳

Igrunnen litt imponert over at det er mulig å Stokke tankene sine slik…

Det er uunngåelig. Du, og folk som deg, nekter å innse realitetene. Du tror kanskje det er mulig å unngå å bli smittet selv? Det er det ikke. Ila de neste årene skal vi alle smittes. Viruset er nå så smittsomt at det er umulig å stoppe det. Da har man to alternativer: la viruset gå gjennom befolkningen raskt (få eller ingen tiltak) eller trekke dette ut over mange år (flere strenge tiltak). Førstnevnte vil føre til noe høyere press på helsevesenet en stund, mens sistnevnte vil frata folk flest friheter i lang tid. De fleste innser nok at førstnevnte er minst skadelig samlet sett.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tom1986 said:

Det er uunngåelig. Du, og folk som deg, nekter å innse realitetene. Du tror kanskje det er mulig å unngå å bli smittet selv? Det er det ikke. Ila de neste årene skal vi alle smittes. Viruset er nå så smittsomt at det er umulig å stoppe det. Da har man to alternativer: la viruset gå gjennom befolkningen raskt (få eller ingen tiltak) eller trekke dette ut over mange år (flere strenge tiltak). Førstnevnte vil føre til noe høyere press på helsevesenet en stund, mens sistnevnte vil frata folk flest friheter i lang tid. De fleste innser nok at førstnevnte er minst skadelig samlet sett.

Dette er en helt forrykt måte å tenke på og har overhode ingen forankring i basal forståelse av hvordan helsevesenet fungerer. 
Ja, smitten vil smitte en rekke mennesker. Men at man skal la mennesker med relativt god prognose dø, bare fordi du ønsker å la en tsunami skylle over befolkningen istedefor å porsjonere det ut slik at alle kan få den hjelpa de fortjener, er for meg en helt vanvittig måte å tenke på. 

Ellers kan du lese mine tidligere poster ang hva jeg tror eller ikke tror. Da fremkommer det nok ganske tydelig for deg at jeg forholder meg til fakta og basic epidemiologi. Å tro kan man gjøre andre steder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere med at de somler med dose 3? Alle jeg kjenner som kvalifiserer (65+) sitter og venter på at det skal gå lang nok tid siden dose 2 (5 mnd) og etter dette er det bare å bestille time eller stikke innom dropin. Dette er i Oslo. De som skal ha dose 3 grunnet risiko-gruppe har sitt eget opplegg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (32 minutter siden):

Dette er en helt forrykt måte å tenke på og har overhode ingen forankring i basal forståelse av hvordan helsevesenet fungerer. 
Ja, smitten vil smitte en rekke mennesker. Men at man skal la mennesker med relativt god prognose dø, bare fordi du ønsker å la en tsunami skylle over befolkningen istedefor å porsjonere det ut slik at alle kan få den hjelpa de fortjener, er for meg en helt vanvittig måte å tenke på.

Helsevesenet, både lokalt og nasjonalt, har pandemiplaner der f.eks. antall intensivplasser kan skaleres opp til minst 800 plasser. Det vil føre til mange utsettelser (nærmere 75% av vanlig drift), men det skal gå helt fint. Danmark og Sverige har allerede gjort dette og planlegger å gjøre dette videre fremover. For å si det slik: folks frihet er viktigere enn at Olga på 70 ikke må vente noen måneder på hofteoperasjonen sin.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, tom1986 said:

Helsevesenet, både lokalt og nasjonalt, har pandemiplaner der f.eks. antall intensivplasser kan skaleres opp til minst 800 plasser. Det vil føre til mange utsettelser (nærmere 75% av vanlig drift), men det skal gå helt fint. Danmark og Sverige har allerede gjort dette og planlegger å gjøre dette videre fremover. For å si det slik: folks frihet er viktigere enn at Olga på 70 ikke må vente noen måneder på hofteoperasjonen sin.

Ikke kom med mer rasjonell helhets-tankegang nå.

Hysterikerne på KG tåler ikke det..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/17/2021 at 12:28 AM, NorthernLight said:

Oppdatering : 9065 smittede totalt tirsdag/onsdag/torsdag  23/24/25 november. Ett snitt på over 3000 tilfeller hver dag. Aldri vært så høye smittetall på 3 døgn.Mørketallene må være enorme..Fortsatt gjør FHI/regjeringen svært lite med smitten.

Beklager hvis dette allerede er diskutert, men var det ikke etterslep på Tirsdag? Sånn at Tirsdag fikk smittede også fra Mandag, hvis jeg forstå det rett? Selvsagt er tallet skyhøyt uansett, men verdt å nevne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (Akkurat nå):

Beklager hvis dette allerede er diskutert, men var det ikke etterslep på Tirsdag? Sånn at Tirsdag fikk smittede også fra Mandag, hvis jeg forstå det rett? Selvsagt er tallet skyhøyt uansett, men verdt å nevne.

Det er jeg klar over. Men fakta er at det er ny rekord totalt på 3 dager uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering : 12007 smittede totalt tirsdag/onsdag/torsdag/fredag - 23/24/25/26 november. Ett snitt på over 3000 tilfeller hver dag. Aldri vært så høye smittetall på 4 døgn.Mørketallene må være enorme..Fortsatt gjør FHI/regjeringen svært lite med smitten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett flaut hvor lite synlige de er, å la hver kommune ta ansvar for seg selv er helt fjernt da det tydeligvis er mange kommuner som ikke gidder å gjøre noe før regjeringen/FHI åpner kjeften og det blir nasjonale tiltak. Nå har man et nytt virus og som er på trappene og døra er egentlig på vidt gap. Det sier seg selv at vi og får det uansett for viruset er jo i Belgia allerede, da er det nok her og, vi vet bare ikke om det ennå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...