Gå til innhold

Skal i slalombakken, hva trenger jeg????


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jo stått tidligere, men det er jo 15 år siden 😅 Har børstet støvet av slalomskia jeg fant i kjelleren

Har bukse og Kari traa undertøy. Skal kjøpe meg jakke

Har man bare på ull undertøy under yttertøyet?? 
 

Hjelm?

Skal skia smøres?

Hørt det finnes varmelapper, noen med erfaring med de?

Votter må jeg også huske, noe annet jeg har glemt?

Og må kjøpe meg lange ullsokker, for jeg husker hvor vondt det var med ullsokk kant i slalomskoa 😅

Jeg har staver også. Er staver noe jeg burde bruke som er uerfaren, eller er det best å begynne uten?

Skal til Hemsedal i Januar, hvordan er tempen i bakken da?

Anonymkode: 074a5...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må kanskje ha sånt bånd i halsen? Og slalåmbriller og lue!

ts

Anonymkode: 074a5...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ull under vinterdressen er fint, gjerne slalåmsokker også. Greit å ha en jakke med skikort-lomme, så det blir lettere i heisen.

Hjelm er et must, helst med briller. Lue er ikke nødvendig om du har en god hjelm, men det er godt å ha på en buff eller annet i halsen, som du kan dra oppover ansiktet. Jeg personlig liker hansker fremfor votter, men det må du føle på selv.

Så er det ski, slalåmsko og staver. Skiene kan du gjerne glide/vokse før du kjører, og stille inn bindingene etter vekten din. Da er du tryggere. Har du de for stramt så faller skiene ikke av når de bør, og har du de for slakt faller de av når de ikke bør. Anbefaler å ta med staver, for heller å legge de vekk om du finner ut det er best uten i starten.

Anonymkode: b75d4...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 år siden? Jeg vil anbefale at du leier ski en eller to dager når du er der, slik at du kjenner forskjellen. Skiene har utviklet seg endel på de siste 15 årene. 

 

Anonymkode: 9b8c7...d55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kalt bør du nok ha noe mer enn bare et lag ull under, avhengig av hvor varm jakke/bukse du har.

Det kan være skikkelig kaldt i Januar, men det er store svingninger.

Hvis du er nybegynner eller rusten teknisk så anbefaler jeg noen timer med skilærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å ta med en ekstra tykk ullgenser eller fleece i tilfelle du fryser eller skal holde deg i ro en stund. og ekstra skift med sokker. 

Anonymkode: 7032c...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører masse alpint. her er mine tips:

januar kan være veldig kaldt, nå har jeg ikke erfaring med akkurat Hemsedal. mange steder har det vært - 10 til - 20. for å ha en fin dag er det viktigste å ikke bli for kald, altså klær og støvlene. utstyret for ei helg er ikke like viktig, men vil spille en stor rolle på mestring. 

mye nytt slalåm som nok kan gjøre denne nye/gamle erfaringen bedre enn gammelt utstyr, så vurder om du skal leie. 

1.du må ha hjelm. flere steder er det hjelmpåbud, også rimelig dumt å kjøre uten hjelm. hjelper også på å holde varmen. 

2.kari tråå fungerer bra.  ha også en ullgenser , eller en fleeze. under skibukse trengs bare stilongs/ullbukse

3.buff. jeg anbefaler baclava (over hodet) under hjelm, men i det minste Buff til halsen. baclava er deilig hvis det er under - 10.

4. bruk skibriller. med hjelm sitter de også bedre. det hjelper også på kulde, og dumt å få skadet synet. 

5.det er veldig lurt med lange sokker, alpinsokker. det hjelper også for kulde, fordi når det blir ubehagelig kant eller tykt så kuttes raskt blodtilførsel. et lurt tips er å ta disse sokkene, deretter brettes ullstilongsen slik at de er som kbebukser, DVS at kun sokkene er nedi skoene. ikke stram skoene første turen, vent til du er på toppen. da slår du hælen hardt nedi bakken slik at foten kommer langt bak. løsne gjerne støvelen opp skiheisen på alle turer siden du ikke bruker de så ofte (de tilpasses foten med mer bruk over flere helger). 

disse fungerer nok ok for en helg:

https://www.xxl.no/bula-park-ski-sock-21-22-alpinsokker-unisex-gra/p/1175139_1_style?gclid=Cj0KCQiAys2MBhDOARIsAFf1D1edSLmYkXRGDtGjZpxeeIm9NlfOk8jMnKWFoFt_1F4IBoImFk948UEaAmbuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

6. har du egne slalåmski kan de gjerne glides/preppes,særlig om du bruker dine gamle. du kan gjøre det hos XXL. 

personlig tenker jeg at det nok er mye lurere for deg å leie ski og støvler siden ditt utstyr er gammelt. 

7 gjerne bruk staver. de hjelper med balansen, og for å ha "hender" et sted. bruk de du har :) legg de bort om du synes det er bedre. 

masse god tur 😊 husk at du skal ha ei god helg! 

Endret av stAre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal stå ofte så anbefaler jeg å leie der. Da får du komfortabelt utstyr som allerede er inngått. Som nevnt over så har det skjedd veldig mye de siste 15 årene, og du vil få en mye bedre opplevelse i bakken.

Husk penger til afterski, kanskje en vannfast mascara om du er av den typen. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...