Gå til innhold

Ble banket opp av eksen, venninne dro bare...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men her dro hun altså hjem til han frivillig.

Å dra hjem til noen av egen fri vilje er noe annet enn å ikke komme seg unna.

Å si noe annet er å trivialisere problemstillingen til de som faktisk ikke kommer seg unna uten å risikere liv og helse til seg selv og/eller barn.

Anonymkode: 0ce98...768

Jeg tror ikke du forstår hva det er jeg sier. Det er ikke nødvendigvis noe som fysisk tvinger de tilbake. Det er psykisk. Mange velger selv å dra tilbake pga traumebinding. Det betyr ikke at det er det beste valget for de, eller at det er valget som de hadde tatt om de stod på utsiden.

Anbefaler deg å se Maid på Netflix, så får du kanskje en bedre forståelse av det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jo vi bare en side av saken, og ikke venninnens side. Tipper det ligger mer her en det du ts forteller.

En sak har alltid minst to sider. 
 

Anonymkode: 0d48a...f69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke du forstår hva det er jeg sier. Det er ikke nødvendigvis noe som fysisk tvinger de tilbake. Det er psykisk. Mange velger selv å dra tilbake pga traumebinding. Det betyr ikke at det er det beste valget for de, eller at det er valget som de hadde tatt om de stod på utsiden.

Anbefaler deg å se Maid på Netflix, så får du kanskje en bedre forståelse av det. 

Jeg forstår hva du sier. Men det er fortsatt et valg de tar. 

Å dikkedere med slikt gjør det fort bare verre fordi man validerer det. Enabling.

Anonymkode: 0ce98...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (10 minutter siden):

Anbefaler deg å se Maid på Netflix, så får du kanskje en bedre forståelse av det. 

Har ikke Netflix.

Anonymkode: 0ce98...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kutt all kontakt med eksen, blokker osv.

2. Kutt denne kjipe kjerringa kjapt som F

3. Terapi. Ja, det finnes rasshøl overalt, men - kan det tenkes at du tiltrekkes dem? Både eks og venninne er ordentlig rævva relasjonsmateriale. Bruk tid på å finne ut hvordan du kan se røde flagg tidlig og ha selvbilde nok til å unngå den type mennesker. 

Anonymkode: f8ae5...34c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i himmelens navn dro du tilbake til han? En som truer med selvskading for å få viljen sin, er ingenting å stole på. Neste gang han ringer og truer med dette, ringer du politiet og sender en bekymringsmelding.

Du har ikke noe ansvar for hva han gjør eller ikke gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår hva du sier. Men det er fortsatt et valg de tar. 

Å dikkedere med slikt gjør det fort bare verre fordi man validerer det. Enabling.

Anonymkode: 0ce98...768

Mennesker som lever/har levd under sånne forhold klarer ikke alltid å ta gode valg for seg selv. Det er helt vanlig. De er vandt til å bli manipulert av partner og har veldig lett for å gå tilbake til den voldelige part. Validering eller ikke, det er sånn hjernen til mennesker funker, og man ser eksempler etter eksempler på det her. Og når personen som har vært voldelig mot deg i x antall år ringer og sier hen skal skade seg selv om du ikke kommer så forstår man ikke selv nødvendigvis konsekvensen av å dra siden man er såpass manipulert at man ikke skjønner sitt eget beste. Les deg litt opp på psykologi og PTSD så kanskje du kan se litt andre perspektiver enn bare ditt eget. Victimblaming er ikke greit. 

På den annen side kan jeg også forstå venninnen til TS om detter har vært et gjentagende problem... Kan være vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Men TS sier ikke nok om situasjonen til at det er mulig å konkludere med noe på den fronten. 

Anonymkode: 70535...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mennesker som lever/har levd under sånne forhold klarer ikke alltid å ta gode valg for seg selv. Det er helt vanlig. De er vandt til å bli manipulert av partner og har veldig lett for å gå tilbake til den voldelige part. Validering eller ikke, det er sånn hjernen til mennesker funker, og man ser eksempler etter eksempler på det her. Og når personen som har vært voldelig mot deg i x antall år ringer og sier hen skal skade seg selv om du ikke kommer så forstår man ikke selv nødvendigvis konsekvensen av å dra siden man er såpass manipulert at man ikke skjønner sitt eget beste. Les deg litt opp på psykologi og PTSD så kanskje du kan se litt andre perspektiver enn bare ditt eget. Victimblaming er ikke greit. 

Man er ikke i en psykoselignende tilstand bare fordi man har levd under slike forhold, slik at all fornuft er eset ut av en og en er ute av stand til å ta tenke rasjonelt. Sorry altså.

Anonymkode: 0ce98...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun prøvde helt sikkert å advare henne mot å dra til eksen før hun gjorde det. Hun prøvde sikkert å få henne til å drite i å svare han. 

Anonymkode: b481b...7b2

Og deretter straffe henne når hun ble utsatt for vold ved å ikke komme?
 

Uansett hvor mye tull vennene mine måtte drive med hadde jeg aldri prioritet fyll over å komme når en av de er på legevakten, spesielt ikke om jeg er lovet det. Dårlig venninne.

Anonymkode: f6539...1d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wow.... Det er pga sånne holdninger at kvinner blir fanget i forhold med voldelige menn. Når venner tar avstand dytter de bare voldsoffere mer inn i armene på voldsmannen og offeret har ingen andre. 

Hårreisende at en som har vært utsatt for vold kan drive med så grov og stygg victimblaming og shaming av voldsofre 

Anonymkode: 2d1ef...f45

Helt enig! Ufattelig hva enkelte her lirer av seg! Sykt at det finnes så mange motbydelige egoister! 🤢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man er ikke i en psykoselignende tilstand bare fordi man har levd under slike forhold, slik at all fornuft er eset ut av en og en er ute av stand til å ta tenke rasjonelt. Sorry altså.

Anonymkode: 0ce98...768

Stemmer nok det. Men når du får beskjed fra en du sannsynligvis fortsatt bryr deg om at han skader seg selv om du ikke kommer. I tillegg til at du sannsynligvis har blitt manipulert herfra til H av samme person er det nok ikke så lett å tenke rasjonelt. 

Anonymkode: 70535...cb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette er jo helt sykt. Jeg ville faktisk begynt å tenke på om det var tide på å flytte på meg. 

Hvilken hjelp føler du forresten at du trenger, fra deg selv og andre, for å greie å ikke dra hjem til eksen din? Det er ikke ditt ansvar at han tenker på å skade seg selv. Dette hører jeg har vært utrulig tungt for deg på flere måter. Både at han manipulerer deg til å komme dit, banker deg og så å bli sviktet av venninnen du bor sammen med. ❤️ Men du er tøff. Du tar vare på deg selv! Husk det, du har deg selv, og det er dette ikke alle som har. Men her har du stilt opp for deg selv. ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis du har vært i denne situasjonen mange ganger (at du oppsøker fyren og blir banket opp) så kan jeg egentlig skjønne reaksjonen hennes. 

Anonymkode: a1840...3e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (3 timer siden):

Hvor får alle ABene det fra at venninna til TS bestandig har vært så støttende og hjelpsom? Står ingenting sånn i posten til TS.

Virker som ei totalt uansvarlig og uempatisk "party girl" på meg, sånn "ja ja venninna mi blir banka helseløs av den gærne eksen sin, whatever the føkk, jeg vil ha sprit og pikk!!!", mulig jeg er litt streng, men vibbene jeg får fra posten til TS ligner mer på det enn på "ååååå har hjulpet og støttet såååååååå mye nå oooooooorker jeg ikke meeeeeeer". 🙄

Forresten, spørsmål til TS: driver dere med stoff? Kan forklare både eksen og venninna i så fall...

For noe tull! Du har ingen rett til å kjefte på venninnen her, kan godt hende hun er SLITEN etter alt dramaet til ts. 

Anonymkode: a1840...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og TS neste gang han sender deg slike mld/ringer deg om slikt så ringer du til ambulanse. Så få de ta over. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 70535...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

. Men når du får beskjed fra en du sannsynligvis fortsatt bryr deg om at han skader seg selv om du ikke kommer.

Man får en beskjed fra en som har bedrevet psykisk vold mot seg i et forhold.

Anonymkode: 0ce98...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje venninnen kommer til å lage en annen tråd her inne. "Vi hadde planer, men hun stakk til eksen".

Det var dumt av venninnen og si at hun kom til legevakta, når hun ikke gjorde det. Det er vel det hun kan klandres for.

Ellers "forstår" jeg venninnen litt. Hadde selv ei bestevenninne som var sammen med en psykopat. Det manglet ikke på advarsler fra min side, og jeg var både støttekontakt og tilfluktssted. Men de to fant tilbake til hverandre uansett. Til slutt måtte JEG se meg over skulderen i frykt på å møte denne gale mannen, bare fordi jeg hadde prøvd å hjelpe.. Nå er det heldigvis slutt mellom dem da, og venninnen min vil knapt snakke om denne perioden med meg.

Anonymkode: 02fcd...83b

Har samme erfaring som deg. Den voldelige mannen til venninna begynte å true meg på livet fordi jeg hele tiden hjalp henne. Familien hennes er utslitte og de orker ikke mer, jeg skjønner dem godt. Jeg orker heller ikke mer. Folka her som sitter og roper at venninnen til ts er en dårlig venn har faen ikke peiling. 

Anonymkode: a1840...3e1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man får en beskjed fra en som har bedrevet psykisk vold mot seg i et forhold.

Anonymkode: 0ce98...768

Ja det stemmer det. Tror ikke du vil forstå TS sin side. Det er ikke alltid så lett å bryte med sånne personer dessverre. Men historien gjentar seg overalt i verden så noe riktighet må det være i det jeg sier. 

Anonymkode: 70535...cb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om venninna var dritt eller ikke, hvordan skulle hun hente TS på legevakta? Hvis venninna var drita...skulle hun gå og hente TS? 

Anonymkode: 13121...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (På 15.11.2021 den 16.54):

Jo, det gjorde hun.

Når en venn ringer deg fra legevakta etter å ha blitt utsatt for vold, drar du dit. Du sitter ikke og drikker og flørter og ler og koser deg på nach - med mindre du er et ubrukelig rasshøl av et menneske.

Enig.

Dette var hjerteskjærende å lese, TS. Jeg får oppriktig vondt av deg.

Det er trist å se så mye victimblaming i en og samme tråd. Det er IKKE din skyld at eksen har vært voldelig. Han manipulerte deg og skadet deg. Den eneste som har skyld her er eksen, og venninnen din som sviktet deg på det groveste. Ja, det mener jeg virkelig. 

Du har min medfølelse. Du har ikke gjort noe galt her. Eksen har spilt på din samvittighet, og du som er godhjertet ønsket bare å beskytte. Og venninnen som skulle ha vært der, var der ikke. Om jeg hadde hatt en venninne som ble utsatt for vold eller voldtekt og havnet på legevakten så hadde jeg kastet alt jeg hadde i hendene, om det så var midt på natta og jeg sov.

Det gjør man for de man er glad i. Man svikter ikke den man elsker som mest. 

Gode tanker til deg. ❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...