Gå til innhold

Kan noen forklare hva akademisk skriving er? Og gi tips til å et godt akademisk språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ajarRun skrev (14 timer siden):

Drit i å lese bacheloroppgaver, de er ofte søppel. Selv master er skummelt. Les fagfellevurderte artikler av noen som er gode i fagfeltet. Anbefaler Axel Tjora sine greier, han skriver bra. Men jeg aner ikke hva du studerer da. 

 

Jeg er språkstudent. Vet ikke hvor mange fagfellevurderte artikler det er der eller hvor man finner de. Skulle likt å lest noen oppgaver for å se hva det går ut på og hvilken nivå de ligger på språkmessig. 
 

Jeg har forøvrig ikke fått noen kommentar på at mine tekster er uakademiske. Har så langt bare fått gode tilbakemeldinger. Tvert i mot har vi mer eller mindre fått motsatt beskjed. - ikke skriv komplisert med lange, store setninger. Da er det så fort gjort å få mange grammatiske feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg studerte, var jeg ikke på et eneste kurs om akademisk skriving som var anbefalt. Fordi jeg så på det som bortkastet tid. Jeg leste istedenfor drøssevis av bachelor og masteroppgaver. Endte opp med B på bacheloroppgaven.

Anonymkode: 5ed91...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademisk skriving er at du skriver saklig og presist. Nesten litt uavhengig av hvorvidt du skriver svært avansert og nesten tåkete, eller med et enkelt språk.

Anonymkode: add1a...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips;

Ikke bruk for lange setninger med komma. 

Ikke påstå noe: i stedet for det er, skriv det kan være (og dette er et viktig poeng)

Vis til kilder; ifølge xx 

Ikke vær personlig, for avslappet,. Bruk man, en. Bruk "samt" istedet for mange "og" i setningen

Hvis du skal definere noe, så finn definisjonen i pensumlitteratur/faglitteratur. Ikke i leksikon der xx er definert av noen som har et helt annet fagområde.

Som nevnt tidligere her, les fag/forskningsartikler og pensum. 

 

 

Anonymkode: f21a5...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akademisk skriving handler om hvordan du setter opp dine tekster innenfor utdanning. 

Med redegjørelse, drøfting, kildehenvisning, overskrift, innledning, avslutning, en rød tråd, konklusjoner, samt kildekritikk. 

Det handler ikke om å lage seg et godt akademisk språk. Det handler om å lage en akademisk oppgave. 

Anonymkode: 33cc0...641

Du er inne på noe i andre setning, men du skriver veldig pussig. "setter opp dine tekster innenfor utdanning" "lage en akademisk oppgave". 

Det ser ut som noe en som ikke har norsk som morsmål (og ikke er spesielt god i norsk) har skrevet.

Greit nok det, men det er spesielt å bruke slike formuleringer i et innlegg der du gir andre råd om hvordan man skal skrive gode tekster.

Anonymkode: 8d726...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi skrev (4 timer siden):

Vet ikke hvor mange fagfellevurderte artikler det er der eller hvor man finner de. Skulle likt å lest noen oppgaver for å se hva det går ut på og hvilken nivå de ligger på språkmessig. 

Du må lære deg å bruke bibliotekets databaser og eksterne databaser. Spør foreleserene din om hvilke fagtidsskrift de anbefaler for faget og søk dem opp i databasene for ditt fagområde. Oppgaver vil være alt fra A til D, så det hjelper deg ikke så mye å lese der når du ikke vet hvilken karakter de fikk. Men du kan jo lese gjennom noen for å se hva det går ut på. Men du trenger å snakke med en bibliotekar, tror jeg. Mange bibliotek har kurs i databasesøk. 

Anonymkode: d1375...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor studerer du? Jeg studerer ved høyskolen i Østfold, og har da tilgang til Oria f.eks. Huk av for ff artikler/oppgaver, så finner du fellesfagvurderte tekster.

Anonymkode: aef6b...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt enig. 
Jeg underviser på høyere utdanning selv, blant annet på førsteåret, og jeg gir studentene et arbeidskrav som for veldig mange er det første møtet deres med akademisk skriving. Der ser jeg hvilke feil som går igjen, og det går først og fremst på dårlige kunnskaper i norsk/skriving generelt (tenker ikke her på fremmedspråklige studenter, men studenter med norsk som morsmål). Dårlig setningsoppbygging, dårlig struktur i teksten og manglende bruk av faguttrykk er veldig vanlig. Det er ikke slik at en tekst blir bra av å bruke så mange fremmedord man kan, men den skal ha et generelt godt og presist språk. 
 

Det beste tenker jeg er å lese faglige tekster, og lære av det. Det samme gjelder bruk av kilder i teksten. Les og lær!

Anonymkode: 18786...858

Jeg opplever på universitetet at så mange sliter så ekstremt med trivielle henvisninger i henhold til APA-stilen. De skriver hele boktitler i teksten, og henviser til fagforfattere når de skriver sine egne resonnement. Noe av problemet er mulig at vi har noen bøker som bruker den henvisningsstilen med "ibid" der man kan tillate seg å skrive ut hele boktitler (slitsomt å lese). 

Det andre  jeg opplever er at de ikke forstår sjangeren. Refleksjonsnotat uten refleksjoner, eller essay uten litteratur. 

Men ja, jeg ser også mange som skriver setninger som jeg ikke forstår bæret av. Å lese det man har skrevet høyt hjelper ofte med å få bort merkelig syntaks og rare setninger.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kilder er viktig. Når du har skrevet ferdig din tekst, så må du begynne å fylle inn med referanser. Litt styr dersom teksten er lang, men et nødvendig onde.

Anonymkode: 8bdcc...c38

Jeg vil postulere at det ikke er et sjakktrekk å skrive ferdig teksten, for så å legge inn kilder i etterkant. 

Å legge inn kildene med en gang man bruker dem er mye enklere, og mindre kjedelig. Bruker man Endnote er det relativt kjapt å legge inn en bok. Og da slipper man å sitte å lure på om det var Kversøy og Hartviksen eller Tveiten som var sitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ei utruleg upedagogisk tilbakemelding. Hadde studenten visst korleis han skulle skrive akademisk, hadde han gjort det. Karakter F til denne rettleiaren! Råd til vidare arbeid:

«Gi betre tilbakemeldingar»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Helt enig. 
Jeg underviser på høyere utdanning selv, blant annet på førsteåret, og jeg gir studentene et arbeidskrav som for veldig mange er det første møtet deres med akademisk skriving. Der ser jeg hvilke feil som går igjen, og det går først og fremst på dårlige kunnskaper i norsk/skriving generelt (tenker ikke her på fremmedspråklige studenter, men studenter med norsk som morsmål). Dårlig setningsoppbygging, dårlig struktur i teksten og manglende bruk av faguttrykk er veldig vanlig. Det er ikke slik at en tekst blir bra av å bruke så mange fremmedord man kan, men den skal ha et generelt godt og presist språk. 
 

Det beste tenker jeg er å lese faglige tekster, og lære av det. Det samme gjelder bruk av kilder i teksten. Les og lær!

Anonymkode: 18786...858

Hva er dette for noe tull? Er det forventet at fremmedspråklige studenter skal ha dårlige språkkunnskaper? Hos oss er det stort sett etnisk norske som sliter med særskrivingsfeil og diverse, samtidig som utenlandske studenter har helt perfekt skriftlig språk 

Anonymkode: 267f5...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...