Gå til innhold

Ble banket opp av eksen, venninne dro bare...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Voldofre som ikke blir drept eller slått til armer og ben knekker kan fortsatt bli fratatt liv og helse. Det heter PTSD, og forskning viser at PTSD fra partnervold i mange tilfeller er værre enn PTSD fra krig. Det er viktig med støtte, forståelse og trygt anker rundt seg etter voldshendelse for å minske risikoen for å utvikle ptsd eller dempe alvorlighetsgraden av ptsd, som i mange tilfeller kan være like så mye tap av liv og helse som å dø

Anonymkode: 2d1ef...f45

Her gir du venninna skylden for at TS eventuelt kan utvikle PTSD. Venninner har ingen obligasjon å stå ved ens side i enhver fase i livet, og venninna ønsket tydeligvis ikke å være der - noe hun i sin fulle rett kan velge. 

Anonymkode: b7f7e...eac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zooey skrev (10 minutter siden):

Så du prosjekterer egne følelser på TS? 

Får vondt av alle de usympatiske svarene her. Venninna virker selvsentrert. Jeg hadde vært opprørt om det var min venninne som ringte fra legevakta midt på natta. 

 

Hun prøvde helt sikkert å advare henne mot å dra til eksen før hun gjorde det. Hun prøvde sikkert å få henne til å drite i å svare han. 

Anonymkode: b481b...7b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her gir du venninna skylden for at TS eventuelt kan utvikle PTSD. Venninner har ingen obligasjon å stå ved ens side i enhver fase i livet, og venninna ønsket tydeligvis ikke å være der - noe hun i sin fulle rett kan velge. 

Anonymkode: b7f7e...eac

Du er virkelig en ekspert til å vri og vrenge på ting, du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun prøvde helt sikkert å advare henne mot å dra til eksen før hun gjorde det. Hun prøvde sikkert å få henne til å drite i å svare han. 

Anonymkode: b481b...7b2

Jaha? Hvor i posten står det at hun gjorde noe av dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (5 minutter siden):

Kan du ha en glad og lystig kveld når en venn har blitt overfalt har du store mangler både mellom øra, i brystet og (hvis mann, slik sett forsåvidt irrelevant) mellom beina.

Eller for å si det korrekt og dannet: da har du faen ikke mye empati og integritet.

Om man vet det gikk bra så.

Det er noe som heter å være en etablert også da. 

Anonymkode: 0ce98...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun prøvde helt sikkert å advare henne mot å dra til eksen før hun gjorde det. Hun prøvde sikkert å få henne til å drite i å svare han. 

Anonymkode: b481b...7b2

JEg tar utgangspunkt de i opplysningene som er gitt. Blir søkt å legge til egne detaljer.

Uansett mener jeg det ikke spiller noen rolle. En venn er en som stiller opp og ikke dømmer. En venn vet at kvinner i gjennomsnittet bruker 7 forsøk på å komme seg unna en voldelig partner og har forståelse for at slike situasjoner er mer kompliserte enn hva man ser fra utsiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man vet det gikk bra så.

Det er noe som heter å være en etablert også da. 

Anonymkode: 0ce98...768

"Å være en etablert"? Hva farkern betyr det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe som heter å være en etablert også da. 

Anonymkode: 0ce98...768

enabler*

Anonymkode: 0ce98...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (4 minutter siden):

 kvinner i gjennomsnittet bruker 7 forsøk på å komme seg unna en voldelig partner 

Her var det hun som dro hjem til han.

Anonymkode: 0ce98...768

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her var det hun som dro hjem til han.

Anonymkode: 0ce98...768

Hun var redd han var suicidal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje venninnen kommer til å lage en annen tråd her inne. "Vi hadde planer, men hun stakk til eksen".

Det var dumt av venninnen og si at hun kom til legevakta, når hun ikke gjorde det. Det er vel det hun kan klandres for.

Ellers "forstår" jeg venninnen litt. Hadde selv ei bestevenninne som var sammen med en psykopat. Det manglet ikke på advarsler fra min side, og jeg var både støttekontakt og tilfluktssted. Men de to fant tilbake til hverandre uansett. Til slutt måtte JEG se meg over skulderen i frykt på å møte denne gale mannen, bare fordi jeg hadde prøvd å hjelpe.. Nå er det heldigvis slutt mellom dem da, og venninnen min vil knapt snakke om denne perioden med meg.

Anonymkode: 02fcd...83b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her var det hun som dro hjem til han.

Anonymkode: 0ce98...768

Ja. Jeg forstod det. I snitt bruker kvinner 7 forsøk på å dra. Altså de drar og kommer tilbake igjen 7 ganger før det er endelig.

Endret av Zooey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kort fortalt så ble jeg banket opp av eks kjæresten min når jeg var ute i helgen. Han begynte å true på meldinger om å skade seg selv, og jeg var ute på byen og ble kjempe stresset... Vi har hatt et lang forhold bak oss som har vært preget av mye psykisk vold, og jeg måtte gå til slutt. Men så ble jeg selvfølgelig så bekymret for han at jeg dro hjem til han, hvor han angrep meg flere ganger og påførte meg slag alle mulige steder på kroppen... heldigvis var det en nabo som hørte dette og ringte politiet, og jeg ble kjørt til legevakten for sjekk.... Problemet her er at hun venninnen jeg flyttet sammen med, etter jeg ble singel, var med meg ute på byen, og jeg ringte henne fra legevakten og fortalte hva som hadde skjedd..... da lovet hun å komme bort der jeg var, men så plutselig skulle hun heler dra på nach... jeg ble så satt ut av dette at jeg ikke visste hvordan jeg skulle respondere.... Jeg ble på legevakta gjennom ca hele natten, og var kjempe trøtt og sliten, og ja ikke minst vondt i kroppen da jeg kom hjem igjen tidlig på morgenen og måtte legge meg nedpå... Hun var sur på meg fordi jeg hadde dratt hjem til eksen, og spurte meg ingenting om hvordan det gikk med meg... Jeg kjente jeg ble skikkelig opprørt av dette, og har ikke klart å snakke med noen andre om hva som har skjedd i tilfelle noen andre bare skal bli sur på meg og jeg føler meg ganske alene oppi alt det som har skjedd nå....

Hun har gjort lignende ting før, med å bry seg så lite, men dette tok kaka... Hvordan kan jeg snakke med henne om dette? Er det bare jeg som føler at dette ikke er en god venninne?

Og ja forresten; jeg har anmeldt eksen, måtte tilbake igjen på legevakta i dag for å ta nye bilder av alle blåmerkene som hadde blitt mer tydelige... Så om noen har opplevd lignende, kom gjerne med noen gode råd på det hvordan jeg skal  takle dette.... Hilsen jente 23

Anonymkode: 2ae2b...960

Men i alle dager, hvorfor dro du hjem til din voldelige eks? 
Og din venninne var kanskje lei av å stille opp eller noe. Har selv ei venninne som er med en som hun ikke har det bra med . Hver gang vi møtes handler alt om hvor dårlig typen er og klager om alt når det gjelder han. Dem passer rett og slett ikke sammen. Og ja jeg er drittlei og orker ikke å møte henne for å høre om han når hun velger å bli hos han i steden for å pakke  sammen og dra. Er ikke barn i bilde en gang så ingen stress en gang. Så jeg forstår din venninne godt.

 

Anonymkode: 88187...609

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trauma bonding eller traumebinding, som det heter på norsk, er svært vanlig i voldelige forhold. Vær så snill å les dere opp før dere dømmer TS. Slike situasjoner er mer psykisk komplisert enn det ser ut til fra utsiden. Det er en grunn til av kvinner blir i voldelige forhold og en grunn til at de returnerer til voldelige partnere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei venninne som var i et voldelig forhold. Jeg brukte det meste av min tid og energi på å få henne vekk fra en mann som mishandlet henne både psykisk og fysisk. Selv ville hun bort fra ham, men endte likevel gang på gang å gå tilbake til ham fordi-atte-derfor. De skilte lag, bla sammen, skilte lag, ble sammen. Hver gang de skilte lag ble jeg den som måtte lime sammen et knust menneske. Og hver gang de ble sammen var hun sur på meg fordi jeg hadde prøvd å snakke henne bort fra det. 

I mitt tilfelle ble det tap-tap uansett hva som skjedde. Jeg kunne enten godta å enda en gang stå og se på hvordan han fucket henne opp, eller jeg kunne trekke meg unna og la henne bade i den møkka hun stadig oppsøkte. Til slutt valgte jeg det siste. Og det høres ut som om ts sin venninne har gjort det samme. 

Anonymkode: aa426...1d6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (16 minutter siden):

Ja. Jeg forstod det. I snitt bruker kvinner 7 forsøk på å dra. Altså de drar og kommer tilbake igjen 7 ganger før det er endelig.

Men her dro hun altså hjem til han frivillig.

Å dra hjem til noen av egen fri vilje er noe annet enn å ikke komme seg unna.

Å si noe annet er å trivialisere problemstillingen til de som faktisk ikke kommer seg unna uten å risikere liv og helse til seg selv og/eller barn.

Anonymkode: 0ce98...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...