KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #21 Skrevet 12. november 2021 Hvis du noensinne hadde vært utsatt for overgrep, ville du så avgjort ikke trukket den parallellen. Har du ikke bedre ting å tenke på eller skrive om, så kan du spare deg. 4
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #22 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Absolutt. Livet mitt er over pga de dumme medisinene. Har mistet alt følelse i kukken, mistet ereksjon, følelser, søvnen er helt ødelagt. Og det er 2 år siden jeg slutta på dem og enda er ikke effektene over. Og jeg ble ALDRI advart om det kunne skje. Jeg er heller ikke den eneste men ingen hører på oss. Etter det skjedde har jeg mistet alt tro på menneskeheten. Alt handler om penger. Anonymkode: 7f29c...9e2 Men medisinen er basert på frivillighet. Det er ikke et overgrep. Signifikant skille der som du overser 2
Zooey Skrevet 12. november 2021 #23 Skrevet 12. november 2021 Jeg kan ikke skjønne hvordan det skal sammenlignes med et overgrep engang. Hvis det handler om bivirkninger så kan man argumentere for at all medisin og behandling er likedan. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #24 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (1 minutt siden): Men medisinen er basert på frivillighet. Det er ikke et overgrep. Signifikant skille der som du overser Nei det er ikke frivillig hvis du ikke vet hva du samtykker til. Som sagt, jeg ble ALDRI advart om at det kunne skje. Det er overgrep. Anonymkode: 7f29c...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #25 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (Akkurat nå): Men medisinen er basert på frivillighet. Det er ikke et overgrep. Signifikant skille der som du overser Er det ikke litt på kanten å kalle det frivillig når de gir SSRI til unger? Leger har makt. Det er selvsagt frivillig om du hører på det legen din sier, men hele poenget med å gå til legen er vel nettopp at vi ønsker å overlevere ansvaret for helsa vår til legen? Anonymkode: 54a51...03c 2
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #26 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke frivillig hvis du ikke vet hva du samtykker til. Som sagt, jeg ble ALDRI advart om at det kunne skje. Det er overgrep. Anonymkode: 7f29c...9e2 Du valgte selv å stappe pillene i deg, og du fortsatte selv om du kjente på det du beskriver. Ser ikke overgrepet her 1
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #27 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke litt på kanten å kalle det frivillig når de gir SSRI til unger? Leger har makt. Det er selvsagt frivillig om du hører på det legen din sier, men hele poenget med å gå til legen er vel nettopp at vi ønsker å overlevere ansvaret for helsa vår til legen? Anonymkode: 54a51...03c SSRI-preparater skal ikke gis til barn under 18 år, især ikke dem under 12. Vet ikke helt hva du babler om her 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #28 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sånne som deg må skjerpe seg. Dette er grunnen til at folk som blir ødelagt av pharma tar selvmord. De blir ikke trodd. Du aner ikke hvor mye det sårer å høre det. Å aldri bli trodd på. Jeg har lyst til å si at du burde prøve å bli kastrert selv. JEG VET at det er pga medisinene. Jeg var hyperseksuell mens jeg var deprimert. Tenkte på sex hele tiden. Kunne bli hard når som helst. Hadde morning wood hver morgen. Jeg masturberte kanskje 5 ganger om dagen. Du er på lag med de onde. Skam deg. Her er historiene til flere som meg. Vi vet godt hva som er årsaken. Vi kjenner vår egen kropp bedre enn deg. Og vi er ikke løgnere. Anonymkode: 7f29c...9e2 Dette var et rart svar. Jeg har endel erfaring med psykisk helseutfordringer selv og har god hjelp av antidepressiva, så mente kun å komme med et velmenende råd/ belyse saken, med at folk har ulike erfaringer med antidepressiva. At du ikke har fått hjelp av medisinene beklager her, men det du skriver nå gir meg enda større grunn til å tro at din psykiske helse kanskje ikke er helt på topp. Anonymkode: b8cd4...358 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #29 Skrevet 12. november 2021 Hulderen skrev (23 minutter siden): De som kom med påstanden, begrunnet den vel. Hva sa de? Det ble ikke begrunnet av noe, det ble oppramset som en av flere ting som er i diskusjon i dag. Derfor jeg ble nysgjerrig da jeg ikke har hørt noe om dette før Anonymkode: 89562...617
Entern Skrevet 12. november 2021 #30 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (13 minutter siden): Hvis du noensinne hadde vært utsatt for overgrep, ville du så avgjort ikke trukket den parallellen. Har du ikke bedre ting å tenke på eller skrive om, så kan du spare deg. Helt enig med KjøttOPP. Helt imot misbruk av et slikt ord, det minsker ordets betydning og det er ikke bra. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #31 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (25 minutter siden): Hvis du noensinne hadde vært utsatt for overgrep, ville du så avgjort ikke trukket den parallellen. Har du ikke bedre ting å tenke på eller skrive om, så kan du spare deg. Hva legger du i ordet overgrep? Tror hvordan det defineres kan ha mye å si. Anonymkode: 89562...617
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #32 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva legger du i ordet overgrep? Tror hvordan det defineres kan ha mye å si. Anonymkode: 89562...617 En krenkende og potensielt traumatiserende situasjon, hvor en selv ikke deltar av frivillighet og tvinges til å gjennomføre akten. Slik definerer jeg et overgrep. Enn du? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #33 Skrevet 12. november 2021 Da må det i så fall være tvangsmedisinering på friske folk. Anonymkode: 0954b...cec
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #34 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (6 minutter siden): En krenkende og potensielt traumatiserende situasjon, hvor en selv ikke deltar av frivillighet og tvinges til å gjennomføre akten. Slik definerer jeg et overgrep. Enn du? Jeg ser på det som når rettigheter blir krenket. Jeg skjønner hvordan ordet og begrepet ikke skal brukes. Samtidig ser jeg hvordan en debatt kan oppstå. Spørsmålet trenger kanskje ikke være om antidepressiva og den type medisinering er et direkte overgrep. Men at det kan være krenkende når en som psykisk syk tar piller og medisiner på oppfordring blant annet leger og andre, uten noe god forklaring på hva det er og hva det innebærer. Nå har jeg aldri gått på denne type medisiner så jeg vet ikke hvordan prosessen funker, så jeg kan egentlig ikke uttale meg men jeg går ut i fra at prosessen er annerledes fra plass til plass. Anonymkode: 89562...617
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #35 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser på det som når rettigheter blir krenket. Jeg skjønner hvordan ordet og begrepet ikke skal brukes. Samtidig ser jeg hvordan en debatt kan oppstå. Spørsmålet trenger kanskje ikke være om antidepressiva og den type medisinering er et direkte overgrep. Men at det kan være krenkende når en som psykisk syk tar piller og medisiner på oppfordring blant annet leger og andre, uten noe god forklaring på hva det er og hva det innebærer. Nå har jeg aldri gått på denne type medisiner så jeg vet ikke hvordan prosessen funker, så jeg kan egentlig ikke uttale meg men jeg går ut i fra at prosessen er annerledes fra plass til plass. Anonymkode: 89562...617 Men pasienten innehar fremdeles en stemme oppi dette. Til syvende og sist er det opp til den enkelte om den selv velger å ta medisinen, noe som ikke er tilfellet ved en voldtekt; her frarøves man totalt autonomien, og får ens grenser tråkket over uten å ha noe form for makt.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #36 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (2 minutter siden): Men pasienten innehar fremdeles en stemme oppi dette. Til syvende og sist er det opp til den enkelte om den selv velger å ta medisinen, noe som ikke er tilfellet ved en voldtekt; her frarøves man totalt autonomien, og får ens grenser tråkket over uten å ha noe form for makt. Men voldtekt går vel under seksuelt overgrep? Overgrep finnes i forskjellige former. Jeg er enig i det du sier om at det til syvende og sist er opp til pasienten å ta medisinene. Men poenget er at jeg tror hva folk legger i og assosierer overgrep med har mye å si på hvordan de ser på dette. Anonymkode: 89562...617
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #37 Skrevet 12. november 2021 KjøttOPP skrev (49 minutter siden): SSRI-preparater skal ikke gis til barn under 18 år, især ikke dem under 12. Vet ikke helt hva du babler om her Finnes enkelte SSRI godkjent på enkelte indikasjoner ned til 8 år. Men heldigvis så er det svært sjeldent barn behandles med det, og kun etter nøye vurdering da dokumentasjonen er dårlig og bivirkningsrisiko nokså høy. Finnes heldigvis mye annen bra hjelp for barn som ikke er medikamentell Anonymkode: e9749...6e9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #38 Skrevet 12. november 2021 Jeg vil tro det kommer an på situasjonen. Skjer det frivillig og i en situasjon hvor pasienten er ressurssterk nok til å være med å bestemme/si nei, så er jo alt vel. Men det kan vel definitivt være mange situasjoner der ute hvor noen blir påtvunget. Man kan også tenke seg situasjoner hvor pasienten f.eks står i en vanskelig sitiasjon med menneskene rundt seg, hvor dette ikke er noe bra. Se for deg at du er i et dårlig ekteskap, eller er en ung voksen med foreldre som er kontrollerende eller driver med overformynderi. Pasienten søker egentlig hjelp til å komme seg ut av situasjonen, men terapauten oppfatter ikke problemet og i og med at pasienten sliter med depresjon (som egentlig er mye pga. situasjonen med de andre), skriver terapauten ut antidepressiva. Pasienten begynner på antidepressiva, og mister dermed evnen til å reagere ordentlig på negative hendelser, noe som kan føre til at de "giftige"/kontrollerende/mishandlene personene får mer spillerom til å holde på videre. Det forlenger bare mishandlingen. Kan tenke meg mange helt annerledes situasjoner også, men jeg ser mest negativt på det når det er utenforstående ting som gjør at folk er deprimert. Er livet ellers ganske greit, og personen har frihet til å bestemme over eget liv, ja da ser jeg det positive i å få hjelp. Men når det blir en sovepute, eller når det betyr at pasienten begynner å overse ting som definitivt ikke burde blitt oversett, ja da kan det være farlig. Anonymkode: 59794...2b1
KjøttOPP Skrevet 12. november 2021 #39 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men voldtekt går vel under seksuelt overgrep? Overgrep finnes i forskjellige former. Jeg er enig i det du sier om at det til syvende og sist er opp til pasienten å ta medisinene. Men poenget er at jeg tror hva folk legger i og assosierer overgrep med har mye å si på hvordan de ser på dette. Anonymkode: 89562...617 Ja, jeg kjenner til at overgrep ikke bare avgrenses til å være av seksuell karakter, og maktovergrep kan i så henseende nevnes. Men uansett hvordan en vender og vrir på dette, blir ikke TS` situasjon et overgrep, hvis vedkommende ikke har ligget i reimseng og blitt tvangsfôret medisinen gjennom sonde e.l.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #40 Skrevet 12. november 2021 Nei…men jeg syns fastlegen kan faktisk ta litt mer blodprøver osv før de gir ut antidepressiva. I mitt tilfelle så har jeg gått av og på antidepressiva fordi jeg trodde jeg slet med angst, rastløshet og utbrent osv. Og så har det vist seg i ettertid at jeg har høytstoffskifte og også hormonelle problemer. Anonymkode: a09b4...9a5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå