Gå til innhold

Ble banket opp av eksen, venninne dro bare...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så ble jeg banket opp av eks kjæresten min når jeg var ute i helgen. Han begynte å true på meldinger om å skade seg selv, og jeg var ute på byen og ble kjempe stresset... Vi har hatt et lang forhold bak oss som har vært preget av mye psykisk vold, og jeg måtte gå til slutt. Men så ble jeg selvfølgelig så bekymret for han at jeg dro hjem til han, hvor han angrep meg flere ganger og påførte meg slag alle mulige steder på kroppen... heldigvis var det en nabo som hørte dette og ringte politiet, og jeg ble kjørt til legevakten for sjekk.... Problemet her er at hun venninnen jeg flyttet sammen med, etter jeg ble singel, var med meg ute på byen, og jeg ringte henne fra legevakten og fortalte hva som hadde skjedd..... da lovet hun å komme bort der jeg var, men så plutselig skulle hun heler dra på nach... jeg ble så satt ut av dette at jeg ikke visste hvordan jeg skulle respondere.... Jeg ble på legevakta gjennom ca hele natten, og var kjempe trøtt og sliten, og ja ikke minst vondt i kroppen da jeg kom hjem igjen tidlig på morgenen og måtte legge meg nedpå... Hun var sur på meg fordi jeg hadde dratt hjem til eksen, og spurte meg ingenting om hvordan det gikk med meg... Jeg kjente jeg ble skikkelig opprørt av dette, og har ikke klart å snakke med noen andre om hva som har skjedd i tilfelle noen andre bare skal bli sur på meg og jeg føler meg ganske alene oppi alt det som har skjedd nå....

Hun har gjort lignende ting før, med å bry seg så lite, men dette tok kaka... Hvordan kan jeg snakke med henne om dette? Er det bare jeg som føler at dette ikke er en god venninne?

Og ja forresten; jeg har anmeldt eksen, måtte tilbake igjen på legevakta i dag for å ta nye bilder av alle blåmerkene som hadde blitt mer tydelige... Så om noen har opplevd lignende, kom gjerne med noen gode råd på det hvordan jeg skal  takle dette.... Hilsen jente 23

Anonymkode: 2ae2b...960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde selvsagt ikke gått til eksen din. Hvis du var bekymret for at han skulle skade seg selv, så ringer du legevakten eller politiet eller hans familie, men nå har du lært det.

Venninnen din viser at hun tar vennskapet på en annen måte enn deg. Dessverre kan man ikke tvinge noen til å bry seg. Men kan det være noen mulighet for at hun ikke husker alt som ble sagt den natten og at hun ikke forstod at du faktisk ble banket? Hvis hun var veldig full, så kanskje det kan være en forklaring. 

Anonymkode: 4e600...b4e

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være en form for tough love, at hun blir sur på deg viser på en måte at hun bryr seg. Hadde hun ikke brydd seg så hadde hun ikke engasjert seg overhode.  Og ikke alle klarer å være der for deg i sånne situasjoner. Da vet du det, og ringer noen andre neste gang. 

Anonymkode: b5174...efe

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg bare si at det er helt naturlig at du drar til kjæresten din (godt han er en eks nå!) når han truer med å skade seg selv og din kjærlighet og empati for han gjør at du handler helt menneskelig ved å oppsøke han for å prøve å hjelpe og roe han! Du skal IKKE klandre deg selv for å ha dratt dit, og ikke akseptere at noen andre klandrer deg. Det er victimblaming og ikke greit! 

Nummer to, venninnen din kan umulig ha skjønt alvoret i hva det vil si å bli slått av noen man elsker. Kanskje hun er typen som selv "slap'er" andre i fylla og trodde at det var det det dreide seg om. Dum og uvitende er hun og enda mindre smart og rasjonelt tenker man jo i fylla. Det var kjempedårlig gjort å dra på nach istedet for å komme å treffe deg på legevakta og det sier mye om henne, så mye at du bør revurdere vennskapet. Man kan prøve å unnskylde det med at hun var full og ikke skjønte alvoret men når hun dagen derpå også driver å klandrer deg for å ha dratt dit og ikke bryr seg om hvordan du har det det beviser enda en gang veldig godt hvor dårlig venninne hun er..! 

Siden det er der du bor nå så tror jeg ikke det er riktig tidspunkt å konfrontere henne med at hun er en dårlig venninne, men du bør gjøre det på et senere tidspunkt. 

Du trenger ikke å late som at det ikke plager deg, men ikke begynne å krangle så du plutselig står på bar bakke. Du kan si til henne hvis hun presser deg og forventer at du skal være normal og upreget, at dette her har gått inn på deg og at hun må prøve å forstå at du ikke bare kan være som før og vise hensyn. 

Det er forresten veldig bra at du har anmeldt og slått opp med han, ikke tro på det selvom han sier unnskyld en million ganger! Jeg har vært i voldelig forhold og kan anbefale deg å bestille en samtale på krisesenter, det er litt som en terapi time hvor du får en kontakt og kan fortelle alt om både eksen og venninnen din. Du får komme dit så mange ganger du har behov for og trenger ikke å bo på krisesenter for å komme dit i samtaler. Du kan også ringe voldslinjen på 116006 anonymt og gratis hele døgnet for noen å dele tankene med og få støtte og råd ❤️ ta vare på deg selv 

Anonymkode: 2d1ef...f45

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta ansvar for deg selv, slutt og legg skylden på dem rundt deg! Du tok et valg og da kan du ikke klandre din venninne etterpå og som mest sannsynlig var beruset og i sin egen verden. Kanskje ting hadde vært anderledes dersom hun var edru, ikke vet jeg. Uansett så er ikke dette hennes problem!  Poenget er at du skulle aldri reist til eksen din! Hadde du vært bekymret for han skulle du ringt politiet. Du tok det valget og du gikk til han. Det er leit å høre om hva du har blitt utsatt både da dere var i et forhold og det som skjedde nå. Jeg forstår at du tok det valget og reiste til han, men det var ditt valg. Nå håper jeg du har lært. Sannheten svir og det er jeg også faktisk oppriktig lei meg for, men du burde få hjelp for de tingene du har blitt utsatt for. 

Anonymkode: f7a65...fd0

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er DITT ansvar og kun ditt, ikke din venninnes. Forholdet har vart i mange år og vært preget av mye psykisk vold skriver du, så din venninne har sikkert fått nok hun også.. Tipper hun har hørt endel om dette i løpet av de årene og er oppgitt over at du dro til eksen din.

Anonymkode: f5bbf...6cd

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er INGEN venninne, kutt henne ut.

Anonymkode: 7c8aa...c8b

Det er stygt å si. Her hører vi kun den enes versjon. Alle med vettet i behold skjønner at en venninne eller medmenneske uten grunn gjør sånn som venninna her har gjort. Men ts forteller sin versjon som får jenta til å høres ut som djevelen selv. 

Anonymkode: ef45d...bf2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen din er en dårlig fyr, og venninna di er ei dårlig jente.

Få deg en ny og bedre omgangskrets, ASAP.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sikkert prøvd å støtte deg og hjelpe deg lenge uten at det har hjulpet. Og nå når det endelig er slutt mellom deg og eksen, så ble hun sur for at du dro dit. Sier ikke at det er din feil at han banket deg opp, men det er forståelig at venninna di fikk nok. Det at hun ble sur er egentlig et tegn på at hun bryr seg om deg. Synes ikke du skal kutte henne ut. Snakk med henne. 

Anonymkode: b481b...7b2

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Entern skrev (3 minutter siden):

Eksen din er en dårlig fyr, og venninna di er ei dårlig jente.

Få deg en ny og bedre omgangskrets, ASAP.

Enig. Begge er dårlig selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får alle ABene det fra at venninna til TS bestandig har vært så støttende og hjelpsom? Står ingenting sånn i posten til TS.

Virker som ei totalt uansvarlig og uempatisk "party girl" på meg, sånn "ja ja venninna mi blir banka helseløs av den gærne eksen sin, whatever the føkk, jeg vil ha sprit og pikk!!!", mulig jeg er litt streng, men vibbene jeg får fra posten til TS ligner mer på det enn på "ååååå har hjulpet og støttet såååååååå mye nå oooooooorker jeg ikke meeeeeeer". 🙄

Forresten, spørsmål til TS: driver dere med stoff? Kan forklare både eksen og venninna i så fall...

Endret av Entern
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (6 minutter siden):

Hvor får alle ABene det fra at venninna til TS bestandig har vært så støttende og hjelpsom? Står ingenting sånn i posten til TS.

Virker som ei totalt uansvarlig og uempatisk "party girl" på meg, sånn "ja ja venninna mi blir banka helseløs av den gærne eksen sin, whatever the føkk, jeg vil ha sprit og pikk!!!", mulig jeg er litt streng, men vibbene jeg får fra posten til TS ligner mer på det enn på "ååååå har hjulpet og støttet såååååååå mye nå oooooooorker jeg ikke meeeeeeer". 🙄

Forresten, spørsmål til TS: driver dere med stoff? Kan forklare både eksen og venninna i så fall...

Så din sannhet er den riktige da mener du? Venninna er et ordentlig drittmenneske og ta gjør lurt i å kvitte seg med henne? Oki hvis dy sier det. 

For alt du vet er denne venninna den eneste ts har igjen av venner og nå har også hun fått nok. For alt du vet har venninna stilt opp i tykt og tynt for ts. Har man først bestemt seg for at det et noen andres feil så

Anonymkode: ef45d...bf2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ei venninne som beskytter seg selv. Med all rett. At du er avhengig av din eks som driver psykisk vold skal ikke gå utover din venninne.

Hun har tydeligvis støttet deg lenge og nå fikk hun nok.

Du kan ikke klandre henne i det hele tatt syns jeg. Det blir for egosentrisk.

Jeg har selv hvert der du er TS. Sittet på legevakta med kuttskader fra en kniv min eks brukte på meg. Men hadde jeg ringt ei venninne og hun hadde oppført seg sånn. Ville jeg forstått det. Ikke alle veit hvordan man vil takle en sånn situasjon. Andre igjen er lei alt dramaet. Da må man sette grenser for vennen sin.

Her burde du nå inne at din eks kun er der for å skade deg. Din oppgave er å passe på deg selv.

Anonymkode: 2b643...1a2

Wow.... Det er pga sånne holdninger at kvinner blir fanget i forhold med voldelige menn. Når venner tar avstand dytter de bare voldsoffere mer inn i armene på voldsmannen og offeret har ingen andre. 

Hårreisende at en som har vært utsatt for vold kan drive med så grov og stygg victimblaming og shaming av voldsofre 

Anonymkode: 2d1ef...f45

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så din sannhet er den riktige da mener du? Venninna er et ordentlig drittmenneske og ta gjør lurt i å kvitte seg med henne? Oki hvis dy sier det. 

For alt du vet er denne venninna den eneste ts har igjen av venner og nå har også hun fått nok. For alt du vet har venninna stilt opp i tykt og tynt for ts. Har man først bestemt seg for at det et noen andres feil så

Anonymkode: ef45d...bf2

Det er ingenting i posten som tilsier at hun er TS' eneste venninne eller at hun har stilt opp i tykt og tynt. Det er noe dere har diktet opp inne i deres egne hoder.

Hvis venninna var TS' eneste venninne og stilte opp i tykt og tynt hadde ikke reaksjonen hennes på at TS ble banket opp vært "whatevs, jeg skal på nach".

Lov å bruke hue vettu! ;) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Entern skrev (13 minutter siden):

Hvor får alle ABene det fra at venninna til TS bestandig har vært så støttende og hjelpsom? Står ingenting sånn i posten til TS.

Virker som ei totalt uansvarlig og uempatisk "party girl" på meg, sånn "ja ja venninna mi blir banka helseløs av den gærne eksen sin, whatever the føkk, jeg vil ha sprit og pikk!!!", mulig jeg er litt streng, men vibbene jeg får fra posten til TS ligner mer på det enn på "ååååå har hjulpet og støttet såååååååå mye nå oooooooorker jeg ikke meeeeeeer". 🙄

Forresten, spørsmål til TS: driver dere med stoff? Kan forklare både eksen og venninna i så fall...

For du er noe mer menneskekjenner gjennom et innlegg?

Kanksje venninna bare er drittlei av å støtte TS i denne saken hvor TS bestandig går tilbake til sin voldelige eks.

Anonymkode: b7f7e...eac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (5 minutter siden):

Hvor får alle ABene det fra at venninna til TS bestandig har vært så støttende og hjelpsom? Står ingenting sånn i posten til TS.

Virker som ei totalt uansvarlig og uempatisk "party girl" på meg, sånn "ja ja venninna mi blir banka helseløs av den gærne eksen sin, whatever the føkk, jeg vil ha sprit og pikk!!!", mulig jeg er litt streng, men vibbene jeg får fra posten til TS ligner mer på det enn på "ååååå har hjulpet og støttet såååååååå mye nå oooooooorker jeg ikke meeeeeeer". 🙄

Forresten, spørsmål til TS: driver dere med stoff? Kan forklare både eksen og venninna i så fall...

Mange damer har vært den venninna som ts beskriver. Som har prøvd å være støttende og hjelpsomme og samtidig sett på at den venninna går på samme smell gang på gang og kaster bort tid og energi på en fyr som er usunt for henne. 

Anonymkode: b481b...7b2

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow.... Det er pga sånne holdninger at kvinner blir fanget i forhold med voldelige menn. Når venner tar avstand dytter de bare voldsoffere mer inn i armene på voldsmannen og offeret har ingen andre. 

Hårreisende at en som har vært utsatt for vold kan drive med så grov og stygg victimblaming og shaming av voldsofre 

Anonymkode: 2d1ef...f45

Det er ikke ens venner som har ansvaret for å få deg ut av en voldelig relasjon. Alle har rett og krav til å sette grenser for seg selv, og hvis situasjonen til TS er for mye å takle så kan man ikke forlange at venner stiller opp. Du gir venner skylda for at en voldsrelasjon fortsetter og det er ikke riktig.

Anonymkode: b7f7e...eac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (14 minutter siden):

Hvor får alle ABene det fra at venninna til TS bestandig har vært så støttende og hjelpsom? Står ingenting sånn i posten til TS.

Virker som ei totalt uansvarlig og uempatisk "party girl" på meg, sånn "ja ja venninna mi blir banka helseløs av den gærne eksen sin, whatever the føkk, jeg vil ha sprit og pikk!!!", mulig jeg er litt streng, men vibbene jeg får fra posten til TS ligner mer på det enn på "ååååå har hjulpet og støttet såååååååå mye nå oooooooorker jeg ikke meeeeeeer". 🙄

Forresten, spørsmål til TS: driver dere med stoff? Kan forklare både eksen og venninna i så fall...

Du hadde i utgangspunktet et godt poeng med posten din. For ingenting tyder på at venninna har vært støttende før heller, tvert i mot skriver ts at venninnen har sviktet henne før også. 

Men du kunne droppet det der med at venninna var på nach for å få pikk. Jenter drar på nach for å sosialisere ikke for å få pikk. Det er også et urelevant spørsmål om noen av de driver med drugs, det virker som du tror at folk som driver med rus driver å slår og driter i venna sine og at det er en del av pakka hvis man henger med folk som ruser seg, og det er hverken tilfelle eller noe som unnskylder noe av den oppførselen. Klart det kan være en forklaring på urasjonell oppførsel men det er bare hele tonen i innlegget ditt som gjør at det blir bare enda en måte å shame på og det er det siste noen utsatt for vold trenger! 

Anonymkode: 2d1ef...f45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...