Gå til innhold

Tips til svigerforeldre som har alt..


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Sambisen og jeg sliter med å finne på noe til hans foreldre... De har ALT... Ikke har de noen ønsker, og ikke er det vits i å gi noe hjemmelagd til dem da svigermor faktisk er skikkelig typisk husmor som lager alt selv....

Er det noen som har noe godt tips? Ikke for dyrt, da vi ikke pleier å bruke mer enn ca. 200kr på foreldrene våre...

Vi har tenkt å kjøpe gave til dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*le*

Vi har akkurat samme problemet som deg. HELT til jeg tekte meg om.

Damen er racer på håndarbeid. Hun strikker, broderer, syr og jaa..

MEN! Hun har en svakhet. Gameboy! Til jul skal svigermor (på over 55) få en gameboy advanced. Fortiden sitter hun daglig med sin tapede gamle GB. :ler: Og hun er faktisks ganske flink. Tror det er på tide med en litt nyere modell..

Til svigerpappa.. Den var vanskelig. Kanskje 10CD-er med tysk folkemusikk! (uurk) :ler2:

Kanskje du kan gi noe hun har bruk for når hun lager håndarbeid. Et fint broderi-sett eller noe slikt? :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Andungen~

Hei!

Mine foreldre er også av typen som "har alt", så i fjor fikk de gavekort på en middag for to på et spisested jeg vet de liker. De ble kjempe glade for det og synes det var veldig koselig tenkt. I ettertid har de sagt at den middagen ble ekstra koselig fordi de da tenkte på oss og tenkte at vi mente at de var den vell fortjent. Og det var den jo forsåvidt også - det er jo ikke lite de har måttet stå ut med opp gjennom årene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å gi en "proviantkasse", jeg kjenner flere som har godt voksne foreldre - som har "alt" - som gir dette. Fyll en eske med mye god mat og kanskje noe godteri! Fenalår eller annen spekemat, ekstra godt syltetøy eller saft, en vinflaske, god kaffe, konfekt eller annet du vet de vil sette pris på.

Dette kan jo gjøres så dyrt eller billig som du selv kan tenke deg, alt etter hva du putter oppi! Esken eller kurven kan du pynte som du ønsker, gjerne med cellofan og julesløyfer eller kanskje mer hemmelig...

Jeg har aldri gitt noe sånt selv, men jeg synes ideen absolutt er brukbar; jeg har foreldre som er 74 og 78 år, oppegående og friske, men de har jo det meste av det de trenger - og det de ikke har, har de råd til å kjøpe seg! Så litt ekstra godt å tære på utover vinteren er ikke å forakte!

Klem fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de liker å reise, så kan man gi dem reisebøker eller bare bøker som har deres favoritsted som tema. Mine svigers er veldig glade i Toscana, og det å finne bøker / musikk / div. andre ting relatert til Toscana er egentlig ganske greit. Og hvis de tilfeldigvis skulle ha den boka du gir dem, så har du jo gjort et godt valg, og de kan bytte den til noe annet i bokhandelen.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter og lurer på om jeg skal lage kalender, jeg...... sånn som man kjøper i fotobutikken og limer inn bilder og tegninger i!

Det koster ikke så mye, men jeg tror den gleder....

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har en svakhet. Gameboy

Ehm..Tror ikke min svigermor blir glad for det....

Til svigerpappa.. Den var vanskelig. Kanskje 10CD-er med tysk folkemusikk!

Og svigerfar kan nok ikke få noe slikt... urgh!

gavekort på en middag for to på et spisested jeg vet de liker.

Mine svigerforeldre bor ikke i siviliserte strøk, finnes ikke noen gode spisesteder der de bor, i bushen....

Det går jo an å gi en "proviantkasse"

Det kan jo kanskje gå an, men til jul lager svigermir all maten selv, og svigerfar jakter så de har masse deilig kjøtt som svigermor lager alt mulig typer kjøtt av.... ¨Må evt bli en proviantkasse med namis, da.. Mine svigerforeldre er 45 og 40 år...

Hvis de liker å reise, så kan man gi dem reisebøker eller bare bøker som har deres favoritsted som tema.

De reiser kun til hytta si på fjellet, ellers tror jeg de aldri reiser noen steder...

Forstørre et spesielt flott bilde av dere, kanskje!?

Vi har tenkt tanken, men det å gå til fotograf for å få et slikt bilde ligger ganske høyt over den prisklassen vi hadde tenkt oss. Riktignok er sambisen fotograf, men han har ingen kamera med selvutløser...

Jeg sitter og lurer på om jeg skal lage kalender, jeg...... sånn som man kjøper i fotobutikken og limer inn bilder og tegninger i!

Er ikke det mest sånn barnebarn-greier, da?? :roll:

Huffe..Jeg VET jeg er vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kalenderen blir hva du gjør det til.

Om du gjør som vi med barnetegninger o.l. blir det veldig "til bestemor og bestefar" men kanskje om du legger inn bilder fra turer dere har vært sammen, evt. kunst eller no sånt kan det bli stilig.

Men, smaken er som baken vettu! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Andungen~

Hei!

Mine foreldre bor også i et lite sivilisert strøk, men det finnes 2-3 spisesteder i kommunen. Den ene ca 3 mil fra der de bor, men de kjører ofte søndagsturer kommunen rundt og da stoppet de å brukte julegaven! :)

Ellers ville jeg bare komme med et tips for de som skal ornde kalendere. I fjor betalte jeg kr. 59,- på bokhandelen, i år så jeg de til 79,- på samme stedet. Så i morgen sender jeg en bestilling til SGS. Har gått sammen med flere på jobb som også vil bestille div. til jul. SGS tar 29,- kr. for kalenderen. Så vi sender en bestilling på bla. 15 kalendere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe noe til hytta da?

En sånn til å lagre doruller i (du kan jo male kråkeboller på den hehe)

eller en ny gjestebok eller sengetøy eller noe annet du vet at de trenger.

Hvis svigerfaren din jakter kan du jo se om du finner noe fint som kan brukes i den sammenheng også. har ikke peiling på hva folk har med seg på jakt jeg.. bortsett fra lommelerke da.

Termokanne eller termokopper er jo fint å ha på hytta. Eller noen fine nøkkelgreie til bod og utedo (hvis det finnes sånt der) evt. en knaggrekke til å henge ting på (nøkler, paraplyer, yttertøy osv)

Ellers er vel kortstokk og yatzy fortsatt fast innventar på en hytte. Hvis de liker sånt kan du jo lage en fin treeske som du dekorerer og legge oppi et par kortstokker, yatzy eller andre spill som passer på en hyttetur.

Er jeg helt på vidda nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre vet jeg drikker sånne fine konjakker og sånt. Vi ga de en dyr konjakk i julegave i fjor, og det satte de veldig pris på. Tror den kosta 300 kroner for ei flaske. Men det er veldig mange en IKKE skal gi alkohol til i julegave, så det er sagt! Men svigerforeldrene mine vil veldig gjerne ha det.

Også i år skal vi prøve å finne på noe drikkelig/spiselig. For de har jo ALT jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en vin-kasse i tre som du dekorerer selv enten med jule-motiv eller "helårs"-motiv......??? Du kan f.eks. bruke decoupage-teknikk eller hobbymaling.Eller andre tre-produkter,kanskje.???

En fin juledekorasjon med blomster og nisser etc. i ....?

En fin flaske vin eller konjakk for dem som liker det....

En bok...innholdsrik kokebok etc.

kanksje et nytt juletre-teppe hvis det gamle dem har er litt små-stygt....?? Dette kan du lage selv og det trenger ikke nødvendigvis å bli dyrt. Du kan bruke strie som bunnstoff og aplikere på f.eks. små "pakker" av fine julestoff som du f.eks. kjøper i quilte-butikker!!

Kjøp to enkle,men også litt pene vin-glass (evt. andre glass) som er helt enkel uten pynt/mønster på.Disse kan du dekorere med glass-maling (panduro).Lag et til mor og et til far, og mal motiv som du forbinder med dem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med fellestime massasje. Så kan svigersene gå på massasjetimen sammen. Det blir deilig for dem!! Fy flate, jeg føler at jeg kom på en god ide. ..dersom ikke det koster skjorta, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....hva med krydder???

På www.culinario.no har de flotte gavepakninger med forskjellig innhold. Stort sett bruker de jo krydder i matlaging......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette med gaver er fryktelig vanskelig og vi sliter like mye hvert år!

Har funnet ut at gavekort er egentlig veldig greit å gi bort. Hva med gavekort til hudpleie, hos frisøren eller en fotpleier? Eller gavekort på teater?

Ellers er (som nevnt) bilder flott å gi bort, det blir alltid satt pris på.

Et annet tips er kanskje å gi bort penger som er ment til et spesielt formål? I fjor gav vi bort penger til min manns foreldre som skulle gå til ved, slik at de skulle slippe å slite vettet av seg for å få ved til hytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjent problemstilling!

Drikker de vin?

I fjor kjøpte vi et sett med vinopptrekker, helletut og "kork" som ser veldig eksklusivt ut på Jernia. De hadde ikke noe skikkelig "kork" til halvfulle vinflasker, så det ble faktisk godt mottatt.

Er de glade i å komme ut i naturen?

Broren min kjøpte medlemsskap i Den norske Turistforening (eller hva det heter igjen...) for et par år siden. I år tenker vi på å kjøpe gavekort på ei pakke det lokale orienteringslaget legger ut hver vår, med turorientering. Poster som er rimelig enkle å finne i flott terreng, og med annonserte kaffe-poster en gang i måneden ut sommeren.

Lykke til

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker da? En god roman, en bok om området hytta deres ligger i, en bok om floraen i fjellet eller kanskje norske fugler, en bok om værtegn fra gammelt av? Min far har brukt opp en bok om værtegn "Hva dagene vet" av Sverre Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...