Gå til innhold

Ser du på Islendinger og finner som Bros?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er islending og ser på meg som islending! Genetisk er vi omtrent 60% norske og 40% keltiske, så nordmenn er definitivt bros og jeg føler meg veldig hjemme her 😊 

Anonymkode: 86ab8...c37

Man kan se en del artige ting på navn, noen gammeldagse irske navn er norske (Aulaibh = Olav) og omvendt (Njål = Niall).

Men så føler jeg at skotter og irer også er bros 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finner og islendinger er bros, ja, og dansker også. Svensker er bare blitt rare, de er nok bare sånne fjerne slektninger.

Anonymkode: 9e50a...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irkan90 skrev (18 timer siden):

Synes finner er som en rar fetter du smiler og nikker til, men som sitter tyst og mo mutters alene i hjørnet på familiemiddager.

Har du lest Skandinavia and the World? 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er snille og kule uansett hvor de er fra er mine bros og søstre 

Anonymkode: fcbaf...c2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Entern said:

Magnus Berrføtt var ikke helt norsk da, derav navnet (han kledde seg etter gælisk skikk). Ikke at det gjør ham mindre kul :) 

Jo, han var helt norsk, sønn av Olav Kyrre og hans frille Tora Jonsdatter, men Magnus ble satt bort til fostring hos andre slik som var vanlig praksis hos overklassen dengang.

Jeg finner ikke kilder, men har lest at han ble oppfostret blant skottene. Det kan forklare klesstilen hans:

Quote

Etter sagatradisjonen fikk han sitt tilnavn fordi han bar skotsk drakt, kort kjortel (kilt) og bare legger, men tilnavnet kan også ha oppstått ved at Magnus fulgte irsk skikk og red barfot.

https://snl.no/Magnus_3_Berrføtt

Anonymkode: 64b7e...4df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, han var helt norsk, sønn av Olav Kyrre og hans frille Tora Jonsdatter, men Magnus ble satt bort til fostring hos andre slik som var vanlig praksis hos overklassen dengang.

Jeg finner ikke kilder, men har lest at han ble oppfostret blant skottene. Det kan forklare klesstilen hans:

https://snl.no/Magnus_3_Berrføtt

Anonymkode: 64b7e...4df

Det var det der jeg tenkte på ja 😀

(Altså at han kulturelt ikke var helt norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er nærmere beslektet med svensker og dansker og går under ett.  Finsk kommer som en egen prosent om man tar en dna-test på f.eks Ancestry.com. 

Anonymkode: d3704...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker og svensker står vi nært. Islendinger føler jeg mer fjernt, men de kommer jo egentlig fra Norge. Mulig det er språket som vi ikke forstår som gjør dem mer fjerne sånn sett. Finner er jo generelt spesielle folk og føler ikke noe slektskap til dem. 

Anonymkode: 8834b...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 timer siden):

Man kan se en del artige ting på navn, noen gammeldagse irske navn er norske (Aulaibh = Olav) og omvendt (Njål = Niall).

Men så føler jeg at skotter og irer også er bros 😀

Ja, det er morsomt! Jeg er fra nord Island og leste litt lokalhistorie sist jeg var hjemme. I ca år 1000 (+-100 år)  var det to nordmenn som kom over og slo seg ned ikke så langt unna hvor jeg kommer fra. De var gode venner og bosatte seg ved siden av hverandre og oppkalte gårdene etter hjemstedene sine i Norge. De gårdene finnes den dag i dag og har fortsatt de norske stedsnavnene (med islandsk skrivemåte da). Det synes jeg er artig 😊

(Uheldigvis er jeg innmari glemsk så jeg husker ikke navnene - og boken er på Island så jeg får ikke sjekket den heller!)

Anonymkode: 86ab8...c37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er morsomt! Jeg er fra nord Island og leste litt lokalhistorie sist jeg var hjemme. I ca år 1000 (+-100 år)  var det to nordmenn som kom over og slo seg ned ikke så langt unna hvor jeg kommer fra. De var gode venner og bosatte seg ved siden av hverandre og oppkalte gårdene etter hjemstedene sine i Norge. De gårdene finnes den dag i dag og har fortsatt de norske stedsnavnene (med islandsk skrivemåte da). Det synes jeg er artig 😊

(Uheldigvis er jeg innmari glemsk så jeg husker ikke navnene - og boken er på Island så jeg får ikke sjekket den heller!)

Anonymkode: 86ab8...c37

Veldig kult :) 

Liker lokalhistorie selv - men dere på Island er jo eksepsjonelle på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (2 timer siden):

Veldig kult :) 

Liker lokalhistorie selv - men dere på Island er jo eksepsjonelle på det :) 

Haha, ja, det er mulig! Jeg er da litt nerdete også 😄

Men skuffet over at jeg ikke husker hverken gårdsnavnene eller hva landnåmsmennene het! 

Anonymkode: 86ab8...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...