Gå til innhold

Tips for å roe nerver før oppkjøring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strøk på oppkjøringen for 2 gang idag, og problemet er egentlig nervene. Jeg blir så nervøs at jeg gjør ting jeg egentlig kan feil. 

Jeg har kjørt med to forskjellige kjørelærere, og begge sier at om de bestemte hadde jeg hatt lappen allerede. Pappa som har vært yrkessjåfør hele livet sier jeg kjører trygt, og samtlige jeg har øvelseskjørt med. 

Det hjelper egentlig ikke med flere timer sia problemet ikke er at jeg ikke kan kjøre, men at jeg blir så nervøs at det ikke fungerer under oppkjøring. Akkurat nå frister det mest gi opp, men kjedelig ikke klare ta lappen pga nervøsitet. Vet liksom ikke hva som kan hjelpe heller. Kan jo ikke akkurat ta beroligende før timen heller 😅 

Anonymkode: 82b22...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til følelsen, jeg har ikke hatt oppkjøring enda, men vært nervøs i lignende tilfeller, ene gangen klarte jeg å ta kontroll over nervøsiteten, ved at jeg «overtalte» hjernen min til å tenke at jeg ikke var nervøs, at dette ikke er farlig, og at man kan prøve igjen.

ha gjerne på radio i bilen, fokuser heller på det, samtidig som du prøver å late som at det er en vanlig kjøretur. Nå har du strøket allerede, men fordelen er at du kjenner til den kommende situasjonen, og kanskje det derfor er lettere å være avslappet neste gang, når du vet hva du går til? 

masse lykke til. Prøv å fortell deg selv flere ganger om dagen, og samme dag som oppkjøring, at du ikke er nervøs! 

Anonymkode: 35095...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusteøvelser. Se for deg en firkant, innpust på, si det i hodet, 1001-1002-1003 (sakte, 3 sekunder) - vente 3 sekunder - puste ut 3 sekunder, og igjen pause på 3 sekunder.

Med engang du kjenner at pulsen øker og hjerte banker (f.eks. du gjorde mindre tabbe og begynner umiddelbart å stresse). Begynn å puste og ta 2-3 runder. Du får samtidig tanker på noe annet, blir roligere og vil gi bedre inntrykk av din kjøring. 

Anonymkode: 532c5...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støyk selv mange ganger på grunn av akkurat dette. Jeg ville kjøre opp med manuelt gir, men gav til slutt opp det og gikk for automat. Da var det litt mindre ting å stresse over. Fikk en snill sensor som visste det at jeg hadde kjørt opp mange ganger (trodde ikke de visste det) og han var ganske snill meg meg og fikk meg til å slappe av. Så det gikk til slutt 😄 har omtrent kjørt hver dag siden, og så glad jeg ikke gav opp! 

Anonymkode: 5942c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg støyk selv mange ganger på grunn av akkurat dette. Jeg ville kjøre opp med manuelt gir, men gav til slutt opp det og gikk for automat. Da var det litt mindre ting å stresse over. Fikk en snill sensor som visste det at jeg hadde kjørt opp mange ganger (trodde ikke de visste det) og han var ganske snill meg meg og fikk meg til å slappe av. Så det gikk til slutt 😄 har omtrent kjørt hver dag siden, og så glad jeg ikke gav opp! 

Jeg har byttet over til automat, og kjørelæreren vet ikke hva han kan gjøre. Som han sier han vet jeg kan kjøre, men jeg må bare finne en taktikk på å holde meg rolig. Ganske kjedelig om det kun er den prøven som skal gjøre at en ikke får lappen.

Jeg har bedt om kjørelæreren kan sitte i bilen neste gang, og så får jeg prøve øve på pusteøvelser :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har byttet over til automat, og kjørelæreren vet ikke hva han kan gjøre. Som han sier han vet jeg kan kjøre, men jeg må bare finne en taktikk på å holde meg rolig. Ganske kjedelig om det kun er den prøven som skal gjøre at en ikke får lappen.

Jeg har bedt om kjørelæreren kan sitte i bilen neste gang, og så får jeg prøve øve på pusteøvelser :) 

Jeg bytta også kjøreskole fordi jeg syntes det var dårlig energi på den forrige og lærerene varligt slappe. Fikk noen godt tips på den nye kjøreskolen. Det å være godt forbedret både på kjøringa og sikkerhetskontrollen gav meg mer selvtillit til å klare det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Et par drammer pleier hjelpe.

Anonymkode: bbe8a...b34

og vodka lukter minst

Endret av spinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for onani eller en hard treningsøkt. 

Begge deler er basert på forskning. 

Folk som har fått orgasme slapper av og det utløser stressreduserende hormoner.. Det samme gjør trening, og trening påvirker en del av hjernen knyttet til nervøsitet. 

Anonymkode: 5d966...d8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 20.23):

Kanskje du kan prøve å rasjonalisere frykten din? Hvis du stryker - du taper gebyret, men hva mer kommer du til å tape på det? Det er kjedelig åå vente på ny oppkjøringstime, men disse nervene kommer av at kroppen reagerer med frykt for utfallet av ikke å bestå. Jeg har oppkjøring snart. Pga. corona er det foreløpig ikke lov å ha lærer med i bilen, men kanskje dette endrer seg når du tar oppkjøring på nytt :) 

Anonymkode: d38f8...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje du kan prøve å rasjonalisere frykten din? Hvis du stryker - du taper gebyret, men hva mer kommer du til å tape på det? Det er kjedelig åå vente på ny oppkjøringstime, men disse nervene kommer av at kroppen reagerer med frykt for utfallet av ikke å bestå. Jeg har oppkjøring snart. Pga. corona er det foreløpig ikke lov å ha lærer med i bilen, men kanskje dette endrer seg når du tar oppkjøring på nytt :) 

Anonymkode: d38f8...d4a

Tror nok det er frykten for å stryke, sliter med det samme når jeg tenker meg om i forhold til eksamener. Og der må jeg bruke pusteøvelser for å holde meg rolig, frykten der er også rimelig ulogisk siden jeg aldri hatt fått en dårligere karakter en 4. 

Så muligens prøve samme teknikker der. Tenker bare fortelle sensor hvordan situasjonen er, og spørre om det går greit om jeg stopper feks på ett busstopp om nervene tar overhånd. Ta noen pusteøvelser, og fortsette. Ikke nødvendigvis jeg trenger stoppe, men da er det litt avklart på forhånd. Har vel egentlig ikke så mye tape på det, om jeg ikke finner en måte kontrollere nervene på vil jeg jo uansett aldri få førerkortet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takle stressende situasjoner som en oppkjøring eller eksamen er viktig når du en gang kjører helt alene uten at noen kan hjelpe deg. Da er det viktig å beholde roen. Er man stressa tar man ofte kjappe og dårlige valg i en vanskelig situasjon. Sensor ser om du er nervøs. Alle er litt nervøse, men dersom nervøsiteten fører til at du tar litt dårlige valg under oppkjøringen, så kan det være nok til stryk. De vurderer på helhetsinntrykk, og helhetsinntrykket er dårlig dersom du gjorde noen betydelige feil og nervøsiteten syntes. Så kanskje nervøsiteten er noe du må jobbe med? Altså du kan kjøre, så kanskje det ikke er det du må jobbe spesielt med. Men nervøsiteten plager deg rundt andre områder i livet også, kanskje oppsøke hjelp?

Ønsker deg lykke til videre!

Anonymkode: c5211...afb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 12.16):

Jeg strøk på oppkjøringen for 2 gang idag, og problemet er egentlig nervene. Jeg blir så nervøs at jeg gjør ting jeg egentlig kan feil. 

Jeg har kjørt med to forskjellige kjørelærere, og begge sier at om de bestemte hadde jeg hatt lappen allerede. Pappa som har vært yrkessjåfør hele livet sier jeg kjører trygt, og samtlige jeg har øvelseskjørt med. 

Det hjelper egentlig ikke med flere timer sia problemet ikke er at jeg ikke kan kjøre, men at jeg blir så nervøs at det ikke fungerer under oppkjøring. Akkurat nå frister det mest gi opp, men kjedelig ikke klare ta lappen pga nervøsitet. Vet liksom ikke hva som kan hjelpe heller. Kan jo ikke akkurat ta beroligende før timen heller 😅 

En sensor som gjør kanditatene  nervøse før oppkjøring bør finne seg noe annet å gjøre.  Har førerkort i alle klasser, og sensorene oppførte seg som om de hadde vert medpassasjerer i lang tid.  Litt galgenhumor skader ikkje under oppkjøringen,  og det finnes ingen feilfrie sjåfører.  Sensorene har eit  sjølvkontrollerende yrke, og det er ingen som overprøver deres vurderingsevne, og  mange  er nok mer opptatt av jobben  sin eller trafikksikkerheten. Også sensorene kan ha ein dårleg dag på jobben, og hvordan dette påvirker deres vurderingsevne er ikkje kartlagd.  

Det kan ofte reises spørsmål om hvor var sensorene når  folk som nyleg har fått sitt  førerkort  blir tatt av politiet  for råkjøring dager etter de fekk lappen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinner skrev (På 13.11.2021 den 12.55):

og vodka lukter minst

Valium lukter enda mindre 

Anonymkode: cb5b6...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke "redd" eller stressa av sensor, det som stresser meg er kostnadene ved å måtte kjøre opp på nytt. Det koster meg nesten 5000kr for å kjøre opp (leie av bil, øvingstime og oppkjøring) og jeg har stått 9 måneder på venteliste. Jeg ønsker ikke å måtte utsette lappen i nesten ett år til bare fordi vegvesenet ikke vil øke innsatsen for å få gjort jobben sin. 

Anonymkode: 587c5...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2021 at 7:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir ikke "redd" eller stressa av sensor, det som stresser meg er kostnadene ved å måtte kjøre opp på nytt. Det koster meg nesten 5000kr for å kjøre opp (leie av bil, øvingstime og oppkjøring) og jeg har stått 9 måneder på venteliste. Jeg ønsker ikke å måtte utsette lappen i nesten ett år til bare fordi vegvesenet ikke vil øke innsatsen for å få gjort jobben sin. 

Anonymkode: 587c5...ebf

YES! At folk ikke skjønner dette, er totalt uforståelig for meg. At fallhøyden er så pass. Det er 5 tusen i bare oppkjøring (men det er jo pluss nye kjøretimer for å ikke glemme alt). Og de sinnssyke ventetider nå. 

Anonymkode: 532c5...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...