Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

tom1986 skrev (28 minutter siden):

Det var det sykehusene meldte i fjor vår.

Denne "smertegrensen" du viser til er et utslag av ren retorikk. Hva tror du egentlig "smertegrense" betyr? Jeg kan avsløre så mye at det betyr ikke at det er maksimalt 300 intensivplasser ved norske sykehus..

Det er uansett ikke nok intensivsykepleiere til å drifte 800 intensivplasser. Kommer nok tiltak før smertegrensen nås, sykehusene vil ikke kunne ivareta andre pasienter på en forsvarlig måte dersom det skjer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ToveM skrev (5 minutter siden):

Kan ikke være bra og gå rundt å være så redd hele tiden. Hvorfor tror du at "alle" går rundt med korona smitte hele tiden? Jeg kjenner faktisk ingen som har hatt korona. 

Her er det 3 stk innlagt på sykehuset.  Kapasiteten blir neppe sprengt p.g.a det.

Nei det er ikke bra men noe jeg må lære å leve med. Tror ikke alle har korona men spesielt sånne steder som matbutikker der mange folk er innom hver eneste dag. Både med forkjølelsessymptomer og ikke. Når mange går rundt syke så er det ikke rart jeg ikke stoler på alle, og nye smitte rekorder hver uke nå er skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToveM skrev (7 minutter siden):

Kan ikke være bra og gå rundt å være så redd hele tiden. Hvorfor tror du at "alle" går rundt med korona smitte hele tiden? Jeg kjenner faktisk ingen som har hatt korona. 

Her er det 3 stk innlagt på sykehuset.  Kapasiteten blir neppe sprengt p.g.a det.

Må man nødvendigvis gå rundt å være redd hvis man er forsiktig? Handler det ikke mer om å tenke seg om?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (58 minutter siden):

Norske sykehus har plass til nærmere 800 intensivpasienter samtidig. Det er 58 nå..

Har du vært på en intensivavdeling før? Det burde ikke være nødvendig å påpeke dette, men coronapasienter må ligge på ISOLAT. Smitteisolert. De sykehusene jeg har jobbet på har hatt noe sånn som, jeg vet ikke, 3 eller 4 isolat på intensiven, og et par rom til som kan brukes i nød. Veldig mange av sengeplassene på intensiven er ute i et helt åpent fellesområde med skillevegger mellom. Høres det ut som en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (2 minutter siden):

Har du vært på en intensivavdeling før? Det burde ikke være nødvendig å påpeke dette, men coronapasienter må ligge på ISOLAT. Smitteisolert. De sykehusene jeg har jobbet på har hatt noe sånn som, jeg vet ikke, 3 eller 4 isolat på intensiven, og et par rom til som kan brukes i nød. Veldig mange av sengeplassene på intensiven er ute i et helt åpent fellesområde med skillevegger mellom. Høres det ut som en god ide?

Om det er en god ide eller ikke får være opp til sykehusene å vurdere. Det er de som mener de har ca. 800 intensivplasser (ved omprioriteringer).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tom1986 skrev (6 minutter siden):

Om det er en god ide eller ikke får være opp til sykehusene å vurdere. Det er de som mener de har ca. 800 intensivplasser (ved omprioriteringer).

Det har de nok, men det er ikke bare coronapasienter som har behov for respirator 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG melder om 2475 nye smittetilfeller i dag.

Nettavisen og DB er mer moderate med 1040 nye meldte tilfeller.

Og det hadde DB og Nettavisen korrigert opp

Endret av Gamle Smukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Smukka skrev (6 minutter siden):

VG melder om 2475 nye smittetilfeller i dag.

Nettavisen og DB er mer moderate med 1040 nye meldte tilfeller.

Nettavisen og DB har feil... Det var registrert over 1000 tilfeller kl 15.00 så VG sin stemmer nok... 

Edit: Nå har de rettet det... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (3 timer siden):

Isolat trenger ikke å bety enerom, og man kan ha (og har ofte) flere corona-pasienter på samme rom. De må bare isoleres fra smittefrie pasienter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Lawyam skrev (9 timer siden):

Må man nødvendigvis gå rundt å være redd hvis man er forsiktig? Handler det ikke mer om å tenke seg om?

Det står jo i innlegget hun siterer at han går med hjertebank i butikkene hver gang og frykter folk går rundt med coronasmitte hele tiden. Det ser veldig ut som redsel altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (11 timer siden):

Nei det er ikke bra men noe jeg må lære å leve med. Tror ikke alle har korona men spesielt sånne steder som matbutikker der mange folk er innom hver eneste dag. Både med forkjølelsessymptomer og ikke. Når mange går rundt syke så er det ikke rart jeg ikke stoler på alle, og nye smitte rekorder hver uke nå er skremmende. 

Det er høysesong nå for vanlige forkjølelser også, husk det. De fleste har også evt rest symptomer bare. Hoste kan vare lenge. Det er mye mer sjans for at du møter på noen som har noe annet enn corona ute i butikken. 

Når det er sagt så må man gjerne oppholde seg nærme en person over et viss tidsrom for å kunne bli smittet av noe som helst virus. Det er derfor man gjerne blir smittet av kollegaer eller av folk man omgås på privaten, spesielt innenfor eget hjem. Det gjelder også corona. 

Sjansen for at du blir smittet tilfeldig på butikken av noe som helst er minimal..

Hilsen en som har vært gjennom to vanlige forkjølelser den siste mnd..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (1 time siden):

Det er høysesong nå for vanlige forkjølelser også, husk det. De fleste har også evt rest symptomer bare. Hoste kan vare lenge. Det er mye mer sjans for at du møter på noen som har noe annet enn corona ute i butikken. 

Når det er sagt så må man gjerne oppholde seg nærme en person over et viss tidsrom for å kunne bli smittet av noe som helst virus. Det er derfor man gjerne blir smittet av kollegaer eller av folk man omgås på privaten, spesielt innenfor eget hjem. Det gjelder også corona. 

Sjansen for at du blir smittet tilfeldig på butikken av noe som helst er minimal..

Hilsen en som har vært gjennom to vanlige forkjølelser den siste mnd..

Ja går mye forkjølelse. Vært sammen med forkjøla folk siste ukene, men det går fint når jeg vet det ikke er korona, men ute når fremmede hoster og virker syke så blir jeg irritert. Da er det automatisk korona i følge meg. Det må jo være mye smitte når smitten øker så voldsomt og er ganske sikker på at enkelte går rundt med koronasmitte i butikker. Liker virkelig ikke smitterekordene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (13 timer siden):

Altså, du kunne jo kanskje prøve å spørre deg selv hvordan alle de som jobber i butikk, mange timer nesten hver eneste dag, har overlevd de siste 20 månedene. Mulig det kan virke noe beroligende.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (9 timer siden):

Isolat trenger ikke å bety enerom, og man kan ha (og har ofte) flere corona-pasienter på samme rom. De må bare isoleres fra smittefrie pasienter.

Sånn av nysgjerrighet, isolerer man pasienter med andre smittsomme sykdommer (influensa, RS osv) på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tom1986 skrev (12 timer siden):

Korona pasienter  på respirator er svært ressurskrevende Dette er en veldig krevende situasjon Intensivsykepleiere jobber overtid for å kunne hjelpe de sykeste korona pasientene. Behandlinger utsettes

For første gang under pandemien ligger fem pasienter på ECMO, en hjerte-lungemaskin, samtidig. Også maskinen som er lånt av Helse Vest for å øke kapasiteten, er i bruk.

Pasientene er svært ressurskrevende: Hver dag jobber 51 intensivsykepleiere ved de ti sengene på denne intensivseksjonen. Det er massiv bruk av ekstravakter, overtid og såkalte merarbeidsavtaler, som sørger for at de aller sykeste pasientene får behandlingen som forventes. Avtalene inngås frivillig. Da brytes ikke arbeidsmiljøloven

– Maskiner er ikke problemet. Vi kan skaffe maskiner fra egen beredskap eller låne av leverandør. Begrensningen er personell.

https://www.vg.no/nyheter/i/Jxpgdj/sykehustopper-slaar-alarm-om-intensivkapasiteten-ber-helseministeren-foelge-opp-egne-forslag

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (21 timer siden):

Er de i vaksinerte det hele tatt i flertall blant de innlagte da? Svaret på spørsmålet er at vaksinen har en beskyttelse på rundt 90% og ikke 100. Det er de 10 prosentene som får problemer. Dette er blitt gjentatt i det kjedsommelige..

I uke 45 ble 57 uvaksinerte, 90  fullvaksinerte og 4 delvaksinerte innlagt på sykehus i Norge med covid-19 som hovedårsak. 

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-45-08.11---14.11.21.pdf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (53 minutter siden):

– Maskiner er ikke problemet. Vi kan skaffe maskiner fra egen beredskap eller låne av leverandør. Begrensningen er personell

Å leie helsepersonell nå fra Polen, Russland osv ikke aktuelt, men Brasil, Argentina og hele Sør-Amerika har lav-Covid akkurat nå...de har ledige personell tilgjengelig å leie, med erfaring (disse landene hadde større bølger før).

Det er bare å organisere fly, tolk osv. Det koster ikke så mye, i hvert fall ikke mye mer enn sesongarbeidere (jordbærplukkere og andre jordbruk).

Myndighetene burde ha tenkt på dette før... det er et dårlig unnskyldning vi kan ikke akseptere, altfor dårlig forberedelse om de ikke hadde foresett potensielle behovet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Altså, du kunne jo kanskje prøve å spørre deg selv hvordan alle de som jobber i butikk, mange timer nesten hver eneste dag, har overlevd de siste 20 månedene. Mulig det kan virke noe beroligende.

Jeg sto i kassa på Kiwi selv og ekspederte en koronasmittet i vår.. vi fikk klokkeslett på intranettet, og det var mens det var rolig i butikken, og kun en kasse var åpen - den jeg sto i akkurat da. Husker jeg tilogmed slurvet litt med munnbindet den tiden jeg sto i kassen, dro det ned flere ganger for å drikke vann og på igjen uten å sprite hendene (ble ganske svimmel av den spritdampen inni bindet), likevel ble jeg ikke smittet. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...